• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk sammankopplade bodel/startbatteri

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri, sammankoppling sker över13.5V och släpper under 13V, har installerat litiumbatteri spänningen är högre på dessa vilket gör att batterierna är sammankopplade större delen av tiden, är detta ett problem? hur löser man det annars? När bilen står hemma bryter jag bodelsbatteriet med huvudströmbrytaren.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri, sammankoppling sker över13.5V och släpper under 13V, har installerat litiumbatteri spänningen är högre på dessa vilket gör att batterierna är sammankopplade större delen av tiden, är detta ett problem? hur löser man det annars? När bilen står hemma bryter jag bodelsbatteriet med huvudströmbrytaren.
Varför är de sammankopplad..?
Start och bodelsbatteriet brukar ju aldrig vara sammankopplad..
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På min bil så lyser symbolen för ihop koppling när EBL mätt
så att spänningen i bodelsbatteriet är lika som startbatteriet.
Detta har kanske med kylskåpet att göra. Har ingen som helst
kunskap om detta. Det bara fungerar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Båda batterierna blir kopplade till generatorn. I EBL 101 sitter ett relä som kopplar ihop pluspolerna så att bodelen får laddning. Reläet drar när D+ får ström till EBL.
Mitt relä är spänningstyrt, D+ påverkar inte detta, över 13.6V sker sammankopplingen,detta gör att solcellen automatiskt laddar startbatteriet tex.
Borde vara fler bilar med CBE elblock som har samma funktion.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri, sammankoppling sker över13.5V och släpper under 13V, har installerat litiumbatteri spänningen är högre på dessa vilket gör att batterierna är sammankopplade större delen av tiden, är detta ett problem? hur löser man det annars? När bilen står hemma bryter jag bodelsbatteriet med huvudströmbrytaren
Sammankopplingen göra att 230v laddaren och solcellen automatiskt laddar även startbatteriet vid spänning över 13.6V
Är inte brytpunkterna för sammankopplingen av batterierna på startbatteriets sida.
Har 230V laddaren och solcellsregulatorn två utgångar var. En till bodelsbatteriet och den andra till startbatteriet?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är inte brytpunkterna för sammankopplingen av batterierna på startbatteriets sida.
Har 230V laddaren och solcellsregulatorn två utgångar var. En till bodelsbatteriet och den andra till startbatteriet?
Allt styrs av EBL, inga separata utgångar utan spänningen i bodelsbatteriet avgör.
230V laddaren kopplad till EBL,solcellen direkt på bodelsbatteri.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja allt laddas med samma laddare, finns endast ett uttag på laddaren,EBL styr när startbatteriet skall sammankopplas det sker vid 13.6V
Oj... För mig låter det lite vågat.... Men jag vet också att du har mer el kunskaper än många här på hbk.
Men annars brukar man säga att bly och lithium batteri har olika laddkurvor och den ena passar inte för den andre och vise verse....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Oj... För mig låter det lite vågat.... Men jag vet också att du har mer el kunskaper än många här på hbk.
Men annars brukar man säga att bly och lithium batteri har olika laddkurvor och den ena passar inte för den andre och vise verse....
Min laddbooster släpper igenom max. 1A bakvägen för laddning av startbatteriet, 230V laddaren står inställd på bly enligt rekommendation från Sunlux, jag bryter sammankopplingen när bilen står hemma.
Det borde vara fler som har samma problem (om detta är ett problem) men kanske inte medvetna om det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min laddbooster släpper igenom max. 1A bakvägen för laddning av startbatteriet, 230V laddaren står inställd på bly enligt rekommendation från Sunlux, jag bryter sammankopplingen när bilen står hemma.
Det borde vara fler som har samma problem (om detta är ett problem) men kanske inte medvetna om det.
Men vad exakt är problemet nu?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri, sammankoppling sker över13.5V och släpper under 13V, har installerat litiumbatteri spänningen är högre på dessa vilket gör att batterierna är sammankopplade större delen av tiden, är detta ett problem? hur löser man det annars? När bilen står hemma bryter jag bodelsbatteriet med huvudströmbrytaren.
------------------------------------
Hejsan, en liten fundering bara. Sådana här reläer som kopplar samman batterier för laddning med styrkan på spänningen utan D+ när laddning pågår med bilens generator skall ju reagera på att själva bilens delar, att generator/startbatteri har en högre spänning än vad reläet är inställt på.
D.v.s. läsa av spänningen på den sidan och koppla ihop generator/startbatteri med bodelsbatterierna, vilket gör att att reläet släpper en rätt kort stund efter att generatorn har stannat och startbatteriet sjunkit ner under inställd spänning.
Om dina bobatterier som håller upp spänningen nu,,,,,,,,, och även med "vanliga" bobatterier på laddning som håller upp spänningen, skulle hålla reläet sammankopplat av spänningen på bodelssidan så skulle det ju kunna innebära att med ett halvdåligt eller riktigt dåligt startbatteri så skulle mycket av startströmmen till startmotorn kunna hämtas från bobatterierna i alldeles för klena kablar och även genom skiljereläet, och inget av de delarna är gjorda för strömrusning av den styrkan.
Är det verkligen inte bara en svag laddström från bodelen som kan gå bakvägen till startbatteriet någon annan väg.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Funkar inte laddbostern också som ett skiljerelä, och på något sätt ligger i serie med skiljereläet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Två problem kan jag nämna:

1. pga spänningsfall så får man sämre spänning till bodelsbatteriet, det är därför man använder tex en CTEK d250 se
2. pga en den låga resistansen i Li batterier riskerar man att Li batteriet tar all ström och i värsta fall med det drar ned spänningen från generator till låga nivåer och då släpper relät(om det är spänningsstyrt), om så sker kommer det att gå av och till av och till. Inte bra, MEN om man nu har lagom klena tampar till bodelsbatteriet så kan dom begränsa strömmer iom dess resistans.

Kom ihåg att Li slits hårt om dom laddas hårt, jag skulle absolut sätta tex en d250 se mellan Li och startbatteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
------------------------------------
Hejsan, en liten fundering bara. Sådana här reläer som kopplar samman batterier för laddning med styrkan på spänningen utan D+ när laddning pågår med bilens generator skall ju reagera på att själva bilens delar, att generator/startbatteri har en högre spänning än vad reläet är inställt på.
D.v.s. läsa av spänningen på den sidan och koppla ihop generator/startbatteri med bodelsbatterierna, vilket gör att att reläet släpper en rätt kort stund efter att generatorn har stannat och startbatteriet sjunkit ner under inställd spänning.
Om dina bobatterier som håller upp spänningen nu,,,,,,,,, och även med "vanliga" bobatterier på laddning som håller upp spänningen, skulle hålla reläet sammankopplat av spänningen på bodelssidan så skulle det ju kunna innebära att med ett halvdåligt eller riktigt dåligt startbatteri så skulle mycket av startströmmen till startmotorn kunna hämtas från bobatterierna i alldeles för klena kablar och även genom skiljereläet, och inget av de delarna är gjorda för strömrusning av den styrkan.
Är det verkligen inte bara en svag laddström från bodelen som kan gå bakvägen till startbatteriet någon annan väg.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Funkar inte laddbostern också som ett skiljerelä, och på något sätt ligger i serie med skiljereläet.
Som jag skrev inlägg 14, går en ström på max 1A (tricklecharge) bakvägen genom min DcDcladdare.
Relät kopplar inte ihop batterierna förrän generatorn har höjt spänningen över 13.6V ,så under motorstart är dom åtskillda,eftersom CBE haft detta system i många år och många hundra bilar verkar det fungera.
Med standardbatteri kommer spänningen att sjunka under gränsvärdet så batterierna separeras relativt snabbt, doch inte med litium med den högre spänningen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Två problem kan jag nämna:

1. pga spänningsfall så får man sämre spänning till bodelsbatteriet, det är därför man använder tex en CTEK d250 se
2. pga en den låga resistansen i Li batterier riskerar man att Li batteriet tar all ström och i värsta fall med det drar ned spänningen från generator till låga nivåer och då släpper relät(om det är spänningsstyrt), om så sker kommer det att gå av och till av och till. Inte bra, MEN om man nu har lagom klena tampar till bodelsbatteriet så kan dom begränsa strömmer iom dess resistans.

Kom ihåg att Li slits hårt om dom laddas hårt, jag skulle absolut sätta tex en d250 se mellan Li och startbatteriet.
Jag har en 30A DcDcladdare så det är inte problem,när jag startade bilen i morse gick 38A in inkl. solcell.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har en 30A DcDcladdare så det är inte problem,när jag startade bilen i morse gick 38A in inkl. solcell.
38A oj, och hur stort är batteriet?

Har du en DC/DC som sitter vart, som jag förstod så är dom ihopkopplande med ett spänningsstyrt relä?

Man ska inte ha konstant laddning på, vare sig det gäller bly eller Li.

Så lämpligen ta bort detta relä och ladda separat.
 
Toppen