• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej! Jag håller på och grejar lite med en gråvattenventil och försöker hitta en övergång från 1 1/2" till 1" utvändig gänga. Rackarns svårt att hitta på nätet då Google har svårt att hantera " tecken som tum.

Jag har min gråvattentank på 1 1/2" invändig gänga och min nya kulventil som ska efter med 1" invändig gänga. Dessa två måste komma samman.

Som oerfaren amatör inom VVS kan jag inte ett smack.


78101.jpg

WilTec - Wohnmobil | Zubehör | Abwasser Kugelventil+Steuerung Funk Fernbedienung Wohnmobile Wohnwagen 78101
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Det här har jag gjort mycket bra. :):):)

2014-06-03 16.37.58.jpg

Nu sitter den på plats. Det fjärrstyrda kulventilen för gråvattnet. Testkörd och allt funkar som det ska. Jag har en förhoppning att mitt liv blir ytterligare lite latare. :D

Det lilla bekymmer jag hade var att få in elkabeln under sittgruppen till fjärrstyrningsdosan för fjärrkontrollen. Jag ville inte ha elektronik utomhus, men Fiat killarna i Kylinge hittade en väg åt mig. TACK!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Det här har jag gjort mycket bra. :):):)

Visa bilaga 85707
Det lilla bekymmer jag hade var att få in elkabeln under sittgruppen till fjärrstyrningsdosan för fjärrkontrollen. Jag ville inte ha elektronik utomhus, men Fiat killarna i Kylinge hittade en väg åt mig. TACK!

Jag beställde en kulventil och fjärrkontroll från aliexpress och sitter just nu med samma problem. Jag ska montera kulventilen men är osäker på hur jag ska dra in kablen utan att borra. Tänker montera fjärrmottagaren under förarstolen intill EBL:n.

kulvent2.JPG
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

En fundering, kan man få tag på bara ställdonet+elektronik ?
Originalventilen har man ju redan, kan det funka?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Jag beställde en kulventil och fjärrkontroll från aliexpress och sitter just nu med samma problem. Jag ska montera kulventilen men är osäker på hur jag ska dra in kablen utan att borra. Tänker montera fjärrmottagaren under förarstolen intill EBL:n.

Visa bilaga 85795

Vad fick du ge på Aliexpress? Jag gav 95 Euro på Wiltech.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

En fundering, kan man få tag på bara ställdonet+elektronik ?
Originalventilen har man ju redan, kan det funka?

Det går att skruva loss donet från kulventilen. Det är nog möjligt att det funkar om det sedan går att anpassa kopplingen till befintlig ventil.

En två vägs fjärr kan du köpa för runt en hundring via aliexpress. Lång leveranstid dock.. upp till en månad ibland.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Jag beställde en kulventil och fjärrkontroll från aliexpress och sitter just nu med samma problem. Jag ska montera kulventilen men är osäker på hur jag ska dra in kablen utan att borra. Tänker montera fjärrmottagaren under förarstolen intill EBL:n.

Visa bilaga 85795

Jag har en Fiat chassi och hittade hål på start batteri lådan som sitter i golvet framför förarstolen...så se våran installatios alternativ ut:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    642,9 KB · Visningar: 244

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Om jag inte minns fel så var rekommendationen att inte utsätta ventilen för väta.
I så fall måste den ha en IP klassning på 67 och det undrar jag om den hade.

Värt att kolla upp innan man gör en utomhus installation.

Så här gjorde jag.
 

Bilagor

  • ventil.JPG
    ventil.JPG
    23,6 KB · Visningar: 776

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Ang utomhus.

Jag har monterat den så att den sitter efter ordinarie ventil för gråvattnet.

- Vid plusgrader är ordinarie alltid öppen och jag använder fjärren.
- Vid minusgrader är fjärren alltid öppen och jag använder den ordinarie.


Jag hade en likadan på min förra bil som fungerade klockrent. Men man ska inte använda det vid isbildning, då går säkringen.


istappar+37153.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Vad för fjärr köpte du?
Jag beställde från denna leverantör.
Lite info om hur fjärren konfigureras och ansluts för reversibel motor finns på sidan.
------------------------
Rätt kul faktiskt att handla tokbilliga prylat från aliexpress men kvaltén kan förståss variera, precis som hos Biltema. På tal om Biltema så beställde jag ett backsensorkit från ali för en hundring inkl. frakt. Samma paket finns hos Biltema för 349 kr
Tänkte montera sensorerna som larm vid dörrarna + en på/av funktion med en fjärr.

sensor.JPG
:)
 
Senast ändrad:
Toppen