• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att självkörande bilar behöver 5G är marknadsföringstrams.

Ingen biltillverkare skulle våga lägga ut säkerhetskritiska funktioner på ett radionät som inte har GARANTERAD 100% täckning. "Oj, jag hamnade bakom en lastbil, i radioskugga, så nu fungerar inte bromsen längre"

Förarstödsfunktioner är en annan sak, men där räcker 4G väldigt långt.

MVH
Hans
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Att självkörande bilar behöver 5G är marknadsföringstrams.

Ingen biltillverkare skulle våga lägga ut säkerhetskritiska funktioner på ett radionät som inte har GARANTERAD 100% täckning. "Oj, jag hamnade bakom en lastbil, i radioskugga, så nu fungerar inte bromsen längre"

Förarstödsfunktioner är en annan sak, men där räcker 4G väldigt långt.

MVH
Hans
Rätt sagt. Det skulle likna situation där man som patient låter sig opereras av en cyborg eller AI styrd kirurgisk android-automat robot.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tesla brukte lenge 3G for sin kommunikasjon, har en oppgrdering for eldre biler til 4G for $500. Tesla kom med informasjonen når Telenor annonserte at de avvikler 3G i Norge for å bruke frekvensene til 5G.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
5G möjliggör de här bilarna
5G-mobilnätverken, som i Finland blir tillgängliga på vissa större orter från och med början av 2019, väntas bli mycket viktiga för de självkörande bilarna.

De måste alltså kunna fatta beslut snabbt.

5G-nätverken blir minst 100 ggr snabbare och mer pålitliga än 4G-nätverken vilket är en förutsättning för bl.a. självkörande bilar.

– Självkörande bilar behöver snabba uppkopplingar för att kunna göra många saker - bland annat kunna ladda ned en karta, för att kunna säkerställa att det inte finns problem på vägarna, och vi kan även kommunicera med andra bilar och molntjänster genom 5G, säger Eugensson.

Han berättar att framtidens självkörande bil till exempel ska kunna samla in och dela med sig information om väglaget, till exempel hur halt det är på ett visst ställe - något som andra bilar och myndigheter kan dra nytta av. Bilen ska också kunna köra själv på service om användaren så vill.

Att tro att 5G är en uppgradering av 4G är en missuppfattning, i själva verket är det en helt ny teknologi som har en utvecklingsbudget på hundratals miljarder SEK.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ledsen men Eugensson har halvt fel , eller halvt rätt.:)
Jag satt med hos de som tog fram prototyperna till 5G och sedan när marknadsförare och andra i den branschen tog över började de här historierna snurra runt.

Tiden mellan två datasändningar ("TTI" = cykeltiden mellan två datablock) för 4G är 10 ms. I 5G är det 1 ms. Inga 100 ggr.

Fördelen med 5G är den höga datatakt (bandbredd), flera Gbit/s, man kan få och därmed snabb nedladdning av vad man nu vill ladda ner. Så tiden för att ladda ner ett större paket med data kan kanske bli 100 ggr snabbare, men tiden från det begäran skickas till första paketet kommer tillbaka är 10 ggr eller mindre (beror på var man hämtar data).

Huvudproblemet som Eugensson inte tar upp är hur man skall få täckning i sådan utsträckning att man kan skicka säkerhetskritiska data den vägen. Att "samtal" bryts är ju heller inte så ovanligt. Tidskritiska data är Ok, för det går undan. Men säkerhetskritiska funkar inte. De som för fram 5G som en lösning för säkerhetskritisk användning (styra operationsrobotar via mobilnätet har varit på tapeten) har tyvärr inga kunskaper om den säkerhetskrav som ställs på sådana system (jag har bråkat med dom om det innan jag gick i pension!). De säkerhetskrav som t.ex. ställs på medicinteknik är mobilsystemen inte i närheten av och kommer inte att vara det heller på lång tid (om någonsin)

Att 100-tals miljarder läggs ner i utvecklingspengar beror på att mobilsystem på de väldigt höga frekvenser man siktar på är "bleeding edge" av vad halvledartekniken klarar av. Man måste lägga ner ohemult mycket på att ta fram radiosändare och mottagare som fungerar. Den efterföljande signalbehandlingen med de tidsluckor (1 ms) man använder är oerhört komplicerad både vad gäller hårdvara och mjukvara.

En av orsakerna till att teleoperatörerna vill ha 5G är att kunna utnyttja högre radiofrekvenser och därmed högre datatakter (fler användare per Hz och säkrare streaming av video) och dessutom att kunna ha samma infrastruktur för allt från elmätare till strömmad 4K-video. I dag är det dålig ekonomi att blanda så vitt skilda bandbreddsbehov i samma mobilsystem. De flesta elmätare idag går på 2G. 5G är också mera energieffektivt. I 4G går radiobasstationerna på full effekt hela tiden oavsett om det finns några mobiler i närheten eller ej. Det har man ändrat på i 5G.

Som all marknadsföring som sker innan systemen är ute i verkligheten och används skall man ta det med några skopor salt.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Litet fortsättning::)
5G kommer att hända och fördelarna (datahastighet, svarstider etc.) kommer att utnyttjas.
Självkörande bilar kommer kanske också att hända och de kommer utan tvekan att vara uppkopplade mot ett mobilnät. Dock inte för något som är säkerhetskritiskt.

Men att 5G är en förutsättning för självkörande bilar är inte sant. Bevisas väl enklast med att peka på Googles självkörande bilar som aldrig har varit i närheten av något 5G-nät. Vad skall en självkörande bil göra när den hamnar utanför täckning? Stoppa? Nej, bilarna måste kunna klara sig, och vara säkra, även utan ständig kontakt med något mobilnät.

Att man i marknadsföringen gör kopplingen beror ju på att självkörande bilar är "cool" och då vill man hänga på dom 5G-systemen för att få 5G att vara "cool" också. Man vill helt enkelt skapa en hype runt 5G som gör att mobiloperatörer (Telia m.fl.) känner att de måste investera i 5G så fort som möjligt för att inte hamna på efterkälken. Att säga "Ni får högre datahastighet" är inte tillräckligt spännande.

"cgwiks" citat speglar det hela väldigt bra.

Vill man ha reda på vilken roll mobilnät eventuellt kommer att ha i självkörande bilar skall man nog mera lyssna på Volvo, Scania och de andra fordonstillverkarna snarare än på Ericsson, Nokia och Huawei.

MVH
Hans
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
En förutsättning för att använda en självkörande elbil är 5G!
Jag väntar otåligt på att kunna slappna av och halvsova bakom ratten och vara utsövd vid målet.
Det sämsta är att händerna måste hålla i ratten, kanske finns det en lösning på detta också?
I en Tesla behöver du inte hålla i ratten. I alla andra elbilar dock.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Skalman52, mycket intressant information. Undrar om 5g-standarden är klar och när hårdvaran finns ute?
Pratade idag med en kompis som projekterat master sedan nmt450-tiden och han påstår att det dröjer till 2020 innan 5g-nätet börjar rullas ut.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Standarden i sin första version är definitivt klar. Om andra versionen har kommit fram vet jag inte (jag hade i alla fall lämnat då).
De system, och det är en hel del vid det här laget, som är ute är att betrakta som prototypsystem eller förserier. Serieexemplar i större volymer (flera hundra) kommer nog kring 2020 är min gissning. Samsung påstår att de skall ha mobiler sent i år eller under 2020. De "mobiler" som fanns för ett år sedan var stora som en gammaldags bords-PC men de har nog krympt nu. Ericssons första 5G test- och mät-"mobil" var stor som en stor kundvagn och drog mer 1kW. Den var monterad på ett Permobil-liknande chassi.

MVH
Hans
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
PTS räknar med att tilldelning av frekvenser i 3,5 GHz-bandet skall kunna ske i början av 2020. Det är det frekvensbandet som kommer att ge möjlighet till högre hastigheter och fler användare i mobilnäten. Eftersom det är högre frekvenser än tidigare behöver det vara tätare mellan masterna och det frekvensbandet kommer huvudsakligen att användas i tätorter.

3,5 GHz-bandet | PTS

/CG
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Reflektion: Den fjärde industriella revolutionen som det går att läsa på bifogade bilden ska leda till:
1) automatisering i fabriker, smarta städer - det är mycket bra. Om man ska uttala sig objektivt bör man också beskriva ev. negativa konsekvenser. Här t.ex. - det blir ännu högre arbetslöshet.
2) fjärrstyrda kirurgiska ingrepp - skulle vara fantastisk bra om det skulle kunna vara överhuvudtaget möjligt. Objektivt går det inte att uttala sig om detta påstående då det är för generellt. Man vet inte vad menas med detta. Världen av kirugiska vetenskaper är för omfattande och för komplext (utifrån min över 30årig kirurgisk och vetenskapligt erfarenhet) så där finns utrymme (än så länge liten och begränsat) för 5G baserat stödjande funktioner för diagnostisk, operations- planering och genomförande.
För övrigt - Det är nästan oxymoron om man tänker på fjärrstyrning av kirurger.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Börje Ekholm har många bra sidor men kunskap om de säkerhetskrav som ställs på medicintekniks utrustning är inte en av dem. Hur industriella styrsystem fungerar är inte heller ett område han vet så värst mycket om. Även VD:ar är marknadsförare. :)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
För att inte Knarrevik (och andra) skall ta mig för allmänt teknikfientlig så skall jag förklara hur jag tror det blir.

Medicinteknik: mobilsystem kommer säkert att användas (och gör det redan) för att t.ex övervaka puls, blodtryck och annat på patienter som är hemma. Det kommer däremot inte att användas i de fall där ett fel i den trådlösa systemet kan allvarligt skada en människa, t.ex. fjärrstyrda operationsrobotar.

Elsystem: för styrning och övervakning av kraftverk, ställverk m.m. går det utmärkt men där finns redan radiolänksystem. Kommer de att bytas? Kanske. För övervakning och eventuell styrning av elabonnenter (t.ex. avläsning av elmätare och "intelligenta" elsystem). Där används redan mobilnäten och den användningen kommer säkert att öka.

Bilar och trafik: För laddning av kartor, brådskande information om trafikläget m.m. kommer mobilnät säkert att användas. Men för säkerhetskritiska data som gör att bilen håller sig på vägen, byter fil säkert, bromsar, inte kör på gångtrafikanter m.m., kommer det inte att användas. Där måste bilen vara helt självförsörjande och oberoende av något trådlöst system.

Fjärrstyrning: Det experimenteras friskt med fjärrstyrning av gruvtruckar, grävmaskiner och andra likande utrustningar. Här kommer helt säkert trådlösa nät (mobilnät) att användas och här passar 5G utmärkt med sina korta svarstider och möjlighet att överföra video från kameror på utrustningarna.

Industrisystem och liknande: För insamling av data och styrning, på platser dit det är oekonomiskt att dra fiber, kommer säkert trådlösa system att användas. Det görs redan idag med olika varianter av industrianpassade WiFi-nät. Med 4G/5G kan man få kontakt med enheter som ligger utom räckhåll för WiFi och där kommer säkert användningen att öka. För t.ex. högupplösande övervakningskameror är 5G idealiskt

Sedan har vi det som kallas "fixed wireless access", dvs. att ha en trådlös bredbandsförbindelse till privathus i stället för fiber. Detta tror jag kommer att vara en stor marknad för 5G.

Vi får förstå hur marknadsföringen på Ericsson och andra leverantörer fungerar. De lägger ner väldigt mycket energi på att måla upp en strålande framtid med "oändliga" affärsmöjligheter för operatörerna (t.ex. Telia) bara de investerar i den nya mobiltekniken. Dessutom har de gjort en olycklig sammanblandning av "tidskritiska system", som 5G är bra för, med "säkerhetskritiska system" som är något helt annat. Verkligheten tenderar sedan att bli betydligt "gråare" beroende på ekonomi, teknikbrister, köpvilja hos operatörernas kunder, lagstiftning och oförmåga att öppna nya affärsområden (tänka utanför boxen).

Det här blir nog mina slutord i den här tråden. Nu skall jag återvända till att bygga fartygsmodellen av en hjulångare som jag håller på med. :)

MVH
Hans
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Zenuity har fått tillstånd från Transportstyrelsen att testa sin självkörande teknik på svenska motorvägar. Det rapporterar Dagens Industri.

– Med det nya tillståndet kan vi göra riktiga tester. Vi är glada över att kunna göra testerna i Sverige, säger mjukvarubolagets vd Dennis Nobelius.

Tillståndet gäller vägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. En utbildad förare kommer att sitta bakom ratten, men måste inte hålla i den.

Tidigare tillstånd kom med en mängd villkor, såsom att testföraren måste ha minst en hand på ratten.

Zenuity ägs av Volvo Cars och Autoliv-avknoppningen Veoneer. Olika Volvobilar används i testerna.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Tack! Hans och JanneB för Era sakliga inlägg i 5G frågan, fiber är nr 1, och 5G fungerar i mobila sammanhang. Jag har själv fiber som är betydligt snabbare än den mobila uppkoppling som jag hade tidigare, och jag är väldigt nöjd med den lösningen.
/Bosse
 
Toppen