• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd från er experter

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
I den förra bilen hade vi en fuktskada som fått ca 1½ år på sej att "utvecklas". Jag upptäckte den när jag skulle ta bort reservhjulet, såg då att domkraften stod i en egenhändigt gjord grop. Fuktkoll visade mkt fukt i tredjdel av sidovägg, halva bakväggen plus lite till.

Men det kändes ingen konstig lukt...
Grov gissning på kostnad för reparation: 80-100kkr
Så ett fukttest är minimum, som flera påpekar.
Åh det var ingen rolig historia! Som du skriver så har det etablerat sig ordentligt när det väl börjar lukta. Fukttest får bli ett minimum helt klart!
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Jag önskar att ni även kollar vad bilen väger tom. Ni skall ev vara 4 vuxna utöver packningen med vatten, mat, kläder etc
Tack! Vi har kikat på detta och väger inte det. Blir förvånad över hur lite vissa bilar får lasta där får man verkligen ha koll. Två stora grabbar då minskar lasten markant
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Mitt tips är att ut och provkör, även andra typer av husbil, typ del- helintegrerad, det viktiga är att provköra, passa även på att väga vid provkörning, brukar gå att väga på de flesta bilprovningar, att köpa utan att först väga husbilen är enligt mej "att köpa grisen i säcken"
Lycka till :)
Du har rätt, vi får ut och provköra :) Det kan alltså skilja såpass mycket i vikt.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
En alkovbil är ju den perfekta familjebilen, finns inget som slår den när ni skall vara fyra stycken, den drar lite mera bränsle än övriga typer
speciellt om man kör fort, den kanske är lite mera vindkänslig än en helintegrerad men inget avgörande, jag tycker att den ser väldigt fräsch ut
på bilderna, om där inte är något speciellt med den bör den vara ett bra köp. Priset kan diskuteras, men som marknaden är idag går den snart iväg!
Vi har varit runt och tittat och rent funktionsmässigt skulle den passa bäst. Har fått fler bilder och den ser fin och välskött ut. Man får verkligen vara på hugget när man ser något. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har rätt, vi får ut och provköra :) Det kan alltså skilja såpass mycket i vikt.
Ja tyvärr, lita inte på vikterna på pappret, det handlar alltså om hur mycket lastvikt det finns kvar upp till totalvikten, inte alls ovanligt med husbilar för 4 personer, som inte klarar det med packning, har själv hoppat av 2st köp när jag vid vägning upptäckte den låga verkliga lastvikt en, husbilar på 3,5ton för 4 personer existerar knappt.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Ja tyvärr, lita inte på vikterna på pappret, det handlar alltså om hur mycket lastvikt det finns kvar upp till totalvikten, inte alls ovanligt med husbilar för 4 personer, som inte klarar det med packning, har själv hoppat av 2st köp när jag vid vägning upptäckte den låga verkliga lastvikt en, husbilar på 3,5ton för 4 personer existerar knappt.
Har insett att det är svårt. En del bilar förstår jag inte hur dom får ihop det. Tittade på en Adria men en lasvikt på 295 kr. Hur är det möjligt. Men då skal vi inte lita på pappret.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hejsan!
Kul att göra en kravspec, trots att alla hus-bilar är en kompromiss.
Man får aldrig med allt,
men listan är trevlig att skapa och diskutera inbördes, före köp.
Här kommer en del av mina personliga käpphästar.
Jag vänder mig, dessutom, enbart till trådskaparen! OK?
Hmm, vissa äldre modeller kan ha fasta framstolar, icke vridbara.
Möjligen vanligt på åldrade/återanvända
inrednings-designer av alkovmodeller?
Svängbara fram-stolar utgör de bästa sittplatserna i "vardagsrummet"!
Valet blir således:
Kan framdelen/cockpiten av bilen användas
även vid stillastående modus?
Back-kamera, känns väldigt mycket "bra-å-ha" redan vid köp.
Farthållare, känns också väldigt mycket "bra-å-ha" redan vid köp.
Gasbenet mår särskilt bra av att få röra sig fritt ibland, vid längre turer.
Vinkelkök? Efter ett par säsonger med tillropet:
-Kan du flytta dig, jag vill passera?
Således undviker jag inredningar med låång smal gång i mitten,
vis av empirisk erfarenhet. :)
Fransk bädd på 135 cm... ?
Jodå, när man var ung. Nu är den tiden passerad.
Fri passage till natt-pinket måste prioriteras, haha!
Cykelhållare? Ja tack! Inte kul utan 2-hjul...
Tvåhjulingar, medhavda, ökar upplevelsen av husbilsturen.
Snart kommer jag på mera från listan, eller öppnar den och skickar PM ;-)
Mvh Raasken
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hejsan!
Kul att göra en kravspec, trots att alla hus-bilar är en kompromiss.
Man får aldrig med allt,
men listan är trevlig att skapa och diskutera inbördes, före köp.
Här kommer en del av mina personliga käpphästar.
Jag vänder mig, dessutom, enbart till trådskaparen! OK?
Hmm, vissa äldre modeller kan ha fasta framstolar, icke vridbara.
Möjligen vanligt på åldrade/återanvända
inrednings-designer av alkovmodeller?
Svängbara fram-stolar utgör de bästa sittplatserna i "vardagsrummet"!
Valet blir således:
Kan framdelen/cockpiten av bilen användas
även vid stillastående modus?
Back-kamera, känns väldigt mycket "bra-å-ha" redan vid köp.
Farthållare, känns också väldigt mycket "bra-å-ha" redan vid köp.
Gasbenet mår särskilt bra av att få röra sig fritt ibland, vid längre turer.
Vinkelkök? Efter ett par säsonger med tillropet:
-Kan du flytta dig, jag vill passera?
Således undviker jag inredningar med låång smal gång i mitten,
vis av empirisk erfarenhet. :)
Fransk bädd på 135 cm... ?
Jodå, när man var ung. Nu är den tiden passerad.
Fri passage till natt-pinket måste prioriteras, haha!
Cykelhållare? Ja tack! Inte kul utan 2-hjul...
Tvåhjulingar, medhavda, ökar upplevelsen av husbilsturen.
Snart kommer jag på mera från listan, eller öppnar den och skickar PM ;-)
Mvh Raasken
:) Men tack för fin fina tips! Börjar inse att det får bli kompromisser, skall bara komma på vad. Man fladdrar igenom en massa husbilar och lär sig massor på det men det är ju först när det blir skarpt som man märker vad som fungerar och vad man vill ha. L-format kök verkar gör mycket för känslan av att ytan blir större. Gillar den planlösningen :) Ja kommer du på mer uppskattas det! Vår lista blir lång men vissa saker ni säger här blir ovärderliga för oss.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det har har ju talats om fukttest i tråden & det med rätta. Att åtgärda en fuktskada kan faktiskt springa iväg bortåt 50000:- & mer om man har otur. Kräv att det framgår i kontraktet att HB'n är fuktfri vid ägarbytet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kjapp sjekk for fukt er å dra hånden over veggene inne, er det områder som er kaldere å ta på enn andre så er det gjerne fukt :D Et mindre fukt område vil normalt redusere verdien med rundt 50 tusen, et større område dobler sitt bidrag til reduksjonen. Hva de virkelige kostnadene for en fuktreparasjon blir vet en ikke før en er et stykke på vei med jobben.

På en alkovebil så er alkoven spesiellt utsatt for fukt, for å sjekke denne må en ut med beddingen og gå over alle flater. Spesiellt viktig er alle overganger mellom flater.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej husbilsklubben

Är som många andra sugen på husbil. Efter 20 år med husvagn blir det nästa steg och vi längtar. Men det är en djungel och vi har ägnat många timmar att läsa era råd och tips. Nu vet vi ungefär vad vi vill ha och vi hittade den och bifogar länk men fick lite kalla fötter. Ingen service är gjord men ägaren har bytt olja mm själv varje år, rekommenderar ni att man köper en husbil som är fukttestad?

https://www.blocket.se/vi/95794148.htm
Hej, vi är 4 i familjen men barnen är små och vi har en mycket liten husbil. Jag har dock funderat mycket på vad vi ska ha när barnen blir större. Första frågan jag tycker man ska ställa sig är om man vill ha en resebil eller bobil. Idag har vi en mycket liten resebil, 6m plåtis. Det är ingen bra bobil för 4 vuxna personer. Det verkar som att ni är ute efter en bobil. Jag tycker att ni är rätt ute. De bästa bobilarna för 4 vuxna personer är alkovbilar, bilar över 3,5 ton eller helintegrarade bilar där det finns utrymme för 4 stora sängar och bra gemensamma utrymmen. Det går nog att hitta 3,5 tons modeller som funkar men då gäller det nog att kontrollväga. Är det en äldre/begagnad bil bör den testas genomgående innan köp, det är värt ansträngningen. Räkna också med att ni förmodligen behöver göra anpassningar/förbättringar av något som saknas. Tror det är vanligt med bättre batterier, fler uttag & inverter, solceller eller bättre gasförsörjning för ett bekvämmare husbilsliv. Eftersom ni har haft husvagn kan ni också dra stor nytta av dessa erfarenheter, lita på era instinkter men tänk också på att husbil också ger större möjlighet att fritt övernatta utanför camping eller ställplats (fricamping) om el och värmesystem är anpassat för det. Endel av oss husbilsägare älskar friheten med fricamping.
Jag tycker att bilen i annonsen verkar bra för en familj men skulle rekommendera att köra alla tester på den innan köp eftersom den är från 2008. Dessutom har väl många förbättringar/innovationer kommit när det gäller husbilar sedan 2008.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Enligt uppgifter i Husvagn & camping finns en lista för koll innan ni köper. Ute i butik 22 april enl reklamen i tidningen.
Ha inte bråttom. Det finns massor av beg husbilar.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej, vi är 4 i familjen men barnen är små och vi har en mycket liten husbil. Jag har dock funderat mycket på vad vi ska ha när barnen blir större. Första frågan jag tycker man ska ställa sig är om man vill ha en resebil eller bobil. Idag har vi en mycket liten resebil, 6m plåtis. Det är ingen bra bobil för 4 vuxna personer. Det verkar som att ni är ute efter en bobil. Jag tycker att ni är rätt ute. De bästa bobilarna för 4 vuxna personer är alkovbilar, bilar över 3,5 ton eller helintegrarade bilar där det finns utrymme för 4 stora sängar och bra gemensamma utrymmen. Det går nog att hitta 3,5 tons modeller som funkar men då gäller det nog att kontrollväga. Är det en äldre/begagnad bil bör den testas genomgående innan köp, det är värt ansträngningen. Räkna också med att ni förmodligen behöver göra anpassningar/förbättringar av något som saknas. Tror det är vanligt med bättre batterier, fler uttag & inverter, solceller eller bättre gasförsörjning för ett bekvämmare husbilsliv. Eftersom ni har haft husvagn kan ni också dra stor nytta av dessa erfarenheter, lita på era instinkter men tänk också på att husbil också ger större möjlighet att fritt övernatta utanför camping eller ställplats (fricamping) om el och värmesystem är anpassat för det. Endel av oss husbilsägare älskar friheten med fricamping.
Jag tycker att bilen i annonsen verkar bra för en familj men skulle rekommendera att köra alla tester på den innan köp eftersom den är från 2008. Dessutom har väl många förbättringar/innovationer kommit när det gäller husbilar sedan 2008.
Bra tips och du är helt rätt ute. Vi värderar en bobil och lite utrymme gör att det känns mer bekvämt :) Vilket vi lärt oss från husvagnslivet Tänkte sikta in oss på 2008 och nyare.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
En kjapp sjekk for fukt er å dra hånden over veggene inne, er det områder som er kaldere å ta på enn andre så er det gjerne fukt :D Et mindre fukt område vil normalt redusere verdien med rundt 50 tusen, et større område dobler sitt bidrag til reduksjonen. Hva de virkelige kostnadene for en fuktreparasjon blir vet en ikke før en er et stykke på vei med jobben.

På en alkovebil så er alkoven spesiellt utsatt for fukt, for å sjekke denne må en ut med beddingen og gå over alle flater. Spesiellt viktig er alle overganger mellom flater.
Okej det skall vi tänkta på. Visste inte att risken var större alkovbilar :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Av egen erfarenhet skulle jag tillsammans med alla andras mycket bra förslag rekommendera
att ni kollar så att det går att använda toaletten. Alltså att ni får plats att sitta på den.
Jag är 1.86m och glömde kolla att jag fick plats där på senaste bilen.
Det var helt enkelt omöjligt att få plats mellan väggar och handfat mm så jag fick ta bort
duschens skjutbara vägg och sätta dit ett draperi istället.
Nu kan jag ha fötterna/benen i duschen. :spinny: :spinny:
Lycka till med HB köpet.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hej husbilsklubben

Är som många andra sugen på husbil. Efter 20 år med husvagn blir det nästa steg och vi längtar. Men det är en djungel och vi har ägnat många timmar att läsa era råd och tips. Nu vet vi ungefär vad vi vill ha och vi hittade den och bifogar länk men fick lite kalla fötter. Ingen service är gjord men ägaren har bytt olja mm själv varje år, rekommenderar ni att man köper en husbil som är fukttestad?

https://www.blocket.se/vi/95794148.htm
Mitt råd är att köpa första bilen hos en återförsäljare.
En av dom bättre (bäst?) i Göteborgsområdet är PR Husbilar i Sollebrunn
Där får ni goda råd, samt mycket god service
 
Toppen