• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 medvetslösa i husbil

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Det är ingen turistbuss, det är en bostadsinredd buss tillhörig en av Sveriges mest framgångsrika rallycrossförare.
Mycket tragisk händelse, hoppas verkligen att alla inblandade tar sig ur det här helskinnade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Hej, med tanke på den här olyckan med kolmonoxid så vill jag berätta att jag har ett kolmonoxidlarm uppsatt i husbilen sedan några år. (Ser ut som ett brandlarm.)
Det verkar vaka både länge och väl i bilen. Bevis för att det fungerar har jag fått då det har gått igång ett par gånger när jag har stått och stuffat i bilköer i stadstrafik med sidofönstret på förardörren i min helintegrerade bil öppet, trots att larmet sitter långt bak i bilen. Det har även hoppat igång en gång av grillen utanför bilen utan att brandlarmet varnade för rökutveckling.
Det sitter monterat högt upp ca. 1,5 m. från spiselns lågor och har aldrig larmat p.g.av dem. Om det bildas kolmonoxidgas vid öppna gasollågor måste det vara väldigt lite om man tänker på larmets känslighet....Någon som vet, med tanke på Jappes tidigare inlägg ?

Med det larmet monterat högt upp, ett gasollarm monterat lågt och en brand/rökvarnare i taket så känns det rätt bra just nu, även fast jag inte har någon dieselbrännare i bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Jankro
För att få till ofullständig förbränning i din gasolspis så måste du stänga all ventilation och elda en stund till dess syret börjar bli förbrukat. Det är för att förhindra sådana olyckor som alla campingfordon har tvångsventilation, alltså ventiler som inte går stänga.
aake
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.633
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Jankro
För att få till ofullständig förbränning i din gasolspis så måste du stänga all ventilation och elda en stund till dess syret börjar bli förbrukat. Det är för att förhindra sådana olyckor som alla campingfordon har tvångsventilation, alltså ventiler som inte går stänga.
aake

Tvångsventilationen (egentligen: säkerhetsventilationen) är till för att koldioxidhalten inne i fordonet ej ska överstiga 1 % när så många människor som fordonet är godkänt för vistas där.
Säkerhetsventilationen kan INTE ta hand om den koldioxid som bildas när spisen används, och ger ej heller den syretillförsel som krävs för förbränningen i spisen. Därför anger de flesta ansvarskännande husbils- och husvagnstillverkare i sina instruktionsböcker att man ska ha fönster eller taklucka på glänt vid matlagning.
Att använda spislågorna för uppvärmning är förenat med LIVSFARA, eftersom förbränningen slukar syre inifrån fordonet och skapar koldioxid.
(Vid ren förbränning av gasol bildas endast koldioxid och vattenånga, alltså samma som finns i vår utandningsluft.)
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Hej, med tanke på den här olyckan med kolmonoxid så vill jag berätta att jag har ett kolmonoxidlarm uppsatt i husbilen sedan några år. (Ser ut som ett brandlarm.)
Det verkar vaka både länge och väl i bilen. Bevis för att det fungerar har jag fått då det har gått igång ett par gånger när jag har stått och stuffat i bilköer i stadstrafik med sidofönstret på förardörren i min helintegrerade bil öppet, trots att larmet sitter långt bak i bilen. Det har även hoppat igång en gång av grillen utanför bilen utan att brandlarmet varnade för rökutveckling.
Det sitter monterat högt upp ca. 1,5 m. från spiselns lågor och har aldrig larmat p.g.av dem. Om det bildas kolmonoxidgas vid öppna gasollågor måste det vara väldigt lite om man tänker på larmets känslighet....Någon som vet, med tanke på Jappes tidigare inlägg ?

Med det larmet monterat högt upp, ett gasollarm monterat lågt och en brand/rökvarnare i taket så känns det rätt bra just nu, även fast jag inte har någon dieselbrännare i bilen.

M.v.h. JANKRO.
Var kan man köpa en sån larm ??? Jag har en dieselvärmare monterat ..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Ingrid och Pålle

Tack för detta klargörande. Jag ville bara poängtera att gasolspisen inte är ofarlig och att CO bildas vid all ofullständig förbränning.
Men apropå ventilation så misstänker jag att de flesta husbilar som är öppna mot förarhuset har en hel del oavsiktliga luftinsläpp. Annat för mig som byggt eller låtit bygga täta mellanväggar och dörrar till förarhuset, jag är noga med att alltid öppna ventilation (takluckan) när spisen används.

I min första campingbil, en MB 206D som jag inredde -79, var jag lite osäker på om kylskåpsventilationen var tillräcklig för att garantera fullständig förbränning. En Elektrolux kylbox utan skorsten för gasoldriften. Jag installerade en ventil genom golvet och en genom väggen och en plåtkåpa över kylboxen och för att vara säker genomförde jag ett icke-plågsamt djurförsök: En kanariefågel fick sova i en liten låda över natten inne i det skåp där kylboxen stod med stängda skåpdörrar och kylskåpet gående på gasol. Klassisk säkerhetsåtgärd från gamla tiders kolgruvor, fåglar är mycket känsliga för kolmonoxid.
Fågeln mådde bra poch jag slapp vara orolig under de år vi använde bilen.

aake
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Hej!

Såg på bilderna på SVT:s Värmlandsnytt att det var ett luftburet värmesystem som drivs av en dieselvärmare. Killen som klev in och bar ut människorna kände också att det blåste från ventilerna.

Troligtvis läcker avgasena in med luftblåset in till kupén.

Ni som har dieselvärmare med vattenburet värmesystem behöver troligtvis inte oroa sig.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Vi får väl se vad den tekniska utredningen kommer fram till. Korroderad eller avbruten avgasslang låter troligare om det nu verkligen handlar om ett aggregat med yttre förbränning.
Luften som värms i min Truma dieselcentralvärmare tas från innerutrymmet genom ett par ventiler under ena sänglådan, alltså inte utifrån. Från utsidan tas enbart förbränningsluften.

Mycket lömskt om avgasrör eller skorsten går sönder eller lossnar och ett kolmonoxidlarm ter sig som en lämplig investering.

aake
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Aake.
Jag och du har samma panna en Truma Combi D6 Diesel.
Utanpå avgasröret går en ventilationsslang med fläkt som suger när pannan är igång.
Så även om avgasröret skulle gå av eller läcka så kan det inte komma in några avgaser.
Jag har ett kolmonoxidlarm.
Arne.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Arne

Ja, och det är förbränningsluften som går i den yttre delen av slangen och inte ventilationsluften och avgaserna i den inre delen. Men om avgasslangen lossnar kan man tänka sig en olycka och i pannans instruktionshäfte står att detta skall kollas vart annat år. Lika farligt om detta skulle hända med en gasolpanna. Trumas dieselpanna verkar vara ett gediget bygge och jag känner mig trygg. Men installerade ändå ett CO-larm i samband med att jag lät bygga en tät mellanvägg till förarhuset. Better safe than sorry (även om en rejäl dos CO har en maximalt dämpande effekt på allt känsloliv).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Frankia

Tack för den! Det ser på bilderna ut som en motorvärmare, alltså Eber eller Webasto, som är monterad inne i ett lastutrymme.

aake
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Jankro
För att få till ofullständig förbränning i din gasolspis så måste du stänga all ventilation och elda en stund till dess syret börjar bli förbrukat. Det är för att förhindra sådana olyckor som alla campingfordon har tvångsventilation, alltså ventiler som inte går stänga.
aake

Tänk på detta när ni byter taklucka!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Var kan man köpa en sån larm ??? Jag har en dieselvärmare monterat ..
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, du har redan fått hjälp såg jag. Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte det men det var säkert Jula, Clas Ohlsson eller liknande. Om man vänder sig till en husvagns/husbilsfirma så får man oftast betala ett tredubbelt pris för samma vara.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Dessutom ställde vädret till det, enligt utredningen.

– Det blåste en del under natten, sydliga vindar som träffade bussen i sidan och knuffade in avgaserna under bussen. Därifrån letade de sig in i det utrymme där värmaren sitter.


Vädret ställde till det. Dieselavgaserna gick åt fel håll! Det är just detta som jag betraktar som den stora risken med dieselvärmarna. Jag föredrar gasolavgaser om vädret skulle råka ställa till det!

Detta skrev jag för över ett år sedan:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/267415

Finns det någon som har kunskap i det här ämnet och kan beskriva skillnaderna mellan diesel- och gasolavgaser?

Jappe
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Kanske värt att notera att dieselvärmaren enligt utredningen var felinstallerad, den drog luft från bagageutrymmet under bussen till kupe'n. Normalt cirkulerar man ju inneluften
och då kommer avgaserna inte in! :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 5 medvetslösa i husbil

Kanske värt att notera att dieselvärmaren enligt utredningen var felinstallerad, den drog luft från bagageutrymmet under bussen till kupe'n. Normalt cirkulerar man ju inneluften
och då kommer avgaserna inte in! :)

Avgaserna kommer in i bilen via ventilationsöppningarna om vädret makter råkar vara på det humöret att de vill ställa till det!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen