• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
En grej till om kylarrensningens vara och inte vara.
Det funkar med allt möjligt som föreslås. Det mesta är mer eller mindre frätande, och kylarrens är inte mindre aggressivt än maskindiskmedel egentligen.

Jag tänker lite så att man måste funderar på hur stora risker man vill ta med sitt fordon.

Lite halvmoderna bilar som jag haft som slit och släng har jag känt att det inte spelar så stor roll. Reservdelar är ofta billiga och lättillgängliga, jobbet att laga är enkelt. Det är värt risken att hälla i nått jox och få den ren med minimalt jobb.

Jag har även ägt allt från ”riktiga” veteraner i stil med gamla bubblor, nån 140 och en Granada, samt modernare veteraner som t.ex. min nuvarande Caddy MK 1. Dessa avstår jag gärna att hälla annat än vatten och glykol i av den enkla anledningen att det inte är lätt och billigt att svänga förbi närmaste reservdelsfirma och köpa delar om något blir tok.
Gamla packningar, slangar och kylare/värmepaket kan man aldrig gå i god för.

Rensade för övrigt caddyn för en månad sen. Ur med det gamla, i med rent vatten. Körde den varm. Upprepade 4-5 gånger, sista sköljen var rent vatten ut.
Sen i med rätt mängd färdigblandad glykol och jobbet är klart.

Jag behöver skölja rent vår husbil, byggd på en ducato -95, inför vintern. Inte en chans att jag använder annat än vatten till det.

För övrigt är backspolning nog det effektivaste sättet, gäller bara att ha ett bra uppsamlingskärl som får plats under bilen om man inte vill spola ut skiten i sin trädgård.

(Jag har såklart aldrig hällt glykol i en bubbla, av förklarliga skäl. )
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har haft minst 50 bilar genom åren och på 60-talet så stod det ofta i instruktionsboken att man skulle spola ur systemet en gång per år och byta glykolen, ofta var vattnet fullt av rost det var ju gjutjärn i motorerna och glykolen var det dåligt rostskydd i den köpte man på lösvikt oftast. Sällan man spolar systemet numera, gjorde det när jag bytte kylare 2015 och longlife glykol. Brukar kolla efter läckor och spruckna slangar lite då och då lite arbete som betalar sej , inför starten med flygplan har man en checklista som man prickar av och felen hittar man oftast innan start gör man likadant när man ska ut på långresa med husbilen tror jag att man känner sej tryggare och inte råkar ut för överaskningar.
Förr stod det också att man skulle smörja ett antal punkter på bilen med oljekanna idag är det mycket plast som inte ska behöva smörjning men kan vara bra att smörja lite ändå eftersom det kan rosta och då slits plasten ut snabbt.
Servicen ska ju klara det mesta men jag vet att det ibland blir att man står vid skrivpulpeten och bara kryssar en massa punkter och inte kollar. Firmabilen var inlämnad på service de skulle göra rent förgasaren sa de, när jag hämtade bilen var alla skruvar fulla med smuts och aldrig lossats.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Tack för alla tips, skall kolla till tändstiften, kanske är lika bra att byta allihop. suttit och plöjt bilfixarfilmer på Youtube nu om att spola ur kylarsystemet så det blir ett försök med det nu i veckan (som är nästan helt avsatt till husbilsfix!) Jag lär återkomma med frågor när jag vä haft tid att kravla ned i motorn ordentligt. En fundering jag har bara är om det är någon risk att det blir luftfickor i kylsystemet och om det kan vara skadligt?

Som jag förstått saken så kan skall jag lossa på till och från slangen till radiator och tappa av systemet, skölja det med vatten, och varmköra med nytt vatten ett antal gånger. behöver jag verkligen ta bort termostaten då?

Blev lite nervös när jag såg detta inlägg i tråden som dethleffskvalitet länkade till;

Sv: Vem vet något om Citroen C25

Er det en 2L bensin? I så fall har den en liten svakhet, den tåler ikke å koke.
Hadde den motoren i min første husbil, og etter en overopphetning i Frankrike og påfylling av nytt vann så skar motoren seg i Paris. Fikk da vite at ved overoppheting av motoren så kunne sylindertoppene ødlegge topppakningen slik at vann senere kunne komme over i oljen. Fikk fatt på ny motor så etter en uke i Paris var vi på vei hjem.

Fiat Ducato, Citroen C25 og Peugot J5 brukte alle PSA bensinmotorer - lett modifiserte utgaver av personbil-motorene.

Kan jag på något sätt ta reda på om motorn har tagit skada av kokningen innan jag kör vidare för att förebygga att motorn skär? Jag har planerat en helgtur för att fira min mammas pension och det vore trist att ställa in men VÄLDIGT mycket tristare att sabba motorn..

Jag tycker som sagt att oljan (på oljestickan ser ok ut)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du skall väl kolla termostaten? Plocka ur den & lägg den tillsammans med en termometer i en kastrull med vatten på spisen. När värmen stiger så skall du kunna se att termostatens kägla rör sig.När vattnet nått den temp. som står på termostaten skall den vara helt öppen. Om termostaten inte reagerar, byt till en ny. Angående motorn så är det ingen fara om motoroljan inte är grå av vatten, inte ryker grått ur avgasröret vid kraftig acceleration & att det inte finns en oljefilm i kylvattnet. Du är rätt ute med tändstiften, man byter alltid alla på samma gång. Montera termostaten först när systemet är rengjort.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vissa kylsystem är väldigt känsliga på luftningen, efter man öppnat systemet, vet inte hur det är med din modell.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att klämma ihop översta slangen på kylet kraftigt flera ggr brukar hjälpa så att man ser att nivån i expansionskärlet sjunker. Om det trots allt blir lite luft kvar så försvinner det när man kört en tid, då är det bara att efterfylla.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde 2 tilfeller av koking i Frankrike den gangen - siste gangen den gikk varm var noen hundre meter fra innkjøringen til ampingen i Bois de Bologne så jeg kjørte dit før jeg stoppet, utenfor resepsjonen var det ikke mulig å starte bilen igjen. Ringte NAF Alarm i Norge (tilsvarer M i Sverige) og fikk en franskmann som saksbehandler, han tok alle diskusjoner med bilbergere (kom først med en bergingbil jeg kunne tatt som last i hubilen) og verksted. Hadde vurdert å bytte motor i Norge før turen, en brukt ok motor og bytte i Paris kostet mindre enn jobben i Norge. Fikk endel dekket av NAF, berging, oppholdet i Paris og jobben ble dekket. Betalte selv for motoren-
 
F

F.d. 22252

Guest
Titta hur mycket den kostar hos autodoc, min kylare var ju totalslut nu är ju min bil äldre men det här var 2015 och 17000mil. Bensinarna är ju känsliga för överhettning har ju varit uppe ett antal ggr på forumet rådet som är att låta motorn svalna innan man stänger av den efter hård körning så den inte efterkokar. Jag brukar hålla ett öga på tempmätaren och blir det köbildning och kris så slår jag på värmen för fullt och öppnar fönstren då brukar mätaren dala efter ett par minuter men då är man ganska varm själv. Om man luktar i påfyllningen för vattnet när bilen är varmkörd brukar det inte vara problem om det inte luktar avgaser, det kan nämligen vara så att läckaget är sånt att det inte går ut i oljan bara i vattnet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för alla tips, skall kolla till tändstiften, kanske är lika bra att byta allihop. suttit och plöjt bilfixarfilmer på Youtube nu om att spola ur kylarsystemet så det blir ett försök med det nu i veckan (som är nästan helt avsatt till husbilsfix!) Jag lär återkomma med frågor när jag vä haft tid att kravla ned i motorn ordentligt. En fundering jag har bara är om det är någon risk att det blir luftfickor i kylsystemet och om det kan vara skadligt?

Som jag förstått saken så kan skall jag lossa på till och från slangen till radiator och tappa av systemet, skölja det med vatten, och varmköra med nytt vatten ett antal gånger. behöver jag verkligen ta bort termostaten då?

Blev lite nervös när jag såg detta inlägg i tråden som dethleffskvalitet länkade till;



Kan jag på något sätt ta reda på om motorn har tagit skada av kokningen innan jag kör vidare för att förebygga att motorn skär? Jag har planerat en helgtur för att fira min mammas pension och det vore trist att ställa in men VÄLDIGT mycket tristare att sabba motorn..

Jag tycker som sagt att oljan (på oljestickan ser ok ut)
Plocka inte bort mer än nödvändigt, tänker speciellt på saker som termostat som är fastdraget i aluminium och kan ha fastnat rejält vilket kan få till följd att du åker på än mer problem!

En dålig termostat ger en för kall motor och det drabbar bara kupevärmen inget annat.
 
F

F.d. 22252

Guest
En motor ska ha en temp på mellan 80-90grader för att gå bra ha en bra bränsleförbrukning och ett rimligt sltage. Alla flygplan med kolvmotorer måste stå och jobba upp en arbetstemperatur för att få starta skulle egentligen var detsamma för en bil men i praktiken gör man inte det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
En motor ska ha en temp på mellan 80-90grader för att gå bra ha en bra bränsleförbrukning och ett rimligt sltage. Alla flygplan med kolvmotorer måste stå och jobba upp en arbetstemperatur för att få starta skulle egentligen var detsamma för en bil men i praktiken gör man inte det.
Krångla inte till saker och leta fel som är oväsentliga speciellt inte för andra, flygplan... det är en husbil vi pratar om:twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Varmkörning är förbjudet i min kommun.
Däremot finns inget förbud mot kokning av motor :D:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Varmkörning är förbjudet i min kommun.
Däremot finns inget förbud mot kokning av motor :D:D
1 minut tomgång här i kommunen men det vet nog inte bussen och taxi om de som levererar mat till förskolan med lastbil 5 dagar i veckan stänger aldrig av motorn när de lastar på och av och det tar minst 10min. Ytterligare en lag som ingen följer allraminst kommunens bilar bränslet får ju jag vara med och betala.
Ställde upp pumpen igår bara lite men resultatet var att det kommer en rökpuff när jag gasar på och ska jag upp i fart så ryker det hela tiden så det blir att skruva tillbaka det hela idag. Men bra drag gjorde säkert 10 hk.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Fast han har ju rätt!
Min poäng är att den del inte förstår att gamla saker är gamla saker och de som förstår detta letar inte efter nya fel utan strävar efter att anpassa sig efter situationen och laga det som är trasigt, inte bygga en gammal bil ny.

Om motor tempen är "normal" låg är irrelevant i normal drift, precis som att räkna på hur mycket bränsle man kan spara genom att släcka lyset.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lyckades skruva ner pumpen, hade tur motorn hade stannat precis i rätt läge för att få in insexnyckeln jag visste precis i vilket läge nyckeln stod i hade satt ett skaft till små nycklar som använde insex 4mm så det gick bra att skruva tillbaka till exakt samma läge som tidigare.
Startade och testade och det rök till lite grann när jag gasade på men den var ju kall när den blir varm försvinner det så tillbaka till ruta ett minus ont i ryggen, ska ju till Norrköping i morgon och vill inte köra med en rykande bil och sen vet jag ju att det som ryker är det som ska vara i motorn annars drar den för mycket bränsle.
Men bra gick den och bra drag var det!
 
F

F.d. 22252

Guest
Min poäng är att den del inte förstår att gamla saker är gamla saker och de som förstår detta letar inte efter nya fel utan strävar efter att anpassa sig efter situationen och laga det som är trasigt, inte bygga en gammal bil ny.

Om motor tempen är "normal" låg är irrelevant i normal drift, precis som att räkna på hur mycket bränsle man kan spara genom att släcka lyset.
Ursäkta mej, satt och gick igenom saker som skrevs 2016 på forumet för att hitta saker som jag glömt. Och då såg jag dina inlägg trevliga och intressanta och saker jag lärde mej av, vänligheten själv. Du skrev ju också om din resa till norra sverige med dina barn när ni åkte skidor jag tyckte det verkade vådligt men du fixade allt utan problem.
Jag känner faktiskt inte igen dej från tidigare varken jag eller någon annan är dina fiender vi vill gärna vara dina vänner och ta del av dina kunskaper inom elektroniken, på något sätt har det blivit lite fel och jag lägger en skuld på mej själv.
Kan vi på något sätt byta fot och bli vänner?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ursäkta mej, satt och gick igenom saker som skrevs 2016 på forumet för att hitta saker som jag glömt. Och då såg jag dina inlägg trevliga och intressanta och saker jag lärde mej av, vänligheten själv. Du skrev ju också om din resa till norra sverige med dina barn när ni åkte skidor jag tyckte det verkade vådligt men du fixade allt utan problem.
Jag känner faktiskt inte igen dej från tidigare varken jag eller någon annan är dina fiender vi vill gärna vara dina vänner och ta del av dina kunskaper inom elektroniken, på något sätt har det blivit lite fel och jag lägger en skuld på mej själv.
Kan vi på något sätt byta fot och bli vänner?
Såklart, man kan alltid vända blad :)

Min poäng är som jag även skrivit i alla dessa batteritrådar att man ska inte sälja in saker som man inte kan man ska vara faktabaserad och saklig samt nummer ett tänka på vad frågeställaren vill veta, dit hör tex inte flygplan eller annat ovidkommande som att värma upp motorer som inte fyller något syfte alls i en bil, däremot i ett flygplan men det är av en helt annan anledning och det är att i ett flygplan ger man full gas direkt om man ska lyfta men det gör man inte i en bil om man förstår vad man gör, därav uppvärmning av flygplanets motor man har tom en elpump ibland för att bygga upp oljetrycket innan man startar på flygmotorer ibland.

I en fyrtaktsmotor så gäller det att hålla nere belastningen tills oljan blivit varm och i en motor med våta foder tills motorn blivit varm och alla delarna mötts(topp, block foder) men tex i en tvåtaktare utan foder med kullager är det fullt spätt direkt som gäller, den kyls av iskall soppa blandad med olja hela tiden och kräver ingen uppvärmning alls.

Så nu vänder vi blad :)
 
Toppen