• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övernattning

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
sitt nu inte o var så skenheliga.
ni som har husbilar på 7-8-9 + meter när ni ska på typ lidl o handla så står ni över 2-3-4 platser.
det ser man konstant när man är ute o kör. eller ni åker o parkerar vart ni lagligt får parkera o sen försöker ta er tillbaka till affären med buss eller taxi
vi har en plåtis på 5,85 alltså mindre än en stor suv som lagligt får parkera på platsen
jag får lätt plats i en parkerings ficka utan att sticka utanför parkerings fickan
Hej
Lagligt står man om alla fyra hjulen står inom en ruta, överhäng eller inte.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Hej
Lagligt står man om alla fyra hjulen står inom en ruta, överhäng eller inte.
NEJ Ett fordon får inte till någon del hindra eller störa övrig trafik, att ha överhänget in i rutan bakom hindrar trafiken för att parkera i rutan.
läs o lär

3 kapitlet 49 paragrafen trafikförordningen (Trafikförordning (1998:1276) | Lagen.nu), beskriver att ett parkerat fordon ska stå med alla hjul inom rutan. Den säger dock bara att ett fordon inte får parkera med något hjul utanför rutan. Även om fordonets alla hjul är inom rutan, så kan fordonet ha ett överhäng åt något håll och det överhänget kan vara ett hinder, som beskrivs i 3 kapitlet 47 paragrafen punkt 1 trafikförordningen. Ett fordon får inte till någon del hindra eller störa övrig trafik, finns det då ett överhäng som kan störa eller hindra trafiken så är det ett hinder enligt paragrafen. Enligt 3 kapitalet 48 paragrafen trafikförordningen så får inte fordon stanna på cykelbanor och det vägs in när det är en cykelbana som överhänget hamnar på. Hade överhänget varit mot en buske eller likande hade den inte kunnat störa trafiken och är då inte heller något hinder.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
NEJ Ett fordon får inte till någon del hindra eller störa övrig trafik, att ha överhänget in i rutan bakom hindrar trafiken för att parkera i rutan.
läs o lär

3 kapitlet 49 paragrafen trafikförordningen (Trafikförordning (1998:1276) | Lagen.nu), beskriver att ett parkerat fordon ska stå med alla hjul inom rutan. Den säger dock bara att ett fordon inte får parkera med något hjul utanför rutan. Även om fordonets alla hjul är inom rutan, så kan fordonet ha ett överhäng åt något håll och det överhänget kan vara ett hinder, som beskrivs i 3 kapitlet 47 paragrafen punkt 1 trafikförordningen. Ett fordon får inte till någon del hindra eller störa övrig trafik, finns det då ett överhäng som kan störa eller hindra trafiken så är det ett hinder enligt paragrafen. Enligt 3 kapitalet 48 paragrafen trafikförordningen så får inte fordon stanna på cykelbanor och det vägs in när det är en cykelbana som överhänget hamnar på. Hade överhänget varit mot en buske eller likande hade den inte kunnat störa trafiken och är då inte heller något hinder.
Frågan blir då om det som överhänget hindrar i den bakomvarande rutan betraktas som "trafik". Överhänget hindrar självklart någon från att nyttja rutans hela längd. Om att uppta en del av P-ruta skulle ses som att hindra trafiken måste väl alla små bilar som står i P-rutor men inte har överhäng också anses hindra trafiken. De upptar ju den ruta de står i...

Jag betvivlar att överhänget över rutan bakom är ett problem juridiskt sett, men vet inte. Ser fram mot att nån som "läst och lärt" klargör saken.

Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
läs o lär

Ja och eftersom en normal parkeringsruta är 5x2,5 alternativt 5x2,3 meter så har ju du lika svårt att parkera rätt som vi med längre fordon Parkeringslinjer & parkeringsmålning i Stockholm med omnejd - Vägmarkeringar.se gäller över hela landet även om jag nu tog stockholmssidan.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
läs o lär

Hej
jag kanske uttryckte mig otydligt i mitt svar. Det jag avser är att om överhänget går in på bakomvarande (eller framförvarande) parkeringsruta så står man lagligt om alla fyra hjulen står inom en ruta, man får naturligtvis inte ha överhäng över en cykelbana eller väg.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Ja och eftersom en normal parkeringsruta är 5x2,5 alternativt 5x2,3 meter så har ju du lika svårt att parkera rätt som vi med längre fordon Parkeringslinjer & parkeringsmålning i Stockholm med omnejd - Vägmarkeringar.se gäller över hela landet även om jag nu tog stockholmssidan.
Nu överdriver du allt! Om ett fordon som är totalt 6 meter har ett överhäng på halvmetern åt varje håll skulle jag vilja se den lapplisa som bötfäller!

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025

Christer61

HBK Medlem
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2025
sitt nu inte o var så skenheliga.
ni som har husbilar på 7-8-9 + meter när ni ska på typ lidl o handla så står ni över 2-3-4 platser.
det ser man konstant när man är ute o kör. eller ni åker o parkerar vart ni lagligt får parkera o sen försöker ta er tillbaka till affären med buss eller taxi
vi har en plåtis på 5,85 alltså mindre än en stor suv som lagligt får parkera på platsen
jag får lätt plats i en parkerings ficka utan att sticka utanför parkerings fickan
Du är duktig du;)

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu överdriver du allt! Om ett fordon som är totalt 6 meter har ett överhäng på halvmetern åt varje håll skulle jag vilja se den lapplisa som bötfäller!
Antagligen inte pga att den är parkerad rätt. Det är även vår på som är 7,89 eftersom 1a och 3e axeln får plats inom 5 meter

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
näe så må det vara att inte ens jag får plats enligt lagen.
MEN hur kan du då sitta o säga att du parkerar lagligt ??
då du ju inte bättre än jag
Jag parkerar lagligt enligt de förordningar som finns. Tyvärr så har du ju skrivet att du skiter i det. Så vem är det som är skenhelig? Jag försöker att parkera så att mitt överhäng står över icke farbar plats.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
läs o lär

Går utmärkt att parkera med överhäng på rutan bakom, man betalar för 2rutor om det är betald parkering och är det gratis så parkerar man och gör sina ärenden som vanligt. (och innan ni går bananas med tangenterna så Ja jag har kollat med olika P-bolag om det är ok att göra så)

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Även de har lite fel i sin text, som tex att det skulle räknas som camping efter 24h.

P-skylten gäller i 24h samt över helg, enligt vanliga regler.

Camping finns inte reglerat i lag/förordning och är inte heller prövat juridiskt, vilket medför att det saknas prejudikat om tolkningen av vad som är camping.

Rätta mig gärna, om jag har fel - då jag försökt hitta något som reglerar vad camping innebär, i den juridiska världen.

Så det är lite humor i att de skriver ”så här är det”, när de inte har helt rätt i sin text.

Senast ändrad:
Toppen