Generell fråga Åretrunt däck

Lösning
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?

Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
539
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2021
Alla vinterdäck som inte har dubb får du köra med året runt!? Men vad är ett året runt däck? Somliga kallar ett dubbfritt vinterdäck för året runt men dom är ju olämpliga att köra på sommaren med! Sen finns ju dom continentala vinterdäcken där ibland namnet Four Season finns med, dom är bäst på blöta vägar runt noll grader, några är bättre på sommaren men några bra vinterdäck har det aldrig varit. Så vad ni än kallar däcken så det som gäller är sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern allt annat är en kompromiss som var och en får ta eget ansvar för!
 

Zlatko Schneberger

HBK Medlem
Inlägg
703
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2021
Svårt att hitta bra åretrunt däck i Sverige,köp Europeiska odubbade vinterdäck som fungerar bra både på sommaren och vinter ,har kört på såna i 13år ,självklart med byte men jag kör inte på vinter i Sverige.Men svenska så kallade friktionsdäck skall du inte köra på sommaren ..alldeles för mjuka för det,och visst kan du köra i Tyskland på dom under alla årstider ..funkar perfekt
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
571
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2021
Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt (friktionsdäck), men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren.
Hur det är I Tyskland vet jag inte säkert men jag gissar att det är ok att köra på kontinentala vinterdäck där, ibland kallade åretruntdäck
 
Senast ändrad:

CarnivalDK

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2021
Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt, men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren
Netop dette er grunden til michelin agilis crossclimate blev lavet, særdeles god om sommeren også :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
3.215
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2021
Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt, men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren.
Hur det är I Tyskland vet jag inte säkert men jag gissar att det är ok att köra på kontinentala vinterdäck där, ibland kallade åretruntdäck
Det finns ett antal husbilsmärken som levererar bilar med året runt däck(alptoppsnöflinga) dessa kommer knappast bli förbjudna.
Kan du ange referens till ditt sista påstående,angående förbud för dessa däck.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
571
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2021
Det finns ett antal husbilsmärken som levererar bilar med året runt däck(alptoppsnöflinga) dessa kommer knappast bli förbjudna.
Kan du ange referens till ditt sista påstående,angående förbud för dessa däck.
Det är helt uppenbart att friktionsdäck ger betydligt längre bromssträcka än sommardäck på sommaren.
Siffror mellan 40 och 67 % anges i olika tester.
Här är en motion om detta som visar att diskussioner finns:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.307
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
4.824
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2021
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?

Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.
 
Lösning

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
738
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2021
Hej Thompa och Lena!

Svaret på din enkla fråga är JA det får du.

Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.

Lycka till med Ert val.
Tänk att det skulle behövas 12 inlägg för att TS skulle få svar på sin fråga.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
3.215
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2021
Det är helt uppenbart att friktionsdäck ger betydligt längre bromssträcka än sommardäck på sommaren.
Siffror mellan 40 och 67 % anges i olika tester.
Här är en motion om detta som visar att diskussioner finns:
Jag håller helt med dig,dessa däck kör man inte med i svensk vinter,men dom är lagliga.
För dom som kör söderut på vintern är det däremot ett bra alternativ.
Från en motion till ett förbud är det väldigt långt.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
715
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2021
Har nu haft tillfälle att använda mina Continental Vanco four seasons på vinterväg och det känns bra, men det är en tung bil så kanske sommardäck hade fungerat lika bra. vet ej. Sakta i kurvor, inga hårda inbromsningar för då välter allt på hyllorna och kaffet skvimpar ur min kopp utan lock.
Har gått 5500 mil nu och är 5 mm kvar så det är sista milen som vinterdäck, gränsen är ju 5 mm på tunga fordon. De får gå som sommardäck några tusen mil till sedan byter jag till samma typ.
Finns säkert bättre däck om man skall mäta bromssträckor och maxhastighet i en kurva, men med min gubbkörning så duger mina däck.

Ser att tråden spårat ur lite, svaret är att du får använda året runt däck i Tyskland
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
539
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2021
Svaret på frågan finns redan i inlägg 3 men det blir alltid diskussioner om kontinentala vinterdäck som ofta har det missvisande namnet ”året runt”. Det är den tredje gruppen av vinterdäck som ständigt förbättras, dom däcken var inte godkända i Sverige men i och med den nya EU märkningen så blev dom lagliga i Sverige! Det ställer ju då högre krav på föraren att veta vilken typ av däck man kör på. Dom passar utmärkt för många tex. Spanienresenärer på vintern eller om man bor i södra Sverige och kan stanna hemma dom gånger när vintern slår till. MB:s rekommmendation vad man ska ha för typ av däck är klockren ”vid +5° byt sommardäcken till four seasons däck men vid riktigt vinterväglag krävs riktiga vinterdäck”!
Så den tredje gruppen av däck har kommit för att stanna och utvecklas mera, lagligt åker man men tro inte att dom klarar av alla väglag!
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2021
Hej, jag har kört på nedanstående däck (BF Goodrich 16/225/75 115/112S) jun-feb och tycker det har funkat bra. Jag har dock bara haft dessa däck så jag har inte mycket att jämföra med. Jag har inte kört så mycket i halka och inget i snö men tror att det gått fint om man kör vinter-nätt. På vått gräs och grus är dom toppen. Det är som någon sa, skönt att slippa byta däck om man gillar att åka lite spontant året runt. Jag kör mest i södra Sverige och så småningom blir det Europa. Dessa däck har snöflinga med alptopp. Jag kör med 5 bar i tryck. Det klarar en belastning på 3520, perfekt för min 6m plåtis. Om jag ska säga något negativt så är däcken lite oförlåtande på trasig/dålig asfalt i höga farter (100-120). Men väldigt bra vid finnavigering inne på kullerstensgator och fartgupp. Är heller inte rädd för att skada däcken vid parkering. Det är skönt med den extra framkomligheten, kör gärna till lite lugna otillgängliga platser och är då inte rädd för att köra fast.
 
Senast ändrad:
Toppen