• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leka Polis i trafiken

J

Jimbo

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Relax, du förstod säkert vad jag menade oavsett vilken hastighet farthållaren är inställd på. Som du skrev, trafiken är full av individer med egna tycken och viljor hur allt skall vara.

Sen som föregående talare antydde: Många förare är mycket prestigefasta och skall minsann visa medtrafikanter hur man kör. Detta skapar även farliga situationer.

Och det mest komiska är faktiskt att det nästan uteslutande är män som besitter detta fenomen.

Ibland önskar jag att vi män hade samma ödmjuka inställning till vårt bilkörande som kvinnor och inte va så principfasta och visste bäst!

För visst är det så, se till er själva, att ingen kör minsann lika bra som jag.... "jag har minsann kört prickfritt i 30 år" "gud va folk kör dåligt" "Har de köpt sitt körkort" "Fått sitt körkort i cornflakes-paketet"........osv.

Kunde alla trafikanter släppa prestigen, kanske få återkommande utbildning och uppdatering av regelverk kanske vi kunde få en ännu mer angenäm trafiksituation?

Bara lite tankar...och ja visst, jag tillhör även den skara som kan sitta och svära över andras tilltag i trafiken....för jag kör ju bäst...ha ha ha ha ;)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

OK / Tack Jimbo för tilläggen, en detalj bara "om att " återkommande utbildning och uppdatering av regelverk".

Att vi "en gång tagit körkort" ger oss bara rättighet och skyldighet att på egen hand och kraft fortsätta (a'jourhålla) vår egen utbildning som ingalunda är avslutad med att vi fått "lappen i hand"!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Leka Polis i trafiken

Dom flesta kör inte som dom vet att man skall inte för att dom inte kan utan för att dom inte vill. Myndigheterna har i alla år försökt hitta olika metoder för attitydpåverkan men det går inte att nå alla. Det finns nog regler så det räcker och blir över så det är ingen framkomlig väg. Någonting annat krävs frågan är vad? Tidsbegränsade körkort, pricksystem, högre böter, knappast. Vill vi följa alla regler?? Jag bara undrar.
/Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Dom flesta kör inte som dom vet att man skall inte för att dom inte kan utan för att dom inte vill. Myndigheterna har i alla år försökt hitta olika metoder för attitydpåverkan men det går inte att nå alla. Det finns nog regler så det räcker och blir över så det är ingen framkomlig väg. Någonting annat krävs frågan är vad? Tidsbegränsade körkort, pricksystem, högre böter, knappast. Vill vi följa alla regler?? Jag bara undrar.
/Åke
Vadå(?), det är klart att vi ska följa gällande alla regler/lagar det är inte upp till var och en att respektera enbart de regler som just denne vill ha - arma samhälle(!) - till slut kanske inte ens alla respekterar att vi har högertrafik (då blir det "kycklingkörning som vi sa på knuttetiden)!

De som du kallar "myndigheter" företräder oss alla varken vi vill eller inte och det ska vi naturligtvis förhålla oss till.

Hur ska detta "fritänkande och medföljande flathet" sluta - allmänn anarki på vägarna ...... ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Leka Polis i trafiken

Vadå(?), det är klart att vi ska följa gällande alla regler/lagar det är inte upp till var och en att respektera enbart de regler som just denne vill ha - arma samhälle(!) - till slut kanske inte ens alla respekterar att vi har högertrafik (då blir det "kycklingkörning som vi sa på knuttetiden)!

De som du kallar "myndigheter" företräder oss alla varken vi vill eller inte och det ska vi naturligtvis förhålla oss till.

Hur ska detta "fritänkande och medföljande flathet" sluta - allmänn anarki på vägarna ...... ?
Jag är absolut ingen förespråkare för något fritänkande eller allmän flathet mot att följa regler men hur sjutton ska vi få folk att fatta att det lönar sig att följa regler, hålla hastigheter, inte leka polis mm. Du har dessvärre missförstått mig helt på den punkten. Jag har jobbat massor med år med trafikutbildning så jag vet hyfsat vad jag snackar om.
/Åke
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.863
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

Attitydpåverkan är alltid bra. Då når man kanske några fler. För de som medvetet struntar i lagar och regler och som medvetet gamblar med sina medtrafikanters liv, hjälper nog bara böter och ibland indragna körkort. Trafiksäkerheten bygger på att vi gör ungefä likadant, att vi får en rimlig chans att bedöma varandras beteenden. Det skapar man genom lagar och regler men det är minst lika viktigt med övervakning och kontroller. Det borde vi ser mer av. Då får regelverket en tydligare innebörd.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Åke & Gertie och Krinil, håller med i mycket, men;
Körkortsinnehavare är vuxna personer, ska de behöva ha poliser (daddor för att kontrollera allt som körkortsinnehavare efter sin utbildning med påföljande körkortsinnehav har ansetts klara att själva förhålla sig till?

Skärpta(enklare!) lagar/konsekvenser för överträdelser är naturligtvis en väg att gå fram, här ett axplock av möjligheter;
# inget larv med id av foton på vem som kört fort vid aut-kameror, reg-nr bör räcka (som i Holland, mfl länder), ansvar/ev straff för förseelsen är upp till bilägaren att klara ut.
# nummerplåtar obligatoriska fram även på MC
# enbart "godkänd handsfree" för förares telesamtal accepteras i bil (Sve enda landet i Eu som inte kräver detta i dag
# vid upprepade enkla upptäckta förseelser under viss tid, krävs förnyat lämplighetsprov (mer eller mindre komplett)

Till detta kommer även hur och till vad handläggande myndigheter egentligen använder "systemet med alla nya hastigheter", bla stoltserar min kommun Kungsbacka med ett obegripligt antal av både de gamla och nya hastighetsgränser (20, 30, 40, 50, 60, 70 inom egna stadsgränsen).
Har för min del funderat lite över vad dessa decentrala myndigheters handläggare har för kompetens/bakgrund att använda dessa olika gränser (i dag oftast ett oförklarligt sammelsurium) - skyltarna eller säkerheten i första rummet. Vem/var/hur utbildas dessa "myndighetspersoner" som ibland förefaller att bara kasta ut vissa skyltar hur som helst?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.863
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

...jag har lekt polis i så många år så jag tar mig friheten att fortsätta! :D (F´låt, kunde inte låta bli! =)

Relax! Det är definitivt mer som förenar än skiljer våra åsikter. däremot är jag positiv till de nya diffrentierade hastighetsgränserna. Inbillar mig att med rätt övervakning tvingar det oss att läsa skyltar och därmed trafik mer aktivt. Det funkar inte att sitta och hänga bak ratten utan du måste vara aktiv hela tiden.

Kan ha fel..., men kommer aldrig att erkänna det! :)

Krister N
 
T

Teddi

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

håller fullständigt med relax. i våran kommun e hastighetsgränserna så kompakta så ska man hålla reda på denna fullständiga cirkus så har man glömt av sitt eget ärende så då e de bara o åka hem igen o klia dej i skallen o undra varför man gav sej iväg..
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Det är inget som förvånar mig om du har lekt polis krinil,
Jag har genom mitt yrke som åkeriägare upplevt och sett
mycket i trafiken ,men inget som jag närmare vill gå in på,
tyckte bara ett av inläggen gled ur spår.
Rune 829
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Hörde en lite komisk sak en gång på bilprovningen.
En lite yngre kille kom in och skulle besikta bilen, efter honom kom en äldre man som bara hängde efter för att skälla ut den yngre. Han sa nåt i stil med
-Va fan kan du inte läsa skyltar eller?? det är 50 genom samhället, inte 90!!
-jasså körde jag i 90?
-Ja det gjorde du, det bor folk utmed vägen osv osv... och det är 50 inget annat!!!
-Om du vet att jag körde i just 90 måste du ju ha kört i 90 bakom mig för att få fram vilken hastighet jag hade, hur fan tänker du, det bor ju folk utmed vägen och det är ju bara 50!!
Gubben blev tyst och gick igen.
Försvarar inte med dettta att köra 90 genom samhällen mm men det var en kul sak att se i alla fall.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Det här får du utveckla, menar du att det är olika straffskalor på hur man ser ut:rolleyes:

Gurra

Nej, det vet vi väl båda att det inte är. Det var mer en retorisk fråga med anledning av att signaturen "claes/mia" upprepade gånger nämner att föraren var "svartmuskig". För mig är det en omständighet som knappast har relevans i sammanhanget.

hälsn / Peter
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Citat:
Ursprungligen postat av Rune&Ingegerd
Man kan inte veta allt, jag ser att du är ny i klubben 6539.

Citat:
Ursprungligen postat av krinil
Vad är det för j---a snack! Begriper man mindre då! :mad:

Inga kommentarer till sådana uttryck som du använder.


Map på ovanstående båda inlägg;
Ja du/ni Rune&Ingegerd, kanske är jag ny i klubben med mitt nr 6539 men jag förstår inte heller vad du vill ha sagt med ditt inlägg.
Ge gärna en begriplig förklaring till mig om du inte vill svara Krinil, innebörden i ditt inlägg kan man absolut uppfatta som Krinil beskrivit i klartext!
 
Toppen