• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Tyska PROMOBIL har testat nya Fiat-motorerna och fått fram effektvärden på 180 multijet
som har ett angivet värde från Fiat på 177hk och ett verkligt på 190hk samt ett vridmoment på 433Nm vid 1950rpm!!! Det är ju fantastiskt att det verkliga värdet är 13hk högre än Fiats angivna.
Dessutom drar den lika mycket/10km som den mindre motorn 150 Multijet och 0,4l mer än 130 Multijet. Passar till bilar över 3,5ton

Vill ha!! helst med automat.

Är det någon som har kört den?

/Bosse
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Hej
Har köpt en bil med den motorn och automat, men de börjar tillverka bilen först V11 så det blir att vänta till efter påsk före man får prova
Ha de paffw
 
F

F.d. 5831

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Hej Bosse, jag har kört vår nya husbil nu i ca 250 mil. Med 177 hk euro5 manuell. Den drar 1,16 / liter/mil vid 100 km/h (2.000 rpm på 6:ans växel) med 16" hjul maxichassi 4250kg som helintegrerad de första 72 milen. Jag körde medvetet tills den stannade och hade tankat 84 liter med "röret" ända upp.:twitcy:

Vår förra husbil var halvintegrerad med M-Jet 130 2,3 L och drog med 15" hjul 1 liter/mil (2.000 rpm på 6:ans växel) light-chassi på 3500kg:spinny:

Helt rätt så skall det va gött att leva annars kan dé kvitta :yes:

Marlon
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tyska PROMOBIL har testat nya Fiat-motorerna och fått fram effektvärden på 180 multijet som har ett angivet värde från Fiat på 177hk och ett verkligt på 190hk samt ett vridmoment på 433Nm vid 1950rpm!!!
/Bosse

BMW, Audi m.fl. har ett vridmoment på mellan 540-700 Nm vid 1700 rpm på sina 3-litersmotorer. På en husbil skulle det vridmomentet göra större nytta än på en bil på 1,5 ton.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

BMW, Audi m.fl. har ett vridmoment på mellan 540-700 Nm vid 1700 rpm på sina 3-litersmotorer. På en husbil skulle det vridmomentet göra större nytta än på en bil på 1,5 ton.

Yes box!
Presentera mig en diesel-V6:a på 3-liter som ger 204 hästkrafter med triptronic så slår jag till. Fiat behöver konkurrens.

/Bosse
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Men så tillverkar Dessa sina motorer mot sitt segment, Inte husbilar! (finns även lite miljöaspekter)

Jag ser än en quickar förändring kring motorer/mjukvara och styrandet kring dess beteende framöver.
Om några av oss tycker att utvecklingen "springer" så kolla in SW utvecklingen hos de flesta tillverkare inom loppet av 5år!
Inte ovanligt i fordons branschen med en SW uppdateringar nu mer var 4mån. Mer kommer inkl. betala för dessa tjänster...

Opppsss... Vad man kan sia kring... När man har "kristallkulan i datorn" ;)

BMW, Audi m.fl. har ett vridmoment på mellan 540-700 Nm vid 1700 rpm på sina 3-litersmotorer. På en husbil skulle det vridmomentet göra större nytta än på en bil på 1,5 ton.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Men så tillverkar Dessa sina motorer mot sitt segment, Inte husbilar! (finns även lite miljöaspekter)

Jag ser än en quickar förändring kring motorer/mjukvara och styrandet kring dess beteende framöver.
Om några av oss tycker att utvecklingen "springer" så kolla in SW utvecklingen hos de flesta tillverkare inom loppet av 5år!
Inte ovanligt i fordons branschen med en SW uppdateringar nu mer var 4mån. Mer kommer inkl. betala för dessa tjänster...

Opppsss... Vad man kan sia kring... När man har "kristallkulan i datorn" ;)
?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Men så tillverkar Dessa sina motorer mot sitt segment, Inte husbilar! (finns även lite miljöaspekter)

Jag ser än en quickar förändring kring motorer/mjukvara och styrandet kring dess beteende framöver.
Om några av oss tycker att utvecklingen "springer" så kolla in SW utvecklingen hos de flesta tillverkare inom loppet av 5år!
Inte ovanligt i fordons branschen med en SW uppdateringar nu mer var 4mån. Mer kommer inkl. betala för dessa tjänster...

Opppsss... Vad man kan sia kring... När man har "kristallkulan i datorn" ;)

Rapp eller hip hop?? :D

/Bosse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Yes box!
Presentera mig en diesel-V6:a på 3-liter som ger 204 hästkrafter med triptronic så slår jag till. Fiat behöver konkurrens.

/Bosse
Tycker att du definierar problemet utmärkt med att Fiats drivlinor behöver konkurrens, det skulle kunna pressa såväl priser som teknik för "drivlinor" till husbilar ytterligare!

Läget fn, enl medier som följer husbilsmarknaden och dess produkter är att Fiats drivlinor installeras i uppemot 90% av alla nyproducerade europeiska husbilar.
Ett mått på att Fiatdrivlinorna har varit bra och är uppskattade av oss husbilsköpare är att övriga konkurrenter tillsammans endast har resterande ca 10% av den europeiska totalmarknaden.

Hästkrafter i samband med husbilar är ett mindre intressant begrepp, vridmomentet däremot är betydligt viktigare! Inte toppmomentet, däremot hur man "lägger ut sin momentkurva" och därmed ger den "kompletta husbilen" bästa möjliga "optimala" komfort och köregenskaper (ex eftersträvas låg drivmedelsförbrukning, låga emissioner, bra segdragning, få växlingar, mm .. ).

För mig ser det ut som att Fiat med sin nya och förbättrade drivlinegeneration bör kunna ta ytterligare marknadsandelar från sina konkurrenter (se ex Concorde Credo 2012, men bara med Fiats 148hk variant?). Jag tror på Fiats nya drivlinor och har för egen del beställt en ny husbil med just Fiat 180 Multijet Power II 180 och ComfortMatic vxl-låda, lev 2012-04-03.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Tycker att du definierar problemet utmärkt med att Fiats drivlinor behöver konkurrens, det skulle kunna pressa såväl priser som teknik

Hästkrafter i samband med husbilar är ett mindre intressant begrepp, vridmomentet däremot är betydligt viktigare!

För mig ser det ut som att Fiat med sin nya och förbättrade drivlinegeneration bör kunna ta ytterligare marknadsandelar från sina konkurrenter (se ex Concorde Credo 2012, men bara med Fiats 148hk variant?). Jag tror på Fiats nya drivlinor och har för egen del beställt en ny husbil med just Fiat 180 Multijet Power II 180 och ComfortMatic vxl-låda, lev 2012-04-03.

Håller med dig om att vridmomentet är viktigare än antalet kusar.

Då är vi två i båten. Vi har också beställt en Adria med Multijet Power II 180 och ComfortMatic vxl-låda samt ESP+Traction Plus. Lev mars 2012.

/Bosse
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det är intressant att se hur reklammakarna talar om helt nya motorer när det egentligen i grunden samma motorer som försetts med tex turbo med variabel geometri. Okej, dom har helt ny karaktäristik men ändå. Och visst jag begriper att det innebär stora ändringar i programvaror m.m.
jag hittade en film på You Tube där man ser vad variabel geometri innebär : Diesel Variable Geometry Turbo Failures - YouTube
// Göte J
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det är intressant att se hur reklammakarna talar om helt nya motorer när det egentligen i grunden samma motorer som försetts med tex turbo med variabel geometri. Okej, dom har helt ny karaktäristik men ändå. Och visst jag begriper att det innebär stora ändringar i programvaror m.m.
jag hittade en film på You Tube där man ser vad variabel geometri innebär : Diesel Variable Geometry Turbo Failures - YouTube
// Göte J
Med ditt synsätt kan man grovt påstå att det i grunden är samma motorer nu som för 100 år sedan, jag förstår nog inte ditt synsätt för det är ju inte korrekt.
Motorutvecklingen går faktiskt ständigt vidare men blir alltmer komplicerad och koncentrerad mot "motorns andning". Utvecklingen berör då främst motorernas cylinderhuvuden och de "apparater" som hängs på dessa före och efter in- och utblås (= motorns andning). Turbotekniken är fö bara en av de "apparater" som ingår i denna utvecklingsproblematik.

Sedan 15-20 år tillbaka så är 80-90% av utvecklingsarbetet på motorer inriktat mot cylinderhuvudproblematiken (= styrning av motorns andning) därför att det där finns mest att vinna/uppnå där (och ex nya emissionslagar ställer löpande allt högre krav).

Vad gäller det du troligen menar med "grundmotor" så går utvecklingsarbetet med denna numera mest ut på att minska motorns inre friktionsförluster (axlar, vevslängar, oljor, vikter, mm). Den utvecklingen kräver i sig självklart inte nya motorblock, det räcker oftast med små löpande revideringar.
"Nya motorblock" (= grundmotor) kommer oftast bara ifråga när "man" av andra orsaker byter ut robotproduktionslinor som vid ex Volvos Skövdefabrik för ett antal år sedan.

Jag i varje fall, ser det som ok att Fiats reklammakare benämner detta som "helt nya motorer", det verkar helt rätt för mig!
 

Gun&Arne

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
8196
Medlemskap
2022
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Vi har den motorn med automat på vår Hymer B-klasse 554. Vi är nöjda och har kört den i 700 mil i sedan i somras, då vi fick den levererad.:spinny:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Vi hade i många år en Chevy Camper Van med V8 på 350 kubiktum och en s k 700 automatlåda. Motorn gav strax över 200 hästar och var dessutom chiptrimmad.

Så runt 250 hästar på en rätt liten bil som hade en totalvikt på 2800 kg och oftast vägde betydlig mindre borde vara en dröm. Visst var den rolig att köra men man var hela tiden tvungen att passa gasen. Drog man på för hårt i låga hastigheter kunde man i princip möblera om hela bilen! För att inte tala om det som fanns i skåp och lådor. Accelerationen var brutal!

Vår nuvarande LMC är ett lågbygge på Alko-chassi och den utmärkta 2,3 litersmotorn, försedd med Promotechbox, vilket motsvarar ungefär den nya 150 hk motorn. Hade möjlighet att provköra samma bil med 3.0 motorn innan köp. Trivdes bättre med 2,3:an, även i 130 hk utförandet. Jag upplevde 3,0:an som något för "brutal" för vår relativt lätta bil. Påminde lite och vår gamla Chevy.

Men smaken är som baken! :)

Krister N
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Hej Gun&Arne!
Du verkar ha vunnit högsta vinsten, så du menar att där inte försvinner kylarvatten lite onormalt, att den inte växlar ner med 2 växlar vid särskilda motlut så man tror att varvräknarnålen skall "krökas" när man kör med farthållaren & att det inte smäller när du startar vid kall motor & det behöver inte va - ´:der.
Det låter kanske negativt men jag skall inte sälja så där för vågar jag skriva , över ett halvt år kvar på garantin + 1 år.
Mvh.




Vi har den motorn med automat på vår Hymer B-klasse 554. Vi är nöjda och har kört den i 700 mil i sedan i somras, då vi fick den levererad.:spinny:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Du uttrycker dig i gåtor, bättre för alla ev berörda, om du skingrar dimmorna i din "beskrivning" och uttrycker dig mer konkret/begripligt!
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Det är intressant att se hur reklammakarna talar om helt nya motorer när det egentligen i grunden samma motorer som försetts med tex turbo med variabel geometri. Okej, dom har helt ny karaktäristik men ändå. Och visst jag begriper att det innebär stora ändringar i programvaror m.m.
jag hittade en film på You Tube där man ser vad variabel geometri innebär : Diesel Variable Geometry Turbo Failures - YouTube
// Göte J


:twitcy:Hel klart är det ”Nya” motorer de är nytillverkade på motorfabriken inte samma som du har i din bil :twitcy:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Nya Fiat motorn 3,0 180 Multijet

Fördelar med Fiat 180 Multijet som jag vägde in vid valet av motorn är:

- Ca 15% mindre bränsleförbrukning /Hk
- Kamkedja (slipper utgift på 7-8tkr efter 5år)
- Serviceintervall vid 4800km istället för 4500km
- Mer tryck under pedalen när det behövs
- Kombinationen stark motor och automat ger lungnare körning

Nackdelar= högre pris och högre vikt på motorn.

Jag körde tidigare en Renault Master 2,5 148 hk med automat. En i mitt tycke kanonmotor
rapp, 1800varv vid 90km, lelativt tyst samt drog ca 1 lit/mil.
Är Fiat motorn lika bra så är jag helnöjd.
 
Toppen