• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd från er experter

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej husbilsklubben

Är som många andra sugen på husbil. Efter 20 år med husvagn blir det nästa steg och vi längtar. Men det är en djungel och vi har ägnat många timmar att läsa era råd och tips. Nu vet vi ungefär vad vi vill ha och vi hittade den och bifogar länk men fick lite kalla fötter. Ingen service är gjord men ägaren har bytt olja mm själv varje år, rekommenderar ni att man köper en husbil som är fukttestad?

https://www.blocket.se/vi/95794148.htm
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Senaste numret av Husbil&Husvagn (nr 5.12) har en artikel om begköp med en lååång checklista. Och det finns andra, liknande listor. Om ni går igenom en sådan lista och bockar av så har ni gjort vad ni kunnat, det är aldrig helt riskfritt att köpa HB, ny eller beg.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.132
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Köp aldrig en husbil utan en färsk fukttest, speciellt viktigt vid privatköp.
Bilen i annonsen väger 4000 kg vilket betyder att man behöver C eller C1-kort alternativt ett "gammalt" B-kort utfärdar före juli 1996 och aldrig återkallat, men det har ni kanske koll på....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej husbilsklubben

Är som många andra sugen på husbil. Efter 20 år med husvagn blir det nästa steg och vi längtar. Men det är en djungel och vi har ägnat många timmar att läsa era råd och tips. Nu vet vi ungefär vad vi vill ha och vi hittade den och bifogar länk men fick lite kalla fötter. Ingen service är gjord men ägaren har bytt olja mm själv varje år, rekommenderar ni att man köper en husbil som är fukttestad?

https://www.blocket.se/vi/95794148.htm
Kräv fukttest innan köp,att ägaren servat själv behöver inte innebära att det är sämre gjort,fråga efter kvitton på olja filter osv.,provkör bilen ordentligt så du blir nöjd,personligen är jag inte förtjust i alkovbilar, hög tyngdpunt lite svajiga och stort luftmotstånd ,men du kanske prioriterar extra sängar, samt kör inte så långa sträckor.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Senaste numret av Husbil&Husvagn (nr 5.12) har en artikel om begköp med en lååång checklista. Och det finns andra, liknande listor. Om ni går igenom en sådan lista och bockar av så har ni gjort vad ni kunnat, det är aldrig helt riskfritt att köpa HB, ny eller beg.
Bra tips, skall se om jag kan få tag på ett exemplar. Som du skriver är det aldrig riskfritt men skulle önska att vi kan minimera riskerna iallafall
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag är ingen expert men svarar ändå.

Det bästa är ju såklart fukttest men om bilen luktar fräsch och det inte finns några synliga fuktskador under bilen, i köket eller på toaletten så kan man chansa för bilen är ju till åren kommen och har det inte visat sig förr så ... Fuktgarantin har i alla fall gått ut.

I motorservice ingår även byte av filter och kamrem och det bör vara gjort på en så gammal bil.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Köp aldrig en husbil utan en färsk fukttest, speciellt viktigt vid privatköp.
Bilen i annonsen väger 4000 kg vilket betyder att man behöver C eller C1-kort alternativt ett "gammalt" B-kort utfärdar före juli 1996 och aldrig återkallat, men det har ni kanske koll på....
Du har rätt. Fukttest känns viktigt! Vi har löst på ang körkort och mannen får köra, jag får nöja mig med att sitta brevid
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Kräv fukttest innan köp,att ägaren servat själv behöver inte innebära att det är sämre gjort,fråga efter kvitton på olja filter osv.,provkör bilen ordentligt så du blir nöjd,personligen är jag inte förtjust i alkovbilar, hög tyngdpunt lite svajiga och stort luftmotstånd ,men du kanske prioriterar extra sängar, samt kör inte så långa sträckor.
Vi tänkte också att att det kan vara en kunnig person som fixat med den själv men bra tips med kvitton osv! Aha är det såpass med alkov? Vi har även tittat på helintegrerat kanske det är bättre. Vi planerar att åka längre turer så den infon är bra! Dock har vi två stora söner därav tanken med sängplatser om de skulle vilja åka med. Tack!
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Jag är ingen expert men svarar ändå.

Det bästa är ju såklart fukttest men om bilen luktar fräsch och det inte finns några synliga fuktskador under bilen, i köket eller på toaletten så kan man chansa för bilen är ju till åren kommen och har det inte visat sig förr så ... Fuktgarantin har i alla fall gått ut.

I motorservice ingår även byte av filter och kamrem och det bör vara gjort på en så gammal bil.
Alla tips mottages tacksamt. Vi frågade om kamrem och den verkar inte vara bytt. Det skulle vara ett krav från får sida.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla tips mottages tacksamt. Vi frågade om kamrem och den verkar inte vara bytt. Det skulle vara ett krav från får sida.
Kamrem skall bytas vart 4-5år kostar 6-8000kr, kontrollera däcken så dom inte är för gamla bör bytas efter8-10 år max,inte ovanligt med gamla däck på husbilar som inte rullar så långt,tillverkningsår samt vecka står stämplat på däcksidan.
En helintegrerad bil är ett bättre val tycker jag, där får ni extrasäng fram,men dom kostar också mer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.678
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi tänkte också att att det kan vara en kunnig person som fixat med den själv men bra tips med kvitton osv! Aha är det såpass med alkov? Vi har även tittat på helintegrerat kanske det är bättre. Vi planerar att åka längre turer så den infon är bra! Dock har vi två stora söner därav tanken med sängplatser om de skulle vilja åka med. Tack!

En alkovbil är ju den perfekta familjebilen, finns inget som slår den när ni skall vara fyra stycken, den drar lite mera bränsle än övriga typer
speciellt om man kör fort, den kanske är lite mera vindkänslig än en helintegrerad men inget avgörande, jag tycker att den ser väldigt fräsch ut
på bilderna, om där inte är något speciellt med den bör den vara ett bra köp. Priset kan diskuteras, men som marknaden är idag går den snart iväg!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej husbilsklubben

Är som många andra sugen på husbil. Efter 20 år med husvagn blir det nästa steg och vi längtar. Men det är en djungel och vi har ägnat många timmar att läsa era råd och tips. Nu vet vi ungefär vad vi vill ha och vi hittade den och bifogar länk men fick lite kalla fötter. Ingen service är gjord men ägaren har bytt olja mm själv varje år, rekommenderar ni att man köper en husbil som är fukttestad?

https://www.blocket.se/vi/95794148.htm
kolla kamremsbyte, även bromsbelägg ,ock hjullager,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt tips är att ut och provkör, även andra typer av husbil, typ del- helintegrerad, det viktiga är att provköra, passa även på att väga vid provkörning, brukar gå att väga på de flesta bilprovningar, att köpa utan att först väga husbilen är enligt mej "att köpa grisen i säcken"
Lycka till :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag är ingen expert men svarar ändå.

Det bästa är ju såklart fukttest men om bilen luktar fräsch och det inte finns några synliga fuktskador under bilen, i köket eller på toaletten så kan man chansa för bilen är ju till åren kommen och har det inte visat sig förr så ... Fuktgarantin har i alla fall gått ut.

I motorservice ingår även byte av filter och kamrem och det bör vara gjort på en så gammal bil.
I den förra bilen hade vi en fuktskada som fått ca 1½ år på sej att "utvecklas". Jag upptäckte den när jag skulle ta bort reservhjulet, såg då att domkraften stod i en egenhändigt gjord grop. Fuktkoll visade mkt fukt i tredjdel av sidovägg, halva bakväggen plus lite till.

Men det kändes ingen konstig lukt...
Grov gissning på kostnad för reparation: 80-100kkr
Så ett fukttest är minimum, som flera påpekar.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Kamrem skall bytas vart 4-5år kostar 6-8000kr, kontrollera däcken så dom inte är för gamla bör bytas efter8-10 år max,inte ovanligt med gamla däck på husbilar som inte rullar så långt,tillverkningsår samt vecka står stämplat på däcksidan.
En helintegrerad bil är ett bättre val tycker jag, där får ni extrasäng fram,men dom kostar också mer.
Tack! Läste oss till gällande kamrem eftersom de ibte går som en vanlig bil. Däcken är bra tips. Skall absolut öppna mer för helintegrerat. Gillar också att de känns luftigare.
 
Toppen