• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vevhus förvärmning

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Det kommer direkt från cylinderlocket nära termostathuset.I Finland hade vi kampajer på alla Fiat skåpbilar (2,8 TD o JTD) att förlänga returslangen runt ventilen som sitter i luftfiltret samt isolera den med rörisolering då el elementen inte var pålitliga.Ventilen som sitter i luftrenaren är konstruerad på så sätt att ett par droppar vatten kan frysa hela ventilationen.Det vanliga på 2,8an då den frös var att motorolja kom ut från packboxen
på oljepumpen med motorskador som följd.:)

Tom
 
Senast ändrad:

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: vevhus förvärmning

Fick svar från Fiat Camper på min fråga om det behövs en elektrisk värmare på vevhusventilationen på motorer av typ 160 Multijet.
Svaret kom idag och det står klart och tydligt att motor 160 Multijet har ett blow-by-system som inte använder sig av en elektrisk värmare, utan utnyttjar värmen från motorns kylvätska, slut på citat.

:spinny:Bra va!
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Såg ett inlägg på ett annat forum med brev från Dethleffs.
Detta gäller bara Fiats 2,3 liters motorn 131hk årsmodell -07 och -08


Kære Dethleffs Motorcaravan Forhandler,

Efter mere end et års tovtrækkeri med FIAT, er det nu endelig blevet besluttet, at FIAT dækker udgiften for eftermontering af en opvarmet vevhusslange. Dette er selvsagt meget positivt!

Der er tale om en Europæisk serviceaktion, altså ingen ”tilbagekaldelsesaktion”, hvorfor FIAT ønsker monteringen skal ske løbende inden for rammerne af de turnusmæssige værkstedsbesøg, hvor den opvarmede ”Blowby” eftermonteres uden beregning for kunden. Skulle der være en kunde der allerede selv har betalt, bør han henvende sig til det pågældende værksted og søge godtgørelse!

Ovennævnte information bedes således videregivet til alle Jeres kunder, som I enten allerede har været i kontakt med eller som vil henvende sig løbende.

Idet vi endnu engang skal beklage det lange tidsforløb fra FIAT´s side, betragter vi hermed sagen som værende afklaret og forbliver

Med venlig hilsen
DETHLEFFS - SUNLIGHT DK/N/S

Caravan Nord ApS

Lars E. Saabye



Tlf: +45 75 82 67 00

Fax: +45 75 82 67 04

Email: ls@dethleffs.dk

Web: www.dethleffs.dk...
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: vevhus förvärmning

Hej var inne på Fiat verkstaden med vår nya bil i förrgår för en garanti reparation
och då jag hämtade den på kvällen så berättade de att dom monterat vevhusvärmaren på min bil då dom märkte att det inte fanns någon men det står Fiat för.
Det var bara att atcka no ta emot! (Fiat 2.3 motor)
Bra Fiat service.
Tack Tom:)
 
Toppen