• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Förordar linolja eftersom jag vet att det fungerar. Har långtidstestat det på min bil sedan 1992. Bilen är en Nissan Terrano 1988, erkänd som en riktig rostburk med samma rostskydd som systermodellen KingCab.
Så här skrev jag 2004 på ett annat forum:
Skydd mot vägsalt?
"Jag använder avfettningsspruta och tryckluft. Försöker komma in överallt men har inte borrat upp några nya hål. I dörrarna och insidan där bak har jag någon gång tagit bort klädsel och hällt in olja. Det jag missat var ett hålrum till framskärmarna och där rostade det hål för några år sedan men när jag började behandla området ordentligt så har rosten stoppats och jag får leva med några små rosthål.
På lacken där det blir rostfläckar brukar jag skrapa väck rosten med en kniv och sedan pensla på linolja. Har skrapmärken sedan jag köpte den som bara linoljats och inte spridits vidare på 15 år, så jag vet att det funkar men det är inte så snyggt med en fläckig bil, alltså inget för pedanter som gillar spegla sig i glansen. Brukar bara tvätta bilen en eller två ggr om året för att få bort grön- och svartmögel och få den ren under innan behandlingen"

Bilden från 2004
terrano.jpg

Och en bild från idag
IMG_4546.jpg

Bilen har alltid stått utomhus och används numera inte så mycket. Om du tittar i överdelen på skärmkanten så är rosthålet som kom för 15-20 år sedan inte större.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jonas! Enligt din avatar, så har du en plåtis! Har du rostskyddet den också med linolja?

/mvh
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jonas! Enligt din avatar, så har du en plåtis! Har du rostskyddet den också med linolja?

/mvh

Min La Strada Eb är sprillans ny och jag har inte gjort något med den ännu. Funderar på montera plastinnerskärmar fram och spruta med linolja. Måste få upp den en bit får att slippa ligga alltför obekvämt under. Får se om det blir i år, planerar inte att köra med den i vinter så det gör ju inte så mycket om man väntar något år med behandlingen tycker jag.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jag tyckte att våran bil var för dyr för att vänta med det så vi gjorde det direkt då vi köpte den , stensprut gör ju att det snabbt blir plåtrent och då är det egentligen bara vatten /fukt som krävs att rosten skall komma.

Kommentaren även i år på bilprovningen var " Den är ju rostskyddad" ....

Den har gått över 9000mil nu så vi använder den ..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jag frågade säljaren för 3 veckor sedan hur vi ska behandla underrädet på vår sprillans nya bil.
Svaret var: det får ni inte göra då mister ni garantin! Och för att korta hela samtalet så handlade det om att bilen redan är "vaxad" och därmed rostskyddad från fabrik enligt alla konstens regler.

När jag tittade under bilen, då såg jag bara färg (utan det mörka som vi kallar för "Tektyl").

Nu kommer min fråga: måste det vara mörkt (Tektylaktigt) i underredet för att det ska vara "godkänt" från mig som konsument?
Följdfråga: om jag nu ändå väljer att investera i en beprövad Tektylbehandling á x-antal pengar, är jag då beredd att gå miste om den gällande garantin?

Vet ej vad jag ska göra? Någon som kan ge mig lite tips?
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Var på besiktning i veckan med husbilen (Adria 2007 ca. 8000 mil) och passade på att fråga om det behövdes rostskydd.

'Absolut inte' fick jag som svar - 'om du bara kör på sommaren så ingen ide och bilen ser ju fortfarande ut som ny under - men kör du på vintern så kanske en ide'!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är nya bilar helt utan något rostskydd alls ??

Jag frågade säljaren för 3 veckor sedan hur vi ska behandla underrädet på vår sprillans nya bil.
Svaret var: det får ni inte göra då mister ni garantin! Och för att korta hela samtalet så handlade det om att bilen redan är "vaxad" och därmed rostskyddad från fabrik enligt alla konstens regler.

När jag tittade under bilen, då såg jag bara färg (utan det mörka som vi kallar för "Tektyl").

Nu kommer min fråga: måste det vara mörkt (Tektylaktigt) i underredet för att det ska vara "godkänt" från mig som konsument?
Följdfråga: om jag nu ändå väljer att investera i en beprövad Tektylbehandling á x-antal pengar, är jag då beredd att gå miste om den gällande garantin?

Vet ej vad jag ska göra? Någon som kan ge mig lite tips?

När det gäller rostskyddsgarantin så måste det vara hål rakt igenom för att den skall gälla och hur kul är det att låta en bil förfalla =ej åtgärd vid ytrost.

Brorsan köpte en ny personbil och säljaren sa att det var så många års rostskyddsgaranti men brorsan svarade att han visste vad garantin innebar och körde ner bilen direkt till rostskyddsanläggningen.
Jag hämtade även vår nyinköpta audi 2010 igår från rostskyddsanläggningen.
 
Toppen