• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övernattning

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Även jag är med i hårklyveriklubben och parkerar min husbil här,den är registrerad som lätt lastbil.
{A3225778-384C-461C-8B39-EB55A63E3E68}.png

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men toker, vi försöker få större förståelse för husbilism, inte tvärt om! Sabba inte det!
Men visst är det minst sagt idiotiskt att man med husbil inte kan besöka Ramlösa Brunn, för att parkeringen är skyltad endast PB1.
Skulle tro att tänkbara besökare väldigt mycket är inom kategorin husbilsåkare, så dom förstör ju för sig själva?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men visst är det minst sagt idiotiskt att man med husbil inte kan besöka Ramlösa Brunn, för att parkeringen är skyltad endast PB1.
Skulle tro att tänkbara besökare väldigt mycket är inom kategorin husbilsåkare, så dom förstör ju för sig själva?
Att de förstör för sig själv ska de väl få lära sig själv. Som husbilsåkare så ska vi väl följa de lagar och förordningar som finns och inte uppmana till att bryta mot de föreskrifter som finns?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att de förstör för sig själv ska de väl få lära sig själv. Som husbilsåkare så ska vi väl följa de lagar och förordningar som finns och inte uppmana till att bryta mot de föreskrifter som finns?
Absolut, jag pekade bara på deras tankevurpa, att utesluta en hel besökargrupp. Bättre hade ju varit P-förbud nattetid.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Var och en gör som den vill och tar, eller struntar i att ta ansvar. Majoriteten av oss tar tack och lov kollektivt ansvar, även om vi anser att ett ev förbud är åt helvete. Men några av oss skiter högaktningsfullt i förbudet eller olämpligheten och ser enbart till sin egen fördel för stunden, utan något som helst ansvar för hur man försämrar för kollektivet, dvs för alla oss andra. Då blir dialogen inom kollektivet, men framförallt med aktörer som kommuner och myndigheter, väldigt besvärlig.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår inte varför det är bättre med P-förbud nattetid (för husbilar antar jag). Vad är det marken skall användas till under natten som gör att husbilar inte kan stå där?

//Michael, medlem
Jag tycker nog att det är bättre att vi kan besöka olika ställen än inte alls, och då var min tanke att ett övernattingsförbud är bättre än som det är nu bara PB1. Tyvärr är det väl så att om någon upplåter sin parkering för övernattningar med husbil blir den genast upplagd någonstans som "ställplats" Och då börjar husbilsåkare annektera den som en sådan, var skall då deras boende och dagbesökare parkera?
Parkeringen är inte särskilt stor och husbilar tar stor plats och har också en tendens att breda ut sig med rejält utrymme emellan, eventuellt för stolar och bord. Tyvärr gör ju sådant beteende inte oss mera populära.

Senast ändrad:

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
sitt nu inte o var så skenheliga.
ni som har husbilar på 7-8-9 + meter när ni ska på typ lidl o handla så står ni över 2-3-4 platser.
det ser man konstant när man är ute o kör. eller ni åker o parkerar vart ni lagligt får parkera o sen försöker ta er tillbaka till affären med buss eller taxi
vi har en plåtis på 5,85 alltså mindre än en stor suv som lagligt får parkera på platsen
jag får lätt plats i en parkerings ficka utan att sticka utanför parkerings fickan

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
ni som har husbilar på 7-8-9 + meter när ni ska på typ lidl o handla så står ni över 2-3-4 platser.
det ser man konstant när man är ute o kör. eller ni åker o parkerar vart ni lagligt får parkera o sen försöker ta er tillbaka till affären med buss eller taxi
vi har en plåtis på 5,85 alltså mindre än en stor suv som lagligt får parkera på platsen
jag får lätt plats i en parkerings ficka utan att sticka utanför parkerings fickan
Ja och flera har även klubbmärket på bilen såg senast i dag en bil på drygt 6.5M med märket som tog upp 4platser ;)

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Just precis! Genom köp av husbil väljer man hur och var den kan användas. Små bilar som går in i EN P-ruta ska också kunna användas precis som en vanlig större personbil och parkera på samma ställen. De som absolut måste åka runt i stora bilar får ta konsekvenserna med det besvär det innebär när man måste ta sig från de tillåtna P platserna till köpcenter m.m. Man väljer själv komfort och bekvämlighet mot smidighet!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Varför bryr ni er. Om ni retar er på någon så tala med den det vederbör. Trött på många som klagar. I min värld så gör alla fel någongång. Är det ni som aldrig gör fel som skriver här
Det var ju en fantastiskt simpel förenkling av problematiken! Jag bryr mig. Självklart bryr jag mig! Men det är inte så enkelt att det är någon enskild individ jag retar mig på. Jag retar mig på beteende som förstör för oss alla. När man högaktningsfullt och konsekvent skiter i förbud och föreskrifter som riktar sig mot husbilism. Helt enkelt för att det beteendet kommer att göra det allt svårare för vårt husbilsliv i framtiden. Jag gör absolut fel. Men jag skiter aldrig fullständigt i sådant regelverk som riktar sig mot oss..., trots att jag ibland förbannar dem. Anledningen kan du läsa ovan. Däremot tar jag alltid snacket på plats, så vi hörs kanske!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men tror du uppriktigt att dom som parkerar som dom vill bryr sig om vad du skriver.
Japp, annars hade jag inte skrivit. Jag struntar personligen i att de gör fel och det gör de dessvärre själva också. Många har dock inte klart för sig vilken skada de gör för husbilskollektivet, för oss andra. Har förmånen att känna politiker, både på lokal och regional nivå. Det är inte så sällan klagomålen utifrån på de här felbeteendena, definierar husbilism, särskilt i kommunerna. Många kommuner har ingen egen erfarenhet, vare sig på politisk eller tjänstemannanivå. Därför fortsätter jag att skriva och att tjata! Blir ibland trött på mig själv, varför lägger jag inte ner, men tror att det kan spela roll!

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Japp, annars hade jag inte skrivit. Jag struntar personligen i att de gör fel och det gör de dessvärre själva också. Många har dock inte klart för sig vilken skada de gör för husbilskollektivet, för oss andra. Har förmånen att känna politiker, både på lokal och regional nivå. Det är inte så sällan klagomålen utifrån på de här felbeteendena, definierar husbilism, särskilt i kommunerna. Många kommuner har ingen egen erfarenhet, vare sig på politisk eller tjänstemannanivå. Därför fortsätter jag att skriva och att tjata! Blir ibland trött på mig själv, varför lägger jag inte ner, men tror att det kan spela roll!
Det jag reagerar mest på. Är att husbilsfolk reagerar på att någon parkerar fel, slänger sopor etc. Men istället för att prata med personerna så lägger man ut det på ett forum. Tyvärr är människor rädd för att prata med varandra.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
För något år sedan var det motsvarande skyltar (hemmagjorda) vid Medevi brunn. Jag skrev till kommunen och undrade varför. Frågan vidarebefordrades av kommunen till ansvarig vid Medevi som svarade mig ursäktande med att de inte hade tänkt så långt och lovade att skyltarna skulle ändras.

Hur det ser ut där idag vet jag inte.

Toppen