• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 medvetslösa i husbil

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Va otäckt! Inatt stod vi själv på en ställplats i Karlstad som låg lite avsides.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: 5 medvetslösa i husbil

En vild gissning är kolmonoxid som bildas vid ofullständig förbränning. De kanske har kört en värmare av något slag och fått in avgaser?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Er trygt å vite at narkose, gass ol. angrep fra eksterne personer er utelukket. Og at de er kommet over det i live.

:msn_thumbup:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Dieselmotorer, dieselvärmare och andra dieseldrivna aggregat släpper ut avgaser som innehåller många intressanta gifter förutom kolmonoxid!

Jag har tidigare förundrats över att gasoluppvärmningen i husbilar börjar ersättas av dieseldrivna värmare. Visst blir det enklare för fabrikanterna och även för husbilisterna eftersom ett bränsle tar hand om både framdrivning och uppvärmning m.m. Hälsoaspekten tycks ha hamnat i bakgrunden på grund av den ökade bekvämligheten och möjligen också lägre kostnader!

Jappe
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Hej Jappe, menar du därmed att gasol är riskfritt i husbilar ?
CYA RW
 
G

GunDogs

Guest
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Är det inte dags att ändra rubriken.

Det var ju ingen husbil det handlade om, som GP felaktigt uppgav. Märkligt också att det första man antar är att det skulle vara angrepp med gas som var orsaken.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Hej Jappe, menar du därmed att gasol är riskfritt i husbilar ?
CYA RW

En åpen propan gassflamme som brenner korrekt, er faktisk svært ren, f.eks stekeplater.
Man kan ikke brenne diesel på samme måte pga ekstremt giftig avgass. Ett diesel kokeapparat(wallas) var iallfall den gang jeg hadde dette i båt ett lukket system med avgassrør ut pga giftig avgass ved bruk.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Jappe

För det första så måste det här handla om ofullständig förbränning. Antingen någon typ av värmare utan avgasrör/skorsten eller också en trasig skorsten och då bildas livsfarliga nivåer av CO vad man än eldar med.
För det andra så förbränner dieselcentralvärmepannorna mycket effektivt, en inte alls obehaglig lukt av stearin och möjligen lite raps ur skorstenen. På inget sätt likt de dåligt förbrända rester som kommer ur avgasröret på bilen, vilken ju dessutom förbränner flera liter diesel per timme jämfört med någon dl i värmepannan (ca 0,1l/kwh). Är det inte snart dags att du nosar på skorstenen innan du satsar mer på denna din lilla kampanj?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Rusken

I ett otillräckligt ventilerat utrymme bildas CO vid all förbränning, alltså även från gasspisar.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 5 medvetslösa i husbil

När jag övervintrade i Santa Pola i vintras så var det många på campingen som hade problem med sina luftrör. Eftersom jag har KOL så är jag känslig för luftföroreningar och i Santa Pola fanns en doft från den moderna husbilsvärlden med dieselvärmare, tyvärr. Eftersom kilowattpriset på el på campingen låg relativt högt så eldade många i sina pannor varuti många numera bränner dieselolja med förmodad miljökonsekvens som följd. Jag föredrar klart gasolavgaser framför dieselavgaser.

Ska jag övervintra i år igen så lär jag nog ta mig en funderare på om jag vågar ställa mig på samma camping i Santa Pola!

Jappe
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 5 medvetslösa i husbil

aake

riktig det, men fortsatt laaaangt unna alle de giftige avgasser diesel produseres ved forbrenning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 5 medvetslösa i husbil

aake! Hellre en husbil i skogen än tio på campingen!

Jag menar att om man övernattar i en husbil i skogen så kan man kanske värma den med diesel under förutsättning att man placerar bilen så att avgaserna inte kommer in i bilen. På en campingplats där många eldar i sina dieselpannor däremot så kan avgasmolnet som då bildas kanske ställa till ohägn, milt uttryckt!

Det finns många ventilationsöppningar på en husbil och eldar någon med diesel i närheten så betraktar i varje fall jag det som en säkerhetsrisk.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

De dieselvärmare jag har erfarenhet av förutom dieseldrivna motorvärmare (Eber och Webasto) är dels Wallas till båten och dels min nu aktuella Truma Combi D6. Truman är den enda som (frånsett i startögonblicket) inte luktat illa och i installationsförutsättningarna ingår att att det är krav på installation av en brytare som stänger av värmaren om man öppnar ett fönster ovanför avgasröret (om nu någon är oklok nog att dra ut avgaserna på ett så olämpligt ställe).

Den som låter skorstenen från en gasolpanna mynna inne i vagnen dör nog lika fort som den som gör så med diesel.

aake
 
F

F.d. 14324

Guest

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Är det inte dags att ändra rubriken.

Det var ju ingen husbil det handlade om, som GP felaktigt uppgav. Märkligt också att det första man antar är att det skulle vara angrepp med gas som var orsaken.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, det blir ju mer spännande och har högre nyhetsvärde med "gasattack och rån i husbil" än "kolmonoxidolycka i turistbuss". Om de kunde ta reda på fakta innan de vässar pennan.

JANKRO.
 
Toppen