I inlägg #7 finns min uppfattning om hur skyltkombinationen ska tolkas. En del inlägg därefter håller med mig. Andra inlägg tolkar annorlunda. Den aktuella kommunen som har ansvar för skylten tolkar uppenbarligen annorlunda enligt inlägg #54. Det skriver vad de vill få fram men inte det som skylten verkligen betyder.
Jag ställde därfår en fråga till Transportstyrelsen om vad skyltkombinationen formellt betyder. Eftersom det första svaret jag fick inte var heltäckande skickade jag in en kompletterande fråga och fick svar.
Transportstyrelsens svar stämmer med vad jag skrev i inlägg #7.
Min fråga nr 1 inkluderande bilden:
Jag har en fråga om en trafikskyltskombination. Jag har sett svaret från kommunen om vad de vill och vad de anser att skyltkombinationen betyder. Jag förstår vad de vill men anser att de skyltat fel. Där ber jag er om formell tolkning.
Svar:
Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke
så gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som
en kompletterande anvisning till märket.
I bildens exempel så gäller alltså båda tilläggstavlorna var för sig till huvudskylt P.
Med vänliga hälsningar
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Min fråga nr 2 inkluderande bilden:
Jag har tidigare skickat en fråga och fått ärendenummer TSM 2025/5979. Jag har fått svar idag men jag behöver komplettering.
Då vill jag ha ett förtydligande för detta och undrar om jag tolkat skyltkombinationen rätt.
1: Huvudskylten är vanlig P för alla fordon som får plats och gäller 24 timmar med undantag för dag före helg samt helg då man får stå mer än 24 timmar.
2: Personbil klass I innebär att endast personbilar klass I (vanliga personbilar, alltså inga husbilar mm) får stå där. Aldrig något annat än vanliga personbilar.
3: Parkering är tillåten endast under tiden 1/6-1/9. Ingen parkering av något fordon, inte ens vanliga personbilar, övrig tid.
Min text är kanske inte formellt riktig men jag tror att ni förstår vad jag menar.
Orsaken till min fråga är att en diskussion har dykt upp i ett husbilsforum där oklarheter om tolkning förekommer. Min uppfattning är att de som satt upp skylten menar något annat än det jag skrivit ovan.
Svar:
Precis och rätt.
Som jag svarade så ska varje tilläggstavla tolkas var för sig mot huvudskylt P. Då gäller parkering dessa datum och alltid personbil klass ett när P-skylten är giltig.
Då är alternativ 3 ovan rätt. Och då gäller inte P-skylten övrig tid.
Med vänliga hälsningar
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen