• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Grundegenskaper som jag funderat över, efter att ha ägt flera nya hel(=H)- resp delintegrerade(=D)- husbilar med Fiat drivlinor, inför kommande nybilsköp;

· H har högre inköpspris, är dyrare att tillverka bla pga små serier och mer unik materiel
· H har tveksamma(-re) krockegenskaper (=helt okända)
· H genererar klart mer oljud från vindruta spec vid regn men även från fartvind och blåst
· H har mer solinstrålning och kallras, besvärligare att hantera under körning/uppställning
· H sol-/ljusinstrålning medför bländningsproblem inkl svårigheter vid instrumentavläsning
· H konstruktionen med helintegrerad hytt medför viktökning (ca 180-200kg), vilket bla medför motsvarande lägre lastförmåga
· H svårt att nå fram till och rengöra/torka vindrutans insida
· H vindrutan är mer utsatt för stenskott och blir mer svårreparerad pga små tillverkningsserier (dyr) och då även svårt (tidsmässigt) att få tag i som reservdel
· H vindrutan är som integrerad del i karossen känslig för karossvridningar ex pga ojämn mark
· H/D vända och vrida framstolarna är numera minst lika lätt i delintegrerade husbilar
· H framdörrar fungerar sämre i helintegrerade bilar map ljud, justering (täthet/ljud) och enkelhet med befintligt centrallås inkl larm
· H betr utseende, vid främre hjulhusen är hjulen ”för djupt indragna” vilket i varje fall inte jag tycker är estetiskt
· D delintegrerad husbilar är enklare att få tysta i främre delen av kupe’n map regn, blåst, fartvind och däcksjud (finns bla std plastinnerskärmar för D men inte för H = de flesta olika)
· D har oftast bättre ”original körbelysning” och inte små designlampor som ger dåligt ljus
· D har nästan alltid Fiat original framdel tillverkad i stora serier med åtföljande större serviceutbud ink billigare och bättre reservdelshantering, mm

Enligt mina värderingar av D och H ovan kommer jag tveklöst att återgå till en delintegrerad Fiat husbil igen!

Andra kan ju självklart ha andra prioriteringar och värderingar och det visar då på mångfalden bland oss som unika husbilsköpare.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Hej där Relax !
Det finns del- eller halvintegrerade husbilar av flera fabrikat. Har själv en Hymer van på Ford Transit. Skönt att slippa kamremsbyten eftersom Forden har kamkedja. Såg häromda´n en jättefin delintegrerad husbil byggd på Mercedes. Undrar varför du likställer delintegrerad med Fiat ?

Mvh
Harry Hymer
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Detta är ju dina erfarenheter som du känner stämmer för dig men jag delar dem inte.
Min Hymer som i och försig är byggd på M-B är mycket tyst. Har hög krocksäkerhet, bra ljus inget kallras bra värme samt är inte alls svår att rengöra framrutan på.
Den ökade rymden, ljuset mm gör att jag är mycket nöjd. Den är snygg också!!!:)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Hej Relax,
jag blir så glad att kunna konstatera att vi för en gångs skull har samma uppfattning!;)

Själv började vi med en delintegrerad och gick sedan över till en helintegrerad.

Nu är vi tillbaks igen, en delintegrerad Kabe 880. För oss passar en delintegrerad perfekt och ger flera fördelar gentemot en helintegrerad, precis med de argument som Relax framför.:)
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Var för oss som ännu inte köpt vår husbil ganska intressant att få läsa vad någon annan ser som för och nackdelar med respektive modell så stort tack för det.
Vore även intressant att läsa vad flera tycker så en fortsättning på denna tråden där man skriver vad man ser som positivt och negativt skulle läsas mycket intresserat.

Smaken och vad man värdesätter är ju naturligtvis olika från person till person, men för oss som ännu inte har hunnit få egen erfarenhet är det nyttigt att läsa och kanske få upp ögonen för "nya" synpunkter man själv ännu inte tänkt på.
MvH Benny & Camilla
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Jag kopierade dina frågor och svar och kompletterade med mina åsikter ;) :)

· H har högre inköpspris, är dyrare att tillverka bla pga små serier och mer unik materiel Jo det är dyrare som nyköp men man köper ju det bman vill ha och har råd med .
· H har tveksamma(-re) krockegenskaper (=helt okända) Kolla youtube på crashtest Hymer.
· H genererar klart mer oljud från vindruta spec vid regn men även från fartvind och blåst Vi ligger i 110 km/h GPS fart utan ljudproblem.
· H har mer solinstrålning och kallras, besvärligare att hantera under körning/uppställning Har inte haft problem med värme kyla trots varit ute i från +40 i skuggan till - 30 och blåst , visserligen används vintertäcke .
· H sol-/ljusinstrålning medför bländningsproblem inkl svårigheter vid instrumentavläsning Vår bil är utrustade med solskydd
· H konstruktionen med helintegrerad hytt medför viktökning (ca 180-200kg), vilket bla medför motsvarande lägre lastförmåga Det stämmer
· H svårt att nå fram till och rengöra/torka vindrutans insida Jag har inga problem med detta
· H vindrutan är mer utsatt för stenskott och blir mer svårreparerad pga små tillverkningsserier (dyr) och då även svårt (tidsmässigt) att få tag i som reservdel Caravan Clubs försäkring ger =:- i självrisk vid stenskott och 1500:- vid byta thats all .
· H vindrutan är som integrerad del i karossen känslig för karossvridningar ex pga ojämn mark Inte då Hymer är en stabil pjäs ;) :)
· H/D vända och vrida framstolarna är numera minst lika lätt i delintegrerade husbilar
· H framdörrar fungerar sämre i helintegrerade bilar map ljud, justering (täthet/ljud) och enkelhet med befintligt centrallås inkl larm
· H betr utseende, vid främre hjulhusen är hjulen ”för djupt indragna” vilket i varje fall inte jag tycker är estetiskt Inget jag har reflekterat över .
· D delintegrerad husbilar är enklare att få tysta i främre delen av kupe’n map regn, blåst, fartvind och däcksjud (finns bla std plastinnerskärmar för D men inte för H = de flesta olika) Har innerskärmar i min original
· D har oftast bättre ”original körbelysning” och inte små designlampor som ger dåligt ljus Lamporna är samma som på vissa personbilar som , detta går ju åtgärda .
· D har nästan alltid Fiat original framdel tillverkad i stora serier med åtföljande större serviceutbud ink billigare och bättre reservdelshantering, mm Detta gäller väl frontdetaljerna som kofångare grill huv skärmar och dörrar ?

---------------------------------------------

Vi stortrivs med våran helintegrerade och på Elmia så var vi inne i nästan bara dessa men det är ju gott att åsikterna och uppfattningarna är olika .
Men jag kan hålla med om att köregenskaperna bör ju vara bätter på en delintegrerad samt att den bör ju gå billigare .
Jag gillar rymden i våran .
 
S

stenoulla

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Hej
Gick från en skramlande delintregread CI till en helintregrerad MClouis i år och gjorde samma resa ner i det italienska vägnätet som förra året med en delintregrerad vilkket kan sortera ut vilken ej väl hopsatt bil som helst. tyst behagligt och väl pratbart i 110 km störtbåge och ett utseende som en husbil vad mera att begära. Aldrig delintregrerat igen.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Hej.
Jag håller inte med trådskaparen,jag har haft alla modeller,nu har jag en Concorde Carver som jag är helnöjd med så nästa bil blir nog en Concorde.Nej prova en Concorde Carver eller en Charisma,sen ändrar Du nog uppfattning.
Mvh Jan-E.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Jag läste nog listan mer som en lista på enbart nackdelar med en helintegrerad och enbart fördelar med en halvintegrerad. Inte direkt någon jämförelse.
Kanske mer som ett försvarstal för sig själv när man redan tagit ett beslut ;)

Smaken är ju givetvis som baken men visst finns det väl några bra saker med en helintegrerad..
  • Rymdkänslan - ingen kan ju påstå att en delintegrerad är rymligare ifram.
  • Utsikten – Suverän utsikt över både trafik och landskap
  • Säkerhet - Inga stolpar, balkar och dörrar 10 cm från huvudet
  • Vinteregenskaperna – Man kan använda hela bilen när man står uppställd
  • En enorm instrumentbräda att lägga tidningar, bullpåsar, datorer och annat onödigt på.
  • Rosten - Glasfiber rostar som bekant inte
  • Känslan – Här åker vi och vårt mobila hem
Detta var givetvis bara min halva av baken
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Har man sådana tankar som trådskaparen om hur grundegenskaperna
ska vara är ju saken solklar, då kan man knappast vara i behov av andras
tycke eller smak...Handla D

Häggen i Umeå
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Sökte från början beskriva och förklara de grundegenskaper som jag funderat över och som jag ville få ev synpunkter/vinklingar på (inför nytt bilköp)!
Jag misslyckades uppenbart med detta, då svaren mer gått ut på att försvara egna produktval (typ; Concord, Ford, Mercedes, Renault, mfl).
I den mån kommentarer berör H(-elintegrerade) alt D(-elintegrerade) husbilar så ges inga eller bristfälliga sakargument för varför mina beskrivna förklarade grundegenskaper skulle vara fel, utan svaren är mer "känslomässiga", försvar av eget bilval (?) men det var ju inte det som min propå gick ut på!

Några kommentarer till erhållna svar;
¤ Bilens pris är av mindre betydelse för oss, vårt val avgörs av de grundegenskaper som jag tidigare förklarat men "naturligtvis kräver jag att inom dessa egenskaper få så mycket husbil för pengarna som möjligt".
¤ Eftrersom Fiats drivlinor används i nästan 90% av alla nya husbilar, övriga svarar bara för totalt ca 10%, nämnde jag Fiat som exempel (även Concorde Credo 2012 använder fö Fiat)!
¤ Inredning bakom förarhytt har inte med valet av H/D att göra, "skrammel" därifrån ska kopplas till slutprodukt från Kabe, Dethleff, Hobby, mfl och de kvalitetsambitioner de har!
¤ Vårt urval för ny husbil gör vi enbart bland välrenommerade volymtillverkare av husbilar(inkl husvagnar)/drivlinor, där ges mest möjlighet till "hyfsat utprovade kompletta produkter utan överpriser".

Våra erfarenheter av nya och representativa H + D husbilar är goda och utgör för oss en naturlig grund för våra synpunkter om H/D. Ingen av bilarna har ex haft inredningsskrammel (märkesrelaterat?) och de båda Fiatdrivlinorna har fungerat utmärkt och utan överraskningar.
¤ Ny Delintegrerad Hobby 750FML 2003, 3,0 lit(chippad) 4,5ton tom 2009, 8 år – 6.000 mil
¤ Nya Helintegrerade Bürstner Elegance 2010, 3,0 lit 4ton tom 2011, 2 år – 2.000 mil Vi kör 1.000 mil/år under 7-8 mån, i huvudsak långresor (oftast Europa) under vår och höst, under juli är vi hemma och husbilen används då sparsamt beroende på vårt boende (trivsel).

Efter att också ha kontaktat ägare av 2011 års motsvarande Hobby, så blev det en D Hobby 75TL 5ton 2012 års modell med Fiats nya 3,0 lit 177 hästars motor(med kamkedja) med 6-vxl aut-låda (lev 3 apr 2012)!
Denna Hobby svarade bäst upp mot våra grundegenskaper och övriga krav som jag ställde på bil och Kicki på inredning/planlösning.
I vårt val får Kicki det hon vill ha men på bekostnad av en lite större och lite osmidigare bil än vad vi tänkt oss, jag å andra sidan får som bonus en boggiebil med dess fördelar som last >1.000kg, stabilitet, mm!

Kicki ser inte någon egennytta med ex garage (dåligt utnyttjat), vill ha sängar på låg höjd, toa/dusch längst bak, mycket skåp/lådor förvar inne i bilen, passagerardörr fram (inte gå genom bilen varje gång) och öppen ljus planlösning med rymd!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Varför inte det bästa av båda världar. En Plåtis! Dom är helintegrerade och bara en nackdel. Utrymmet. Passar bara för 2 pers sen blir det för trångt. Man kan ha 2 på tillfälligt besök och sitta runt bordet. I övrigt finns alla bekvämligheter.
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Hej Relax!
Oavsett alla argument för/emot H. el. D. Husbil så är ju valet till sist upp till var och en. Hobbyn som Du beskriver låter ju spännande med stor motor o aut.
Jag önskar dig lycka till med ditt köp!:mcride:
Gert:D:music-icon:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Mot bakgrund av mina dokumenterade erfarenheter/uppfattningar i inlägg 1 och 11 ovan, blev denna Bürstner i726-G Elegance 2010 vår sista helintegrerade husbil innan vi återgår till delintegrerat igen;
 

Bilagor

  • 2010 ROJ751 i726G-10.JPG
    2010 ROJ751 i726G-10.JPG
    1,1 MB · Visningar: 7
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Jag tycker samtliga har glömt H-bilens absoluta fördel. En stor extra säng!
Vi har två vuxna barn som vi vill ha med ibland, till Italien i sommar, en son som var med till Nordkap i sommras. Nu i vinter åker vi 3 pers till Idre och Duved. Hur gör man i D-bilen? Bäddar i dinetten med en/två i vuxen storlek? Det går helt bort. Plus att slippa allt bäddande och pusslande med dyner, upp och ner 2ggr om dagen, om det nu går i D-bilen? Rymden i H-bilen gör att den kan vara mindre/kortare/billigare för samma bo-volym.

God Jul och Gott Nytt önskar Philip och tackar för ett utmärkt forum.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Inte bortglömt Philips, stora extrasängar är inte längre unikt för just helintegrerade husbilar!
Numera finns många delintegrerade husbilar av många olika märken med modeller som har från taket sänkbara dubbelsängar, för dem som vill ha sådana!

Tycker fö inte heller att det är så besvärligt att någon enstaka gång bädda dinetten.

/ God Jul önskas alla!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

God Jul Relax och grattis till din nya bil!

Jag har följt den här tråden lite i bakgrunden. Imponeras av din förmåga att sakargumentera mot känslor, det är inte lätt. Vi har själv delintegrerat och jag känner igen flera av dina argument. Eftersom vi inte har egna erfarenheter av helintegrerat, har jag för en gångs skull valt att inte kommentera.

Tycker dock att samtliga karosserier har för- och nackdelar. Både hel- och delintegrerat. Likaså tycker jag att alkovbyggena oförtjänt har hamnat i skamvrån. En utmärkt lösning när man behöver större boyta och flera sovplatser per löpmeter. Man bor förbaskat bra i en alkovbil.

Krister N
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

God Jul Relax och grattis till din nya bil!

Jag har följt den här tråden lite i bakgrunden. Imponeras av din förmåga att sakargumentera mot känslor, det är inte lätt. Vi har själv delintegrerat och jag känner igen flera av dina argument. Eftersom vi inte har egna erfarenheter av helintegrerat, har jag för en gångs skull valt att inte kommentera.

Tycker dock att samtliga karosserier har för- och nackdelar. Både hel- och delintegrerat. Likaså tycker jag att alkovbyggena oförtjänt har hamnat i skamvrån. En utmärkt lösning när man behöver större boyta och flera sovplatser per löpmeter. Man bor förbaskat bra i en alkovbil.

Krister N
Instämmer med krinil angående alkovbilar. Har stora fördelar, utnyttjar ut-
rymmet på ett bra sätt och klarar sig under sex meter vilket gör mycket mindre
kostnader på broar o färjor. Vi har vår andra alkovbil och jag ser inga nack-
delar, snabb, smidig och energisnål på alla sätt och detta med åretruntdäck.
Man ryms också inom en p-plats.
Enda nackdelen kan vara om man är rörelsehindrad och har svårt att komma
upp i alkjoven, om man nu vill sova där. Annars kan man ligga "nere"
God Jul
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Krinil & Sven-Eric, i min föreställningsvärld är alkovhusbilar nästan utan undantag(?) delintegrerade och det var inte min avsikt att dela upp delintegrerade husbilar inom sig (halkar då lätt utanför trådens frågeställning).

Min argumentation berör konsekvent egna upplevda konsekvenser/bedömningar/slutsatser av om drivlinetillverkares "mer eller mindre kompletta framdel" använts(delintegrerad), jämfört med "att husbilspåbyggare gör en "helt egen framdel"(helintegrerad).
Argumentationen baseras på ex Fiats "draghuvud"-konstruktion from 2007 års modell som med sin bla större hyttbredd/större utrymme, mm förändrar äldre argumentation betr hel-/delintegrerade husbilar.

Men visst finns det fler alt till fasta bäddar i delintegrerade husbilar än höj- och sänkbara/fasta sängar som ni påpekar t.ex "barnkammarinreden, mm".
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Hel-, delintegrerad husbil -tankar vid nyköp

Hej Philip!
Önskar Dig och de Dina en fortsatt God Jul och ett Gott Nytt År!

Brigitte och Göran
 
Toppen