Sv: 5 medvetslösa i husbil
Efter flera försök har jag givit upp försöken att diskutera denna fråga.
Den gode Jappe är förstås extra känslig för avgasrök, men det ter sig som ett klassiskt exempel på att sila mygg när man accepterar dieselmotorn i bilen men skyggar för dieselvärmaren. Min Truma combi 6d har i det närmaste fullständig förbränning, ryker inget och avger inte mer än en antydd och inte alls obehaglig doft av stearin och rapsolja när man nosar kring avgasröret; en slående skillnad mot bilens motor, vilken ju dessutom gör av med mångdubbla mängderna drivmedel.
Men, frånsett detta, så är även små mängder kolmonoxid hälsofarliga eftersom kolmonoxid har stor affinitet till hemoglobin och binds till detta mer än 200 ggr kraftigare än syrgas (och därigenom konkurrerar ut syrgasen från blodkropparna). Att som i det aktuella fallet, att döma av bilderna, placera en motorvärmare (som står snett och kanske inte ens är ordentligt fixerad?) i ett inre lastutrymme tillsammans med diverse annat ter sig livsfarligt.
En professionellt installerad dieselvärmare, eller för den delen gasolvärmare, medför inte risk för kolmonoxidförgiftning. Men utrustning kan gå sönder, avgasrör lossna eller på lång sikt korrodera (även om rostfritt i min värmare), varför man inte kan annat än uppmuntra till installation av en kolmonoxidvarnare i husbilen (vilken förbränningsvärmare du än använder).
aake
Ser att Jappe hunnit yttra sig medan jag författade mitt inlägg. Förvisso allehanda hälsovådliga ämnen i rök, men i de aktuella koncentrationerna så är kolmonoxiden tveklöst det farligaste!