PL 8
HBK Medlem
Det är just av dem jag lärt mig tolka deras skyltar!
Hur skulle du vilja ha skyltat det som avses?
Hade däremot texten "Gäller 1/6-1/9" varit på samma tilläggsskylt som det första så hade det varit som du skriver.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är just av dem jag lärt mig tolka deras skyltar!
Hade däremot texten "Gäller 1/6-1/9" varit på samma tilläggsskylt som det första så hade det varit som du skriver.
Ursäkta att jag hoppar in här men kolla inlägg #58.Det är just av dem jag lärt mig tolka deras skyltar!
Just det svartmarkerade är intressant, så som jag skrev i inlägg "57 - så är det inte tillåtet att parkera.Svar:
Precis och rätt.
Som jag svarade så ska varje tilläggstavla tolkas var för sig mot huvudskylt P. Då gäller parkering dessa datum och alltid personbil klass ett när P-skylten är giltig.
Då är alternativ 3 ovan rätt. Och då gäller inte P-skylten övrig tid.
Jo, det hade varit mer korrekt, men den andra varianten ser man ofta och har samma betydelse.Hade däremot texten "Gäller 1/6-1/9" varit på samma tilläggsskylt som det första så hade det varit som du skriver.
Nej den har inte samma betydelse.Jo, det hade varit mer korrekt, men den andra varianten ser man ofta och har samma betydelse.
I broschyren Stanna och parkera ser du att samma text men på EN ELLER TVÅ skyltar har olika betydelse.Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke
så gäller anvisningarna på tavlorna var för sig som
en kompletterande anvisning till märket.
Byt ut "Gäller 1/6-1/9" mot "8-18". Hade det då varit tillåtet att parkera utanför dessa klockslag?Just det svartmarkerade är intressant, så som jag skrev i inlägg "57 - så är det inte tillåtet att parkera.
Det är dock inte heller förbjudet om inte annan områdesskylt eller förordning säger att det är förbjudet.
Skyltar på parkeringsplatser anger när och för vilka fordon parkeringen är upplåten för. Vid andra tider och med andra fordon får man inte parkera där. "Förbjudet" eller inte, men man kan åka på en felparkeringsavgift.Just det svartmarkerade är intressant, så som jag skrev i inlägg "57 - så är det inte tillåtet att parkera.
Det är dock inte heller förbjudet om inte annan områdesskylt eller förordning säger att det är förbjudet.
Samma som jag skrev ovan, inte tillåtet men inte heller förbjudet.Byt ut "Gäller 1/6-1/9" mot "8-18". Hade det då varit tillåtet att parkera utanför dessa klockslag?
Jag behöver inte veta mer utan nöjer mig med att jag kan stå där då och då, det ligger väldigt bra till med havet precis jämteEftersom denna plats är ett favoritställe som du nog inte vill ska översvämmas av andra husbilar, och får hjälp med det genom felaktig skyltning, kan väl kontrollera vad som är skrivet i registret för lokala trafikföreskriftet om vad kommunen egentligen har beslutat om för platsen ifråga. Vem vet, det kanske finns en tredje variant utöver vad de meddelat om vad de tyckte och vad de sedan har skyltat om.
Varför behöver man följa en tilläggsskylt som säger att man får parkera med "Personbil klass I" men man behöver inte följa en skylt som säger att man får parkera "8-18"?Samma som jag skrev ovan, inte tillåtet men inte heller förbjudet.
Övriga skyltar och förordningar styr.
Om det till exempel suttit med klockslag vid en huvudled, så är defaultläget att det är förbjudet att parkera.
Då får du parlera mellan klockslagen (datumen), men förbjudet övrig tid.
Hade det varit ej huvudled så är det inte parkering, men inte heller förbjudet - så länge inget säger at det är förbjudet, som tex en zon-tavla som deklarerar förbud mot parkering.
För att tilläggsskylten Pb1 talar om att P-märket enbart gäller Pb1.Varför behöver man följa en tilläggsskylt som säger att man får parkera med "Personbil klass I" men man behöver inte följa en skylt som säger att man får parkera "8-18"?
??? Så du menar att om någon kommun eller privat markägare upplåter sin mark till parkering med ett visst förbehåll, så kan andra lagar upphäva det förbehållet. Vad skulle det vara i så fall? Kan du ge något exempel på en sådan lag?För att tilläggsskylten Pb1 talar om att P-märket enbart gäller Pb1.
Medans "tidskylten" talar om när P-skylten gäller.
När P-skylten inte gäller, så tar andra regler/förordningar/zontavlor över.
Därav är det inte automatiskt förbud, utanför "tidsskyltens" omfattning.
Man skulle kunna säga att "tidsbegränsningen" trumfar det som gäller annars i området.
Fick lära mig av en Parkeringsvakt (vilket så klart kan vara fel) att det var så man skulle tänka.??? Så du menar att om någon kommun eller privat markägare upplåter sin mark till parkering med ett visst förbehåll, så kan andra lagar upphäva det förbehållet. Vad skulle det vara i så fall? Kan du ge något exempel på en sådan lag?
Skylt 1 = Parkering för alla fordon max 24 timmar.
Skylt 2 = Fordonsklass i det här fallet Personbil klass 1
Skylt 3 = Tider man får parkera i det här fallet mellan den 1/6 och den 1/9
Gula skylten är en egen variant som nog är avsed för turister men även vi som bor här bör fatta innebörden av.
Nej, fordonsklass "Husbil" är samma som Pb2.Visa bilaga 239114
Är klass 1 och klass 2 borttaget
I min konversation med Transportstyrelsen skrev jag:För att tilläggsskylten Pb1 talar om att P-märket enbart gäller Pb1.
Medans "tidskylten" talar om när P-skylten gäller.
När P-skylten inte gäller, så tar andra regler/förordningar/zontavlor över.
Därav är det inte automatiskt förbud, utanför "tidsskyltens" omfattning.
Man skulle kunna säga att "tidsbegränsningen" trumfar det som gäller annars i området.
Håller med dig til fullo, det är väl du Jokin och några till som tolkar skylten rätt. Kommunen tänker fel. Man ser ofta skyltning som man förstår syftet med men det blir inte rätt när man skyltar upp. I skyltning som detta så skulle det kanske vara en zonskylt som rent formellt förbjuder parkering utanför angiven tid.I min konversation med Transportstyrelsen skrev jag:
3: Parkering är tillåten endast under tiden 1/6-1/9. Ingen parkering av något fordon, inte ens vanliga personbilar, övrig tid.
Svaret från Transportstyrelsen var:
Då är alternativ 3 ovan rätt. Och då gäller inte P-skylten övrig tid.
Jag tycker detta är motsägelsefullt eftersom jag skriver "Ingen parkering" och svaret är att det är "rätt" samt att P-skylten inte gäller övrig tid.
I vilket fall som ställde jag en följdfråga om övrig tid och fick svar:
"Om P-skylten inte gäller så gäller de allmänna regler som finns på platsen."
Det stämmer alltså med vad Peter & Lorella skriver. Dock förstår jag inte hur detta fungerar i praktiken eftersom det finns t ex mängder av platser i mindre samhällen där inga speciella parkeringsregler gäller, alltså fritt att parkera 24 timmar och obegränsat över helg. Om då en privat parkeringsplatsägare (kyrkor, varuhus etc) sätter tidsbegränsning så behöver man inte alls bry sig om det eftersom inte P-skylten gäller utanför angiven tid. Alltså så som Jokin tidigare skrivit.
Det räcker alltså inte med att bara tillåta vissa tider utan man måste dessutom förbjuda övriga tider med förbudsskyltar.
Slutsatsen är ändå att skyltkombinationen som tråden startade med inte betyder det som kommunrepresentanten har sagt.
Om kommunen skyltar på ett sätt men menar ett annat spelar ingen roll i detta fallet, dom har antagligen ingen anledning att förbjuda parkering på platsen. Det kryllar inte av husbilar eller bilar på just denna parkeringen, och därför behövs inga extra förbud.Håller med dig til fullo, det är väl du Jokin och några till som tolkar skylten rätt. Kommunen tänker fel. Man ser ofta skyltning som man förstår syftet med men det blir inte rätt när man skyltar upp. I skyltning som detta så skulle det kanske vara en zonskylt som rent formellt förbjuder parkering utanför angiven tid.
Detta var första meningen i tråden. Jag tror nog att de flesta har förstått vad kommunen vill men det är den första frågan jag och en del andra har svarat på. Dessutom har texten som vanligt flutit ut i andra frågeställningar.Vad innebär dessa skyltar?
Det förstår jag, men jag skrev också senare att jag skulle återkomma med vad den aktuella kommunen menade.Detta var första meningen i tråden. Jag tror nog att de flesta har förstått vad kommunen vill men det är den första frågan jag och en del andra har svarat på. Dessutom har texten som vanligt flutit ut i andra frågeställningar.