• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu börjar själva sänglösningen bli åskådlig.
Som jag sagt tidigare är detta min första ide för 12 år sen. Efter det har säkert 10 andra ideer provkörts i skallen sömnlösa nätter men til lslut beslöt jag prova om tanke nummer 1 håller.

Själva skivan som bildar sängbotten fälls ner utmed soffan och kommer sticka upp en bit för att hålla sittdynan på plats under körning. På bilderna är 2 av totalt 4 konsoler på varje sidamonterade.

Utfällning skall ske med hjälp av vridfjädrar när man fäller upp iläggskivan. Vid nedfällning tänker jag mig ett snöre in i sittbänken (alla konsolerna skall fästas i samma snöre) och när man drar i snöret skall alla konsoler på den sidan fällas in och iläggsskivan fällas ner.

Får sen om det funkar lika bra i praktiken som i tanken:confused:


006.JPG


007.JPG


008.JPG


010.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Provmontering av uppfällbar sängbotten. (ja allt egentligen är allt bara provmontering än så länge)

När jag sätter mina 90 Kg på det yttersta hörner fjädrar det ner en 7-8 millimeter. Det mesta tycks bero att på konsolernas övre gångjärn fjädrar=den del som sitter mot väggen böjer sig en aning. Själva väggen kan möjligen svaja något den med men det mesta tycks sitta i gångjärnen.
Nu blir det inte denna typ av punktbelastning när man ligger i bingen men om man sitter på sängkanten kan just detta inträffa. Inte för att jag tror att det inte håller men det känns ändå som lite väl mycker rörelse.

Ett sätt kanske är att borra fler skruvhål i gångjärnet närmare själva den vridbara delen, ett annat sätt att hitta bättre gångjärn än dessa från Bilbuttriks? De får dock inte vara allt för "tjocka" i hopfällt läge.


005.JPG


006.JPG


007.JPG
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Ett sätt kanske är att borra fler skruvhål i gångjärnet närmare själva den vridbara delen

Det borde hjälpa, ett trick som nästa steg skulle ju kunna vara att du monterar ett till gångjärn direkt under det som sitter där, det kanske kan räcka.
Räcker det inte så finns det bara 2 alternativ som jag ser det, lev med det eller skaffa ett starkare gångjärn.
det kanske finns ett tredje alternativ som skulle funka för mig i alla fall, men det är inget en självbyggare har tid med anser jag!:D

mvh jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag har precis samma bekymmer med gångjärn som ska ta liten plats och ändå orka att ta upp krafter utan deformation. Det handlar nog om att gå upp i dimension och försöka fälla in dom på något sätt men då är ju risken man försvagar något annat. Eller att handla riktigt bra kvalitet var man nu hittar det när allt kommer från kina, att det är dyrare kan vara fina butiken som har större avans eller ger feta rabatter till firmor.
Jag väger drygt 90kg och med momentet så blir det bortåt 200kg som ett gångjärn ska klara , eftersom infästningen blir i trä så ska jag försöka sprida krafterna med plåtbleck. Blir det stora problem så går det ju alltid ha stödben av något slag men det vill man ju helst undvika, men t.o.m. ett känt svenskt mindre passagerarplan har ju en löstagbar "pinne" som stöd ben så att planet inte tippar bakåt.
Man ser vad fint allt blir med riktiga verktyg, själv har jag en rostig ryggsåg köpt på återvinningen för 10kr och en vinkelhake som använts som hammare.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Efter lite justering med ett par extra skruvhål nära vridpunkten samt svetsat ihop omviken tycks det som det kan funka med dessa gångjärn i alla fall.

Var runt lite och letade idag men allt som var kraftigare var ochså tjockare. Skulle i och för sig gå att fälla in dem men då massa merjobb.

Sen visade det sig att jag fått tag i 2 olika men ändå rätt lika gångjärn på Buttriks (handlade vid 2 olika tillfällen då det endast fanns 4 när jag var där första gången.

Den modell jag hade på andra sidan, och som jag stresstestade häromdagen var nog sämmre än denna modell så det blir denna modell på båda sidor.

För att få rätt höjd blir jag tvungen att ha en liten "glidfot" uppetill. Tror att detta kan fungera och den går att justera i höjdled.


002.JPG


003.JPG


006.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Möjligheten att montera ett gångjärn under finns ju kvar som option och då med någon form av förstärkning av väggen de är skruvade i. Som det är nu är det bara längs upp som jag har träregel bakom och skruva i.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tiden har bl.a. gått åt till att pimpa utrustningen till midsommaraftonens lekar.
O hjälpa frugan att sätta upp partytält inför kvällens tjejboule tournering.
Det verkade hjälpa för precis när de skulle börja upphörde regnet och solen visade sig:)

På Ambulansfronten har nu alla gångjärn till sängkonsolerna förstärkts. Verkar faktiskt som det kan fungera. Väntar lite med montering då returfjädrar är på ingång i veckan. Eller retur var nog fel utryck, de skall fälla ut konsolerna och sen skall jag ha nån snörhistoria som man drar i när man vill fälla in dem = fälla ner sängbotten.

Även "tillverkat" handtag till luckorna i höger soffa. Enklast tänkbara modell.
Ett hål i varje ände samt ett på mitten. Vet inte riktigt var man naturligast står när man vill öppna dessa luckor o tänkte att det blir bättre med för många än för få.



001.JPG


002.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Avvaktar fortsatt pul med sofforn till alla delar är på plats. (fjädrarna framförallt, hoppas de är lagom hårda.)

Tagit tag i överskåpen. En hiskelig massa plyfaskivor o nästa samma dimentioner. 355 mm här och 360mm där. Gäller att hålla tungan rätt i mun nu.:oops: Fattar inte hur bror min kunde få det att stämma så väl med mina undermåliga ritningar.


001.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Börjat med fästena för överskåpen. Magnet är bra för att leta efter stålbalkarna bakom vägg/&tak beklädnaden. Värst vad snabbt man glömmer.

Inser att jag gjort ritningen lite fel häruppe, troligen har jag inte räknat med gavlarnas tjocklek då den totala längden på överskåpen överskred tillgänglig längd i bilen! dock fel på rätt sida då det är lättare att såga bort material än att lägga till.

Klurar på hur stor en vanlig "sportbag" är. Ett par av facken över sofforna skall rymma dylika är det tänkt. Framförallt om man skall iväg en helg så är det enklare att packa en väska med lite kallingar m.m. o sen bara ställa in väskan i ett överskåp.
På längre semesterturer är det nog bättre att packa ur kläderna ur väskan. Korta helgturer blir dock mer vanligt i vårt fall.

002.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tur att det finns hjälpmedel när inte armarna räcker till:)

De där stöttorna köpte jag när jag byggde garaget men har haft minst lika mkt nytta av dem nu med Ambulansbygget.

Knotar vidare med överskåpen. Även om skåpet är kantigt är inget riktigt rakt;)

010.JPG
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Ambulansen!

Limmar du allt inklusive skåp?
Klarar det vibrationerna man har i en bil?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nja just nu gör jag i första hand en provmontering av det mesta just nu. Men det blir både skruv och lim senare är det tänkt.
Infästningarna i bilen görs först och främst i den mängd stålbalkar (plåt) som finns här o där under vägg/takklädsel. Syns på tidigare bilder från bygget. På vissa ställen svetsade jag dit extra plåtreglar där jag vissste att det skulle monteras möbler.

Jag skruvar med självborrande plåtskruv och de verkar dra dukigt.

Tex de längsgående träreglar som bl.a. skall hålla gångjärnen till överskåpsluckorna är limmade med typ sikaflex samt skruvade där reglar finns. (stöttorna på bilderna är mest för att trycka upp lite mellan dessa stålreglar där skivorna går i vågor mens limmet torkar.

När det tex gäller överskåpen så är det ju en fråga om hur mkt vikt man lassar in här. Tänker mig i första hand lättare saker som täcken o kläder o tex bröd, Cornflakes m.m.
Tyngre saker vill man även av andra skäl lasta längre ner i bilen. Mesta vikten hamnar i sofforna mellan hjulaxlarna. tex vatten o verktyg, campingmöbler m.m.

Idag hade jag nog konstruerat överskåpen på annat och enklare sätt men nu är det så här de är tillsågade så jag jobbar vidare med det konceptet.

Hur mkt påfrestning själva vibrationerna ger på en tom inredning vet jag inte men tror inte det är nåt stort problem, annat än att det kan skramla o ha sig till förbannelse förståss:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja Alve. Egenvikten tror jag inte blir så farlig. Kör med Poppelplywood, samma som du antar jag men utan träliknande plast på. (jag hade sådan i min förra bil men fick denna gång tag i ren plywood utan ytskickt till bra pris.

Golvet vägde sammanlagt 27 Kg vill jag minnas, drygt 5 kvm. Vad kan varje överskåpsdel väga? 7-8 kg totalt uppskattningsvis.

Översskåpen är uppbyggda i sektioner med en bärande "gavel" mellan varje. Denna gavel kommer framförallt vara fäst till den vinkelplåt som sitter i vinkeln mellan tak och vägg. Vinkeljärnet (eller snarare plåten typ 1mm tjock) är i sig inte så stabil men då vägg och takbeklädnad är hellimmad i denna tror jag (och hoppas) att den utgör ett ganska stabilt fästelement. Skruvar fast möbelvinklar (konstigt namn) i dessa som sen varje gavel fästs i. Förutom det kommer gavlarna fästas i den längsgående träribb ni sett på senaste bilderna och som tidigare sagts så är dessa både limmade i tak/vägg beklädnad (5mm plyfa!) och skruvade i ambulansskåpets reglar.

Självklart kommer jag stressbelasta dessa överskåp, i alla fall statiskt, men vad som sen händer vid tex en olycka är svårt att riktigt ha en realistisk uppfattning om. Å andra sidan tror jag det är mkt få fabriksbyggda husbilar som är så mkt kraftfullare när verkligen gäller. I alla fall det jag sett imponerar inte.

Återkommer med fler bilder när delarna börjar komma på plats och tar tacksamt emot synpunkter. Man fastnar ibland i felaktiga tankegångar och dessa överskåp har definitivt varit en av dessa sömnstörare genom åren.

Om man fyller varje skåp fullt med tex vattenflaskor o sen ruskar o skakar på bilen allt man kan, är det test nog? (kan inte testa på väg då den inte är besiktigad på mången år. Jo när jag fått dit dörrar o luckor kan jag nog hävda provkörning i samband med repararation men som det är nu blir det nog lite blåsigt att köra runt:)
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Fjädrarna till sängkonstruktionen kommit men förberedelserna för Midsommarlekarna tar tid.

Grenarna hittills är:

Tvålkanon
Vattentransport
Knyta skorna med polygrip
samt Moppe from Hell.

Sen kommer kompisar med ytterligare tokigheter.
Badtunna på plats samt Apelsinkanon på G.

Sen hoppas vi bara att väderprognosen slår in och regnet når Stockholm först på lördagsnatten.:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Första utfällningsfjädern på plats. Verkar lagom hård. Tror dock att jag monterar en på varje konsol då det ju kan kärva när "iläggsskivan" fälls upp. Risken är dock att det blir väl hårt motstånd i "rertursnöret"

Appropå det så måste jag klura ut nån snygg handag som detta rerursnöre kan fästas i.
Det skall alltså sitta i sittbänkarnas bakre gavlar. När man drar ut dem, och därmed snörena, skall konsolerna fällas in. Problemet är att dessa handtag måste vara tämligen flusch mot sittbänksgaveln om lådor o skåpluckor inte skall krocka med dem. Alltså nåt infällt i väggen.
Tänker mig för övrigt att använda någon sorts gummiband som håller dem på plats. Dessa kommer dock öka kraften som krävs för att fälla in konsolerna. :confused:


015.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Vet inte om jag fattat din konstruktion fel men jag fattar att du har vridfjädrar som fäller ut konsollerna som britsen vilar på i sängläge och snöre som drar tillbaka?
I så fall kommer snöret hela tiden få kämpa med kraften från vridfjädrarna eller det kanske är meningen att skivans tyngd ska hålla dom infällda.
Man kan ju avlasta snöret genom magneter som håller dem infällda men då får man ju peta till dom för att de ska fällas ut.
Har använt magneter från Clas ibland, har magneter till luftbromsarna på mitt 3,7m segelplan så att de inte öppnas under starten av undertrycket på vingen.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja tanken är att skivans tyngd i nedfällt läge, hjälpt av att madrassen håller mot den kant av skivan som sticker upp i nedfällt läge.
Tror inte risken att den fäller upp sig av sig själv är så stor. skulle vara under riktigt skumpig och hoppig väg eller kraftiga svängar.

Men din ide med magnet är bra, jag misstänker att det finns risk för att konstruktionen skramlar om inte madrassen orkar hålla emot. Då kan ju en liten magnet hålla skivan på plats i nedfällt läge. tack för idéen.:)

ja jag vet att jag ofta krånglar till saker, finns säkert en betydligt lösning.:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ambulansen!

Jo, det är inte utan att man sitter och undrar vad fjädrar och snören gör för nytta, enkla låsningar både i infällt och utfällt läge är ju lätt att fixa? :)
 
Toppen