• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12-v kaffekokare

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
En vanlig bryggare hemma för 230 V AC, är på 700 - 1000 W.
Att ta så hög effekt från 12 V skulle bli 60 - 85 Amp. Vilket är närmast orealistiskt, möjligen med motorn igång.
150 W, j det kan väl värma lite vatten om man väntar tålmodigt.....


Roysan
Det viktiga är att det gör gott kaffe. Om du har batterikapasitet så är det inga problem, Har du invertera kan du också använda en hemmabryggare.
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
Ibland gäller frågan bodelens batteri, och dess livslängd. Djupurladdningar (Dvs urladdning med Inverter och hundratals Amp) gör ju att man får upp med plånboken lite oftare för inköp av nytt bodelsbatteri.

Roysan
”Hundratals Amp”??? Var får du det ifrån? Du verkar anta att min kaffebryggare är på 2,5 kilowatt… Den är på 600 watt och det innebär 50 ampere + några till p g a förluster i invertern. Jag har en Victron Smart shunt så jag ser exakt vad bryggaren drar. Inga djupurladdningar alls.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det spelar ingen roll om det står "också" det är fortfarande inte något svar.
Nej, det är inget svar på huvudfrågan. Men jag skrev "också" därför att det är ett kompletterande svar som är väl så mycket värt om nu en 12V kaffebryggare inte anses vara något att ha.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte jag heller,
de skyhöga betygen förvånar mej.
Det kanske är vanligare än jag trodde att man använder dessa bryggare i husbilar.
Jag tror helt enkelt att de där "testerna" är ren bluff, det är inget annat än insamling av data på nätet, och sedan rangordnar man efter det och
kallar det test. Rent båg alltså! Troligtvis påverkas resultaten också av de olika leverantörernas frikostighet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ang djupurladdning.
Det beror givetvis på hur stort bodelsbatteri man har, och om det har använt till Gasolpannan under natten, en natt med kväll kan gör att man drar ur rätt bra med energi , om man sen skall dra massor av ström, på morgonen till en kaffebryggare, kan det bli för mycket.

Gasolpannan vill ha några Amp till fläkten som föser ut värmen i bilen, under kanske 12 - 15 timmar.
Viktigt i det läget är förstås att starta motorn och köra iväg så fort som möjligt.

Men allt är relativt och tycker man det är trevligt med en kaffebryggare så får man ta de ev nackdelar.

Vi har ju flera trådar där man vill spara ström, och därmed minsta urladdning av bodelsbatteriet, genom att byta till LED ljuskällor exvis.

50 Amp eller 100 Amp under 10 minuter, blir 8 Ah, till 16 Ah, men batteriets kapacitet är beräknat till en 20 timmars urladdning.
Verkar inte så mycket för ett 100 Ah batteri, men man får nog räkna med att vid så hög ström är dess kapacitet, bara hälften.
Till detta får vi då lägga verkningsgraden på invertern ..... den blir ju varm och har ofta fläkt, vilken då skall blåsa ut förlustvärmen som tas ur batteriet då.


Roysan
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Emellanåt blir fashinerad av svaren och att det kan spåra ut så fullständigt. Här har TS fått en julklapp som jag hoppas är given av kärlek. Ge honom de råd han ber om istället för att tala om att en sak han har fått i julgåva är helt värdelös.

Är den värdelös så låt honom själv komma på det.

Min bättre halva hade blivit jätteledsen om hon blivit idiotförklarad i ett öppet forum. Tänk lite på andras känslor.
Av just den anledningen tvekade jag att skriva det jag gjorde i inlägg 6. Bestämde mig sen för att det är bättre att vara ärlig. Varför låta någon lägga tid och pengar på att låta en verkstad bygga om elen för att sen upptäcka att kaffet är odrickbart? Ibland är det bättre att bita i det sura äpplet direkt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det är dock inget svar på den fråga han ställde.
Ibland vet man inte vad man ska/behöver fråga om. Ungefär som när jag gick till doktorn med envis hosta för att få hjälp med min astma. Fick istället veta att jag hade förmaksflimmer och behandling för det och hostan försvann. Rätt bra att få veta det även om jag inte frågat om mitt hjärta.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I test av vanliga kaffebryggare redovisar man bryggtid och vattentemperatur men inget av det här…..undrar varför
Enligt min uppfattning är det, som jag redan skrivit i inlägg #30, ingen test utan en marknadsöversikt.

Om man klickar på länken i inlägg #26, kan man också tydligt läsa "köpguide".

Pålle
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, det är inget svar på huvudfrågan. Men jag skrev "också" därför att det är ett kompletterande svar som är väl så mycket värt om nu en 12V kaffebryggare inte anses vara något att ha.
Men du som tydligen har stor erfarenhet av 12 V apparater kanske kan starta en tråd där vi reder ut om det finns några som duger. Själv har jag ingen större erfarenhet av dylika.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ibland vet man inte vad man ska/behöver fråga om. Ungefär som när jag gick till doktorn med envis hosta för att få hjälp med min astma. Fick istället veta att jag hade förmaksflimmer och behandling för det och hostan försvann. Rätt bra att få veta det även om jag inte frågat om mitt hjärta.
Då är det ju mera att jämföra med en besiktning av din kropp och vid besiktningar kommer det ju ofta fram saker man inte hade en aning om.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Visst finns det 12v-bryggare, som levererar gott kaffe och därför vill jag gå emot strömmen (;)) här i tråden...

Jag använder Kirk kaffebryggare, som enligt min mening levererar drickbart kaffe.
Den skulle jag för allt smör i Småland inte vilja bli av med.

Är så otroligt behändig, där den sitter säkert fast monterad i köket,
enkel att förbereda om man så vill och sen kan man köra ett stycke till under tiden man väntar.

Jovisst, Kirk tar ju lite längre tid på sig att brygga två koppar jmf med en som går på 220v,
men med Zoegas bönor i filtertratten blir kaffet ändå en fröjd att inmundiga.

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Grundproblet är iallafall att de ålderdomliga "cigguttagen" som fortfarande inte från grunden är gjorda för några högre strömmar, tyvärr.
Bilar som saknar reservhjul kan istället ha ett "kompressor-kit" då brukar bildelen ha ett lite kraftigare "cigguttag", man kan ju testa det isåfall.
 
Toppen