• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror

Tusind tak for hjælpen det var just sådan en lim jeg ledte efter så nu kan jeg komme videre, ved du om det går at anvende ved låga tempraturer.:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen,
jag vet inte vid vilken lägsta temp du kan jobba med detta lim. Ring till IMEX AB och fråga om råd. Dom var mycket hjälpsamma.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jeg har talat med den danske generalagenten og han fortalte at der skal brukes cirka 2 st. patroner pr Kvm låter det rigtigt. Det koster i Danmark 120 Skr. pr. patron går det at købe billigere i Sverige
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fortsatt renovering

hej för ett par år sedan kotade patronen 149 kr st om du kan köpa den stora plastkorven i stället den är mycket billigare du måste ha en tryckluftsspruta IMEX ÄR KLADDIG T MEN DET BÄSTA DU KAN ANVÄNDA.

YNGVE
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fick just besked att man monterat nya cylinderfoder i mitt motorblock men att man tvingats planslipa blockplanet mot cylinderlocket ner till minimum mått. Nu blir det ett rasande mätande för att undvika att kolvarna slår i cylinderlocket. Mycket litet spel redan från början men borde ha frigång även vid minmått. Blev dock tillsagd att montera allt och sedan mäta mycket noga innan toppen monteras. Allt för att undvika motorhaveri. Så fram med indikatorklockor magnetstativ bladmått mm.
Puh, jaja det är bara att göra som dom säger.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Kan man inte kompensera det med en tjockare topp packning eller är det standardmått på dom?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Juan,
nej packningen finns bara i en tjocklek. Skall mäta mycket noga och går kolvarna upp över blockplanet så måste kolvtopparna svarvas av. Torde handla om någon tiondel eller så.
Vill ha max kompression så jag skall verkligen följa verkstadshandboken och de toleranser som anges där.
Hälsningar Bror
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Mycket givande tråd att följa.
Ett litet tips kan vara att använda lödtenn som läggs mellan kolv och topp därefter dras motorn runt ett varv och plattar till tennet som sedan är lätt att mäta.
Förmodligen har Du redan koll på detta:)

Ha de
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Clipper,
och tack. Ja jag kommer att använda samma material som man mäter lagerspel med - Plasigage- tror jag det heter. Man lägger en sträng och drar runt ett varv därefter kan man mäta plastens bredd och då få ett mått på spel. Borde ju egentligen gå enbart att mäta med hjälp av indikatorklocka. I verkstadshandboken står det använd indikatorklocka. Har noga studerat denna bok ikväll, tyvärr är det för tung för att ha som kvällsläsning i sängen.......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

12 dec 2011
Ja, det var en stund sedan det blev något vettigt skrivet här.
Har just varit och hämtat hem motorblocket från motorrenoveraren och nu är det skillnad på utseendet i cylinderloppen. Fina sliprepor efter cylinderbryningen. Som nytt. Man har lyckats hamna precis mitt emellan max och min måttet så detta skall nog bli perfekt. Skall nu börja med att försöka rengöra alla oljekanaler från gammal gegga och ev slagg men framför allt få bort all spån efter bearbetningen. Inte bra att få ut detta spån mm i lagerna för då slits de fort ut och allt jobb bortkastat. Lite målarfärg på blocket blir det därefter, hade tänkt måla den chockrosa men besinnat mig och valt en neutral grå färg, liknande gjutjärn och som jag tror motorn var målad med från börja.
Sedan börjar inpassning och mätning av kolvarnas frigång mot toppen. Kan bli spännande värre.... Optimist som jag är så tror jag ju inte på sådana problem!!!??
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12 dec 2011 005.jpg
    12 dec 2011 005.jpg
    3,4 MB · Visningar: 25
  • 12 dec 2011 006.jpg
    12 dec 2011 006.jpg
    3,3 MB · Visningar: 19
  • 12 dec 2011 003.jpg
    12 dec 2011 003.jpg
    3,2 MB · Visningar: 20

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

13 dec 2011
och inte en enda lucia i sikte…
Mycket på jobbet nu så det blir inte så mycket kvalitetstid över till motorn men lite händer ändå. Stålborstat hela motorn utvändigt samt grundat och slutligen målat blocket.
Kanske verkar bakvänt att börja med målning och inte med invändig rengöring, men det är för att slippa olja mm på utsidan som kanske gör så att färgen släpper.
Det lackar ju mot jul och jag kommer att jobba med motorn tills på måndagkväll för att sedan ge upp och fara till Metropolen Murjek för att få se lite snö och snöskotern. Passar på att fira jul där också med barn o barnbarn.
Studerar verkstadshandboken nu för all info om åtdragningsmoment, lagerspel, att vevstakar monteras rätt då lilländan på vevstaken har en förskjutning på 1 mm och det är viktigt att den hamnar rätt. Tror att denna förskjutning kan ha att göra med oljekylningen av kolvens undersida. Här är ju också den stora skillnaden mellan motor med turbo och utan. Alla turbomotorer har kylning av kolvens undersida vilket då kan te sig vanskligt att eftermontera en turbo på en sugmotor. Även oljekanalen skiljer mellan med och utan turbo. Flera bilder från motorns insida kommer senare.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 13 dec 2011 oo7  A.jpg
    13 dec 2011 oo7 A.jpg
    3,3 MB · Visningar: 23
  • 13 dec 2011 001  B.jpg
    13 dec 2011 001 B.jpg
    3,4 MB · Visningar: 21
  • 13 dec 2011 005  C.jpg
    13 dec 2011 005 C.jpg
    3,7 MB · Visningar: 22
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det ser ju nytt ut nu har du snart hela bilen riktigt soignerad.
Nu får du väl skämma bort motorn med en riktigt fin olja och köra in den.
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Verkligen snyggt jobbat, det är nästan så att man blir lite avundsjuk men samtidigt får man väl vara tacksam att ens egen motor sitter i bilen och inte låter allt för illa. Vet du förresten hur långt man kan köra en 2.5 td? Vår har gått ca: 23000 mil, det borde väl gå att plocka ut åtskilliga mil till om man sköter om den lite med oljebyten och sådant eller hur?
Lycka till i fortsättningen.
/Göte
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Göte och tack.
Vet inte riktigt hur långt en 2,5 TD kan gå men tror att det är låååångt om man som du säger sköter om olje och filterbyten ordentligt. Vet flera transportbilar som gått närmare 50 tusen mil och fortfarande fungerar perfekt så var bara lugn.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det ser ju nytt ut nu har du snart hela bilen riktigt soignerad.
Nu får du väl skämma bort motorn med en riktigt fin olja och köra in den.

Hej Juan,
ja det mesta börjar vara i nyskick. Kan ibland fundera på om man är riktigt klok som håller på såhär, men roligt har det varit och fortfarande är. Kunde säkert köpt en mycket nyare bil för samma pengar.
Ibland min frus tankar och åsikter. Undrar varför??
Inkörning och oljebyten blir det då jag kommer att köra in motorn på mineralolja för att sedan byta till någon modernare oljetyp.
Hälsningar Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Att lilländen på vevstaken är förskjuten beror på att man vill minska sidokraften på kolven under arbetstakten.
Det finns två sätt att göra detta på: att förskjuta vevaxeln i förhållande till cylindrarna (desaxialt byggda motorer) eller att förskjuta kolvbulten i kolven.
Det första sättet är bäst, men dyrast.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Verkligen snyggt jobbat, det är nästan så att man blir lite avundsjuk men samtidigt får man väl vara tacksam att ens egen motor sitter i bilen och inte låter allt för illa. Vet du förresten hur långt man kan köra en 2.5 td? Vår har gått ca: 23000 mil, det borde väl gå att plocka ut åtskilliga mil till om man sköter om den lite med oljebyten och sådant eller hur?
Lycka till i fortsättningen.
/Göte
Allt beror ju på oljebyte, kallstarter, service, körsätt mm.
Kan bara se på min V70 tdi 2.4 1998 (gammal TAXI) den har nu gått 1.25 miljoner km. D.v.s 100.000 mil mer än din
Den provades i en Dyno för 2 år sedan och hade tappat 1 hk. Däremot så har den sin 3e automat växellåda. 2ª omgång med stolar. Allt är original och alldrig öppnad. Dricker inte olja eller ryker svart. Det kan väl inte vara så stor skillnad på oika motorer så var inte rädd för några kilometer.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Motorn färdigmålad och torr, oljekanalerna urspolade och renblåsta, vevstakarna tvättade, kolvringar inmätta till rätt spel ( 0,40 mm) i cylinderloppen, kompletta kolvar monterade på vevstakarna - alla vända åt rätt håll. Återstår nu att sätta i lagerhalvorna i stakarna därefter kolvarna i blocket och senare montera motorn i stället och resten av grejern som skall monteras.
På inrådan från en FIAT verkstad skall jag använd semi-syntetisk olja de första 100 milen för att därefter byta filter och till önskad oljetyp. Fick på samma verkstad låna kompletta verkstadsböcker - tre tjocka pärmar - och microfischer över alla reservdelar. Det gäller att ha tumme med de som fortfarande har kvar pappersböckerna. Senare modeller ligger ju på CD - DVD och kräver program som generalagenten inte lämnar ut då dessa kräver personlig inloggning.
Hade för avsikt att kopiera dessa böcker men gör inte det då det är flera hundra sidor tillsammans och skulle ta alldeles för lång tid. Kan säkert låna dessa på nytt om jag skulle ha behov av det.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....

Hälsningar Bror
 
Toppen