Micke & Lillian
HBK Medlem
Sv: vevhus förvärmning
Låter nästan som Bestliner är försäljare på Mercedes.
Låter nästan som Bestliner är försäljare på Mercedes.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har best. en Dethleff Magic White Edition 2011, har dock ej fått den lev. Bilen är med den " stora motorn ", är det någon som vet om det är standard på dessa biler med vevhus förvärmning?
förmodligen direktimporterad, inte via generalagenten. tror jag. Kan bara gissa.
Jag har själv Ford utan förvärmningsproblem.Hej
Jag har inte ens nämnt M-B i denna tråd för att inte reta andra men konstaterar att det finns många "nöjda fiatägare" och att statistiskt sätt så finns säkert inga problem med förvärmningen hos fiat.![]()
Hur är det med andra märken som Renault och Ford, behöver de också denna förvärmning till vevhusventilationen?
Det fanns när jag körde mc (enduro)hantagsvärmare att klistra dit runtJag fick en idé. (Kors i taket)
Har man inte förvärmning, och inte vill slänga ut 1200:- på en gammal bil så går man till skroten och köper för en billig penning ett gammalt förarsäte de inte kan sälja.
Sedan tar man bort tyget, och därunder finns uppvärmningsslingor och en termostat. Slingorna kan man separera och linda runt slangen för vevhusventilationen, samt sätta fast termostaten med exempelvis buntband så det inte blir för varmt och bränner slangen.
Sedan är det bara att koppla slingorna med termostat till någon terminal som aktiveras av tändningslåset. (Om man inte vill ha en separat strömbrytare).
Om jag inte minns fel drar slingorna ca 20 - 30 Watt så det belastar inte generatorn speciellt mycket.
Jag funderar på att använda en sådan slinga till avtappningsventilen för gråvattnet som plägar frysa när det blir för kallt.
Som sagt, bara en idé (som jag frånsäger mig allt ansvar för)
//Jerry
Det är någon här på forumet som tidigare föreslagit att man förlänger/byter slangen som går upp till expansionskärlet och lindar den runt vevhusventilationsslangen och sedan isolerar med rörisolering utanpå. Den lösningen skulle jag tagit om min bil inte redan haft el-element.
// Göte J
Det har jag inte sett tidigare vad jag kan minnas. Hur är det inkopplat? En slang till ovansidan av kylet, men vart tar den andra slangen vägen?Det är visst cirkulation på returen till expansionkärlet på Fiat.
Tom