• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akta er för husbilsförmedlare

Filur

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
26650
Medlemskap
2022
Skrev tidigare en artikel i ämnet, med rubriken Att sälja sin husbil. En av Husbilsklubbens medlemmar berättade där om sina dyrköpta erfarenheter, efter att ha sålt sin bil genom företaget, som påstår sig vara störst i branschen. Det kostade honom
98 783 kr i oförutsedda utgifter, plus de 8% som var den avtalade försäljningsprovisionen.

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun, det kan bli dyrt och det finns som bekant exempel på ägare som blivit av med sin husbil utan att få någon betalning alls.

Tommy
Finns det någon som kan berätta om goda erfarenheter av något bolag som jobbar med förmedling. Jag ska sälja min Adria Sonic och funderar på att ta det via ett förmedlingsuppdrag.
Sven
 

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Vi sålde våran genom Upplands Bil & Fritidscenter AB. Säljare där var Anton Svahn. Helsmidig affär. Kan varmt rekommenderas.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Vi har både köpt och sålt via Vincents i Varberg, tycker det är trevlig och bra personal, men man ska vara ytterst vaksam och ifrågasätta när dom har besiktat in bilen dom hittar alltid några fel som då måste åtgärdas av sina tekniker, summa som vad jag hört av andra och vad som vi själva fick låg på ca 25 000 kr. Jag ifråga satte det mesta av deras besiktning och vad dom ville ta betalt av mig för dessa reparationer, slut priset på de reparationer som dom ansåg nödvändiga för att dom skulle kunna förmedla affären slutade på ca: 6500 kr Bilen utgångspris sattes till 670 000 kr och det fick vi.
 

Claesjon

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
35582
Medlemskap
2024
Jag pratade med Vincents i Varberg om försäljning av min Hymer 704 från 2019.
De satte priset till 1299 tkr där de ville ha 100 tkr i provision. Jag accepterade detta och körde upp bilen till Varberg, med följebil.
Efter några dagar ringde de och ville att jag skulle godkänna en lista på åtgärder till en kostnad om ca 20 tkr. Jag protesterade och menade att bilen var i mycket fint skick och den var ju trots allt inte ny. De svarade att de då inte kunde sälja bilen eftersom de lämnar garanti. De meddelade också att åtgärderna inte skulle fixas innan försäljningen. Jag kände mig trängd, men gick med på detta.
Tiden gick och efter drygt en månad ringde jag och frågade hur försäljningen gick. De svarade då att de nu upptäckt att bilen inte hade Aldes vattenburna system utan Trumas luftburna. Därför ville de sänka priset med 150 tkr. Detta trots att de själva minutiöst gått igenom bilen och skrivit en utrustningslista. De hade även publicerat egna bilder på bilen som visar att bilen hade luftburet system.
Jag gick självklart inte med på deras förslag utan sa att jag vill hämta hem min bil. Detta fick jag göra, men först måste jag betala 20 tkr. De ville bla ha 6 tkr för brutet avtal, trots att de själva orsakat det. De hade också bytt en liten, tunn plywoodskiva som finns under en av sofforna (över ett litet utrymme) skivan var ca 30x50 cm och för detta ville de 3500 kr. De hade även kört bilen till en glasfirma för lagning av en litet stenskott. De tog 1500 kr för att köra bilen till grannverkstaden, m.m. Totalt blev det nästan exakt 20 tkr.
Jag tycker detta är mycket dåligt och att behandla sina kunder på detta sätt är näst intill bedrägeri. Mina utgifter kanske bara stannar på 20 tkr, men jag har varit utan husbil i drygt 1 1/2 månad och behövt köra många mil för att lämna/hämta hem bilen efter ogjort ärende.
Ett tips till läsare i husbilsklubben; var på er vakt och kräv allt på bordet innan ni lämnar ifrån er bilen för förmedling.
Hej Lasse
Tråkigt att höra din negativa erfarenheter av husbils förmedlare. Hoppas att det ordnat sig för dig och att du kunnat skaffa en ny bil.
Jag har samma erfarenheter som du . . .
Har betalt 649 000 kr för en bil ( årsm. 2018) som jag blev lovad leverans av i början av april. Fortfarande står den hos förmedlaren men som snabbt skrev över bilen på mig när de fått pengarna.
Bilen skulle åtgärdas för garantin skull.
Denna förmedlare verkar inte vilja lösa problemet och deras försäljare är mkt okunniga och skyller på komponent brist. Reservdelen finns i Tyskland, jag har kollat.
Bilen står hos en extern verkstad och inte heller dom verkar bry sig.
Alla är dock väldigt trevliga de få gånger jag fått tag på dem, men ringer sällan tillbaka för att berätta hur det går. Det hela verkar mkt oseriöst.
Jag återkommer med alla detaljer efter den 8 juni som jag satt som gräns till firman.
 

tommika

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16564
Medlemskap
2025
Jag pratade med Vincents i Varberg om försäljning av min Hymer 704 från 2019.
De satte priset till 1299 tkr där de ville ha 100 tkr i provision. Jag accepterade detta och körde upp bilen till Varberg, med följebil.
Efter några dagar ringde de och ville att jag skulle godkänna en lista på åtgärder till en kostnad om ca 20 tkr. Jag protesterade och menade att bilen var i mycket fint skick och den var ju trots allt inte ny. De svarade att de då inte kunde sälja bilen eftersom de lämnar garanti. De meddelade också att åtgärderna inte skulle fixas innan försäljningen. Jag kände mig trängd, men gick med på detta.
Tiden gick och efter drygt en månad ringde jag och frågade hur försäljningen gick. De svarade då att de nu upptäckt att bilen inte hade Aldes vattenburna system utan Trumas luftburna. Därför ville de sänka priset med 150 tkr. Detta trots att de själva minutiöst gått igenom bilen och skrivit en utrustningslista. De hade även publicerat egna bilder på bilen som visar att bilen hade luftburet system.
Jag gick självklart inte med på deras förslag utan sa att jag vill hämta hem min bil. Detta fick jag göra, men först måste jag betala 20 tkr. De ville bla ha 6 tkr för brutet avtal, trots att de själva orsakat det. De hade också bytt en liten, tunn plywoodskiva som finns under en av sofforna (över ett litet utrymme) skivan var ca 30x50 cm och för detta ville de 3500 kr. De hade även kört bilen till en glasfirma för lagning av en litet stenskott. De tog 1500 kr för att köra bilen till grannverkstaden, m.m. Totalt blev det nästan exakt 20 tkr.
Jag tycker detta är mycket dåligt och att behandla sina kunder på detta sätt är näst intill bedrägeri. Mina utgifter kanske bara stannar på 20 tkr, men jag har varit utan husbil i drygt 1 1/2 månad och behövt köra många mil för att lämna/hämta hem bilen efter ogjort ärende.
Ett tips till läsare i husbilsklubben; var på er vakt och kräv allt på bordet innan ni lämnar ifrån er bilen för förmedling.
Har själv råkat ut för typ samma sak när vi sålde våran husbil hos Vincent.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
En kamrat till mig har samma erfarenhet av Vincents. De hittade många dyra fel som de ville åtgärda, bl.a var däcken "utslitna", sex nya däck på en bil som rullat 500mil...... Välj en seriös firma om man pratar om stora pengar.
 
Toppen