• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12-v kaffekokare

Blomstrand

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
34999
Medlemskap
2025
Hej alla,
Fick en kaffebryggare av min fru i julklapp som vi skulle ha i husbilen (KABE 780 LXL) när vi inte står på 230. Det är en Dometic MC052 på 170 W men när vi startar den så slår KABEs MBUX ifrån. Första gången så trodde vi att det var för att TV:n var på och det blev överbelastning, provade igen med allt avslaget men resultatet blev detsamma.
Enligt utsago på diverse hemsidor så ska den ju vara anpassad för just husbil så vi blev ju en smula besvikna när vi fick återgå till Nescafe under helgen :) Är det någon som har några fiffiga tips vad det kan bero på och hur man kan åtgärda problemet t. ex kan ÅF justera MBUX inställningarna?
Tack på förhand Ricky o Marie
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Lägg inte för mycket energi på detta utan fortsätt med Nescafé eller koka vattnet på gasol. Prylar på 12V som kaffekokare och hårfönar är inget att ha. De blir inte tillräckligt varma. Kaffet tar en evighet att bli klart och du får inget gott kaffe eftersom vattnet inte är varmt nog när det rinner över bönorna.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vad är det för fel att brygga manuellt.
En Melitta-tratt över en kaffekanna, ett filter med lite kaffe i. Sen slår man på vatten från en kastrull uppvärmt med gasolspis.

Funkar klockrent,


En vanlig bryggare hemma för 230 V AC, är på 700 - 1000 W.
Att ta så hög effekt från 12 V skulle bli 60 - 85 Amp. Vilket är närmast orealistiskt, möjligen med motorn igång.
150 W, j det kan väl värma lite vatten om man väntar tålmodigt.....

Varför inte en varmvattensberedare på motorn, en tank uppvärmd av motorns kylvatten, men då får man ju jobb med att fylla på vatten och hämta varmvatten under huven, för vidare uppvärmning....

Roysan
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Att värma något via 12 v fungerar dåligt och tar alldeles för lång tid. Bättre att använda den utmärkta gasspisen.

Hade för flera år sedan en 12 v micro. Var bättre att cykla en halvmil för att köpa hämtmat som, när vi var tillbaks, var varmare än motsvarande mängd mat skulle bli i micron under samma tid.
 

Blomstrand

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
34999
Medlemskap
2025
Lägg inte för mycket energi på detta utan fortsätt med Nescafé eller koka vattnet på gasol. Prylar på 12V som kaffekokare och hårfönar är inget att ha. De blir inte tillräckligt varma. Kaffet tar en evighet att bli klart och du får inget gott kaffe eftersom vattnet inte är varmt nog när det rinner över bönorna.
Hej Livibil o tack, jupp du har nog rätt. Får nog med mjuk röst, och utan viss ironi som man kan utläsa i något svar på min fråga, förklara hur läget ligger o det är bättre att skicka tillbaka bryggaren än att lägga pengar på nytt 12-v uttag.
 

Buffen

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Borås
HBK-Nr
33441
Medlemskap
2024
En annan möjlighet som jag använt mig av är att använda en liten vanlig kaffebryggare via inverter. Med solceller och dubbla batterier fungerar det utmärkt den korta tid det tar. Genom invertern har man ju även tillgång till 230V för hårfön, äggkokaren mm. Dock ett kostsamt alternativ.
Jag gör just så, 230 v bryggare som laddas på kvällen och startas med fjärrkontroll från sängvärmen på morgonen, klart kaffe på 6-7 minuter. Funkar perfekt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ibland gäller frågan bodelens batteri, och dess livslängd. Djupurladdningar (Dvs urladdning med Inverter och hundratals Amp) gör ju att man får upp med plånboken lite oftare för inköp av nytt bodelsbatteri.

Roysan
Det hinner inte djupurladda på den korta tiden det tar att brygga kaffet.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Vi har testat 12v kaffebryggare, såldes efter 1 helg. Tog en evighet och drog totalt mer energi än en 230v på inverter som blir klar på 1 minut.

Efter testat 5 olika lösningar tycker vi att vi hittat det bästa: Vanlig 1000w-bryggare som går på el när vi är inkopplade, inverter om vi har bra med batteri annars kokar vi vatten på spisen som vi häller rakt ner i bryggarens filter med kaffe i.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Emellanåt blir fashinerad av svaren och att det kan spåra ut så fullständigt. Här har TS fått en julklapp som jag hoppas är given av kärlek. Ge honom de råd han ber om istället för att tala om att en sak han har fått i julgåva är helt värdelös.

Är den värdelös så låt honom själv komma på det.

Min bättre halva hade blivit jätteledsen om hon blivit idiotförklarad i ett öppet forum. Tänk lite på andras känslor.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Emellanåt blir fashinerad av svaren och att det kan spåra ut så fullständigt. Här har TS fått en julklapp som jag hoppas är given av kärlek. Ge honom de råd han ber om istället för att tala om att en sak han har fått i julgåva är helt värdelös.

Är den värdelös så låt honom själv komma på det.

Min bättre halva hade blivit jätteledsen om hon blivit idiotförklarad i ett öppet forum. Tänk lite på andras känslor.
Jag hade blivit arg/ledsen/besviken om jag inte hade fått veta "sanningen" om jag hade frågat om något som jag "felaktigt" trodde på. Jag uppfattar det också som om TS i inlägg inlägg #10 visar uppskattning för vad han fått veta. Personligen föredrar jag ärlighet och förklaring framför "falsk tystnad".
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag hade blivit arg/ledsen/besviken om jag inte hade fått veta "sanningen" om jag hade frågat om något som jag "felaktigt" trodde på. Jag uppfattar det också som om TS i inlägg inlägg #10 visar uppskattning för vad han fått veta. Personligen föredrar jag ärlighet och förklaring framför "falsk tystnad".
Han har fått veta sanningen. Koppla direkt på batteriet med säkring på 20 A
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Han har fått veta sanningen. Koppla direkt på batteriet med säkring på 20 A
Han har också fått veta sanningen enligt många att en 12V kaffebryggare tar lång tid och inte ger tillräckligt hett vatten. Det är den typ av sanningar och avvikelser från den ursprunliga frågan som jag uppskattar när jag ställer en fråga. Och som jag tycker mig förstå att även TS uppskattade.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Han har också fått veta sanningen enligt många att en 12V kaffebryggare tar lång tid och inte ger tillräckligt hett vatten. Det är den typ av sanningar och avvikelser från den ursprunliga frågan som jag uppskattar när jag ställer en fråga. Och som jag tycker mig förstå att även TS uppskattade.
Det är dock inget svar på den fråga han ställde.
 
Toppen