• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MAGNETVENTIL 12V

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag behöver en enkel magnetventil 3/4 eller 1 tum, 12V till avloppet och har letat på nätet men inte hittat någonting till vettigt pris. På den tiden vi byggde helautomatiska destillationsapparater kunde man gå till skroten och hitta fantastiska magnetventiler från mejeriindustrin, men sådana skrotar finns väl inte mer, antar jag.

Någon som har ett tips?

Jappe
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Nu sitter magnetventilen på plats. Måste påstå att det var lite krångligare än jag hade räknat med. Fick göra egna anslutningar och reducera ned Concordes 40 mm slangar till 1 tums fäste. Kommer att ta en bra stund innan man får ut ett par hundra liter gråvatten med den strypningen.

Fjärrkontrollen nådde utan problem från förarstolen. Jag klistrade fast den så den inte kan bli skadad eller kan komma bort, vilket skulle vara mycket tröttsamt.
Man kan manuellt öppna magnetventilen men det pytte lilla vredet som sitter uppå ventilen, utväxlingen är mycket dålig och snacka om tröttsam arbetsställning om det skulle hända, såvida man inte är utrustad med långa orangutang armar.

En sak är säker, man kan glömma att koppla in magnetventilen till svartvattnet, själva kulan som öppnar och stänger inne i ventilen har för liten diameter för att tjockare dynga skall kunna passera.

[FONT=&quot]Så här blev min installation[/FONT]
 

Bilagor

  • ventil.JPG
    ventil.JPG
    2,7 MB · Visningar: 89

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Hej Kurt

Att montera ställmotorn direkt på kranen går inte.
Sen blir man lite misstänksam med tanke på det ringa priset på 89 € för magnetventilen med tillbehör, det kan faktiskt vara lite himpa himpa kvalité över grejorna, därför lät jag originalkranen sitta kvar.
Skulle magnetventilen kärva ihop efter en tid så är det ingen katastrof, man har originalkranen kvar att stänga med.
Att öppna magnetventilen med den manuella vredet gör man förmodligen bara en gång.

Dock måste jag säga att grejorna kändes förvånansvärt bra, önskvärt vore en IP klassning men det fanns inte.

Mvh Torbjörn
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Hej Leif

För mig fanns det inte på kartan att bygga om ventilen som ArneHBK13 gjorde, trots att jag har tillgång till en verkstad. Effekten på 3 watt avskräcker lite.
Sen är ArneHBK13 ett mekaniskt proffs vilket inte undertecknad är.

Hade nog med bekymmer att svarva till anslutningarna som skulle passa ventilen, utrymmet fanns inte för att köpa färdiga reduceringskopplingar på VVS firmor, deras grejor byggde för mycket åt bägge hållen.
Dessutom använder sig Concorde av en armerad slangtyp som nära på är omöjlig att jobba med, man fick ta till all muskelkraft för att vrida den några centimetrar.

Sen var arbetsställningen inte den bästa, det var med millimeterpassning jag kunde trycka in magen genom lucköppningen, detta för att komma åt att kapa slangen.
Mycket obehagligt att ligga där inne med halva överkroppen utan att veta om man kunde kunde komma ut igen.
Ni kan tänka er hur det hade sett ut om man hade fastnat där inne och behövt kalla på hjälp.
- Hemsk tanke.

Att ställmotorn var märkt med IP67 var positivt och inger hopp om kvalité.
IP 67 betyder dammtät och tål vatten utan att ta skada, dock ej helt vattentätt.

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Har köpt en ventil monterat till en förbigång fungerar alldeles utmärkt

På Kabe 700 2009/10 finns en pump för avloppstanken på 10:an en knapp vid förarstolen så man kan tömma under färd om så önskas? På 09;an satt knappen i bagage utrymmet.
Pumpen finns på alla Kabe.. tror jag!? måste vara enklare än magnetventil? billigare? inte en susning.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Intressant faktiskt Kabe har en pump, trodde jag inte.:wideeyed:

Pumpen finns eftersom tanken ligger lågt nersänkt under bilen, avloppet ska vara frostsäkrat och röret för tömning ligger på denna modell i bagaget och högre än tanken därför en avloppspump, själva tanken värms upp av varmvatten som cirkulerar i en slinga runt tanken. Tror!! att det är lika i alla Kabe.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Jag har beställt denna ventil i dag, tänkte även montera en kamera (backkamera) vi utloppsröret.
Det finns dom som går på Wifi och man har mobilen som skärm.
Det blir busenkelt då att träffa rätt från förarplatsen.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Jag har tänkt att använda min ventil till både grå/svartvatten.
Min tanke är att bygga om ställdonet till en PWC-ventil, den behöver bara en bråkdel av kraften för att öppna.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Hej! Finns diverse olika ställdon på ventilationssidan men problemet är att dom flesta drivs med 230 volt eller 24 volt. Har dock sett någon gammal anläggning med 12 volts ställmotor.

Hälsningar Sanddammaren
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

För mej är 230V egentligen inget problem, har 230V elsystem redan via inverter.
Dock bör ställdonet gå att manövrera för hand, (vid ev. störning).
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: MAGNETVENTIL 12V

Kolla på ebay efter motorstyrd ventil. Köpte en 3/4 magnetventil för att ha till
cirk. från motor till vvx.lare men spolen blev mycket varm, då hittade jag en motorstyrd rostfri kulventil med fullt genomlopp, billig och fungerade perfekt.
 
Toppen