• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri lampan lyser på instrumentpanelen please advice?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Bifogar en video som beskriver vad som händer.
Bilens generator i motorn laddar inte batteriet typ. Jag fick underhållsladda för 3 dagar sen och då slocknade instrumentpanelens röda batteri lampa indicator. Men nu lyser den igen. Kan man byta något som heter kol va?
 

Bilagor

  • 20220304_185124.mp4
    101,9 MB · Visningar: 0
Lösning
1990 , är det inte milen som räknas när det gäller slitage, inte som mjölk som har bäst före datum . . . jag hade ju bytt kol eller ännu hellre kolbrygga med allt i ett, går säkert 10k mil till, kanske inte laddar lika bra som en ny uppgraderad men duger nog till dom flesta, och handen på hjärtat hur många år blir det innan det börjar jävlas igen. . . .

Nej, det är inte bara milen som räknas, gamla uttorkade 30 år gamla kullager kommer nästa gång, eller så går de nya kolen igenom den utslitna kollektorn, och du kan vara säker på att den börjar krångla när du minst önskar det, och generatorn har högst belastning, d.v.s. när det är mörkt, kallt och regnigt, eftersom det är då det går åt mest ström med all utrustning på.
F.ö...

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
jag skulle byta generator och relä i generatorn finns en koppar lining och kolstavar dom kan vara utslitna men mät laddningen innan du byter
Såg denna, hur man mäter spänning. Tack ska testa lite i morgon
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kan detta test funka på min generator?

Där står ´"Ta en kabel från plussidan på något av dina batterier och vidrör D+ på generatorn med den. Det hörs på generatorn om den börjar ladda", Jag trodde remmen drev generatorn inte att den med hjäp av extern ström snurrar typ
 

Bilagor

  • Namyjukoonlös.png
    Namyjukoonlös.png
    411,1 KB · Visningar: 20

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan detta test funka på min generator?

Där står ´"Ta en kabel från plussidan på något av dina batterier och vidrör D+ på generatorn med den. Det hörs på generatorn om den börjar ladda", Jag trodde remmen drev generatorn inte att den med hjäp av extern ström snurrar typ
D+ förmagnetiserar generatorn för att den ska börja att ladda.
Det kan vara att D+ Kabeln har dålig kontakt med generatorn.
Kolla att det inte glappar, smuts. Vad jag kommer ihåg är det ett flatstifts anslutning till D+ på generatorn.

Kolla även att B+ ( den grova kabeln) från generatorn till startmotorn är okej,
även att anslutningarna är okej.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla. På bilden jag bifogar så ser det ut som någon form av service lucka på generatorn. Är det där man kolla kolen kanske?
 

Bilagor

  • 20220305_151330.jpg
    20220305_151330.jpg
    1,8 MB · Visningar: 89
  • 20220305_151346.jpg
    20220305_151346.jpg
    3 MB · Visningar: 90
  • 20220305_151419.jpg
    20220305_151419.jpg
    3,1 MB · Visningar: 88

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kan det vara så att start batteriet är slut? Jag köpte det nytt startbatteri 80ah Bosch då 2016.
Jag bor permanent i husbilen sen dess så jag har typ startat bilen en gång om dagen. det blir ju många påfrestningar för batteriet va??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kanske inte så påfrestande med in start per dygn, det sker ju om man använder en bil dagligen också, men bilen behöver ju vara igång en skaplig stund för att återladda det som gick åt vid start.

Lite svårt att förklara från grunden, men om du har ett mätinstrument och enklaste varianten, mät spänningen (Volt) på startbatteriets poler med bilen avstängd så bör det visa kanske 12,6 V eller så,,,, om batteriet är skapligt laddad eller mindre/mycket mindre Volt om batteriet är delvis urladdat.
Om du då startar bilen så skall spänningen (Volt) gå upp till över 14.5 eller mer för att laddning skall fungera bra.
Om laddlampan lyser så är det högst troligt att generatorn inte laddar, samtidigt som det ändå troligen funkar med startströmmen till generatorn som talas om ovan, för det är strömmen som håller lampan tänd som går ner och jordar i generatorn och funkar till att kicka igång generatorladdningen.
Hur generatorn ser ut vid regulatorn och kolen är lite olika, enklast är typ BOSCH där allt sitter i en enhet, men du har troligen en Ducellier generator och de kan vara lite struligare i konstruktionen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det skulle ev. kunna vara något batterikrångel också men att kolla det med instruktioner skrivet här kan vara lite svårt och diffust både att förklara och förstå på ett bra sätt.
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kanske inte så påfrestande med in start per dygn, det sker ju om man använder en bil dagligen också, men bilen behöver ju vara igång en skaplig stund för att återladda det som gick åt vid start.

Lite svårt att förklara från grunden, men om du har ett mätinstrument och enklaste varianten, mät spänningen (Volt) på startbatteriets poler med bilen avstängd så bör det visa kanske 12,6 V eller så,,,, om batteriet är skapligt laddad eller mindre/mycket mindre Volt om batteriet är delvis urladdat.
Om du då startar bilen så skall spänningen (Volt) gå upp till över 14.5 eller mer för att laddning skall fungera bra.
Om laddlampan lyser så är det högst troligt att generatorn inte laddar, samtidigt som det ändå troligen funkar med startströmmen till generatorn som talas om ovan, för det är strömmen som håller lampan tänd som går ner och jordar i generatorn och funkar till att kicka igång generatorladdningen.
Hur generatorn ser ut vid regulatorn och kolen är lite olika, enklast är typ BOSCH där allt sitter i en enhet, men du har troligen en Ducellier generator och de kan vara lite struligare i konstruktionen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det skulle ev. kunna vara något batterikrångel också men att kolla det med instruktioner skrivet här kan vara lite svårt och diffust både att förklara och förstå på ett bra sätt.
Tack
Jag laddade batteriet fullt i går och mäter nu volt och jag får 12,45V. Batteriet är sen 2016. När jag sen startar bilen som vanligt så lyser den instrumentbrädan batteri röda lampan, trots att det är fulladdat. Känns som jag måste köpa nytt batteri va
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack
Jag laddade batteriet fullt i går och mäter nu volt och jag får 12,45V. Batteriet är sen 2016. När jag sen startar bilen som vanligt så lyser den instrumentbrädan batteri röda lampan, trots att det är fulladdat. Känns som jag måste köpa nytt batteri va
12,45V tyder på halvladdat batteri men det kan funka. Att generatorlampan lyser tyder på generatorfel. Spelar ingen roll hur många nya batterier du sätter i bilen, generatorlampan kommer att lysa ändå.
 
Toppen