Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri, sammankoppling sker över13.5V och släpper under 13V, har installerat litiumbatteri spänningen är högre på dessa vilket gör att batterierna är sammankopplade större delen av tiden, är detta ett problem? hur löser man det annars? När bilen står hemma bryter jag bodelsbatteriet med huvudströmbrytaren.
------------------------------------
Hejsan, en liten fundering bara. Sådana här reläer som kopplar samman batterier för laddning med styrkan på spänningen utan D+ när laddning pågår med bilens generator skall ju reagera på att själva bilens delar, att generator/startbatteri har en högre spänning än vad reläet är inställt på.
D.v.s. läsa av spänningen på den sidan och koppla ihop generator/startbatteri med bodelsbatterierna, vilket gör att att reläet släpper en rätt kort stund efter att generatorn har stannat och startbatteriet sjunkit ner under inställd spänning.
Om dina bobatterier som håller upp spänningen nu,,,,,,,,, och även med "vanliga" bobatterier på laddning som håller upp spänningen, skulle hålla reläet sammankopplat av spänningen på bodelssidan så skulle det ju kunna innebära att med ett halvdåligt eller riktigt
dåligt startbatteri så skulle mycket av startströmmen till startmotorn kunna hämtas från bobatterierna i alldeles för klena kablar och även genom skiljereläet, och inget av de delarna är gjorda för strömrusning av den styrkan.
Är det verkligen inte bara en svag laddström från bodelen som kan gå bakvägen till startbatteriet någon annan väg.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Funkar inte laddbostern också som ett skiljerelä, och på något sätt ligger i serie med skiljereläet.