• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Övernattning

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Går bra att övernatta.
Stolar, bord och markiser ute mm. är inte tillåtet. Sånt är camping

Men klass 1 är parkering för vanlig personbil och husbilar brukar vara klass 2. Kolla ditt register vad din bil är registrerad som.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Skyltkombinationen består av en "huvudskylt" (P) och två tilläggstavlor. Det är alltid så att varje tilläggstavla hänvisar till huvudskylten.

Formellt ska den därmed tolkas:
P betyder parkering 24 tim vardagar samt även dag före helgdag och helgdag.
Första tilläggstavlan innebär att det endast är P för Personbil kl I, alltså inga släp, motorcyklar, lastbilar, husbilar registrerade som Personbil kl II, mm.
Andra tilläggstavlan innebär att P, för alla, endast är tillåten 1/6 till 1/9.

Men jag misstänker att de som bestämt om skylten menar att 1/6 till 1/9 får endast Personbil klass I parkera där. Övrig tid får andra parkera där. Inte så ovanligt t ex på en badplatsparkering.

Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Borde vara så att tilläg klass 1 och tidsangivelsen ska vara inom samma ram.
Som det står nu så är det ingen parkering för klass 1 sep-juni, bara husvagnar o husbilar får stå där.
Så tolkar jag det

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Har bilden ändrats nu? När jag skrev syntes inte den gula skylten. I alla fall såg jag inte den.

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Borde vara så att tilläg klass 1 och tidsangivelsen ska vara inom samma ram.
Som det står nu så är det ingen parkering för klass 1 sep-juni, bara husvagnar o husbilar får stå där.
Så tolkar jag det
Ja det vore ju konstigt, den som skyltat verkar inte veta vad den menar

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det är som jag skrev i #7. Det blå skyltarna är inte korrekta för att visa de som är ansvariga menar. Det andra tilläggstavlan innebär att parkering, för alla, bara är tillåten 1/6-1/9. Och uppenbart menar de att man inte får campa, och därmed övernatta i husbil antar jag, 1/6-1/9.
Hade texten på de två blå tilläggstavlorna varit på samma tavla som Arne B skrev så hade det varit korrekt för att stämma med den gula skylten.

Slutsatsen är att man förstår vad de vill men frågan är om man skulle få rätt vid en överklagan av felparkeringsavgift/kontrollavgift.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det vore ju konstigt, den som skyltat verkar inte veta vad den menar
Man kan ju lusläsa det hela, men jag tycker nog att budskapet är ganska klart.

1/6-1/9 skall bara Personbilar parkera där (PB1) Övrig tid är det fritt fram även för andra.
Förbudstavlan finns där för att klargöra för de som inte förstår de andra tavlorna p.g.a. språkproblem eller andra problem att (vilja) förstå?
Jag skulle i varje fall undvika att ställa mej där med husbilen 1/6-1/9.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Parkering (Klass 1) är tillåten under tiden 1/6-1/9. Den gula är ju klass 2
Korrekt vad gäller de blå skyltarna, vilka reglerar parkeringen. Den gula skylten ser jag som egentligen helt onödig då man inte kan campa med husbilen där då man inte får parkera där. Den är kanske uppsatt för utländska husbilister som inte har koll på personbil klass 1 eller 2. Det har nog inte heller någon betydelse då utländska husbilister troligtvis inte betalar parkerings/kontroll avgifter.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Korrekt vad gäller de blå skyltarna, vilka reglerar parkeringen. Den gula skylten ser jag som egentligen helt onödig då man inte kan campa med husbilen där då man inte får parkera där. Den är kanske uppsatt för utländska husbilister som inte har koll på personbil klass 1 eller 2. Det har nog inte heller någon betydelse då utländska husbilister troligtvis inte betalar parkerings/kontroll avgifter.
Jag håller med. Men tror du att det verkligen är så de menar? I så fall är ju även datumen på den gula skylten meningslös eftersom man aldrig får parkera Personbil kl II där.
Nu vet jag ju inte var skylten står och vad som står på skylten under men det är mycket möjligt att det är felskyltat, dvs att de menar att Personbil kl I får står där alltid men Personbil kl II inte får stå där 1/6-1/9.

Kan kanske chaus&son beskriva mer om platsen?

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Jag håller med. Men tror du att det verkligen är så de menar? I så fall är ju även datumen på den gula skylten meningslös eftersom man aldrig får parkera Personbil kl II där.
Nu vet jag ju inte var skylten står och vad som står på skylten under men det är mycket möjligt att det är felskyltat, dvs att de menar att Personbil kl I får står där alltid men Personbil kl II inte får stå där 1/6-1/9.

Kan kanske chaus&son beskriva mer om platsen?
Platsen är en parkering vid ett havsbad, på skylten under står namnet på platsen.Tyvärr kan jag inte skriva vart det ligger med risk för att locka hit husbilar på felaktig grund. Men inga mer skyltar om parkering, utan bara de på bilden.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
det väl inte så himla svårt att fatta
från den 1/6 till 1/9 är det bara personbil kl1 som får parkera där
resten av året får alla parkera där
den gula skylten är till för att förtydliga för dom tröga som inte fattar dom blåa skyltar + upplysa för utländningar

Toppen