• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Fläkten går igång när det behövs. På min 300-wattare startar den inte när jag laddar cykelbatteriet. Pipet får du när spänningen in är för låg. Dåligt batteri eller spänningsfall!
Ut med solpanelen så du höjer spänningen.
:)

Så är det säkert. Ingen sol när jag försökte ladda cykelbatteriet och jag märkte hur spänningen sjönk dramatiskt vid inkoppling av invertern.

Kanske samma problem med min gamla 1000-wattare. Den tjöt hiskligt och liksom dog när jag försökte använda den. Dags att byta batterier, tydligen.

Detta skulle förmodligen betyda att jag nu är lycklig ägare till två fungerande invertrar och olycklig ägare till två dåliga batterier. Batterierna räcker dock till att hålla igång allt annat utan problem. Datorn är jämt igång, TV:n går ofta hela natten när jag somnar ifrån den och glömt ställa in sovtimern. Gasolpanna och kompressorkyl fungerar utan anmärkning o.s.v.

Jag avvaktar tills solen vänder åter eller (hemska tanke) tjudrar bilen vid en elstolpe. Ska kolla om det finns någon el-ställplats i närheten.

Jappe

PS. När nöden är som störst är hjälpen närmare än man anar! Det finns ju elstolpar på den här gratisställplatsen med 16A (!).
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det gör inte min padda heller längre! Hon har tystnat av någon anledning. Varför vet jag inte. Hur man får igång henne igen vet jag inte heller. Det är mycket jag inte vet. :D

Jappe

Om det är iGO som används måste du justera volymen i appen under inställningar och även öka volymen på iPad.

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Rätt igen, Knarrevik! Hon (Laina) kom till liv och önskade mig en trevlig resa samt uppmanade mig att köra försiktigt. Stockholmska dock. Finns det ingen dam som pratar Göteborgska?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Sparris är tydligen tyskarna galna i så här års! Jag har provat på den och den smakar ju bara sparris. Jag förstår inte riktigt upphetsningen varje vår när det gäller detta!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jahaja. Jag kopplade upp mig på elstolpen (16A, 8h för 1€) och då sprang min gamla inverter igång direkt. Inget fel på den inte! Frågan är om den också klarar drönarbatteriet. Det gick ju att ladda med den billigare 150-wattsinvertern med modifierad sinusvåg. Jag kan inte tänka mig att min gamla 1000-wattsinverter från Clas Ohlson har en ren sinusvåg. Den kostade strax över 1000 spänn för några år sedan.

Ska jag behålla Fritz Bergers 150-wattare för 99.99€ med ren sinusvåg tro? En sak vet jag i alla fall. Ett par nya batterier behöver resebilen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag gick atter och tog ett foto på min "gamla" 1000-wattsinverter från Clas Ohlson.

knölvåg.jpg

För mitt öga ser det inte ut som ren sinusvåg, snarare som en knölig fyrkantvåg. Någon som vet vad det ska föreställa?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Rätt igen, Knarrevik! Hon (Laina) kom till liv och önskade mig en trevlig resa samt uppmanade mig att köra försiktigt. Stockholmska dock. Finns det ingen dam som pratar Göteborgska?

Jappe

Jag har lagt in en manlig röst. Det räcker med ett fruntimmer i bilen!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ställplatsen i Braunschweig är riktigt trevlig! 16 platser, alla med el, 16A. 1€ för 8 timmar, 2 € för 16 timmar o.s.v. FT givetvis.

0 stpl.jpg

Inte nog med att den är gratis, den ligger mitt i stan med en park, Bürgerpark, bredvid med cykelvägar m.m.

1 stpl.jpg

Ställplatsen är naturligtvis populär så den är oftast full. Det finns några reservplatser utanför. Ska man komma in här så gäller det att komma relativt tidigt på dagen, tycker jag mig förstå.

2 stpl utanf.jpg

Jag tror inte den finns i HBK:s ställplatslista så här är koordinaterna:

GPS: 52.249794 10.519404   

Jappe

PS. Jag pratade med mina tyska grannar som menade att Braunschweig har ett riktigt fint centrum med gågator, Dom, slott och allt möjligt trevligt. Busshållplats finns intill ställplatsen
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag gick atter och tog ett foto på min "gamla" 1000-wattsinverter från Clas Ohlson.

Visa bilaga 99674

För mitt öga ser det inte ut som ren sinusvåg, snarare som en knölig fyrkantvåg. Någon som vet vad det ska föreställa?

Jappe

Modifierad sinusvåg.
Behåll växelriktaren med ren sinusvåg och använd den till elektroniska prylar.
Jag gjorde en jämförelse med modifierad resp. ren sinusvåg och prylarna jag kopplade in blev mycket varmare med den modifierade vågen.
I andra trådar på forumet så har fler rapporterat att de pajat prylar med modifierad våg.
Toppspänningen på ren sinusvåg är 230 volt gånger kvadratroten ur 2=325V
Vad toppspänningen är på en modifierad våg vete tusan, men vi kan kolla om du vill.

Sväng förbi på hemvägen så kopplar vi upp dina växelriktare till oscilloskopet så får du se skillnaden.
Lev väl.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jag tror inte den finns i HBK:s ställplatslista så här är koordinaterna:

GPS: 52.249794 10.519404   

Jappe

PS. Jag pratade med mina tyska grannar som menade att Braunschweig har ett riktigt fint centrum med gågator, Dom, slott och allt möjligt trevligt. Busshållplats finns intill ställplatsen


Nej, finns inte på HBK, endast på Mobil Life +.

image.jpg
 
Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Om man tillagar sparrisen rätt så är det en delikatess.

För flera år sedan var vi hos en trädgårdskompis i närheten av Hannover under sparristiden.
Varje dag var vi på torget och köpte färsk sparris. Min väninna tillagade den sen och den var alltid mums. Jag lärde mig ett och annat om sparris av henne men tyvärr så finns ju inte så färsk i Sverige.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe, om du tycker det är jobbigt att skicka in platser till hbk eller saknar stabilt internet för att göra det så är det bara att säga till så hjälper jag dig. :)
Hittar du nåt hål i marken där man kan bli av med restprodukterna vet du redan vem som är intresserad... :D

Angående sparrisen kanske det är en sån där grej som med julskinka eller jordgubbar och andra liknande grejer, det har sin tid på året där det smakar bäst liksom.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Hvit spargel må spises fersk, kokt i lettsaltet vatn og med smør til.
Sesongen for dette er noen få uker, kan sammenlignes med jordgubb sesongen i Sverige - og da snakker vi om svensk frilands ikke importert eller kunstig dyrket jordgubb.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Hvit spargel må spises fersk, kokt i lettsaltet vatn og med smør til.
Sesongen for dette er noen få uker, kan sammenlignes med jordgubb sesongen i Sverige - og da snakker vi om svensk frilands ikke importert eller kunstig dyrket jordgubb.

I år räknar dom med 24 eller 26. Juni att dom har färsk sparris.
Och innan dess kommer jag till Kiel, hoppas att det finns färsk då.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe, om du tycker det är jobbigt att skicka in platser till hbk eller saknar stabilt internet för att göra det så är det bara att säga till så hjälper jag dig. :)
Hittar du nåt hål i marken där man kan bli av med restprodukterna vet du redan vem som är intresserad... :D
mvh jocke

Jag har skickat in många ställplatser till HBK så det är normalt inget problem. Min nätåtkomst är inte alltid så bra så jag väntar tills jag kommer hem.
Ang. FT-stationer så går det ju 13 på dussinet i Tyskland så det kanske är lite onödigt att redovisa dem på HBK. Finns på så gott som alla ställplatser som det också går 13 på dussinet av.
Jag tömde just på Celles FT-station som enligt skylten var vandaliserad men T gick bra ändå. (F) vatten har jag tillräckligt.

cel.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Modifierad sinusvåg.

Sväng förbi på hemvägen så kopplar vi upp dina växelriktare till oscilloskopet så får du se skillnaden.
Lev väl.

O, har du ett oscilloskop. Det har jag också haft en gång när jag hade firma. Ibland lagade jag exempelvis rörförstärkare (!) och följde fyrkantsvågen genom dem tills jag hittade någon avvikelse. Det trodde du inte om mig väl? Men det var på den gamla hederliga tiden när HiFi verkligen var HiFi och distorsion var ett begrepp som togs på allvar. Rent ljud skulle det vara!

Archivinspelningar av Deutsche Grammophon, skivspelare av högsta klass, rörförstärkare med makalös dynamik och rejäla högtalare som tog mycket plats åstadkom ljud som dagens ungdomar inte har en aning om!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Aufforderung zur Antwort!

SirMcLain! Var det en Kawa eller en HD? Du bad mig lägga ut en tydligare bild! Jag gjorde det och har ännu inte hört din åsikt!

Inte Reeperbahn i morgon väl?

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

I min ungdoms glada dagar byggde jag rörförstärkare till gitarr.
De var baserade på rören EL84 och man kunde få till vibrato od.
De analoga rörförstärkarna var outstanding, men idag gör det ingen större skillnad. -Det är hörseln det är fel på.
:oops:
 
Toppen