• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5G 2018

Men att de dessutom förstör våra kameror om vi råkar ta en bild just som sådana bilar far förbi! Det måste de som utvecklar fordonen komma runt annars blir det dyrt för tillverkarna. De har redan fått köpa ett nytt kamerahus till en pressfotograf.
 
Imorse fick vi se hur kan det vara med mobildata...

... jag ser just hur detta skulle se på operationsavdelningar där fjärstyrda kirurgiska ingrepp pågår (som ska utföras tack vare 5G tekniken enligt Ericssons VD B. Ekholm framtids vision, se någons tidigare inlägg) och nu störas och stoppas mitt under pågående operation... stackars patienter. Vad händer om det inte blir tillräcklig många kirurg jourer som ska ta över. Bakjourer skulle kallas till hjälp, men de brukar vara hemma om allt är lugnt. Nu ska de snabbt till sjukhuset, de sätter sig i sina självkörande bilar... och det händer ingenting, bilen startar inte, AI är bort med vinden. Har kirurgen tur så grannens dotter har en häst, så åtminstone någon av bakjour kirurg hinner snlända till sjukhuset innan blir det för sent. Här är min lilla skönlitterära visionen.
 
Innen medisin får mobilnettet holde til diagnostisering, fjernbehandling trenger reduntante fiberforbindelser. Mener Universitetet i Troms har eksperimentert endel i noen år, og roboter for microkirugi styrt av kirurg langt vekk fra pasient er mulig. Men det kreves mye og dyrt utstyr.
 
Undrar när vi får självkörande tåg i Sverige. Borde vara betydligt enklare att börja med det.

Detta har funnits länge på O'Hare International Airport i Chicago. Flygplatsen är så stor så för att ta sig ut till en satellit åker man med detta tåg. Inom civilflyget kan man idag företa en hel flygresa där planet styrs av automatik & autopilot men piloten finns på plats & övervakar det hela föt att ta över om något skulle gå fel. Dock sköter alltid piloten start & take off.
 
@JanneB: Hur ska sjukhuset kunna kontakta den hemmavarande bakjouren? Budbärare?

Pålle
Tack Ingrid och Pålle.
2 möjliga lösningar;
*) budbärare riddandes på häst (ekonomskt fördelaktigt då hästen kan bakjouren nyttja till transport till sjukhus, nackdel - risken att budbäraren förför någon hemma hos bakjouren...)
**) Kanske telepati skulle kunna fungera bättre om man är mentalt väl utrustad... ;-)
 
Innen medisin får mobilnettet holde til diagnostisering, fjernbehandling trenger reduntante fiberforbindelser. Mener Universitetet i Troms har eksperimentert endel i noen år, og roboter for microkirugi styrt av kirurg langt vekk fra pasient er mulig. Men det kreves mye og dyrt utstyr.
Hej Knut. Kollegor på Tromsö Univ.Sjukhus har gjort en del på området som i sig är stort och så komplext att även kortfattat beskrivning av läget skulle betyda arbetsinsats nästan som vid avhandlingsarbete därför att här har vi inga begränsningar gällande definitioner, vedertagna metoder för hypotes beskrivning, och inte minst konsensus gällande grund premiser.
Gällande telesurgery & robotic surgery: med idé arbetar man sedan nästan halvsekel pga NASAs och militärens (kirurgiska erfarenheter från Korea kriget) beställningar. Det finns och alltid kommer att finnas situationer där även den sämsta option blir acceptabla när det inte finns något annat att välja. Men mellan det bästa option och sämsta är och för alltid förblir avgrund omöjligt att utjämna (personlig åsikt). Själv har jag tränat med da Vinci, inte med Zeus kirurgroboten. Kirurgen styr och kontrollerar allt, 100% men ändå finns det problem. För att ta upp bara en enkel mekanistisk aspekt; en av flera saker som saknas är tactile sensitivity. Maskin kan inte uppfatta och förmedla det extra fina känsla av vad är kvalité av vävnaden som man håller i (med redskap som pincett etc.), egenskap som med tiden kirurgen lär sig och får som extra sinne.

Vi pratar inte överhuvudtaget om kliniska beslut och dylikt.
 
Hej, om man är så ointresserad av bilar och bilkörning så man köper en fin bil och vill sätta sig på något annat ställe än bakom ratten och njuta av investeringen och färden, måste det väl vara enklast att istället ta det berömda tåget som skall byggas ut som ett helt nätverk så det täcker alla förflyttningsbehov, och mycket fortare än bilar skall det ju färdas också.

M.v.h. JANKRO.
 
Tänk, när man sitter & kör, go musik på stereon, motorn spinner som en katt & landskapet flyter förbi. Kan det bli bättre. Man planerar sin körning & fixar alla situationer som uppkommer i trafiken. Man kan inte annat än att njuta av färden. Husbilsresor är som gjorda för detta & därför en del av nöjet. Jag skulle inte kunna tänka mig att sitta oengagerad & overksam medan bilen sköter sig själv.
 
Eftersom jag alltid kör då min fru inte har körkort väntar jag otåligt på den första självkörande husbilen.
Alla säger att resan är målet, det är lätt att säga när man reser som passagerare och kan ta in alla intryck från omgivningen!
 
Tänk att bara kunna gå och slagga när husbilen kör på egen hand Luxemburg - Hamburg. Inte behöva tänka på köer eller omvägar som bilen hanterar själv. Bara få ett diskret larm när det är dags att gå ut och betala för bränslet lite då och då.

Tänk att kanske kunna klara Travemünde - Malaga på 34 timmar och ägna resan åt vardagliga saker som sova, arbeta och äta tills man är framme.

Allt detta till högre säkerhet än idag, då alla bilar automatiskt håller laglig fart och säkerhetsavstånd, samt anpassar sig till väglag och hinder. Där en chaufför ses som ett hot mot säkerheten på vägen.file-20171219-4968-14w7mbd.jpg
 
Tänk att bara kunna gå och slagga när husbilen kör på egen hand Luxemburg - Hamburg. Inte behöva tänka på köer eller omvägar som bilen hanterar själv. Bara få ett diskret larm när det är dags att gå ut och betala för bränslet lite då och då.

Tänk att kanske kunna klara Travemünde - Malaga på 34 timmar och ägna resan åt vardagliga saker som sova, arbeta och äta tills man är framme.

Allt detta till högre säkerhet än idag, då alla bilar automatiskt håller laglig fart och säkerhetsavstånd, samt anpassar sig till väglag och hinder. Där en chaufför ses som ett hot mot säkerheten på vägen.
Inget nytt under solen! :cool:
Så har jag haft det i många många år!:)
Julian
 
Detta har funnits länge på O'Hare International Airport i Chicago. Flygplatsen är så stor så för att ta sig ut till en satellit åker man med detta tåg. Inom civilflyget kan man idag företa en hel flygresa där planet styrs av automatik & autopilot men piloten finns på plats & övervakar det hela föt att ta över om något skulle gå fel. Dock sköter alltid piloten start & take off.

Finns också i Köpenhamn
 
Förarlösa tåg åkte jag i någon gång i slutet av 80-talet i Docklands, London. Men de går på egen bana utan risk att stöta på oförutsedda medtrafikanter så de är kanske inte jämförbara med självgående bilar i allmän trafik tillsammans med förarstyrda fordon.
 
Tillbaka
Toppen