Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2,552
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Trevligt att det kommer nya och starkare motorer också från Fiat. Iveco har haft den styrkan på i princip samma motor i några år och från de ägarna finns bra erfarenheter.
Vad som oroar något är att det är mycket tyst om resten av drivlinan dvs växelådorna.
Här gäller det att man måste ha förstärkt så att man klarar de nya krafterna. Den gamla lådan är ju tyvärr inte känd för sin höga tillförlitlighet. Det finns många rapporter på högt slitage och förtida utbyten. Här får vi hoppas att man gjort hemläxan ordentligt nu när man kommit med motorer som ju nästan kan konkurera med M-B:)
 

Sonic

HBK Medlem
Inlägg
2,260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

¤ För en Hobby 750 -03, 3 lit manuell Fiatdrivlina (chippad till ca 150 hk). Körd drygt 7.000 mil med totalförbrukning på knappt 1.0 lit/mil under de 7 åren. Kan också nämna att denna bils totalvikt var 4,5 ton!
¤ För en Bürstner i726G-10, 3 lit man Fiatdrivlina 157 hk. Körd 1.700 m med totalförbrukning på knappt 0,9 lit/mil under 2 år! Kan också nämna att bilens totalvikt var 4 ton.


Jag gratulerar än en gång till den fenomenalt låga förbrukningen...:bock:
Ditt körsätt måste vara optimalt i alla lägen för så pass tunga bilar.

Nu till oss vanliga relaxade husbilsåkare.

Det finns många felparametrar som många känner till när man mäter förbrukning.
-Kör man mycket utomlands så minskar dieselåtgången med ca 3-5%. (Eurodiesel)
-Vilken dimension man har på hjulen
-Medelhastighet ( ligger man och segdrar i (80km på 6:ans växel så minskar förbrukningen och kön bakom ökar...)
-Visar färdatorn rätt mot GPS:en (brukar fela ca 5-7km/h)

/Bosse
 

Leifw

HBK Medlem
Inlägg
2,290
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Trevligt att det kommer nya och starkare motorer också från Fiat. Iveco har haft den styrkan på i princip samma motor i några år och från de ägarna finns bra erfarenheter.
Vad som oroar något är att det är mycket tyst om resten av drivlinan dvs växelådorna.
Här gäller det att man måste ha förstärkt så att man klarar de nya krafterna. Den gamla lådan är ju tyvärr inte känd för sin höga tillförlitlighet. Det finns många rapporter på högt slitage och förtida utbyten. Här får vi hoppas att man gjort hemläxan ordentligt nu när man kommit med motorer som ju nästan kan konkurera med M-B:)
Det är en helt annan växellåda på alla 3.0 en 3 axlad övriga är 2 axlade.
Om de är bättre eller sämre får man se i framtiden.

Det är äldre än 2003 modellers växellådor som hade bekymmer i vissa bilar.

Leif
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1,898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Trevligt att det kommer nya och starkare motorer också från Fiat. Iveco har haft den styrkan på i princip samma motor i några år och från de ägarna finns bra erfarenheter.
Vad som oroar något är att det är mycket tyst om resten av drivlinan dvs växelådorna.
Här gäller det att man måste ha förstärkt så att man klarar de nya krafterna. Den gamla lådan är ju tyvärr inte känd för sin höga tillförlitlighet. Det finns många rapporter på högt slitage och förtida utbyten. Här får vi hoppas att man gjort hemläxan ordentligt nu när man kommit med motorer som ju nästan kan konkurera med M-B:)
Tror att denna tråd handlar om "Nya Fiatmotorn 3,0 .... " och då håller jag med dig om att det är trevligt med nya motorer från Fiat!

Vad du vill ha sagt med resten förstår jag inte riktigt - finns det någon form av statestik för det som du för fram? En statestik som avser husbilars drivlinor/kvalitet måste vara tämligen svår att ta fram i jämförande syfte (var och av vem görs det?).

Att Fiats drivlinor sätts in i ca 90% av alla nyare husbilar torde vara väl känt! Om någon form av kvalitetsjämförelse görs mellan ex Fiat, Iveco eller Mercedes så måste man självklart beakta att dessa "konkurrenter" bara utgör en försvinnande liten andel på marknaden gentemot Fiat. Det skulle i klartext innebära att Fiat kan få ha ex 100 fel för att motsvara ex 1 fel hos någon av dessa konkurrenter (och då hörs ex 100 människor med Fiatfel ... inte seriöst med kvalitetsbedömning via rykten va?).

Jag skulle inte dra sådana slutsatser som du gör ovan, om du nu inte har något mer konkret att utgå från än hörsägner om enskilda fall! Jag vill påstå att samtliga drivlinetillverkare på marknaden har så hög kvalitet på sina produkter att skillnaderna mellan dem är marginella (förutsatt att handhavande och användning är sådan som de är avsedda för).
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2,552
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Fiats marknadsandel har inget med kvalitet att göra utan snarare till leveransförmåga. Fiat prioriterar leveranser till husbilstillverkare vilket gjort att man fått hög marknadsandel. Min referens till svaga lådor härhör sig inte till ett statistiskt underlag utan snarare till de utalanden som gjordes av folk i branchen i en tidigare tråd i detta forum samt debatt både i engelska och tyska forum som vårt. Som relax skriver går det inte att statistiskt bevisa dålig kvalitet eftersom ingen tillverkare ger insyn i sitt garantikostnadsutfall men då finns det inte heller några bevis för att alla tilverkare gör bra drivlinor såsom "relax" påstår. Jag upprepar därför min förhoppning att Fiat byggt starka och bra drivlinor denna gång och att man lärt sig något av tidigare kvalitetsutfall.
Sedan får ju dom som tror att Fiats normalt bygger bra växellådor tro på detta. Det är ju vid denna tid på året folk med så optimistisk syn sänder brev norrut med förhoppning på leverans straxt efter midvintersolståndet:)
 

Sören-6830

HBK Medlem
Inlägg
1,918
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
6830
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Nu till oss vanliga relaxade husbilsåkare.

Det finns många felparametrar som många känner till när man mäter förbrukning.
-Kör man mycket utomlands så minskar dieselåtgången med ca 3-5%. (Eurodiesel)
-Vilken dimension man har på hjulen
-Medelhastighet ( ligger man och segdrar i (80km på 6:ans växel så minskar förbrukningen och kön bakom ökar...)
-Visar färdatorn rätt mot GPS:en (brukar fela ca 5-7km/h)

Alldeles rätt Bosse, ytterligare en parameter som på vår bil stämmer rätt dåligt är förbrukningsiffrorna som färddatorn anger. Den verkliga förbrukningen ligger ca 5% högre än datorn visar.
Vår 4-tonsbil drar i verkligheten 1,1-1,2 l/mil vid försiktig körning (max 95 km/tim)
 

Sven-Eric

FD. HBK Medlem 2018
Inlägg
153
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1621
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Kanske är upprepade växellådhaverier mer knutna till resp förare än till fabrikat på drivlinor eftersom just vissa tycks vara så upprepat utsatta men inte andra?
I övrigt instämmer jag med yalla yalla (spec vad avser kamkedja .... och 90% av marknaden)!

Wizard, om prylar tillverkas i Turkiet och beställs av av ex Fiat så gäller Fiats kvalitetskrav/specifikationer och inget annat (vilket alltid kontrolleras). Sak samma gäller och hanteras även av övriga biltillverkare Volvo, Audi, etc resp andra underleverantörsländer.
Vill bara tillfoga att det inte berodde på förarkompetens. I första fallet kunde
konstateras att bottenstocken lossnat, dåligt fastdraget, och därmed orsakat
fullständigt söndertrasad växellåda. Ny sådan.
Denna låste sig på trean-fyran efter 700 mil. Konstaterades att någon montör
monterat en fjäder felaktigt. Två växellådor inom 7600 mil. Den första kostade
35000 kr den andra fanns garanti kvar. Endast 1000 mil på ny låda direkt från
Fiat.
Därför är det ett mycket stort frågetecken om Fiat verkligen har gjort någon
bättre nu?
Mvh
 

Sonic

HBK Medlem
Inlägg
2,260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tror att denna tråd handlar om "Nya Fiatmotorn 3,0 .... " och då håller jag med dig om att det är trevligt med nya motorer från Fiat!

quote]

För att återgå till Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet, så är jag nöjd om man kan hålla bränsleförbrukningen på 10,7l/100km som testet utlovar. Nu gjordes testet av Promobil med en halvintregrerad bil på 3500kg och manuell låda. Vi har beställt en helintregrerad Adria Sonic med automat, så den kommer nog att ligga på ca 1,2-1,3l med normal yalla yalla körning.
Man behöver ju inte tanka fullt varenda gång "Det blir ju billigare då" :)

/Bosse
 

Husbilgolf

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Norge
HBK-Nr
7759
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

För att uoppklara ett misförstånd: det är IVECO som gör Fiats transporter motorer!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1,898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Kanske bra att veta för husbilister map "samband" mellan Fiat och Iveco;

Fiat S.p.A., eller Fiat Group, äger nästan hela den italienska bilindustrin.
I koncernen ingår Lancia, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati.

Fiat Groups struktur har Fiat S.p.A. som moderbolag och biltillverkningen delas in i affärsenheter inom Fiat Auto, Maserati, Ferarri och
Fiat Powertrain technologies (= utveckl, konstr och tillv motorer & växellådor/ex de Nya Fiatmotorerna).

Till detta kommer CNH och Iveco som tillverkar nyttofordon.
I koncernen ingår också andra grenar som banker och komponenttillverkning.
 

Sonic

HBK Medlem
Inlägg
2,260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Kanske bra att veta för husbilister map "samband" mellan Fiat och Iveco;

Fiat S.p.A., eller Fiat Group, äger nästan hela den italienska bilindustrin.
I koncernen ingår Lancia, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati.

Ja visste det!

Så här går det till när nya Fiat motorn tillverkas eller.....

/Bosse
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tänkte att jag lyfter denna tråden igen då det gått ett tag sedan det sista inlägget gjordes och jag är i valet och kvalet om jag skall satsa på denna motor vid kommande husbilsköp (funderar på en Carthago T-Plus 4.8).
Ni som har denna motor, har ni hunnit köra tillräckligt för att kunna dela med er av era intryck så här långt? (bla nyfiken på erfarenheter kring bränsleförbrukning).
 

Sonic

HBK Medlem
Inlägg
2,260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Har kört ca 250mil med en Adria Sonic 43H med 180hk motorn och automat. Spinner som en katt, förvånansvärd tyst,
känns att det finns extra kraft om man behöver. Kan bara rekommendera.
Förbrukning 1-1,2l, kör sällan över 100km med tanke på komfort.
Kommer från ett blåsigt Öland på väg till ett soligt Österlen......:)

Bosse
 

Anders Bohman

FD. HBK Medlem 2017
Inlägg
1,654
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2776
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det är bara att hoppas på att de manuella lådorna håller för vridet:rolleyes:! Ligger man på hög växel och slökör och ger på lite extra då är inte vridet snällt mot lådorna! Sedan undrar jag om det är "riktiga" automater i de nyare bilarna eller om det bara är robotväxlade manuella lådor?
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,776
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Comfortmatic er en robotlåda, bygger på samme teknik som DSG i personbilar.
 

Sara & Micke

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Täby
HBK-Nr
6603
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det är en helt annan växellåda på alla 3.0 en 3 axlad övriga är 2 axlade.
Om de är bättre eller sämre får man se i framtiden.

Det är äldre än 2003 modellers växellådor som hade bekymmer i vissa bilar.

Leif
Detta med att 3 axlade bilar har en annan växellåda än dom 2 axlade var nytt för mig.
Vad är skillnaden?

/Micke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7,446
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det stämmer inte, vad det stod var att bilar med 3,0L motorer har en annan växellåda med tre axlar inuti, medan de mindre motorerna har en med två axlar. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7,446
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det är bara att hoppas på att de manuella lådorna håller för vridet:rolleyes:! Ligger man på hög växel och slökör och ger på lite extra då är inte vridet snällt mot lådorna! Sedan undrar jag om det är "riktiga" automater i de nyare bilarna eller om det bara är robotväxlade manuella lådor?
Jag har sett rapporter på utländska forum, att det finns problem med kopplingar, motorupphängningar och i vissa fall även växellådorna på 3,0 motorerna.
Det kan ju bero på den lite speciella körteknik som jag har förstått att många använder för husbilar, låga varv på hög/högsta växel är riktigt styggt på drivlinan, kombinerat med det höga vridmomentet på låga varv i 3,0 motorn. :wideeyed:
 
Toppen