• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Aufforderung zur Antwort!

SirMcLain! Var det en Kawa eller en HD? Du bad mig lägga ut en tydligare bild! Jag gjorde det och har ännu inte hört din åsikt!

Inte Reeperbahn i morgon väl?

Jappe

I mina ögon är det fortfarande en kawa, men den var så suddig så jag kan ha fel. Man så inga märken.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag läser alltid din tråd med förnöjelse Jappe, men jag har en fråga: vad har du för färg på din umweltplakette, kommer du in i alla städer i Tyskland?

Jag vet inte, förmodligen fel färg. Den ligger någonstans i bilen men jag orkar inte leta efter den nu! Krånglar polisen så tar jag fram mitt hemliga vapen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Allting har en ände, även denna lilla vårresa. Snabbsummering:

Tyskland har många okända pärlor och är ett bra husbilsland. Mosel är juvelen i den tyska kronan i varje fall när solen skiner.

Camargue i Frankrike var en besvikelse, stora industrier vid kusten, tråkigt plattland med buskvegatation, överfulla kustbyar redan i maj med små trånga, förmodligen dyra ställplatser, trötta uttråkade vita hästar som stod och hängde lite här och var, ordinära Flamingos. De svarta tjurarna såg jag inte röken av. Jag har länge varit nyfiken på Camargue; nu är jag inte det längre och åker nog inte dit fler gånger. Gratisställplatsen, Plage de Piémanson var intressant och kanske ändå får mig dit igen en varm dag om jag är i trakterna. Frankrike är ett jättefint husbilsland för övrigt.

Igår körde jag brovägen genom Danmark, 95 mil enligt Google Maps. Celle - Varekil. Världsrekord? Trött var jag när jag kom hem vid niotiden på kvällen. Lätt att köra genom Danmark eftersom danskarna numera är väldigt disciplinerade och trafiken flyter fint i bra tempo. Hastighetsgränserna togs på allvar både i Tyskland och Danmark. Tyskarnas hastighetsövervakningskameror var ofta skickligt dolda och av olika utseende. Inget pjåsk där inte. När jag kom till Sverige blev jag överraskad av trafikmoralen här. Väldigt många körde långt över hastighetsgränserna, inte bara Audigänget. C'est tout.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tack! Här skiner solen men det är kallt och blåsigt ändå!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ta med lite gott bröd också! I Tyskland vimlar det av bagerier överallt. Tydligen går det att få lönsamhet även för små företag i den branschen! I Sverige äter vi bara plastförpackat industribröd från huvudsakligen Skåne eller Norrland. Varför är det på det viset. Saknar svensken smaklökar eller skiter man i vad man stoppar i munnen?

Den här skrev jag ihop för något år sedan:


Hundramilabröd

Mitt bröd som jag äter
även kakor och klenäter
har färdats långt i riket
men det är ju sista skriket
med bröd som konserverats
skurits i skivor och paketerats
lastats i lastbil för långmila färd
genom stora delar av vår värld
för att jag som god konsument
ska kunna berika avlägsen producent

Jag minns den tiden när jag var magrare
och handlade bröd hos kvarterets bagare
färskt och gott och då kunde man vara lugn
man visste att det kom från bagarens fina ugn
råvarorna kom från den egna traktens lantbrukare
då fanns inga tillsatser i maten som gjorde oss sjukare

Jag minns fortfarande de ljuveliga dofterna i bagarboden
undrar just hur det luktar i Omne, långt där uppe i Norden

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe du kan finne tyske brød i Sverige, selv har jeg handlet hos den tyske bakeren i Gustavsfors :D
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Men då måste han åka norrut i Sverige...:wink: det tycker inte Jappe om...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Bor i Höllviken, Skåne, där finns bl a Gateau, Annas Bageri, Kakboden och Olof Victors, i Vellinge Björns konditori, samtliga med eget bageri, ej plastinpackat, minst lika bra som tyskt bröd.
Välkomna att prova!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Gratulerar till boendet i Höllviken men så ser det inte ut överallt i Sverige.

Jag menade inte att just tyskt bröd skulle vara bättre annat bröd; jag menade att det bröd som bakas i småbagerier är mycket bättre, färskare, godare och mycket mer prisvärt än de produkter som kommer från bagerifabrikerna!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det meste er bedre enn svensk fabrikk brød :D selv om brød som er ferdigstekt i den lokale butikken fra halvstekt industri brød er marginalt bedre enn annet industri brød første dagen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Allting har en ände! Gratisställplatsen, Plage de Piémanson var intressant och kanske ändå får mig dit igen en varm dag om jag är i trakterna. Frankrike är ett jättefint husbilsland för övrigt.
Nu kunde min franska varit bättre men såvitt jag kan läsa och förstå, är Plage Piemansson
s dagar räknade. Från 2016 endast parkering dagtid om bilen miljö godkänns. Glöm övernattning! Dryga böter! Obsolut inget campingbeteende ens på dagen.
Allting har en ände!

Les News - piémanson la tradition de la liberté

Arles | Piémanson : la révolution annoncée pour l'été 2016 | La Provence

Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Nu kunde min franska varit bättre men såvitt jag kan läsa och förstå, är Plage Piemansson
s dagar räknade. Från 2016 endast parkering dagtid om bilen miljö godkänns. Glöm övernattning! Dryga böter! Obsolut inget campingbeteende ens på dagen.
Allting har en ände!

Les News - piémanson la tradition de la liberté

Arles | Piémanson : la révolution annoncée pour l'été 2016 | La Provence

Julian

:(:(:(
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ja det är jag också!
Men jag får säga att Fransmännen har varit fantastiskt toleranta, så här långt. Jag har svårt att föreställa mig att detta skulle kunna ske på Skummelövsstrand eller Tylösand?
PlPiemans.jpg
PlPiemans1.jpg
Stora +-et är, att områdena återfår sitt naturliga utseende och åter kan användas åt djurlivet, t.ex. sköldpaddorna.
PlPiemans2.jpg
PlPiemans3.jpg
Husbilsrörelsen hittar lätt andra ställen.:)
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Den senaste - förhoppningvis inte den sista - resan lärde mig än en gång att det är svårt att navigera med flera olika system. Android och ios fungerar inte bra tillsammans. (En Garmin som jobbar i bakgrunden är alltid bra att ha som referens och backup.)

Jag säljer alltså paddan igen, en iPad mini, 16 giggar med 3G och GPS (mycket viktigt om den ska användas för navigering). Det är inget fel på den, den är som ny och fungerar verkligen bra med Poiviewer och iGoPrimo m.fl appar, men "a man´s got do what a man has to do": alltså bestämma sig någon gång för vilket system man ska använda och för mig blir det android enbart i fortsättningen eftersom jag har andra androida ting omkring mig.

Kolla på Tradera om ni är intresserade! Det står "Hej" på skärmen!

hej.jpg

Jappe
 
Toppen