• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Backkamera fungerar inte

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Häromdagen slutade backkameran att fungera (skärmen framme fungerar)och även cupe fläkten, cigarettuttagen på mitten konsolen slutade också att fungera, idag märkte jag att torkarblad och spolarmotorn ej heller fungerar.... Och sen en längre tid har inte vänstra ruta motor fungerat... Säkert har alla ett gemensamt fel (hoppas jag).... Jag har kollat alla säkringar.... Och även de i motorrummet under det svarta locket...... Alla säkringar är hela...... Nu börjar mina kunskaper tryta..... Och maktlöshet inför felet (felen) ökat...... Så kanske någon vänlig medlem har tipps på vad jag mer kan göra....
 
Lösning
Såja...... i dag var det en bra "arbetsdag"..... ca 10 min tog det att hitta och laga felet :yes: Sen tidigare har jag löddat kablarna fast direkt på motståndet, det har hållit i över 4 - 5 år, .... som jag såg det tidigare så blir det varmt i kabelsko anslutningen på motståndet och då fungerar bla inte honkontakten, därför borrade jag hål och lödde fast den kabeln som då hade ingen kontakt med motståndet. ... värmesäkringen ser ut att vara på 216gr och fungerar ua..... men tack för era synpunkter....:bye:
Nu är det bara fönsterhissen och AC:n som inte fungerar..... men jag söker vidare efter den försvunna tråden :twitcy:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Lödningar i den miljön mår inte bra. Det är ingen tillfällighet att motståndet i original är svetsat vid kontaktdonet och termosäkringen. Kan du ordna med anslutning via "sockerbit" så håller det bättre.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lödningar i den miljön mår inte bra. Det är ingen tillfällighet att motståndet i original är svetsat vid kontaktdonet och termosäkringen. Kan du ordna med anslutning via "sockerbit" så håller det bättre.

Men Göte.... Jag har ju inte löddat någon tempsäkring..... Det måste nog vara värmen som gör att ni inte förstår vad jag egentligen har gjort :twitcy: :bye:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men Göte.... Jag har ju inte löddat någon tempsäkring..... Det måste nog vara värmen som gör att ni inte förstår vad jag egentligen har gjort :twitcy: :bye:

Nej, men det vanligaste skälet när kabelskor ger sig och tappar spänsten och därmed kontakten när de är monterade inomhus är att de får för hög ström igenom sig, om man då löder fast kablarna istället för att åtgärda problemet, så flyttar man ju bara problemet vidare till nästa komponent, i det här fallet fläktmotorn. Kabelskor är ju normalt av koppar och tycker inte om värme något nämnvärt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jodå jag förstår! Du skrev ju att du lött in kablarna direkt på motståndet och där blir ordentligt varmt och processen som omvandlar en bra förbindning till kallödning skyndas på av förhöjd värme. Man såg det väldigt tydligt i gamla tv-apparater där man lött in effektmotstånd direkt på kretskortet (på 60-talet). Kallödningarna började oftast där och kretskort av pertinax blev ofta bara svart kol/sot. Märkligt att det inte brann mer än det faktiskt gjorde.
 
Toppen