• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12-v kaffekokare

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Men det är väl rimligt att en köpguiden redovisar väsentlig information om prylarna.
De som gör marknadsöversikter o.dyl. brukar vanligtvis plocka ut "minsta gemensamma nämnare" som man hittar i broschyrmaterial för de produkter man redovisar.

Att ange vissa egenskaper (exempelvis vatentemperatur eller bryggtid) för vissa modeller men inte för alla tillför ju inte, enligt min mening, någonting.

Pålle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Visst tillför de enstaka uppgifterna såsom nämnda vattentemperatur eller bryggtid värdefull information och ger då ett övertag över de som inte uppger sådan info. Dessutom kan dessa förhoppningsvis tjäna som incitament för de som inte uppger sådan data att komplettera sina specar.

//Michael, medlem
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De som gör marknadsöversikter o.dyl. brukar vanligtvis plocka ut "minsta gemensamma nämnare" som man hittar i broschyrmaterial för de produkter man redovisar.

Att ange vissa egenskaper (exempelvis vatentemperatur eller bryggtid) för vissa modeller men inte för alla tillför ju inte, enligt min mening, någonting.

Pålle
Jag var på campingvaruhuset och frågade. Dom själva var sådär nöjd med 12v bryggaren " den fungerar men tar lång tid på sig"

Jag kör med bryggartratt till termos och vattenkittel på gasspisen. Funkar väl.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Lite från ämnet kanske, men hursomhelst: vi tycker det funkar bra att koka vatten på gasolspisen o sen köra genom filtertratt ner i en termos.
Dock blir konstruktionen lite vingligt och incidenter som krävt städinsatser har inträffat. Så undrar om någon hittat/hittat på en stabil lösning för termos o filtertratt som inte välter så lätt och samtidigt ryms att packa i någon av de (små) lådorna på en plåtis?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Lite från ämnet kanske, men hursomhelst: vi tycker det funkar bra att koka vatten på gasolspisen o sen köra genom filtertratt ner i en termos.
Dock blir konstruktionen lite vingligt och incidenter som krävt städinsatser har inträffat. Så undrar om någon hittat/hittat på en stabil lösning för termos o filtertratt som inte välter så lätt och samtidigt ryms att packa i någon av de (små) lådorna på en plåtis?
Jag kör med en tratt liknande den som Kjell1351 länkar till. Har funkat bra. Men risken för olyckor finns alltid så för säkerhets skull har jag alltid termosen i vasken när jag brygger kaffet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
BRA! då fattar jag varför det finns bryggtrattar med långt rör, det sågade jag av för att funka i kaffepannan....
Tänk vad man får lära sig....

Vi talade om cigjacken för strömuttag på bilar.
Dessa är av olika kvalitet, och ojämn kvalitet.
Min erfarenhet är att de är dåliga, minns en gång med personbil och jag hade en kylbox, den drog c: 5 Amp.
En dag långt hemifrån var bilen död, hittade en säkring som smält, bytte men den nya smälte oxo.
Efter lite felsökning var det cigjacken som smält ner, av 5 A, och blivit kortsluten.
Att ta loss sladdarna till denna och med ytterligare sökring kunde vi komma hem....

Cigjacken är ju från början tänk som just vad den heter, att värma en plugg för att tända cigaretter. uppskattar till 5 Amp under några sekunder.

Men som sagt det finns typer som är kraftigare, men att de med tiden blir dåliga kan komma som en överraskning.

Till trådstartaren menar jag att ett prov med ett par startsladdar direktkopplad kokare till batteriet, är en test för att se om du blir nöjd med kaffet.

Till USB plugg, med DC omvandlare, och laddning av mobiler kan cigjacken duga, c:a 1 Amp..... Men köp inte en som stör ut radio och telefoni.

Roysan
 
Toppen