• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Caravan Försäkring OK?

F

F.d. 6115

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Kollade vår bil på SCR 4856kr. På CC betalar jag 2789kr.

Är väl lika på SCR som på CC. Kolla aldrig på nätet utan ring.
Hej igen Håkan, Prisgarantin gäller CC, SCR samt Motormännen mot andra bolag inte mot varandra! ;) och om man räknar själv på nätet så kan man inte få rabatten man måste ringa in ja!

Mvh Micke
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Ni som försäkrar hos LF se upp med med självrisken glasförsäkringen 30% på byte av ruta. I mitt fall ca 18.000:- för en helintegrerad Hymer för 4 år sedan. Bytte bolag efter den smällen. De priser ni nämner ingår skatten på trafikförsäkringen i denna summa? I mitt fall på M är skatten ca 280:-. I övrigt har M 47 öre rabatt på disel på Preem, färjerabatter, rabatter på bildelar och väghjälp för 175:-/år osv.
Se hemsida: Motormannen index
 

Franco

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
993
Medlemskap
2024
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Hej Eva och hasse

Har haft olycka, en lastbil som trängde mig i en broräcke och fick husbilen skrapat i höger sidan, lämnade in husbilen i halmstad för åtgärd och skrev som vanligt skade anmällan, hämtade husbilen och betalade självrisken, det har fungerat utan problem.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Aj.Aj Sven-Åke akta dig så inte Annika snyggt kör ut Dig i garaget
hursomhelst ha det bra i sommarvärmen.
Hälsar Birgitta & Pehr
 
F

F.d. 9156

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Hej!

Fick tipset på denna sida på DINA FÖRSÄKRINGAR.
Gör en kontroll hos dom om premierna, vi har lagt alla våra försäkringar hos dom.
(Husbil, villa, släp mm.)
Vi sparade ca 4 500:-/år. Villkoren precis lika som tidigare bolag.

Uffe
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Jag hade DINA tidigare men de hade 35% av kostnaden i självrisk på Glas och det blir dyrt med en integrerad. Caravan blev marginellt dyrare.
I hemförsäkringen så ingick inte mitt Wire-Hus som blåste bort men för grannen som hade If så ingick det bland lösöre. Ingen av oss hade angett att vi hade ett Wire-Hus.
Så det är viktigt att kolla villkoren och inte bara priset.
 
H

hondacrv

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Trots att vi har många försäkringar i Länsförsäkringar ville de inte sänka premien till en rimlig nivå
När vi bersiktade om bilen från 3500 kg till 3850 kg ville Länsförsäkringar öka premien drastiskt, däremot blev helt plötsligt Caravan försäkring avsevärt mycket billigare
Vid de telefonkontakter vi har haft har de varit mycket trevliga, försäkringspapper och pengar har kommit omgående i retur vid avställning
Däremot har jag nyligen haft en egendomsskada i If, vilken pärs, skickad från den ena till den andra, som inte ville hjälpa mig det slutade med ett brev till deras kundombudsman, vilken inte svarade utan en skadereglerare hörde till slut av sig - Puh ! Man får inte alltid vad man betalar för
 
F

F.d. 29771

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Vi har också CC försäkringen och är helt nöjd. Har haft ett inbrott och detta var inget problem, vi har blivit bra bemött.
Louise o George
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Vi har haft Caravanförsäkring i 3år nu, och vi spara rätt mycket på det.
 

Majaa

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
601
Medlemskap
2025
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Jag har en inporterad bil års 01 står 7800 mil på mätare och jag fick haveri på gaspedal och databoxen. en kostnad på 18200:- med CC försäkringen kostade det mig bara 5000:- det var inga poblem verkstan ringde och fick ok samma dag att reparera. Inponerad av CC
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Min handlare rekommenderade CC försäkringen , det visade sig att medlemskapet var värt pengarna för att få en billig försäkring. Men det hade varit bättre om denna klubb hade haft eget avtal , som de flesta andra är jag intresserad av så bra och billig försäkring som möjligt , så kom gärna med tips!
 

atlantis

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Ang försäkring i CC och M har jag erfarenhet av. Jag skall inte dra alla turer med avseende på förstörd semester och kostnader vi hade pga att vår bilmotor havererade. Kan bara konstatera att då man råkat ut för en svår situation långt från Sverige har man ingen nämnvärd hjälp av vare sig SOS i Köpenhamn eller M.
Visserligen har en del bolag en viss ersättning för motorskador men det är ofta inte mycket mer värd än ett piss i Nilen . Vi hade tur i oturen då vår första motor blev totalförstörd eftersom vi var hemm i Sverige och garantitiden fortfarande gällde. Värre var det andra gången då vi var i Frankrike, då hade det gått ca två veckor över garantitiden. Fiat är skit och deras service är lika dålig.
Vi bor i Lund och eftersom de flesta lastbilar som skall söderöver kör till Malmö eller Trelleborg kan man då och då med viss avund se att ADAC:s stora lastbilar ibland kommer med en husbil på flaket och är på väg hem till Tyskland. Vi tvingades låta vår bil stå i Frankrike 4-5 veckor och enbart med hjälp av Provia i Hälsingborg fick vi lite fart på fransoserna.
Försäkringsbolaget betalde de 10.000 kr som avtalats men därutöver hjälpte de inte till. Att ha lastbilar som ADAC är inte att tänka på för ett litet land som Sverige men här finns det väl möjlighet för M och CC att agera till medlemmarnas ökade säkerhet. Exempelvis att förhandla med verkstäder i utlandet eller att frakta hem bilen om det rör sig om en stor skada. Tänker man på att motorn kan bli totalförstörd när man är långt hemifrån och behöver hjälp av bolaget och detta inte gör merän betalar ut ett belopp för skador är det frågan om vågar sig ut världen. Eja, vore man tysk!
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

intressant att veta varför ADAC tar hem husbilen som du sett.....det fanns säkert transportföretag som kunde hjälpa dig hem med bilen ifrån Frankrike också.
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Hej!
Jag har försäkrat husbilen genom mitt medlemsskap i CC. Vad jag kan konstatera efter 2 år som försäkringstagare är att Codan verkar satt i system att hålla på återbetalningen vid avställning. Förra året återbetaldes premien efter påminnelse då det nästan gått en månad. I år ställde vi av den 25 september och betalade in en ny årspremie 30 september på över 4000kr i hopp om att man skulle dra av vad avställningsförsäkringen kostar och skicka tillbaka resterande belopp. I stället har vi fått besked om att hela inbetalade beloppet skall återbetalas och fått ett nytt inbetalningskort på avställningsförsäkringen. Avställningsförsäkringen skall vara betald senast den 26 oktober. Man undrar om återbetalningen för den ursprungliga försäkringen kommit tillbaka till dess? I så fall rör det sig om en månad igen. Har Codan satt i system att hålla på återbetalningar så länge som möjligt? Någon annan som har samma erfarenhet? Dessutom har vi fått en höjning av försäkringspremien på ca 20% jämfört med förra året. Samma innehåll, samma premieperiod, inga skador, alltså samma förutsättningar som förra året. Jag hade mina aningar när jag tecknade försäkringen vid första tillfället och frågade därför extra noga om risken med att försäkringspremien kunde höjas följande år. Det blev lugnande besked från kundtjänst. Högst ett par procent upp eller ner blev svaret från kundtjänst.
Hälsningar
Lennart
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Har varit i kontakt med dom varför inte återbetalningen vid avställningen kommit. Premien för avställningsförsäkringen kom efter ca 3 veckor.

Svaret blev att ingen återbetalning förrän avställningspremien är betald och den hade dom haft problem att få snabbt utskickad. Det här visste jag inte om och har inte betalt den än eftersom jag inom angiven tid har på mig den här månaden ut.

Så min återbetalning kommer att ta ca 2 månader.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Jag fick min återbetalning nu efter c:a 3 veckor.
Innan dess fick jag en inbetalningsavi på avställningsförsäkringen,
av någon anledning går det mycket snabbare. :)

Jag frågade om jag var tvungen att ta en avställningsförsäkring av ren nyfikenhet, men det var man inte.

Därför är ju svaret till dig Håkan J lite märkligt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Då stämmer det väl eftersom du hade möjlighet att betala din avställningsförsäkring i tid. När du betalt så fick du återbetalningen.

Eller missförstår jag dig att du inte har någon avst.förs. nu?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Jag har avställningsförsäkring givetvis, det vågar man ju inte vara utan, plus att det kostar ju bara c:a 50:- i månaden.

Jag fick tillbaka pengarna från vanliga försäkringen innan jag betalt in avställningsförsäkringen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Ja då förstår jag, men inte varför jag fick det svaret av dom.

Kan det vara så att man tipsat för mycket om deras försäkring här på vår hemsida? Hade väldigt bra kontakt med Micke som jobbade där förut men nu verkar inget stämma.

Besviken.

Ska bli intressant o få se vad premien blir på nästa bil. Kanske LF igen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Är Caravan Försäkring OK?

Se upp med Dina om ni har en helintegrerad bil med stor frontruta. Se nedan citerat från hemsida:
"För personbil och lätt lastbil är är självrisken 35 % av skadekostnaden dock lägst 1200 kr."
Kan bli dyrt vet jag av erfarenhet med tidigare LF 30% självrisk. Rutan kostade 30.000 kr. Det kan bli en dyr besparing.
 
Senast ändrad:
Toppen