• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag lyckades få till en hyfsad wifi-mottagning i Enkirch. Sedan dök den här jättehusbilen upp och ställde sig ivägen. Signalen blev lika svag som på mitt DTK-kort.

Liten bild beroende på signalstyrkan.
jät.jpg

Jag hade mer tur när jag kom till Ediger-Eller, en väldigt vacker by men ganska anonym för många, tror jag. Precis när jag körde in på ställplatsen så körde en husbil iväg. Sista platsen. Mycket stort tryck på ställplatserna denna helg! Fest i varenda by.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Krogarna låg på rad efter vägen genom byn. Vi prövade några och eftersom det var vinfest så testade vi några Rieslingar på några ställen. Lätt kylda viner och inte alltför insmickrande smaker gjorde oss på gott humör. Druvans kraft på människosjälarna ska inte ignoreras av andra än extremantitoleranterna, tycker jag med lekmannens (inte att förakta) "point of view" i ämnet. Goda drycker avlöste varandra och så småningom ställdes jag inför ett val. Det gällde att cykla eller leda cykeln hem.

Det var en skön natt i Ediger - Eller eller heter det Eller - Ediger (who knows). Massor med vinkolleri kunde ha slutat i en annan sorts kolleri men jag bemästrade situationen elegant och ledde cykeln hem - hittade inte bara cykeln utan t.o.m. resebilshemmet utan alltför stora problem bortsett från en viss sorts behov som krävde lättning utanför de etablerade lättningsställena (nästan som i ungdomens dagar). Väl hemkommen och utpustad sitter jag här och försöker beskriva mängden upplevelser som dagens besök i Ediger - Eller eller... gav. Svårt men jag ska göra ett försök.

Den behagliga miljön i en mycket vacker by + krogtätheten skapade en stämning av tidlöshet, tidlöshet såtillvida att jag kände mig tillbakaflyttad till barndomen där bekymmer var ett okänt fenomen. Här flockades glada människor med behagliga attityder till allt och alla. Natten var mjuk och skön, stämningen var på topp utan övertoner, de deltagande njöt av vinerna och varandra. Total harmoni. T.o.m. jag fick en inblick i världar jag sällan skådat tidigare. Helt klart framstår Moseldalen som en oas, en glimrande diamant av njutning och behag som inte hittas överallt. Jag har anat digniteten i den här världen tidigare och jag har faktiskt anat storheten i den i c.a femtio år och nu, äntligen, känns det som om jag börjar närma mig dalens kärna på riktigt.

Hemligheten? Tja, åk hit de närmaste femtio åren så förstår ni säkert vad jag menar! :D Det kan gå snabbare, mycket snabbare! Det beror på attityden!

ro.jpg

Jappe

PS. Jag gick ut en stund och kollade nattens skönhet. En bil gled förbi, hördes knappt. Ljuddämparen fungerade utmärkt! Perspektiv!!
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tack för härliga bilder och texter. Personligen tycker jag det ser ut som David Crocket. Hälsningar Göran Hellman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

"Mosel är inte längre vad det har varit" frestas jag att skriva efter att ha lyssnat på överåriga tjocka gubbskrällen på felkonstruerade tjocka motorcyklar nu i ett par dagar. Jag förstår inte vad dessa puerila läderklädda monster har i Moseldalen att göra! De har en "stil" som går tvärt emot allt vad Moseldalen står för! På dagarna ett ständigt buller som effektivt dödar alla andra ljud. Ett lågfrekvent buller som går en på nerverna. Inte bara mig utan de flesta som gästar eller är bosatta i dalen.

Jag pratade med den som tog upp ställplatsavgiften I Ediger - Eller (5€) och det märktes tydligt att vi var helt eniga. Så långt som till skottpengar ville han inte gå men när jag nämnde att jag skulle skriva till Miljöministern, Turistministern, Naturschutzministern m.fl. ministrar + Ministerpresidenten liksom berörda borgmästare i Moseldalen, när jag var tillbaka i Sverige, så sken han upp och tyckte att det var en bra idé och på tiden att någon försökte göra något åt eländet!

Idag körde jag från Koblenz till Siegen och mötte massor med motorcyklar och ingen av dem kom ens i närheten av det helvetiska oväsen som knäppgubbarna i Moseldalen åstadkommer. Det verkar som om HD-gänget har gjort Moseldalen till sin. Tidigare kunde man ju bli aningen störd av alla traktorer som far runt i dalen men det var ju som en stilla viskning i jämförelse med dagens terror. Idag hör man inga ljud från traktorerna. Deras puttrande dränks effektivt av HD-gubbmaffian!

Jag hoppas att Pingsthelgen är speciell och att det det här groteska gubbgänget inte terroriserar Moseldalen alla årets dagar och helger.

Här är ett exempel på hur monstren ser ut. På den här MC:n är det två stycken monster. Mycket ovanligt! Det vanliga är att de kör ensamma och jag förstår mycket väl varför sådana människor (?) är ensamma!

hd.jpg

Solen sken som bara den, varmt och skönt. Jag börjar misstänka att de inte kan stanna sina cyklar när det är varmt för att inte riskera värmeslag. Vart tar dom vägen på nätterna förresten? Det verkar som om de tältar på campingarna, dricker amerikanskt blasköl och trakasserar hederliga campare. På nätterna är det lugnt i byarna; då ligger väl det här gänget och krälar i sina egna uppkastningar, misstänker jag!

Jappe

PS. Nu sitter jag på en gratisställplats i Siegen, bara 4 pl, FT och el
GPS: 50 52 51 8 0 26   
och väntar på att Vodafoneshopen ska öppna i morgon. Då kan det bli lite bättre fart på bildinläggandet. Deutsche Telekoms gratisuppkoppling klarar inte mer än en eller två bilder åt gången. Ändå tycker jag det är ett bra simkort; efter de första 250 mb med bra fart så fortsätter kortet att fungera månaden ut, fast ganska långsamt. Det kostade 9,99€ och går att ladda igen; 500 mb för 9.99€. Dyrt men användbart om man nyttjar gratistiden.

restpl.jpg

Restaurangen ser lovande ut! Livsmedelsaffärerna har haft stängt hela helgen så nu är falukorven slut. :D

PS 2. Min återhållsamma och tämligen snälla beskrivning av monstren ovan beror på att jag vill att det här ska stå kvar. Vad jag tänker egentligen lämpar sig inte för trycket på HBK!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag reagerade på samma sak!

Det är svårt att förstå tjusningen i att terrorisera andra, det borde gå att fixa till ljuddämpare även på HD.

Beträffande internetuppkoppling är det enklare. Jag tog hjälp av Mobil Life + för att hitta ställplatser med Wlan. Ibland ingick tjänsten i ställplatsavgiften, ibland kostade den någon €. Hyfsad hastighet och obegränsad volym.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

"Mosel är inte längre vad det har varit" frestas jag att skriva efter att ha lyssnat på överåriga tjocka gubbskrällen på felkonstruerade tjocka motorcyklar nu i ett par dagar. Jag förstår inte vad dessa puerila läderklädda monster har i Moseldalen att göra! De har en "stil" som går tvärt emot allt vad Moseldalen står för! På dagarna ett ständigt buller som effektivt dödar alla andra ljud. Ett lågfrekvent buller som går en på nerverna. Inte bara mig utan de flesta som gästar eller är bosatta i dalen.

Jag pratade med den som tog upp ställplatsavgiften I Ediger - Eller (5€) och det märktes tydligt att vi var helt eniga. Så långt som till skottpengar ville han inte gå men när jag nämnde att jag skulle skriva till Miljöministern, Turistministern, Naturschutzministern m.fl. ministrar + Ministerpresidenten liksom berörda borgmästare i Moseldalen, när jag var tillbaka i Sverige, så sken han upp och tyckte att det var en bra idé och på tiden att någon försökte göra något åt eländet!

Idag körde jag från Koblenz till Siegen och mötte massor med motorcyklar och ingen av dem kom ens i närheten av det helvetiska oväsen som knäppgubbarna i Moseldalen åstadkommer. Det verkar som om HD-gänget har gjort Moseldalen till sin. Tidigare kunde man ju bli aningen störd av alla traktorer som far runt i dalen men det var ju som en stilla viskning i jämförelse med dagens terror. Idag hör man inga ljud från traktorerna. Deras puttrande dränks effektivt av HD-gubbmaffian!

Jag hoppas att Pingsthelgen är speciell och att det det här groteska gubbgänget inte terroriserar Moseldalen alla årets dagar och helger.

Här är ett exempel på hur monstren ser ut. På den här HD:n är det två stycken monster. Mycket ovanligt! Det vanliga är att de kör ensamma och jag förstår mycket väl varför sådana människor (?) är ensamma!

Visa bilaga 99525

Solen sken som bara den, varmt och skönt. Jag börjar misstänka att de inte kan stanna sina cyklar när det är varmt för att inte riskera värmeslag. Vart tar dom vägen på nätterna förresten? Det verkar som om de tältar på campingarna, dricker amerikanskt blasköl och trakasserar hederliga campare. På nätterna är det lugnt i byarna; då ligger väl det här gänget och krälar i sina egna uppkastningar, misstänker jag!

Jappe

PS. Nu sitter jag på en gratisställplats i Siegen, bara 4 pl, FT och el
GPS: 50 52 51 8 0 26   
och väntar på att Vodafoneshopen ska öppna i morgon. Då kan det bli lite bättre fart på bildinläggandet. Deutsche Telekoms gratisuppkoppling klarar inte mer än en eller två bilder åt gången. Ändå tycker jag det är ett bra simkort; efter de första 250 mb med bra fart så fortsätter kortet att fungera månaden ut, fast ganska långsamt. Det kostade 9,99€ och går att ladda igen; 500 mb för 9.99€. Dyrt men användbart om man nyttjar gratistiden.

Visa bilaga 99532

Restaurangen ser lovande ut! Livsmedelsaffärerna har haft stängt hela helgen så nu är falukorven slut. :D

PS 2. Min återhållsamma och tämligen snälla beskrivning av monstren ovan beror på att jag vill att det här ska stå kvar. Vad jag tänker egentligen lämpar sig inte för trycket på HBK!

Hmm! Kawasaki Vulkan 800 cc.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag reagerade på samma sak!

Det är svårt att förstå tjusningen i att terrorisera andra, det borde gå att fixa till ljuddämpare även på HD.

Beträffande internetuppkoppling är det enklare. Jag tog hjälp av Mobil Life + för att hitta ställplatser med Wlan. Ibland ingick tjänsten i ställplatsavgiften, ibland kostade den någon €. Hyfsad hastighet och obegränsad volym.

På en HD fixar dom ljuddämparen så den låter mer... Höll dom sej till orginal så skulle det vara mycket tystare... Från en som har erfarenhet av sin bror som gjort precis detta, gick mycket tystare i orginal...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe! Lägg ut bilden i lite högre upplösning, så att jag kan stilla min nyfikenhet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det är ingen bra bild. Den är ganska suddig eftersom cykeln vibrerade våldsamt och själv darrade jag av ilska men jag kan ju försöka skärpa upp den lite.

hdka.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ich fuhr nach Eschershausen efter att ha kollat Holzmindens ställplats som var alldeles för välordnad för min smak. Den låg i ett industriområde och närvaron av aromatiska kolväten i luften fick mig att snabbt dra vidare till Eshershausen. Ingen TV-signal! Min granne i en Hymer kom ut, slet sitt hår och utropade "Giv mig styrka! Ingen TV, kein Fussball"! Jag försökte lugna honom med att säga att missar du en match så kommer det säkert flera men det hade ingen effekt alls. Snarare tvärtom!

När jag försökte komma ut på nätet så var det bom stopp! Jag slet mitt hår och utropade allehanda besvärjelser men det hjälpte inte alls. Jag for vidare till Bodenwerder där en my(s)tisk figur syns på alla möjliga ställen.

mü.jpg

TV:n fungerar inte här heller men det är inte lika viktigt som nätet. Jag har bara en vanlig bonnantenn. Eschershausen utdelas härmed varning för. I och för sig är det en lugn plats som passar dem som inte är bundna av moderna påhitt i elektronikens irrvärldar.

Tidigare idag hade jag kollat rapsfälten i Weserbergland och färg, täthet och jämnhet tydde på att Monsanto & Co. inte hade nått denna del av världen med sina gifter.

ra.jpg

Korbach tittade jag in i och kunde konstatera att mängden gamla sneda hus hade den digniteten som behagade turisterna. Stan verkade trevlig och krogtätheten i centrum var så betryggande att t.o.m. McLains skulle kunna besöka staden.

ko.jpg

Jag fortsatte till Reisemobilhafen Twistesee som är en populär ställplats vid en sjö och jag förstod varför den är så populär.

Twis.jpg

En trend som jag uppskattar är att kostnaden för el och dusch stiger mer än ställplatsavgiften och det verkar logiskt eftersom det är just ställplatser för husbilar. Jag tankade 80 liter vatten där för en euro.

Nästa begivenhet på vägen var Bad Arolsen, en plats som tilltalade mitt barocka jag. Mitt i stan, även denna en krogtät sådan, låg ett vackert slott och i hela staden förnams en förnäm atmosfär som jag fann tilltalande. Don efter person :D!

bad.jpg

En tendens hos tyska krögare som man ser allt oftare är respekten för "elderly people" som vill äta upp det som finns på tallriken och inte lämna hälften på amerikanskt vis:

seni.jpg

En intressant borgruin nära Warburg, som också är en trevlig stad, fångade mitt öga

bor.jpg

och lite senare på dagen kunde jag bevittna hurusom en bonde ansåg att hans kor behövde motioneras efter traktorn. Det var en bur utan golv!

Kof.jpg

Slut för idag, tack för idag! I morgon väntar hårda strapatser. Jag ska till Braunschweig för att byta invertern igen, den här gången till en med en riktig sinuskurva så jag slipper onödigt trassel med känsliga elektroniska prylar.

Jappe

PS. Det verkar som om det finns flera ställplatser. Jag trodde den jag är på kostade några euro men jag hittar inte något sätt att betala på. Ska kolla närmare i morgon.

kula.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Nu har minipaddan fått för sig att kräva lösenord för anslutningen till mitt simkort i en android nalle som jag använder som router.

Vadå för jäkla lösenord? Jag blir mer och mer trött på hur iPaden uppför sig! Hade jag vetat....

Nästa gång jag ger mig ut på en längre resa så ska jag ha en riktig Garmin GPS, så stor som möjligt, så jag slipper allt det här fipplandet med lösenord och inloggningar hit och dit hela tiden!

En enda fungerande GPS i stället för mängden appar och paddor och plattor som bara rör till det och kräver massor med tid och kostnader.

En riktig GPS och en riktig laptop är allt som behövs!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tänk att du alltid skyller på IPad... Det lär ju vara nallen som kräver lösenord för att släppa in den och inte tvärt om. Kolla på nallen om den har ett lösenord vid internetdelningen, det har i alla fall en IPhone i det läget:wink: Det är i alla fall i nallen du ska leta...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det är inte svårt att skylla på ipaddan. Den har svårt att kommunicera med den fria världen utanför. Den tycker sig vara förmer!

Jappe
 
Toppen