• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leka Polis i trafiken

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Att leka polis i trafiken, att hetsa upp sig över hur andra beter sig, och gorma och svära bakom ratten för att andra gör fel, är väldigt omoget! men väldigt vanligt. Beror nog väldigt mycket på att man inte är en van bilförare.
Varför ska vi få hjärtsnörp över andra människors beteenden?
Ta´t lugnt, läs av trafiken och må bra bakom ratten!
Vi närmar oss alla den STORA SMÅLLEN, rent statistiskt! Så, ta´t lugnt, var utvilad och nyter, känn harmoni med det du gör, dvs kör. Om andra beter sig som idioter så håll dig undan i största möjliga mån!
Jag driver ett litet åkeri med 21 anställda förare och vi hinner med en massa situationer varje år. Ca 100.000 mil om året i stockholmstrafiken (å där finns det många idioter). Jo, jag vet att taxiförare kör som idioter dom med ibland.
Ibland får man lite underliga körningar; En mycket tidig sommarmorgon blir jag dirigerad till en adress lite utanför staden, en flicka i 12 årsåldern som fått ett getingstick i munnen!
Halsen svullnade men modern satte in två sugrör i halsen innan det var försent!
Polisen blev under-rättad, och vi skulle få eskort från Arninge till Danderyds sj.
Plattan i mattan! ingen trafik att tala om men jag blinkade med helljuset för de som ev befanns sig på motorvägen. Vid Arninge stod polisen som avtalat var, men jag kom dånande i 220 km/tim så dom hamnade bakom mej! med blåljus.
Vid Täby galopp närmade vi oss (med polis bakom) en gammal Saab och en nattbuss.
Inga problem, men plötsligt går saaben ut och spärrar vägen för mej, ut i vägrenen med en väldans fart och då svänger bussen ut där också!! Dom lekte POLIS båda två! Höll på att sluta med mass-mord!!! nåja, bara tre st. Polisen kom ifatt och vi fortsatte vår färd med mkt hög fart till sjukhuset. Vid detta läge bad modern mej att köra lite fortare, färden gick i 225 efter polisbilen, då ringer sjukhuset och frågar om vår ankomst! (prata i telefon när man kör bil!! Svaret blev 38,5 sekunder)) Flickan togs om hand redan i baksätet, vid akuten, på taxin och klarade sig bra!
Bussföraren och Saabföraren fick klara sig utan körkort under en tid framöver! Dom kan idag inte köra en HB över 3,5 ton utan c-behörighet!
OBS, om det händer en olycka i detta läge så är jag som förare skyldig!!! Bara en lälare och polisman kan beordra mej att köra fortare än vad lagen föreskriver, vilket skedde i detta fall!
Om du måste bromsa så har du kört för fort! undvik trafikolyckor, kör på trottoaren!
Ta´t lugnt därute, det är farligt med idioter i trafiken!
Fredrik
:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Fart 220-225 km/t = ca 61 meter/sekund på Stockholmsinfarter, har du verkligen skrivit rätt? Om du nu kom fram i den farten med eller utan polis så var det nog mest tur, inget djur/barn på vägen, etc vilket ingen kan råda över?

Det finns även andra trafikanter och närboende kunde din färd lika gärna slutat med katastrof (= massmord med många döda) ....... medverkade verkligen svensk polis i dessa farter ... hur skulle ansvar tagits av polisen vid olycka pga detta?
/ Jag är görskräckt som medtrafikant om nu detta är sant!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Att leka polis i trafiken, att hetsa upp sig över hur andra beter sig, och gorma och svära bakom ratten för att andra gör fel, är väldigt omoget! men väldigt vanligt. Beror nog väldigt mycket på att man inte är en van bilförare.
Varför ska vi få hjärtsnörp över andra människors beteenden?
Ta´t lugnt, läs av trafiken och må bra bakom ratten!
Vi närmar oss alla den STORA SMÅLLEN, rent statistiskt! Så, ta´t lugnt, var utvilad och nyter, känn harmoni med det du gör, dvs kör. Om andra beter sig som idioter så håll dig undan i största möjliga mån!
Jag driver ett litet åkeri med 21 anställda förare och vi hinner med en massa situationer varje år. Ca 100.000 mil om året i stockholmstrafiken (å där finns det många idioter). Jo, jag vet att taxiförare kör som idioter dom med ibland.
Ibland får man lite underliga körningar; En mycket tidig sommarmorgon blir jag dirigerad till en adress lite utanför staden, en flicka i 12 årsåldern som fått ett getingstick i munnen!
Halsen svullnade men modern satte in två sugrör i halsen innan det var försent!
Polisen blev under-rättad, och vi skulle få eskort från Arninge till Danderyds sj.
Plattan i mattan! ingen trafik att tala om men jag blinkade med helljuset för de som ev befanns sig på motorvägen. Vid Arninge stod polisen som avtalat var, men jag kom dånande i 220 km/tim så dom hamnade bakom mej! med blåljus.
Vid Täby galopp närmade vi oss (med polis bakom) en gammal Saab och en nattbuss.
Inga problem, men plötsligt går saaben ut och spärrar vägen för mej, ut i vägrenen med en väldans fart och då svänger bussen ut där också!! Dom lekte POLIS båda två! Höll på att sluta med mass-mord!!! nåja, bara tre st. Polisen kom ifatt och vi fortsatte vår färd med mkt hög fart till sjukhuset. Vid detta läge bad modern mej att köra lite fortare, färden gick i 225 efter polisbilen, då ringer sjukhuset och frågar om vår ankomst! (prata i telefon när man kör bil!! Svaret blev 38,5 sekunder)) Flickan togs om hand redan i baksätet, vid akuten, på taxin och klarade sig bra!
Bussföraren och Saabföraren fick klara sig utan körkort under en tid framöver! Dom kan idag inte köra en HB över 3,5 ton utan c-behörighet!
OBS, om det händer en olycka i detta läge så är jag som förare skyldig!!! Bara en lälare och polisman kan beordra mej att köra fortare än vad lagen föreskriver, vilket skedde i detta fall!
Om du måste bromsa så har du kört för fort! undvik trafikolyckor, kör på trottoaren!
Ta´t lugnt därute, det är farligt med idioter i trafiken!
Fredrik
:)

hej Fredrik

det bästa inlägget i tråden hitintills, tidig sommar morgon lite trafik,många på semester och du har ju det där lilla extra du skriver "Om du måste bromsa så har du kört för fort!"
vilket jag ser som att du planerar din körning.

En tankeställare för dom som har gjort som Saaben och Bussen, tänk om flickan dött.
Med detta menar jag titta i backsbegeln om någon blinkar med halvljuset tänk på Fredriks inlägg det kan ju upprepas när man minst anar det.

Ha de jättebra Fredrik

Gurra
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Att ni som skriver här orkar eller vågar leva överhuvud taget. Läser ju om bilar som kör in i hus mm.
Att man över huvud taget vågar gå ut. Risken finns ju att någon kör på eller över en vare sig man medverkar eller ej.
Naturligtvis skiljer det KANSKE på bilförare som varit yrkestrafikanter ett helt liv med egna ideer och olater och förare med mindre antal mil innanför västen men är inte helt säker......... Undrar hur många gamla yrkesbilister kontra gamla körkortsinnehavare som klarar dagen teoriprov utöver läkarkontroll. För egen del med 49 år med fullt körkort klarar jag säkert inte detta prov fullt ut men fixar läkarundersökningen.
Att leka polis eller inte är inte särskilt klyftigt minst sagt. Det finns idioter i trafiken - även poliser-såväl som på andra platser i livet som direkt eller indirekt orsakar problem med sitt beteende och direkt eller indirekt orsakar problem för andra.
Åker mycket bil och upplever detta mycket ofta i stället för att underlätta för sina medtrafikanter direkt försvårar t:ex omkörning. Att färdas i 75 km på nitto-sträcka och sedan ligga näst intill på mittenlinjen är ju inte särskilt säker körning. Sist jag var med om detta var på väg ner till Grundsund i fredags och föraren var ingen blind eller döv gammal farbror utan en medelålders man med skylt i bakfönstrer som förtäljde att han hade "Baby om board".
Har inte heller mycket till övers för myndighetspersoner i form av polis som stundtals gör galna saker i mänsklighetens tjänst - jagar fartsyndare i höga farter t:ex som ibland direkt orsakar olycka mm-. Förstår inte heller att man som polis kan få framföra ett fordon- bil eller mc i olaglig fart utan att påkalla fri väg. Varför tror man att dessa personer är mera kvalificerade att överträda fartbegränsningar än andra medborgare.
Som trafikant gäller det att följa de bestämmelser som gäller och inte bry sig så mycket om vad andra gör. Det kan man ju bara skriva om och inget annat.

Finns ett bra ordspråk om detta---Frukta gud och ärligt vandra-sköt dig själv och skit i andra.
Eller det gamla hederliga Ansvar-Omdöme - Hänsyn.
Tror att jag nu får en massa skit för detta men det tar jag gärna.
Hälsningar Bror
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

som sagt, torr väg, sommar, kl 01.30, nästan ingen trafik, motorväg med en högsta hastighet om 110, en förtvivlad mor med en dotter om 12 år där ansiktsfärgen var mycket blå pga syrebrist, alla luftvägar nästan stängda utom för ett par Mc-donalds sugrör!
Det vore ganska omänskligt att ligga i gällande hastighet i detta ögonblick! Men som jag sagt förr; Vi är alla olika och gör olika bedömmningar här i livet!
Fredrik
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Leka Polis i trafiken

FredrikL. Har du inte funderat på varför Saab gubben å Busschauffören försökte stoppa din framfart i 220 km. de såg förmodligen i backspegeln en jagad Taxi/personbil som måste stoppas å ville hjälpa till för att få stopp på ditt fordon, å det är nog inte ngt. att rekommendera att LEKA POLIS. Men hade du lättat lite på gasen å lät tillkallad polis ligga FÖRST i kön så tror jag inte att Saab gubben å Busschauffören skulle göra samma manövrar som de gjorde. All heder åt dig som gav full gas fast det blev lite trångt på vägen vid ngt. tillfälle.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.869
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

Att ni som skriver här orkar eller vågar leva överhuvud taget. Läser ju om bilar som kör in i hus mm.
Att man över huvud taget vågar gå ut. Risken finns ju att någon kör på eller över en vare sig man medverkar eller ej.
Naturligtvis skiljer det KANSKE på bilförare som varit yrkestrafikanter ett helt liv med egna ideer och olater och förare med mindre antal mil innanför västen men är inte helt säker......... Undrar hur många gamla yrkesbilister kontra gamla körkortsinnehavare som klarar dagen teoriprov utöver läkarkontroll. För egen del med 49 år med fullt körkort klarar jag säkert inte detta prov fullt ut men fixar läkarundersökningen.
Att leka polis eller inte är inte särskilt klyftigt minst sagt. Det finns idioter i trafiken - även poliser-såväl som på andra platser i livet som direkt eller indirekt orsakar problem med sitt beteende och direkt eller indirekt orsakar problem för andra.
Åker mycket bil och upplever detta mycket ofta i stället för att underlätta för sina medtrafikanter direkt försvårar t:ex omkörning. Att färdas i 75 km på nitto-sträcka och sedan ligga näst intill på mittenlinjen är ju inte särskilt säker körning. Sist jag var med om detta var på väg ner till Grundsund i fredags och föraren var ingen blind eller döv gammal farbror utan en medelålders man med skylt i bakfönstrer som förtäljde att han hade "Baby om board".
Har inte heller mycket till övers för myndighetspersoner i form av polis som stundtals gör galna saker i mänsklighetens tjänst - jagar fartsyndare i höga farter t:ex som ibland direkt orsakar olycka mm-. Förstår inte heller att man som polis kan få framföra ett fordon- bil eller mc i olaglig fart utan att påkalla fri väg. Varför tror man att dessa personer är mera kvalificerade att överträda fartbegränsningar än andra medborgare.
Som trafikant gäller det att följa de bestämmelser som gäller och inte bry sig så mycket om vad andra gör. Det kan man ju bara skriva om och inget annat.

Finns ett bra ordspråk om detta---Frukta gud och ärligt vandra-sköt dig själv och skit i andra.
Eller det gamla hederliga Ansvar-Omdöme - Hänsyn.
Tror att jag nu får en massa skit för detta men det tar jag gärna.
Hälsningar Bror

Hallå Bror! Fattar faktiskt inte riktigt vad du menar. Visst finns det finns risker överallt i livet, inte minst i trafiken. Men att försöka minska dessa eller mildra dess konsekvenser är väl inte att inte vilja leva, utan tvärtom. För att man vill leva! Tycker mer att ditt resonemang verkar som om du ("ursäkta nu alla känsliga läsare för mitt kanske lite mustiga språk" =) skiter i vilket.

Sen är det inte han som håller 75 på en 90-sträcka som ansvarar för de livsfarliga omkörningarna.., det är de som kör om. Allt annat resonemang är horribelt!

Ha en fortsatt trevlig helg!
Krister N
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Lagen föreskriver ju att man inte behöver skylt fram på mc så varför diskutera detta??
Skall vi också ta upp varför en traktor, skoter tex bara behöver en skylt eller...........
Precis! Otroligt dumt förslag att kräva plåt fram på en mc!
Skulle säkert sänka toppfarten från 295 till 280, ve o fasa! :)
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Hallå Bror! Fattar faktiskt inte riktigt vad du menar. Visst finns det finns risker överallt i livet, inte minst i trafiken. Men att försöka minska dessa eller mildra dess konsekvenser är väl inte att inte vilja leva, utan tvärtom. För att man vill leva! Tycker mer att ditt resonemang verkar som om du ("ursäkta nu alla känsliga läsare för mitt kanske lite mustiga språk" =) skiter i vilket.

Sen är det inte han som håller 75 på en 90-sträcka som ansvarar för de livsfarliga omkörningarna.., det är de som kör om. Allt annat resonemang är horribelt!

Ha en fortsatt trevlig helg!
Krister N

Hej Krister,
fattar egentligen inte allt själv,
Kör som sagt mycket bil men även mc och slutar aldrig att förvånas över trafikanters beteenden i trafiken. Kör man dessutom motorcykel så skall man näst intill även köra bilarna omkring en eller i alla fall gissa vad dessa trafikanter tänker göra. Inte alltid så lätt faktiskt. Kanske inte alltid är den bästa föraren själv heller........
Klart att man vill leva och länge men ibland så är det på fillsens mosse. Omkörningar trots möten, omkörningar på backkrön och kurvor med skymd sikt. Kan räkna upp massor av situationer som snabbt kan göra att man inte lever längre trots att man gör det man skall och är skyldig till. För att inte glömma alla som byter fil trots högar farter utan att använda blinkers
Man får heller inte glömma att det finns mer eller mindre vana bilister och det som skrämmer mig mest är våra s.k. söndagsbilister med en kopplad husvagn baktill som kan ge en skrämselhicka. Hög fart, mitt i vägen och och fellastad husvagn vilket gör att husvagnen kommer i självsvängning vilket medför att ekipaget far över hela vägen. Slutar ibland med olycka.
Under mina 49 år som körkortsinnehavare har jag kört långtrad, buss plus alla andra körkortsbehövande fordon. Sett ett otaligt antal olyckor orsakade av att man inte använt det som man fick lära sig som grund nämligen Ansvar Omdöme och Hänsyn.
Hur man än kör så bryter man ibland mot detta och ibland så får det ödestigra följder.
Precis så är det att om man ligger bakom en som kör 70 på 90 sträcka så är det den omkörande som har hela ansvaret. Många- kanske de flesta- blir ganska frustrerade av detta beteende och kommer garanterat att i slutändan ta onödiga risker för att komma om detta fordon.
Det kan skrivas hur mycket som helst i detta ämne och faktum kvarstår. Det finns lika många ideer och viljor som det finns bilister och därför är det särskilt viktigt i mina ögon detta med ansvar omdöme och hänsyn,
Är inte på något sätt guds bästa barn, kör oftast för fort och ibland alldeles för fort men försöker att inte riskera andras liv och säkerhet.
E4:an och ingen trafik norröver där jag ofta far fram så bryr jag mig inte så mycket om fart och fartbegränsningar men är mycket noga med 30 och 50 sträckorna även om det inte finns trafik. Detta med skyltar o begränsningar har ju blivit en obegriplig jungel där det i längden är svårt att veta vad som gäller.
Trevlig helg
Bror
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Precis! Otroligt dumt förslag att kräva plåt fram på en mc!
Skulle säkert sänka toppfarten från 295 till 280, ve o fasa! :)
:mcride:

Hej nu tycker jag att ni har spårat ur, Nu lite mer "sprängstoff".
När jag kör E-6:an Norr eller Söder ut så ligger jag gärna till vänster i högerfilen!!!
Wooops! få nu inte blodstörtning, även om inte det skadat med en decimering av trafiken.
Jo lugn!! nu till saken, Kör jag högertrafik på högersida på motorvägen så kör "Nissarna" (där var jag snäll) om mej med "Höger Hjulpar" till höger om mittlingen (förtydligande) med deras hjul, samt att dom viker ner knappt 5 m framför mej, jo jag förstår dom (inte) för deras bakomvarande ligger ända uppe i Häcken på dom & 150 km/h det är väl det som gäller som hastighet på dylika vägar.
Mvh.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Vi tar väl och förkovrar oss lite vad gäller omkörning och att bli omkörd...

Trafikförordningen 3 kap: (särskillt 38§)

Möte och omkörning

30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Möte och omkörning på väg

34 § Vid möte med ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ett fordon hållas till höger.
Där skenornas läge föranleder det, får fordonet dock hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

35 § Omkörning av ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ske till höger.
Där skenornas läge föranleder det får dock omkörning göras till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet. På en körbana med enkelriktad trafik får omkörning även äga rum till vänster, om trafikförhållandena medger det.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 §
hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.

Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).

Ändrad 1999-05-04 gm SFS 1999:240

40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

42 § Bestämmelserna i 31, 34, 35 §§, 36 § andra stycket, 37 och 38 §§ gäller inte vid omkörning av fordon som förs i ett körfält som är förbehållet för viss trafik. De gäller inte heller när föraren av ett fordon i ett sådant körfält kör om fordon i andra körfält.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Skulle vilja veta hur många av oss som kan detta eller någonsin läst denna lagtext. Finns dessa frågor och svar ens i bilskolornas utbildningsmaterial? Kortfattat kanske,
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.869
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

Alla har kanske inte läst lagtexten men detta ska vi som körkortsinnehavare kunna. Detta finns i kursplanen och utbildningsnmaterialet. Bra Jimbo! :)

Krister N
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Kanske off topic - men ibland har man nytta av polisen..

När jag låg i lumpen som sjukvårdare i flottan 1969 fick vi under slutmanövern ute i spenaten söder om Berga örlogsskolor eget ansvar för den dagliga sjukvården. Det höll på att ta en ända med förskräckelse.
En värnpliktig simulant sökte en fredagskväll för ont i magen – han ville väl komma in i värmen liksom alla andra. Det var svinkallt, blåste och regnade. Vi gav koltabletter och skickade honom tillbaka till sitt förband . På lördagsförmiddagen kom hans kamrater släpande med honom. Då var han medvetslös, hade plankhård buk , snabb ytlig puls och mycket dåligt tryck.
Vi förstod allvaret och ringde till vår ansvarige läkare som beordrade omgående iltransport till SÖS. Vi lastade in honom på en bår i vår bil – en VW Kleinbus och drog iväg. På Gullmarsplan blev vi stoppade av polisen – höll drygt 120 på 50-sträcka (folkan gick inte fortare än så). När dom såg grabben och förstod situationens allvar fick vi fortsätta med polisbilen som eskort. Då blev jag imponerad av Polisens organisation.
Det tog bara ett par minuter tills vi fick fri väg – det dök upp polisbilar som spärrade av trafiken i flera gathörn. Vi kom till SÖS några minuter senare och levererade grabben till akutmottagningen. Han opererades genast och det visade sig att han hade en brusten blindtarm. Poliserna som eskorterade oss sa att det nog var nytt rekord på sträckan Gullmarsplan – SÖS i lördagstrafik.
Grabben klarade sig utan bestående men, men det var väl inte vår förtjänst (säger jag med skammens rodnad på kinderna)
:oops::oops::oops:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Fart 220-225 km/t = ca 61 meter/sekund på Stockholmsinfarter, har du verkligen skrivit rätt? Om du nu kom fram i den farten med eller utan polis så var det nog mest tur, inget djur/barn på vägen, etc vilket ingen kan råda över?

Det finns även andra trafikanter och närboende kunde din färd lika gärna slutat med katastrof (= massmord med många döda) ....... medverkade verkligen svensk polis i dessa farter ... hur skulle ansvar tagits av polisen vid olycka pga detta?
/ Jag är görskräckt som medtrafikant om nu detta är sant!

TÄNK om det hade ditt barn/barnbarn!!!
Hade du inte varit glad om någon hade satsat då??????

Anders som är Mycket imponerad av folk som törs!
 
Toppen