• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Man räknar med att 5G i den vardagliga användningen kommer att ha en hastighet av 10 Gbps eller mer, det vill säga mer än 10000 Mbps. 4G ca 100 Mbps.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Zenuity har fått tillstånd från Transportstyrelsen att testa sin självkörande teknik på svenska motorvägar. Det rapporterar Dagens Industri.

– Med det nya tillståndet kan vi göra riktiga tester. Vi är glada över att kunna göra testerna i Sverige, säger mjukvarubolagets vd Dennis Nobelius.

Tillståndet gäller vägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. En utbildad förare kommer att sitta bakom ratten, men måste inte hålla i den.

Tidigare tillstånd kom med en mängd villkor, såsom att testföraren måste ha minst en hand på ratten.

Zenuity ägs av Volvo Cars och Autoliv-avknoppningen Veoneer. Olika Volvobilar används i testerna.

Hur blir det med ansvarsförhållandet när en självkörande bil förorsakar en olycka?
Blir det den som sitter i bilen, eller fordonsägaren, eller fabrikanten, eller teknikleverantörerna eller om 5G skulle bli inblandat blir det då telecombolagen?
Det här inte några enkla frågor och jag skulle inte känna mig alls trygg med att köra bland självkörande fordon.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är inte tanken med självkörande bilar att de skall förhindra alla trafikolyckor?

Tanken är god men verkligheten en annan. Det har vid prov visat sig att de självkörande bilarna i vissa situationer inte alls uppfattar en motorcykel och då är man riktigt illa ute.
Tekniken kan säkert utvecklas mer men till att lita på det är långt, se bara hur många nyare bilar som står utmed vägkanterna med krånglande elektronik.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tanken är god men verkligheten en annan. Det har vid prov visat sig att de självkörande bilarna i vissa situationer inte alls uppfattar en motorcykel och då är man riktigt illa ute.
Tekniken kan säkert utvecklas mer men till att lita på det är långt, se bara hur många nyare bilar som står utmed vägkanterna med krånglande elektronik.
Vi kanske skall vänta tills självkörande fordon tas i full drift?
Problemet idag är vi själva, det är den ”mänskliga faktorn” som orsakar trafikolyckor.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är inte den mänskliga faktorn som orsakar trafikolyckor, i varje fall inte om man får tro pressen:

"Bil körde in i mitträcket", "Bil rammade träd", "Bil krockade med tåg" är alltför vanliga rubriker, och de måste väl handla om självkörande bilar???

Så här års kan vi också läsa om åtskilliga olyckor där halkan anses vara vållande. Alltså in bilföraren, som inte anpassade hastighet och körsätt efter väglaget.

Pålle
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi kanske skall vänta tills självkörande fordon tas i full drift?
Problemet idag är vi själva, det är den ”mänskliga faktorn” som orsakar trafikolyckor.
Vi ska inte vänta tills de tas i full drift för att se hur det blir med antal olyckor, incidenter orsakade av självklrande fordon.
1) Innan de ska tas i full drift ska så många tester i nästan verkliga miljöer göras att riskerna reduceras så långt det går. I annat fall blir det något som liknar "experiment på människor". Det ger dåliga vibbar eller hur?
2) Den mänskliga faktorn - javvist. Den mänskliga faktorn påverkas av många andra faktorer, dels mänskliga (stress, berusande medel, uybildning, uppfostran ... you name it), dels ändå teknologiska problem i den väletsblerade biltekniken (214000 Volvo bilar återkallas enligt TT föra veckan?). Men den mänskliga gör att man kan i de flesta fall ge första hjälpen efter olyckan. Har svårt att se "självkörande bil" ge hjärtlungräddning efter ev. olycka...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Självkörande bilar där föraren i princip skulle kunna sitta i baksätet & lösa korsord medan bilen sköter sig själv tror jag inte ett dugg på. Det finns ju redan liknande system i t.ex Volvo & Opel , adaptiv farthållare, system som häller bilen i körfältet, kollar om föraren är alert etc. för att nämna några. Inom trafikflyget skulle man idag i princip kunna flyga obemannat för systemen finns. Ny teknik är välkommen & bara av godo men trots allt behövs människan om inte annat än för att övervaka att systemen fungerar som dom ska. Om man själv tycker att det vore bra att slippa sitta bakom ratten & köra så finns ju alltid alternativen taxi, tåg, buss & flyg. Som husbilsägare tycker jag att körningen är ett rent nöje men också lika mycket värt som målet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nå kommer de førerløse bilene
29. januar 2019

Allerede neste år kommer de første førerløse bilene på markedet i EU. Det blir en glidende overgang fra assistansesystemer til biler som kan både se og styre for deg.


Har vi hendene på rattet i framtiden?

Det er EU-parlamentet som i en fagartikkel på sitt nettsted tar opp utviklingen mot førerløse biler. Der hevdes det at menneskelige feil står for 95 prosent av alle trafikkulykker på veiene i EU. Flere tusen blir drept eller skadd i ulykker.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nå kommer de førerløse bilene
29. januar 2019

Allerede neste år kommer de første førerløse bilene på markedet i EU. Det blir en glidende overgang fra assistansesystemer til biler som kan både se og styre for deg.


Har vi hendene på rattet i framtiden?

Det er EU-parlamentet som i en fagartikkel på sitt nettsted tar opp utviklingen mot førerløse biler. Der hevdes det at menneskelige feil står for 95 prosent av alle trafikkulykker på veiene i EU. Flere tusen blir drept eller skadd i ulykker.

Det skall bli intressant att se hur mycket sanning det ligger i detta. Det spelar väl ingen roll vad EU-parlamentet tycker. Som jag har förstått så det är upp till var & ett av medlemsländerna om detta ska gälla i egna landet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt tidningsartiklar idag har Transportstyrelsen börjat att fundera på huruvida mjukvaruuppdateringar i de självkörande bilarna harmonierar med det utfärdade helfordonsgodkännandet. Det kan ju faktiskt komma att bli en bil med helt andra egenskaper än den bil som en gång godkänts.

Pålle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Enligt tidningsartiklar idag har Transportstyrelsen börjat att fundera på huruvida mjukvaruuppdateringar i de självkörande bilarna harmonierar med det utfärdade helfordonsgodkännandet. Det kan ju faktiskt komma att bli en bil med helt andra egenskaper än den bil som en gång godkänts.
Pålle
Det har visat sig att svensk lagstiftning släpar efter och med största sannolikhet kommer att uppdateras!

Transportstyrelsen: Inte troligt att Tesla stoppas - Omni Ekonomi
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Flera tusen dödas eller skadas i trafikolyckor i EU!

Med andra ord: Flera tusen dödsfall skulle kunna undvikas i trafikolyckor med hjälp av självkörande bilar med början om ett år.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nå kommer de førerløse bilene
29. januar 2019

Allerede neste år kommer de første førerløse bilene på markedet i EU. Det blir en glidende overgang fra assistansesystemer til biler som kan både se og styre for deg.


Har vi hendene på rattet i framtiden?

Det er EU-parlamentet som i en fagartikkel på sitt nettsted tar opp utviklingen mot førerløse biler. Der hevdes det at menneskelige feil står for 95 prosent av alle trafikkulykker på veiene i EU. Flere tusen blir drept eller skadd i ulykker.
Vad intressant! Jag ser en aspekt som ännu en gång berör metodologiska frågor. Hur definierades mänskligt fel?
Generellt:
1) hur kan separeras maskinens fel från mänskligt beteende (mänskliga fel) som sker i teknologisk omgivning, t.ex. problem i interface människa/maskin (bil, datorn, etc.) för att göra felfritt bedömning av orsaker? Här menar jag inte enkla saker som att man trycker på röd knapp när AI styrd maskin säger tryck grön knapp. Jag menar här något i stil av; A) fel som orsakar hela tiden återkallaande av tusentals av bilar för olika fel, B) tusentals incidenter gällande medicintekniska produkter (även om just på detta område råder mycket stränga EU regelverk)
2) alla framtida tekniska lösningar för att göra bekvämare, säkrare och effektivare är utopiska så länge dessa kommer kräva vår närvaro. Det blir OK för lösningar på fabriken där det ska inte finnas några människor närvarande. Det blir inte möjligt om en människa ska närvara för att få njuta av effekten som t.ex förflytta sig i en självkörande bil pga just problematiken i interface människa/maskin. Det sistnämnda kommer att lösas genom beslut (individuellt eller kollektivt) att man avstår från att tänka, agera, göra någonting och bara underkasta sig maskinens beslut...
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En sak till.
Hur blir det med alla begåvade människor som kommer att skälva modifiera program som styr de självkörande bilar? Är alla så mogna att underkasta sig den överlägsna (enligt vissa) AI? Hur är det med skojare, hackare, oseriösa men stora företag som säljer info om oss, manipulationer från fientliga länder, oärliga konkurrenter, bara för att nämna några sk aktörer?

För intresserade skulle jag rekommendera lite helg lektyr skönlitteratur: Huxleys "A brave new world", och "Island", G. Orwell "1984", R. Bradbury "Fahrenheit 451", H.Howey "Wool", C.S. Lewis trilogi "Flykt från det tysta planeten", "Perelandra", "Vredens tid".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur förfarandet med självkörande bilar går till är nog något som varken du eller jag förstår oss på?
Bäst att överlåta till dem som kan bättre!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
1) Man behöver inte vara expert på förfarandet med någonting om man uttalar sig om grunder till beskrivning av händelser, visioner, projekt, etc. Det är just ifrågasättande och skeptism och krav på den grundläggande vetenskapliga metodologi, samt kunskapsbaserad experiment för verifiering och validering av hypotheser osv. som hade drivit och driver (och jag hoppas att kommer att göra det i framtiden också) vår utveckling och vår civilisation. Politik, ideologi kan ibland bli bara hinder.
2) Att överlåta något åt de som kan bättre... javisst, när det finns sunda preliminära belägg som talar för att det bli bra, säker och effektivt. Dessa belägg ska offentlig göras, transparens krav. Även inom EU krävs att man genomför sk offentliga konsultationer innan vissa beslut antas.
Vi som medborgare ska inte abdikera ifrån våra rättigheter när det finns anledningarna att kunna bidra till vår gemensamma bästa. Alla kan bidra till utvecklingen på olika sätt, ett sätt är att formulera frågor. Frågorna som behöver ärliga och kompetenta svar från de som är involverade i konkreta projekt...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att några bilfabrikanter visar upp självkörande bilar är nog mest en PR-grej. Dom visar på detta sätt sin tekniska kunskap & att dom ligger i framkant. Något som däremot kan komma att bli vanligt förekommande är entreprenadmaskiner typ dumprar etc. & då inne på ett industriområde ed. Ute i trafiken lär vi nog inte se något sådant inom överskådlig framtid oavsett vad media rapporterar pga nyhetstorka.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ingen bilfabrikant vill sitta med Svarte Petter vare sig det gäller el- eller självkörande bilar, därför satsas hundratals miljarder för att hänga med i utvecklingen.
Vi ser på andra områden hur snabbt det kan gå när utvecklingsavdelningen inte hänger med (Nokia, Ericsson mobil). Från världsledande till akterseglad på något år.
Att den självkörande elbilen är nära förestående råder inget tvivel om, här gäller det dessutom att spara människoliv.
 
Toppen