Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Zenuity har fått tillstånd från Transportstyrelsen att testa sin självkörande teknik på svenska motorvägar. Det rapporterar Dagens Industri.
– Med det nya tillståndet kan vi göra riktiga tester. Vi är glada över att kunna göra testerna i Sverige, säger mjukvarubolagets vd Dennis Nobelius.
Tillståndet gäller vägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. En utbildad förare kommer att sitta bakom ratten, men måste inte hålla i den.
Tidigare tillstånd kom med en mängd villkor, såsom att testföraren måste ha minst en hand på ratten.
Zenuity ägs av Volvo Cars och Autoliv-avknoppningen Veoneer. Olika Volvobilar används i testerna.
Är inte tanken med självkörande bilar att de skall förhindra alla trafikolyckor?Hur blir det med ansvarsförhållandet när en självkörande bil förorsakar en olycka?
Är inte tanken med självkörande bilar att de skall förhindra alla trafikolyckor?
Vi kanske skall vänta tills självkörande fordon tas i full drift?Tanken är god men verkligheten en annan. Det har vid prov visat sig att de självkörande bilarna i vissa situationer inte alls uppfattar en motorcykel och då är man riktigt illa ute.
Tekniken kan säkert utvecklas mer men till att lita på det är långt, se bara hur många nyare bilar som står utmed vägkanterna med krånglande elektronik.
Vi ska inte vänta tills de tas i full drift för att se hur det blir med antal olyckor, incidenter orsakade av självklrande fordon.Vi kanske skall vänta tills självkörande fordon tas i full drift?
Problemet idag är vi själva, det är den ”mänskliga faktorn” som orsakar trafikolyckor.
Nå kommer de førerløse bilene
29. januar 2019
Allerede neste år kommer de første førerløse bilene på markedet i EU. Det blir en glidende overgang fra assistansesystemer til biler som kan både se og styre for deg.
![]()
Har vi hendene på rattet i framtiden?
Det er EU-parlamentet som i en fagartikkel på sitt nettsted tar opp utviklingen mot førerløse biler. Der hevdes det at menneskelige feil står for 95 prosent av alle trafikkulykker på veiene i EU. Flere tusen blir drept eller skadd i ulykker.
Det har visat sig att svensk lagstiftning släpar efter och med största sannolikhet kommer att uppdateras!Enligt tidningsartiklar idag har Transportstyrelsen börjat att fundera på huruvida mjukvaruuppdateringar i de självkörande bilarna harmonierar med det utfärdade helfordonsgodkännandet. Det kan ju faktiskt komma att bli en bil med helt andra egenskaper än den bil som en gång godkänts.
Pålle
Vad intressant! Jag ser en aspekt som ännu en gång berör metodologiska frågor. Hur definierades mänskligt fel?Nå kommer de førerløse bilene
29. januar 2019
Allerede neste år kommer de første førerløse bilene på markedet i EU. Det blir en glidende overgang fra assistansesystemer til biler som kan både se og styre for deg.
![]()
Har vi hendene på rattet i framtiden?
Det er EU-parlamentet som i en fagartikkel på sitt nettsted tar opp utviklingen mot førerløse biler. Der hevdes det at menneskelige feil står for 95 prosent av alle trafikkulykker på veiene i EU. Flere tusen blir drept eller skadd i ulykker.