• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Den G-30 med 6,5 l dieselmotor jeg hadde tidlig på 90-tallet gikk normalt på 1,1 - 1,2 l/mil, og det endret seg nesten ikke med en 2 tonn henger på kroken. Men på autobahn i Tyskland og cruisekontroll på 160 km/h ble den riktig tørst omlag 2 l/mil. Litt eksperimentering og vi fant 120 km/h som knekkpunkt i forbruket - opp dit var det liten skilnad, over og forbruket steg nesten loddrett. Regner med at med ditt karosseri så ligger knekkpunktet ved en noe lavere hastighet - luftmotstanden tar sitt. En god henger bak skulle ikke spille stor rolle.

En hengertest på min G-30 var Oslo-Geilo-Oslo med 2 hester på en boggi henger og snittfart på 70 - dvs maks lovlig fart alle steder, Hallingdal opp og Numedal ned (3 fjelloverganger) ga et forbruk på 1,2 l/mil.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tur att jag skall montera backkamera, om man nu skulle glömma vad som hänger där bakom. Kommer ju knappt se släoet i ytterbackspeglarna. :msn_wink:

Skall bli intressan att följa förbrukningen med och utan släp. När jag för 12 år sen körde upp den från Malmö drog den ca 1,8 L/m (låg i ca 120 Km/h) men då var både lambda sonden och datorns motortempgivare trasiga så det är nog inte jämförbart.

Jag har 350 bensin och 4L80E låda i. Första året med 4 växlat i G30 (bensin).

Nu räknar jag inte med så väldigt långa körsträckor årligen så förbrukningen är inte så avgörande. Viktigare att det går att åka bekvämt med eller utan släp.

När jag lånat grannens FIAT husbil (typ tidigt 90 tal med turbodiesel Eura mobil) har förbrukningen stigit ca 30-40 % med mitt släp efter. Det känns som att när man väl kommit upp i fart så tar nog husbilen det mesta av luftmotståndet o släpet märks inte så mkt. Däremot är det i det närmaste omöjligt att starta i minsta lilla uppförsbacke och i motluten blir det till att växla ner radikalt och till kraftigt buller sakta ta sig uppför med långtradarna i omkörningsfilen.

Släpet med last som kommer hänga efter.

261.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Arbetet går sakta framåt fast ibland känns det som man står o stampar på samma plats eller till och med backar.

Fick tag i en original verkstadshandbok, nu vet jag tex hur det skall gå till att montera sidorutor och ventilationsrutorna i dörrarna. Var ett helsike att montera isär men man skall tydligen montera in u listen som rutan glider i sist. (eller först om man skall plocka ut rutan)

IMG_0349.JPG

Extraljusen på taket börjar komma på plats.

[/ATTACH]

Låsen till luckan för reservhjulet klara. Reservhjulet blir för övrigt en "nöd"variant med ett 175 C-däck från Iveco på en avsmalnad Cheva fälg för att få plats under ramen.

På andra sidan finns motsvarande lucka som döljer batterierna samt trycktanken till luftfjädringen.

IMG_0352.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0348.JPG
    IMG_0348.JPG
    2 MB · Visningar: 14
  • IMG_0353.JPG
    IMG_0353.JPG
    1,8 MB · Visningar: 6

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Rom byggdes inte på en dag och så icke detta fordon heller.

Senaste tidens pyssel.

Fick klart för mig att det var mina 2 backkameror som orsakade att jag fick fel bild. Se tråd i ämnet multimedia. (Insåg sen att det fanns ett ämne som den tråden passat bättre i)

På taket ovan "entredörrarna" har jag monterat en "hängränna" som är tänkt att minska risken att det blir ett vattenfall utanför dörren. Har även monterat en tältskena om man i framtiden vill ha någon form av markis eller tält i anslutning till bilens akter.

022.JPG


Led backljus monterade. även tänkta att fungera som "utebelysning" i alla fall den ena skall gå att tända när bilen står still.

024.JPG


Tog ur den gamla förarstolen. Rätt sliten men väldigt seriös BEGE lastbilsstol med fjädring o.s.v. Jösses vad den väger! Jag har snurrunderreden och ett par skapliga Starkraft van stolar som det får bli till en början. finns även skinnstolar med elunderede från nån amerikansk SUV i förådet. Problemet med dessa är att de endast finns armstöd på en sida. om/när jag löst det på ett snyggt sätt så blir det kanske aktuellt att använda dem istället bl.a. för alla justeringsmöjligheter och värme.

016.JPG


Monterade även en tältskena i framkant på skåpet om vi vill ha en eller flera väggar till markisen framöver.


018.JPG


Det var allt för denna gång.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ambulansen!

Har noterat att "väggfasta" markiser har ett "spår" i framänden för att
kunna fästa "framvägg med fönster".
Passar bra till att öka regnskyddad area med den gamla lösa markisen.

En sådan lös "markislist" kan vara bra att fästa på nederkanten av husbils-
sidan för att m.h.a. "skynke" mellan bil och mark kunna stoppa vindar under bilen. Kan bli nog så kallt.

Kan vara en ide även för dig.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo det finns som sagt spår i framkant på markisens uteliggare. Trodde dock att detta spår skulle sitta med under eller på innerkanten av uteliggaren. Hade nån ide om att sätta i löpare så att en främre vägg kunde dras undan som en slags gardin när regnet upphör men det bygger ju på att dessa löpare satt någotså när skyddat under markisen.

Har sett att husvagnarna ofta har en kappa i underkanten men då jag saknar dörr ut i markisen (mina dörrar sitter baktill) så kommer jag ändå inte ha någon vägg där och det är mest för att förstärka regnskydd bl.a. p.g.a. liten markis som vägg/väggar kan vara bra.

Annars har vissa framsteg gjorts.


Bakljusen monterade:

011.JPG



Sargen runt tanklocket riktitat, slipat (något så när) och polerat:

008.JPG


Karrosfästena för markisen:

003.JPG




Jag har även en fråga ang. laddare men den lägger jag ut på ämnet elförsörjning:

013.JPG
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

På vår plåtis fick vi byta ut de medskickade karosserifästena till markisen eftersom de förorsakade galvaniska strömmar. Inte så vackert med plastfästen kanske men garanterat fritt från galvaniska problem.
Bara en synpunkt men du har kanske inte lmfäste på stålkaross ?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja att blanda olika metaller kan ofta leda till broblem.

Min kaross är gjord av 2mm aluplåt på ett skelett av stälplåtbalkar. I Huvudsak är aluplåten limmad mot balkarna men vid alla öppningar, tex dörrarna, sitter små plåtskruv i rostfritt.

Det ena markisfästet sitter enbart i aluplåten och det andra genom först aluplåten och sen i stålbalken. Rostfria genomgående skruv med mutter.

Man kan förståss undra vad som kan uppstå av galvaniska strömmar men jag tror att själva fästet som dels är rätt väl lackerat, dels monterat med en rejäl gummipackning mellan sig och karossen kommer var det mindre problemet. Den rostfria skruven kanske ställer till mer problem? Fast i så fall får jag problem med mycket annat som jag fäst med rostfritt, inte minst själva markisen.
(det var även en liten rostfri plåtbit i fästet)

På båtar brukar man föredra kromad mässingsskruv att fästa aluminium istället för rostfritt eller ha nylonbricka mellan skruv och beslag. Men det är ju en lite tuffare miljö trots allt.

Framtden får utvisa om det blir problem, och den dagen kommer jag vara glad att jag inte kostat på en riktig sprutlackering utan tar helt sonika fram penseln och snyggar till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Om jeg monterer noe på en bil med aluplate så bruker jeg rustfrie skruer og lim type sikaflex slik at skrueforbindelsen blir forseglet hele veien. Det trengs fukt for å få galvaniske strømmer og korrosjon, så det primære er å holde fukt vekk fra alle steder det er mulig å få galvaniske overganger. Fukt skal en holde ute fra konstruksjonen uansett.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo det är viktigt att försöka isolera mellan metallerna så långt det går.
just i själva hålet är det svårt att ha full koll på hur det blir. Och där det är plåtskruv är det ju omöjligt att få isolering.

Nu verkar det inte så farligt ändå med de skruvar m.m. som suttit där sedan ambulansen byggdes. Den har trotts allt gått året runt på saltade vägar i Malmö i 7 år och sen stått ute i uppemot 10 år. Visst fanns det ärgad aluminium på sina ställen men inte så illa att det gått igenom plåten.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Dags för liten lägesrapport från garaget.

Backkamerorna är äntligen på plats.
Och nu visar de båda spegelvänd bild ! Var ju problem då 2 kameror (olika fabrikat och modeller) jag hade liggande båda visade "rättvänd" bild trots att de i sina datablad beskrevs som backkameror.

Nu återstår att få fram 2 RG 59 kablar till taket på stryrhytten. Det är till stora delen enkelt, nu innan inredningen kommer på plats men just övergången från skåpet till hytten blir lite knepig.

Tanken med 2 kameror är att den ena skall titta ner aldeles bakom bilen och främst på dragkroken när jag skall backa till släpet. Den andra skall se bakåt som en vanlig backspegel och hålla reda på om Harry Haffa ligger bakom :msn_wink:

På skärmen, som skall sitta i taket på innerspegelns vanliga plats, kan jag växla vilken kamera som skall visas. Skärmen har även ingång för tex dator och är tryckkänslig så den kanske kan användas för navigation m.m. men tror det blir att jag kör med iPhånen som GPS.

022.JPG


Passade även på att montera ett komradioantenfäste i en av de gamla antennhålen som fanns. Inte för att jag har någon sådan apparat nu men man vet ju aldrig och den dagen är fäste och kabel klara.

028.JPG


Bilen har även fått fungerande torkare och spolare.
Knepigt att komma ihåg hur saker satt monterade som jag skuvat isär för 12 år sen, ja även det som pillades isär för 2-3 år sen kräver lite funderande innan de sitter ihop i rätt ordning.

030.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Projektet framskrider.

Börjar bli dags att rådda med elsystemet. För 12 år sen när projektet startade hade jag full koll på varenda kabel när jag rensade bort allt som jag inte kommer använda. det var säkert 10 kg kabel som åkte ur. Räknade till 28 reläer för själva ambulanskonverteringen, förutom de få som jänkarna satt dit i Detroit. (eller var den nu är byggd?)

IMG_0418.JPG

Frågan är förståss om jag inte kommer montera in samma mängd kabel nu som jag tog bort tidigare :quest:

IMG_0422.JPG

Det blev en Defa kontakt för inkommande laddström.

IMG_0425.JPG


RG 59 kablar samt komradioantennkabel framdragna till styrhyttstaket. Nu pågår planering på övriga kablar som skall in i väggarna innan isoleringen tar vid.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ambulansen!

Varför RG59-koax?
Den är ju specad till 75 ohms impedans. Vanligtvis använder man RG58-koax,
specad till 50 ohms impedans för antennledning. Kan du ha läst fel i manual?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Hans.

Jag var inte riktigt fullständig i mitt förra tillägg. :oops:

RG 59 kablarna är till backkamerorna. Dess utgång är specade 75 Ohm. Huruvida Koax är nödvändigt mellan kamera och skärm lyckades jag inte få klart för mig från kamera/skärm datablad men en Videotekniker jag känner rekomenderade det.
Anslutningsladdarna både på kameran och på skärmen (skärmen har RCA kontakt, kameran BNC) känns som vanliga tunna skärmade kablar.

Komradioantenen hade en medföljande kabel. Har inte funderat på denna så mycket men det är väl troligt att det är en RG58 kabel förståss. Den var ochså lite tunnare så det är troligt RG 58.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Ambulansen!

Jag provade att använda ett par i en multikabel med uselt resultat även om impedansen i ett par ligger runt 100 Ohm. Bytte till 75 Ohm koax (RG59) och allt funkar som det skall.

Det finns en kabel som används inom övervakningssektorn och den innehåller en koax 75 Ohm samt en röd och en svart ledare. Då får man med sig både signal och strömförsörjning i en och samma kabel-

Göran T625
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Då var det tur jag använde RG59 :)

Jag körde vanlig RG59 utan strömmatning då jag dels kommer ha ström upp till garderoben direkt till vänster innanför bakdörrarna, dels för att det var trångt som sj...utton ändå att komma igenom de hål jag tagit upp mellan hytt och skåp.

Annars finns koax med strömmatning bl.a. här Monacor Sverige

Monacor är grosist som säljer via återförsäljare, vilket jag är, men 100 meter är kanske i mesta laget även för stora husbilar ;)

Elfa kanske har?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Blev inge garage i kväll men sitter och gör upp elritningar, rätt mkt att tänka på.

De huvudsakliga kablarna skall in innan isoleringen. Främst mellan den elcentral bakom förarstolen som härstammar från ambulanstiden och upp till ovankant av garderoben där strömbrytare, batteritankmeter, Ebenspächerreglage m.m. skall litta.
Däremot tänker jag mig att jag kan dra det sista till tex beslysningspunkter i skåpen.
Det gör att jag inte behöver bestämma detaljerna.
Även det lilla av 230 kablar som skall in drar jag i skåpen.

En översikt av projektet från igår.

IMG_0426.JPG
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ambulansen!

Då jag inredde min bil placerade jag en allmänbelysning i taket med strömbrytare i armaturen. Under alla dessa år har jag trevat mig fram i mörker för att hitta rätt i taket. Har nu placerat en liten strömbrytare vid insteget och livet leker igen.

Bara som ett tips.

:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo det blir absolut en strömbrytare för taklampan precis innanför dörren.

Där skall även en strömbrytare för den ena backlampan placeras som då kan funka som utebelysning (LED 10W så kan användas med försiktighet)

Är inne på att få till en Pneumatiskt utfällning av trappsteg, den är rätt hög bak även om jag tappar ur luftfjädringen. Skall för övrigt bygga om fjädringen så kommer jag kunna sänka ytterligare 4-5 cm bak. (men det får bli nåt annat år och då kanske det blir luftbälgar även fram)

Antar att det blir enklast att regelera detta med el via elstyrda ventiler och då kommer även dess reglage att sitta innanför dörren.

Sen tänker jag mig att man vill ha nån form av sänglampa som man kan tända o släcka från sängen, men det blir som sagt senare när inredningen är på plats.

I övrigt tror jag att det mesta strömbrytare m.m. får sitta i garderobens överdel.

Fundrar just nu på om jag skall dra ut en kabel för ev. framtida LED belysning i markisen. Kan ju dra ut kabel genom väggen nu och ta resten senare. :confused:
 
Toppen