• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Önskar råd från er experter

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Av egen erfarenhet skulle jag tillsammans med alla andras mycket bra förslag rekommendera
att ni kollar så att det går att använda toaletten. Alltså att ni får plats att sitta på den.
Jag är 1.86m och glömde kolla att jag fick plats där på senaste bilen.
Det var helt enkelt omöjligt att få plats mellan väggar och handfat mm så jag fick ta bort
duschens skjutbara vägg och sätta dit ett draperi istället.
Nu kan jag ha fötterna/benen i duschen. :spinny: :spinny:
Lycka till med HB köpet.
Aha vi är långa hela familjen och sönerna på över 1.96 cm ;) Tack
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tycker ni ska åka och klämma och känna på så många bilar som möjligt hos HB företag för att hitta rätt.
När vi bytte senast "visste" vi vilken modell vi ville ha efter att ha läst flera tester.
När vi lyckades hitta rätt hos en åf så fanns det detaljer som inte alls passade oss.
Sedan åkte vi runt på alla firmor inom 20mil och tittade. Och hittade då två som var perfekta.
Först då visste vi egentligen vad vi ville ha.
Sedan finns det givetvis en hel del utrustning som man inte vill vara utan men tänk på att många saker är inte jätte dyrt att eftermontera.
Det är bättre att få tag på en bil som man utrymmes- och layout mässigt trivs med än en bil som man inte kan röra sig i men som är utrustad med extra allt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ack ack Stefan 67. Du har ingen aning om hur mycket skit som är till salu.....
Vilken värld lever du i?
Absolut minimikrav.. ska kunna köra hårfön på 230 volt... kaffekapselmaskin.. på 230 volt.. ja menar..man måste ju kunna fricampa.. o så 230 volt för att ladda tandborsten....... så ugn är väl självklart.
.
Ps tack för ditt inlägg.. att du bara vågar...
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej fru Friberg. En sak som jag fått lära mig den hårda vägen, köpte en ny bil med tron att det skulle vara elpatron till trumavärmaren samt el- golvvärme, bilmodellen jag köpte visade sig vara med tysk specifikation, dvs ofta utan elpatron men med parabolantenn,
nu har jag märkt att många, även handlare, tycks köpa in bilar från Tyskland utan att i utannonseringen ange detta.
om ni nu tittar på en bil med trumavärmare ska den heta kombi 6 EH, största truman, om den saknar eltillsatsen bör den vara billigare än motsvarande, det går inte att eftermontera eltillsats i efterhand till försvarbar kostnad.
mvh. Rolf.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej fru Friberg. En sak som jag fått lära mig den hårda vägen, köpte en ny bil med tron att det skulle vara elpatron till trumavärmaren samt el- golvvärme, bilmodellen jag köpte visade sig vara med tysk specifikation, dvs ofta utan elpatron men med parabolantenn,
nu har jag märkt att många, även handlare, tycks köpa in bilar från Tyskland utan att i utannonseringen ange detta.
om ni nu tittar på en bil med trumavärmare ska den heta kombi 6 EH, största truman, om den saknar eltillsatsen bör den vara billigare än motsvarande, det går inte att eftermontera eltillsats i efterhand till försvarbar kostnad.
mvh. Rolf.
Livets hårda skola
Vi går alla i den
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min kompis skulle köpa sin första husvagn i helgen, på firma, när alla papper var klara skulle säljaren demonstrera allt.
Kompisen frågar hur man startar gasolvärmen.
"Det finns ingen. Det är elpanna och golvvärme på 230V".
Det blev ingen husvagn, han rev kontraktet...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Min kompis skulle köpa sin första husvagn i helgen, på firma, när alla papper var klara skulle säljaren demonstrera allt.
Kompisen frågar hur man startar gasolvärmen.
"Det finns ingen. Det är elpanna och golvvärme på 230V".
Det blev ingen husvagn, han rev kontraktet...
Men... det är ju precis rätt. Passar bra ihop med tvättmaskin och liten frys på trädäcket, alldeles intill nyplanterade häcken :twitcy:
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej fru Friberg. En sak som jag fått lära mig den hårda vägen, köpte en ny bil med tron att det skulle vara elpatron till trumavärmaren samt el- golvvärme, bilmodellen jag köpte visade sig vara med tysk specifikation, dvs ofta utan elpatron men med parabolantenn,
nu har jag märkt att många, även handlare, tycks köpa in bilar från Tyskland utan att i utannonseringen ange detta.
om ni nu tittar på en bil med trumavärmare ska den heta kombi 6 EH, största truman, om den saknar eltillsatsen bör den vara billigare än motsvarande, det går inte att eftermontera eltillsats i efterhand till försvarbar kostnad.
mvh. Rolf.
Hej,
Ingen rolig historia! Tusen tack för tipset. Skall hålla koll på det.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Jag tycker ni ska åka och klämma och känna på så många bilar som möjligt hos HB företag för att hitta rätt.
När vi bytte senast "visste" vi vilken modell vi ville ha efter att ha läst flera tester.
När vi lyckades hitta rätt hos en åf så fanns det detaljer som inte alls passade oss.
Sedan åkte vi runt på alla firmor inom 20mil och tittade. Och hittade då två som var perfekta.
Först då visste vi egentligen vad vi ville ha.
Sedan finns det givetvis en hel del utrustning som man inte vill vara utan men tänk på att många saker är inte jätte dyrt att eftermontera.
Det är bättre att få tag på en bil som man utrymmes- och layout mässigt trivs med än en bil som man inte kan röra sig i men som är utrustad med extra allt.
Tack för bra tips
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Ni långa testa även att ställa er i duschen, stäng duschdörren, försök sedan att lyfta ett ben och skrubba foten, det går definitivt inte i alla husbilsduschar.
Funderat lite kring just duschen. Vi vill kunna använda den. Men i vissa modeller får duschen lite väl mycket utrymme men det kanske är värt det?
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Just nu jämför vi några på blocket. Men det är svårt med priser! Högt och lågt skulle jag säga och svårt att veta verkliga värdet :)
Äter, sover, drömmer husbil Just nu ;-)




Sen finns den första kvar som vi tittade på där fick vi besked om att service och kambrem nu var bytt samt att besiktning skulle ske.

 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Av de förslag som du/ni visar ovan, skulle jag varje dag i veckan välja Rapido. Vi har också en Rapido 9090DF,.men från 2014. Bilen är fantastisk. Vi har dock närmare 1000kg i lastvikt. Det är viktigt att ni har koll på hur mycket ni kan ta med er. Ett hett tips Lycka till med ert val! //Jocke
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej!
Av de förslag som du/ni visar ovan, skulle jag varje dag i veckan välja Rapido. Vi har också en Rapido 9090DF,.men från 2014. Bilen är fantastisk. Vi har dock närmare 1000kg i lastvikt. Det är viktigt att ni har koll på hur mycket ni kan ta med er. Ett hett tips Lycka till med ert val! //Jocke
Hej, Tack för ditt svar och bra tips. Fastnade just för denna modell av Rapido. Osäker hur priset står sig men det kanske är bra. Rapidon känns gedigen.
 
Toppen