• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd från er experter

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Helintegrerat är inte bättre då allt som har med service och säkerhet att göra är värre än med en halvintegrerad version. Det är ju sällan det med en husbil körs över 90km/h och då spelar det inte så stor roll vad gäller alkovversion och vindkänslighet. Alkovversion ger ju utrymmen för förvaring och enkelt tillgängligt viloutrymme för 4-5p utan att det hela tiden behöver sänkas taksängar e.d.
Det som däremot är viktigt är att motorn är OK. För 4 ton husbil är det minst 150hk som gäller. Vad innebär optimering från 150hk till 180hk? Ifall den inte är registreringsbesiktad för denna effekt så är den olaglig.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
.... Det är ju sällan det med en husbil körs över 90km/h och då spelar det inte så stor roll vad gäller alkovversion och vindkänslighet. Alkovversion ger ju utrymmen för förvaring och enkelt tillgängligt viloutrymme för 4-5p utan att det hela tiden behöver sänkas taksängar e.d.
Det som däremot är viktigt är att motorn är OK. För 4 ton husbil är det minst 150hk som gäller. Vad innebär optimering från 150hk till 180hk? Ifall den inte är registreringsbesiktad för denna effekt så är den olaglig.
Sprid inte felaktigheter nu :)

Jag ligger aldrig och lufsar i 90Km/h på motorväg. Snarare 110+ och jag är inte ensam.
Bilen har 128Hk och väger 3850Kg. Inte jätteekonomiskt så klart men det går alldeles utmärkt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helintegrerat är inte bättre då allt som har med service och säkerhet att göra är värre än med en halvintegrerad version. Det är ju sällan det med en husbil körs över 90km/h och då spelar det inte så stor roll vad gäller alkovversion och vindkänslighet. Alkovversion ger ju utrymmen för förvaring och enkelt tillgängligt viloutrymme för 4-5p utan att det hela tiden behöver sänkas taksängar e.d.
Det som däremot är viktigt är att motorn är OK. För 4 ton husbil är det minst 150hk som gäller. Vad innebär optimering från 150hk till 180hk? Ifall den inte är registreringsbesiktad för denna effekt så är den olaglig.

Det går alldeles utmärkt att köra en 4-Tons husbil med 130Hk, det beror bara på föraren.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Sprid inte felaktigheter nu :)

Jag ligger aldrig och lufsar i 90Km/h på motorväg. Snarare 110+ och jag är inte ensam.
Bilen har 128Hk och väger 3850Kg. Inte jätteekonomiskt så klart men det går alldeles utmärkt.
Det är väl inte tanken att sprida felaktigheter. Jag talar bara ur egna erfarenheter. Självklart ser jag dessa "fartmarodörer" som pressar sina husbilar i motorvägsfart och undrar stillsamt vart så bråttom...
Det är väldigt stor skillnad att köra en tung husbil med 130hk, 150hk resp. 180hk motor. Jag testade Kabe x780 med samtliga dessa motorvarianter. Därav mitt påstående att inte värt att satsa på något under 150hk på dessa husbilar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade 130hk på ca 3,9t vilket duger utmärkt upp till dryg motorvägsfart.
Har en kompis som sysslar med modifierad programvara (chipstrim) som fixade min motor för en billig peng.
Han ökade effekten till ca 170hk. Ända skillnaden är att den blev lite snabbare vid omkörning (vilket sällan utnyttjas), ingen skillnad i förbrukning.
Funderar nästan att återställa till originalet då det duger gott.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är väl inte tanken att sprida felaktigheter. Jag talar bara ur egna erfarenheter. Självklart ser jag dessa "fartmarodörer" som pressar sina husbilar i motorvägsfart och undrar stillsamt vart så bråttom...
Det är väldigt stor skillnad att köra en tung husbil med 130hk, 150hk resp. 180hk motor. Jag testade Kabe x780 med samtliga dessa motorvarianter. Därav mitt påstående att inte värt att satsa på något under 150hk på dessa husbilar.
Det var väl mest att du formulerade dig som att dina erfarenheter och ditt tyckande gällde rent generellt för alla och så är det ju absolut inte.

Ja alla får ju köra i sin hastighet som dom trivs med. Jag har inga problem med dom som trivs med sitt egna tempo och bryr mig inte om någon tycker jag stressar eller slöar när jag ligger i mitt. För mig är motorväg mest en transportsträcka :)
 
Toppen