• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

KCR box på 160hk motorn ger 180 hk och 450NM men inte Euro 5.

Tål att tänka på om man vill ha effekt.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

KCR box på 160hk motorn ger 180 hk och 450NM men inte Euro 5.

Tål att tänka på om man vill ha effekt.

Är det någon som vet hur det funkar det med försäkring, bilprovningen och motorgarantier med en effektbox ?

/Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Är det någon som vet hur det funkar det med försäkring, bilprovningen och motorgarantier med en effektbox ?

/Bosse
¤ Motorgarantier; sätts ur spel om inte garantigivarens egna rekommenderade prylar används (relativt lätt att upptäcka om för stora moment har påverkat mekaniska delar)! Chipleverantören brukar dock ta över och svara för resterande drivlinegaranti - när garantin upphör kommer dock den valiga försäkringen in ... !

¤ Bilprovning; Om bilen chippas om skall besiktning ske så att inte bilens egenskaper (bromsar, emissioner, mm) påverkas negativt! Om inte besiktigas om stämmer den inte med reg-handlingar och blir då olaglig. Men sannolikheten att ordinarie bilbesiktningen slår ner på chippningen är närmast noll - trots att det är enkelt att upptäcka = förvånande!?

¤ Försäkring; Om en uppkommen skada kan kopplas till att den har uppstått pga högre effekt (ej enl reg-handl), än vad bilen är avsedd för (och att de upptäcker det - enkelt) så kan det egna fordonets försäkring sättas ur spel helt eller delvis.

¤ Att tänka på i samband med trimning;
- Drivlinetillverkarens konstruktionsmarginaler (= dim av detaljer) kanske inte räcker till för högre belastningar?
- Chassiets bromsar kanske inte räcker till för fördonets högre effekt med påföljande fartökning?
- Vid ev poliskontroller är det lätt att upptäcka chiptrimning ... men alla erfarenheter tyder på att varken polis eller besiktning brukar ägna sig åt att kontrollera detta?

Man påverkar hela drivlinans livslängd och servicekostnader eftersom man med chipstrimningen mer eller mindre kraftigt "tummar" på drivlinetillverkarens hållfasthetsmarginaler som har till syfte att bilen skall svara upp mot en viss given livslängdskvalitet ... givet tänkta belastningar?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tack Relax för ett uttömmande svar!

Jag tror att Bilprovningen är mest intresserad av avgasreningen (emissioner)

Största problemet får man nog med försäkringsbolaget och övriga garantier om det händer något.

Effektboxen stör också beräkning av serviceintervaller, antisladdsystem, samt manipuleringen av insprutningstider . Jag tror att det här gör att motorns livslängd påverkas på sikt.

Varför säljer inte tillverkarna en "orginal effektbox som tillval" ??

/Bosse
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Varför säljer inte tillverkarna en "orginal effektbox som tillval" ??

Volvo säljer "orginal effektbox som tillval".
Arne.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Varför säljer inte tillverkarna en "orginal effektbox som tillval" ??

Volvo säljer "orginal effektbox som tillval".
Arne.

Är det någon som har en Volvo motor i husbilen? :wink:

Fungerar den till ex. till Fiat diesel motorer?

/Bosse
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Fördelar med Fiat 180 Multijet som jag vägde in vid valet av motorn är:

- Ca 15% mindre bränsleförbrukning /Hk
- Kamkedja (slipper utgift på 7-8tkr efter 5år)
- Serviceintervall vid 4800km istället för 4500km
- Mer tryck under pedalen när det behövs
- Kombinationen stark motor och automat ger lungnare körning

Nackdelar= högre pris och högre vikt på motorn.

Jag körde tidigare en Renault Master 2,5 148 hk med automat. En i mitt tycke kanonmotor
rapp, 1800varv vid 90km, lelativt tyst samt drog ca 1 lit/mil.
Är Fiat motorn lika bra så är jag helnöjd.

Hej. Det är förvånande att alla Fiatägare kan "glömma " alla problem som varit med
dessa bilar framförallr just drivlina/växellåda, men även nya lådan med för hög ut-
växling på backen, sålletproblemen mm. Träffade tidigare i höstas en Hobbyägare som
varit inne med sin nya Fiat tre ggr just för växellådan.

Har själv drabbats av två vävellådshaverier med Fiat.

Sedan är inte den "nya" motorn försedd med bara kamkedja, den har både
kedja och kamrem, vilket kunde beskådas på Dysseldorfmässan. Gäller
177 hkr-motorn. Så något mindre reparationskonto skall man nog inte
förvänta sig. Tvärtom.

Att de har en stor marknadsandel beror på att de har en fabrik i Turkiet
som endast tillverkar draghuvud för husbilar och med kort leveranstid.
Andra tillverkare tar draghuvudet från den ordinarie tillverkningen.

Nej välj bort Fiat.
Mvh
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Sedan är inte den "nya" motorn försedd med bara kamkedja, den har både
kedja och kamrem, vilket kunde beskådas på Dysseldorfmässan. Gäller
177 hkr-motorn. Så något mindre reparationskonto skall man nog inte
förvänta sig. Tvärtom.

Nej välj bort Fiat.
Mvh


Kammremen driver vattenpumpen. Byte av den kostar en bråkdel mot ett kammremsbyte som kan ligga på mellan min 7-10tkr vart 5 År.

Sen att du tycker att Fiat skall väljas bort är nog en smaksak.
Det skulle begränsa utbudet och val av husbil.
Fiat har ca 90% av husbilsmarknaden så de är väl inte helt ur spår.

/Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Vi hade tidigare en Hobby byggd på Ford Transit chassie.
Gissa var det var tillverkat????
I TURKIET!!
//W
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Hej. Det är förvånande att alla Fiatägare kan "glömma " alla problem som varit med
dessa bilar framförallr just drivlina/växellåda, men även nya lådan med för hög ut-
växling på backen, sålletproblemen mm. Träffade tidigare i höstas en Hobbyägare som
varit inne med sin nya Fiat tre ggr just för växellådan.
Har själv drabbats av två vävellådshaverier med Fiat.
Nej välj bort Fiat.
Mvh
Kanske är upprepade växellådhaverier mer knutna till resp förare än till fabrikat på drivlinor eftersom just vissa tycks vara så upprepat utsatta men inte andra?
I övrigt instämmer jag med yalla yalla (spec vad avser kamkedja .... och 90% av marknaden)!

Wizard, om prylar tillverkas i Turkiet och beställs av av ex Fiat så gäller Fiats kvalitetskrav/specifikationer och inget annat (vilket alltid kontrolleras). Sak samma gäller och hanteras även av övriga biltillverkare Volvo, Audi, etc resp andra underleverantörsländer.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

"Kanske är upprepade växellådhaverier mer knutna till resp förare än till fabrikat på drivlinor eftersom just vissa tycks vara så upprepat utsatta men inte andra!"

Detta problem känner jag igen :mad: Jobbar inom ett transport företag med tunga fordon och manuella växel lådor.

Hälsningar Kerstin
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Har haft 5 st Fiat första från 1989 till idag en 2009 3.0 aldrig haft växellåds bekymmer eller kopplingen. Endast 1 st vänster fram hjuls lager o 2 st bak stötdämpare annars vanligt service. Nuvarande bilen har i dag gått övrt 64000 km helt utan bekymmer.

Leif
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tycker att du hade en redan snygg Burstner med 2 axlar vad var problemet.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tycker att du hade en redan snygg Burstner med 2 axlar vad var problemet.
Hej Jaktfalken, om det är mig du avser/frågar, så har du mina huvudmotiv i den här "tråden"; http://www.husbilsklubben.se/forums/t53162/
det finns absolut ingen negativ koppling till Fiats drivlinor, tvärtom!

I den Bürstnern mod 2010 (i726-G 4 ton man, 3 lit 157hk) så förbrukade Fiatdrivlinan i snitt 0,86 lit/mil under senaste tysklandsresan (tot 450 mil) vid för mig (= långtradarfart) normal körning, det var jag mycket nöjd med!

Med den nu nya Fiat 3,0 180 Multijet så förväntar jag mig en ännu bättre drivlina .... !
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Alla försvarar sina val av husbilar, motorer, navigatorer och mobiler o.s.v
jag ser inget fel i det, men inlägg som:

"Det är förvånande att alla Fiatägare kan glömma alla problem som varit med dessa bilar fram för allt just drivlina/växellåda, men även nya lådan med för hög ut-växling på backen, sålletproblemen mm."

känns inte så seriösa. Kom igen med konkreta fall istället!

/Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Jag körde medvetet tills den stannade och hade tankat 84 liter med "röret" ända upp.
Skulle nog avråda alla från att testa förbrukningen på detta sätt. En dieselmotor som suger in luft skall efteråt lyftas och mekas med, köra soppatorsk är därför rätt kostsamt.
Varför inte fylla tills det är fullt och sedan köra slut på 80% enligt mätaren. Därefter fylla upp igen å bara läsa av på pumpen hur mycket som gått åt? Då riskerar du inte att få problem.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

I den Bürstnern mod 2010 (i726-G 4 ton man, 3 lit 157hk) så förbrukade Fiatdrivlinan i snitt 0,86 lit/mil under senaste tysklandsresan (tot 450 mil) vid för mig (= långtradarfart) normal körning

Heisann!

Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å kjøre med så lavt forbruk. Imponerende, kjører dere med lav hastighet og veldig lave turtall/høyt gear?.

Jeg ser på spritmonitor.de og laveste forbruk logget der med 157 hesteren er 9,88 i snitt på en kassebil, og 11,44 i snitt på alle bilene registrert med samme motor.
Ãœbersicht: Fiat - Ducato - Spritmonitor.de
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Heisann!

Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å kjøre med så lavt forbruk. Imponerende, kjører dere med lav hastighet og veldig lave turtall/høyt gear?.

Jeg ser på spritmonitor.de og laveste forbruk logget der med 157 hesteren er 9,88 i snitt på en kassebil, og 11,44 i snitt på alle bilene registrert med samme motor.
Ãœbersicht: Fiat - Ducato - Spritmonitor.de

Jag tror som du Rusken att det förekommer lite glädjesiffror i förbrukningen.

För det första så är det en stor konst att komma under 1l/mil med en medelstor husbil
på ca 3,5ton. Jag gratulerar i så fall.

En bil på 4ton drar ca 1,2l och en bil på 5ton och däröver minst 1,5-1,7l och då skall det vara medvind och pumpade däck.

/Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Wizard, om prylar tillverkas i Turkiet och beställs av av ex Fiat så gäller Fiats kvalitetskrav/specifikationer och inget annat (vilket alltid kontrolleras). Sak samma gäller och hanteras även av övriga biltillverkare Volvo, Audi, etc resp andra underleverantörsländer.

Anledningen till mitt inlägg var att Sven-Eric skrev att man skulle välja bort Fiat för att, citat: "de har en stor marknadsandel beror på att de har en fabrik i Turkiet
som endast tillverkar draghuvud för husbilar och med kort leveranstid.
Andra tillverkare tar draghuvudet från den ordinarie tillverkningen." Slut citat.

Därför påpekade jag att även Ford har tillverkning i Turkiet, vad skall man välja för chassie då?
Renault, Citroen, Mercedes. Dessa tre tillsammans har bara någon enstaka procent av husbilsmarknaden.


 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Jag tror som du Rusken att det förekommer lite glädjesiffror i förbrukningen.

För det första så är det en stor konst att komma under 1l/mil med en medelstor husbil
på ca 3,5ton. Jag gratulerar i så fall.

En bil på 4ton drar ca 1,2l och en bil på 5ton och däröver minst 1,5-1,7l och då skall det vara medvind och pumpade däck.

/Bosse
Tack för din gratulationen yalla yalla samt följande för din info;’
Hur du fått fram dina förbrukningsvärden????

Tycker att det är bättre att veta (= genom att mäta) än att tro, enligt mina husbilnoteringar/tankningar har det för min del vid resp bilavslut/bilbyte inneburit;
¤ För en Hobby 750 -03, 3 lit manuell Fiatdrivlina (chippad till ca 150 hk). Körd drygt 7.000 mil med totalförbrukning på knappt 1.0 lit/mil under de 7 åren. Kan också nämna att denna bils totalvikt var 4,5 ton!
¤ För en Bürstner i726G-10, 3 lit man Fiatdrivlina 157 hk. Körd 1.700 m med totalförbrukning på knappt 0,9 lit/mil under 2 år! Kan också nämna att bilens totalvikt var 4 ton.
¤ Betr erfarenhetsmässig förbrukning för en 3,5 tonnare (Bürstner 2002 med Fiatdrivlina), så drog den bilen ca ½ dl mindre än vår Hobby vid gemensam/identisk resa inkl yttre förutsättningar.

De förbrukningstal som du uppger 1,2 – 1,7 lit/mil i snittförbrukning för denna typ av Fiatdrivlina och bilar (exkl alkovbilar och bilar med dåliga CD-värden som har högre förbrukning), beror absolut mest på föraren (= tyngsta faktorn) än på bilarna. Om du tror på sådana skrönor om vad som är normalt så blir de lätt självuppfyllande, vilket kan förhindra att du utvecklar din körteknik.

Många med förbrukningsproblem söker bot för detta genom att utbilda sig till en mer "bränslesnål" körteknik, väl använda pengar! Enklast är att löpande kontrollera och därigenom lära sig köra "snålt" med hjälp av modernare bilars inbyggda hjälpmedel/infocentral om förbrukning, mm.

Om någon refererar till bränsleförbrukning enligt "EU-direktiv 199/100/EC", så sker den enligt följande förutsättningar;
Stadskörning, kallstart med efterföljande simulering av normal stadstrafik.
Landsvägkörning; omfattarfrekventa axelerationer på alla växlar för att simulera normal landsvägskörning med hastigheter varierande mellan 0 och 120 km/tim.
Blandad körning; baseras på 37% körning i statstrafik och 63% landsvägskörning.

Det finns en hake i denna typ av (biljämförande) mätning, dessa förutsättningar stämmer knappast för någon enda ex husbilsägare, vill påstå NEJ och åter NEJ!
 
Toppen