• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Åretrunt däck

Lösning
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?

Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mina vinterdäck (Hankook Winter RW06) börjar bli dags att byta ut.
Var först inne på "åretrunt" däck men eftersom vi faktiskt brukar bilen i Sverige på vintern får det nog bli ett nordiskt friktionsdäck.
Vad kör ni på och hur upplevs de?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Är valet och kvalet om Sommar däck (t.ex Michelin Agilis 225/75R16CP 116Q eller MICHELIN AGILIS CROSSCLIMATE 225/75R16C 121R). Medveten om att "riktiga" sommar däck/Vinter däck är förmodlingen bäst. Anledningen, till tveksamhet är om jag vill åka till Södra Europa då det är vinter i Sverige. Även kunna åka hem till Sverige vid "vinter" före. Hittade denna länk 2020 Commercial Van All Season Tyre Test - Tyre Reviews and Tests. Om det råkar bli europesika vinterförhållande, så är det inte okey med sommar däck har jag uppfattat det. Säker på det finns någon på detta forum som har kunskap om detta. Bottom line vad ska jag välja (lite Expressen eller Aftonbladet). Inga av de testade "all weather" däcken är markerade CP dvs Camper(tål högre lufttryck)..får mig att fundera...
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Är valet och kvalet om Sommar däck (Michelin Agilis 225/75R16CP 116Q eller MICHELIN AGILIS CROSSCLIMATE 225/75R16 121R C). Medveten om att "riktiga" sommar däck/Vinter däck är förmodlingen bäst. Anledningen, till tveksamhet är om jag vill åka till Södra Europa då det är vinter i Sverige. Även kunna åka hem till Sverige vid "vinter" före. Hittade denna länk 2020 Commercial Van All Season Tyre Test - Tyre Reviews and Tests. Om det råkar bli europesika vinterförhållande, så är det inte okey med sommar däck har jag uppfattat det. Säker på det finns någon på detta forum som har kunskap om detta. Bottom line vad ska jag välja (lite Expressen eller Aftonbladet). Inga av de testade "all weather" däcken är markerade C dvs Camper(tål högre lufttryck)..får mig att fundera...
Ett litet förtydligande! Alla däcken är C däck och ett måste för oss, däremot finns inga Cp däck (camping).
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Ett litet förtydligande! Alla däcken är C däck och ett måste för oss, däremot finns inga Cp däck (camping).
Skrev visst fel testade är markerade C( C=Commercial) men inte CP (CP=Camping Pneu) dvs camper rekommenderas husbil. Dessutom rekommenderar Michelin att CP däck pumpas till 5.5 Bar på singel bakaxel istället för 4.75 Bar.
 

Bilagor

  • Screenshot 2021-03-21 at 11.37.21.png
    Screenshot 2021-03-21 at 11.37.21.png
    63,5 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ska man åka i europa på vintern så ska man nog ha samma typ av däck som de använder dvs året runt däck de svenska suddgummidäcken håller inte när det blir varmt ute.
dubbdäck är ju förbjudna i europa sommardäck är förbjudna vid vinterväglag så det är bara europeiska året runt däck som återstår. Är ju väldigt växlande väder beroende på hur högt man är. Undvik högplatåer vintertid.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Är valet och kvalet om Sommar däck (t.ex Michelin Agilis 225/75R16CP 116Q eller MICHELIN AGILIS CROSSCLIMATE 225/75R16C 121R). Medveten om att "riktiga" sommar däck/Vinter däck är förmodlingen bäst. Anledningen, till tveksamhet är om jag vill åka till Södra Europa då det är vinter i Sverige. Även kunna åka hem till Sverige vid "vinter" före. Hittade denna länk 2020 Commercial Van All Season Tyre Test - Tyre Reviews and Tests. Om det råkar bli europesika vinterförhållande, så är det inte okey med sommar däck har jag uppfattat det. Säker på det finns någon på detta forum som har kunskap om detta. Bottom line vad ska jag välja (lite Expressen eller Aftonbladet). Inga av de testade "all weather" däcken är markerade CP dvs Camper(tål högre lufttryck)..får mig att fundera...
Kolla på Continental Vancontact Camper, det är märkt alptopp/snöflinga och CP
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har nu kört med Michelin agilis cross climate cirka 1500 mil under 15 månader. På olika underlag.
Ett däck som jag upplever har ett bra grepp.DSC_0026_copy_1346x2393.jpg

Det är lite mjukare än CP däcket och det går inte tystare.

Däcket har alptopp, snöflinga.
(Men anses inte som vinterdäck i Sverige. Men är lagligt.)

Detta är ett däck som passar oss med vår flexibla körning. Ibland lite norrut och sedan söderut.

Själv eftersom jag bor i Skåne, har jag aldrig gillat dubbdäck. Har vid ett par tillfällen fått dubbar i vindrutan av förare som kör med slitna dubbdäck. Men förstår att bor man norrut har man en annan åsikt.

Hälsn. Krister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Vi har nu kört med Michelin agilis cross climate cirka 1500 mil under 15 månader. På olika underlag.
Ett däck som jag upplever har ett bra grepp.Visa bilaga 207656

Det är lite mjukare än CP däcket och det går inte tystare.

Däcket har alptopp, snöflinga.
(Men anses inte som vinterdäck i Sverige. Men är lagligt.)

Detta är ett däck som passar oss med vår flexibla körning. Ibland lite norrut och sedan söderut.

Själv eftersom jag bor i Skåne, har jag aldrig gillat dubbdäck. Har vid ett par tillfällen fått dubbar i vindrutan av förare som kör med slitna dubbdäck. Men förstår att bor man norrut har man en annan åsikt.

Hälsn. Krister.
Man undrar vem som anser att det inte är vinterdäck om det har alla märkningar?
Finns ju en lista som den sk. branchen totat ihop men de har ju ett egetintresse av att sälja och den listan har ju inget med lagrummet att göra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man undrar vem som anser att det inte är vinterdäck om det har alla märkningar?
Finns ju en lista som den sk. branchen totat ihop men de har ju ett egetintresse av att sälja och den listan har ju inget med lagrummet att göra.
Det är ett continentaltvinterdäck fullt lagligt att köra med till Kiruna i snöstorm och -20grader, men fullständigt värdelöst som vinterdäck under dessa förhållanden, men dom som väljer dessa däck kör inte norrut utan anpassar sig därefter.
Continentalavinterdäck är inte lämpliga i svenskt klimat oavsett märkning, nu har man gått ifrån M/S märkningen utan märker med alptoppsnöflinga istället, så "listan" används inte.
För övrigt börjar Volvo sälja sin nya elbil med enbart åretruntdäck på, vilket fått massiv kritik från biltestare.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Man undrar vem som anser att det inte är vinterdäck om det har alla märkningar?
Finns ju en lista som den sk. branchen totat ihop men de har ju ett egetintresse av att sälja och den listan har ju inget med lagrummet att göra.
Nu är det mycket skitsnack och okunskap i ditt påstående, listan med godkända vinterdäck i Sverige var organisationen STROH i uppdrag för Trafiksäkerhetsverket som gjorde den för att M+S märkningen fanns på alla möjliga däck, den listan är borta idag och EU har tagit över! Ett godkänt vinterdäck ska ha den nya märkningen alptopp/snöflinga men det räcker att däcket är dugligt för slask runt 0° för att bli godkänt! Så det finns all anledning att dömma ut vissa däck för Svensk vinter tex. Däcken blir mer anpassade för olika klimat ta Mercedes rekommendationer tex, dom säger att vid +5° byt ut sommardäcken till europeiska vinterdäck men om det blir riktig vinter lägg på nordiska vinterdäck!
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Tror at alle der har helårsdæk, ved hvad det indebærer. Nemlig ingen arktiske ture om vinteren, ingen dækbytte ved kørsel til Tyskland eller resten af EU. Så ja underligt nok holder vi os til det sydlige Sverige og resten af EU uden at bytte dæk sommer/vinter :) Desuden kører vi jo ikke i sportsvogne men biler der kører omkring 80-100km/t med ældre erfarne chauffører der kører efter forholdene.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Intressant ämne! Jag har läst det mesta om ”året runt” däck och ställt mig frågan, varför? Det är helt beroende på när och var man kör och vi är aldrig hemma på vintern (då hade det definitivt varit vinterdäck)! Från början tänkte jag att ”om det snöar” någonstans i Europa på väg till Spanien, då måste vi ”väl” ha lämpliga ”vinter”-däck för att slippa böter! Helknäppt att tänka på ”böter” före säkerheten m.m...

Nu, några år rikare med erfarenheter, vi kör numera söderut okt-nov då det inte är vinterdäcks-tvång, med bra sommardäck! Snö, tja, det har vi sett nå’n gång i närheten av alper eller Andora, men bara vid vägkanter. Vi har 4 st. nästan nya året runt däck som ligger i källaren och väntar på ”bättre tider” medan vi håller oss till friktionsfria och näst intill ljudlösa sommardäck av bra märke. Än har vi inte lyckats komma upp i en liter milen under normal körning...

Detta är vårt val.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har till slut bestämt mig åretruntdäck vs sommardäck ? Bestämde mig för sommardäck, Michelin 225/75 R16 116Q CP. Varför ? Vill inte "tumma" på vägegenskaperna som sommardäck har . Kan rekommendera er som söker sommardäck, kolla med Svenska gummihuset. Fick tagi "demo" däck som hade rullat från transportfordon till husbils hallen. Däcken har rullat 50meter. Fyra däck gick på 7072kr ex montering och frakt (hämtar själv). Det är viktigt att kolla vilken belastingsindex däcket har. För min del blev det 116 (1250kg dvs tot 5000kg). Ni kanske undrar hur mycket billigare blev det. Svaret är ca 3 000kr billigare för fyra nya (Demo) sommardäck.
 
Senast ändrad:

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Är ingen expert på däck. Men det heter ju åretruntdäck. Nackdelen med åretrunt däck är att dom har sämre egenskaper än "riktiga" sommar däck. Jag valde att köpa "riktiga" sommardäck 225/75CPR16116Q som många däckfirmor rekommenderar. Vill inte tumma på däckegenskaperna för en HB som ny kostar en slant. Hur jag gör till kommande vinter får nog resmålet styra. Om svenska fjällen, då gäller tubb däck, och om europa. Då får det bli lämpliga friktionsdäck för min del. "hur man än gör så, har man arslet där bak"- Ursäkta min språk.

** C=Commercial för Lättlastbil men inte för husbil CP=Camping Pneu för husbil
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Liten korrigering:

C=Commercial för Lättlastbil men även för husbil CP=Camping Pneu speciellt lämpade för husbil.

Observera att CP-däck endast finns i de vanligaste husbilsdimensionerna – inte i alla tänkbara.

Pålle

PS
Innan CP-däcken "uppfanns" fanns ju bara C-däck att tillgå förhusbilar.
DS
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jag tolkar CP-däcken, så är de endast bättre vid stillestånd=camping (?)
Sen finns ju även RE och XL klassade däck som borde funka på lätta husbilar.

Är det någon som märkt någon praktisk skillnad på dessa typer av däck?

Personligen har jag bara känt skillnad efter vinterstillestånd på extrema däck som tål farter upp till 300km/h, dessa är inte slitstarka och håller oftast bara 1500mil, man kan på dessa känna en lätt ojämnhet första turen på våren, men detta försvinner efter någon mil.
 
Toppen