• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vevhus förvärmning

Sv: vevhus förvärmning

En vinterutrustad bil har förvärmare, skydd över motor, webasto dieselvärmare, samt värme växlare och vattenburen värme mm.
Köper man en sommarbil och använder den vintertid får man ta konsekvensen
:twitcy:
 
Sv: vevhus förvärmning

Hur många har 2,2 motorn med 100 hk. Där finns inte någon kontakt att montera någon förvärmning i. Jag var på Fiats verkstad i Tenhult/Preem som servar för Kabe och dom hade ingen aning om att det var så på denna motor. Dom satte igång och plockade bort slangen och kunde sedan konstatera att det inte fanns någon kontakt och att det inte var förberett på denna motor. Om systemet är förberett så ingår det ju i dataprogrammet och styrningen däröver. Vad gör ni med era 100 hk.?
 
Sv: vevhus förvärmning

Vi har best. en Dethleff Magic White Edition 2011, har dock ej fått den lev. Bilen är med den " stora motorn ", är det någon som vet om det är standard på dessa biler med vevhus förvärmning?

Frågade verkstaden en gång, de sa att behövs inte men bra att ha täckt motorn, gäller alla modeller. Kollade en gång när det var -25 när vi kört några timmar det var ganska varmt under motorhuven o motor temp. samma som på sommaren. Har även täckt under motorn den var original o jag har varit ute i köld mellan 20-30 har inte märkt av problem, samma med förra 2.3 l 2005 Twin, vi har ofta haft kallt här hos oss. Luckorna framme bör öppnas vid temperatur varmare än -10 grader.

Varma hälsningar.
Leif
 

Bilagor

  • DSCN2881.JPG
    DSCN2881.JPG
    2,3 MB · Visningar: 17
  • DSCN2773.JPG
    DSCN2773.JPG
    1,7 MB · Visningar: 5
Sv: vevhus förvärmning

Hei! Jeg har en privatimportert 2007 Fiat 2,2 med 100 hk, og fordprodusert motor med et annet forvarmingssystem. Fiatteknikeren fikk litt problemer før han fant ut av det. Mvh!
 
Sv: vevhus förvärmning

Hej
Jag har inte ens nämnt M-B i denna tråd för att inte reta andra men konstaterar att det finns många "nöjda fiatägare" och att statistiskt sätt så finns säkert inga problem med förvärmningen hos fiat.:D
 
Sv: vevhus förvärmning

Hej
Jag har inte ens nämnt M-B i denna tråd för att inte reta andra men konstaterar att det finns många "nöjda fiatägare" och att statistiskt sätt så finns säkert inga problem med förvärmningen hos fiat.:D
Jag har själv Ford utan förvärmningsproblem.
Trots detta tycker jag ditt inlägg var ungefär lika onödigt som tandvärk.
:mad::mad:
 
Sv: vevhus förvärmning

Om du tittar tidigare i tråden så förstår du säkert bättre. Där skämtade någon med att jag sålde M-B vilket jag inte gör.:o:
 
Sv: vevhus förvärmning

Hur är det med andra märken som Renault och Ford, behöver de också denna förvärmning till vevhusventilationen?

Jag har frågat Rask och Björk i Billesholm, serviceverkstad för Ford, om hur det är med Ford Transit och fick följande svar:

Jag tog upp ämnet med Tony, verkstadsansvarig för diskussion. Han visste mycket väl vad problemet innebär.
Problemet fanns på gamla Fiesta från 70-80-talet, men detta problem finns inte längre på varken Transit eller någon annan Ford faktiskt så vitt vi vet.

Mvh,

Bengt Ahlström
Rask & Björck Bil AB
 
Sv: vevhus förvärmning

Är det någon som har prövat att dra isolerslang för vattenrör,bör ju isolera rätt bra.ivar
 
Sv: vevhus förvärmning

Jag har en snart 10 år gammal Fiat som hittils aldrig har haft några som helst problem med förvärmningen.
För att vara säker på att den kommer att fortsätta rulla i minst 10 år till utan problem;) så tänkte jag kontrollera om den gör någon nytta på min bil.

Är det någon som vet vilka modeller som kan/bör utrustas med förvärmning ?
Min tex som är en 2.8 JTD -01 ?

Trevlig kväll
Roger
 
Sv: vevhus förvärmning

Jag fick en idé. (Kors i taket):D
Har man inte förvärmning, och inte vill slänga ut 1200:- på en gammal bil så går man till skroten och köper för en billig penning ett gammalt förarsäte de inte kan sälja.
Sedan tar man bort tyget, och därunder finns uppvärmningsslingor och en termostat. Slingorna kan man separera och linda runt slangen för vevhusventilationen, samt sätta fast termostaten med exempelvis buntband så det inte blir för varmt och bränner slangen.
Sedan är det bara att koppla slingorna med termostat till någon terminal som aktiveras av tändningslåset. (Om man inte vill ha en separat strömbrytare).
Om jag inte minns fel drar slingorna ca 20 - 30 Watt så det belastar inte generatorn speciellt mycket.
Jag funderar på att använda en sådan slinga till avtappningsventilen för gråvattnet som plägar frysa när det blir för kallt.
Som sagt, bara en idé (som jag frånsäger mig allt ansvar för)
:D
//Jerry
 
Sv: vevhus förvärmning

Jag fick en idé. (Kors i taket):D
Har man inte förvärmning, och inte vill slänga ut 1200:- på en gammal bil så går man till skroten och köper för en billig penning ett gammalt förarsäte de inte kan sälja.
Sedan tar man bort tyget, och därunder finns uppvärmningsslingor och en termostat. Slingorna kan man separera och linda runt slangen för vevhusventilationen, samt sätta fast termostaten med exempelvis buntband så det inte blir för varmt och bränner slangen.
Sedan är det bara att koppla slingorna med termostat till någon terminal som aktiveras av tändningslåset. (Om man inte vill ha en separat strömbrytare).
Om jag inte minns fel drar slingorna ca 20 - 30 Watt så det belastar inte generatorn speciellt mycket.
Jag funderar på att använda en sådan slinga till avtappningsventilen för gråvattnet som plägar frysa när det blir för kallt.

Som sagt, bara en idé (som jag frånsäger mig allt ansvar för)
:D
//Jerry
Det fanns när jag körde mc (enduro)hantagsvärmare att klistra dit runt
handtagen med 2 efekt lägen 12v kanske något att kolla om det finns kvar
 
Sv: vevhus förvärmning

Har en Peugeot 2,5TD 1993 års modell. Är det någon som vet hur uppvärmning av vevhusventilationen skall se ut och kopplas. Och var hittar man en sådan till en äldre bil. Den är importerad så det finns nog ingen på den. Men om det finns ser man kablar eller nåt?
Har ingen koll på detta.
Ha det
 
Sv: vevhus förvärmning

Det är någon här på forumet som tidigare föreslagit att man förlänger/byter slangen som går upp till expansionskärlet och lindar den runt vevhusventilationsslangen och sedan isolerar med rörisolering utanpå. Den lösningen skulle jag tagit om min bil inte redan haft el-element.
// Göte J
 
Sv: vevhus förvärmning

Det är någon här på forumet som tidigare föreslagit att man förlänger/byter slangen som går upp till expansionskärlet och lindar den runt vevhusventilationsslangen och sedan isolerar med rörisolering utanpå. Den lösningen skulle jag tagit om min bil inte redan haft el-element.
// Göte J

Det är ingen cirkulation på kylvätskan till expansionskärlet så såväl slang som kärl är tämligen kalla och kan inte värma något.
 
Sv: vevhus förvärmning

Det är visst cirkulation på returen till expansionkärlet på Fiat.:)
Tom
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen