• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leka Polis i trafiken

F

F.d. 6270

Guest
Lite utanför ämnet men jag tänkte ändå dela med mig av en otäck händelse jag var med om idag.

På väg i bil på E4 mot Arlanda vid 2-tiden på dagen, ganska lugnt på vägen, bara jag i ytterfilen.

Såg i backspegeln en taxi som hade bråttom och närmade sig mig, då får en äldre herre i en Saab för sig att han absolut måste ut i ytterfilen framför taxin istället för att släppa lite på gasen och lugnt glida ut bakom.

Taxin blinkar en gång med helljuset men Saaben slänger sig ut framför ändå, herren i Saaben är nu av någon anledning rejält uppretad och gestikulerar vilt samtidigt som han bromsar in hårt, fortfarande i ytterfilen varvid taxin måste tvärnita.

Han går ned till kanske 70-80 km/tim och låser effektivt ytterfilen för taxin (och alla andra), taxikillen som verkar van, tar inte fighten utan väljer att gå in en fil till höger varvid Saaben gör samma sak precis framför.

Taxin byter nu ännu en fil till höger och lyckas välja ett spår utan bilar (fortfarande i normalt tempo), Saaben hamnar nu bakom taxin och kan inte längre preja/bromsa in taxin på motorvägen.

Totalt livsfarligt beteende, vad tänkte han på egentligen?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Idioter i trafiken finns det överallt och av alla kategorier. Man slutar aldrig att förundras över olika och tvivelaktigat beteenden.
Ge full gas ock åk ifrån alla så slipper man problem. Tyvärr infinner sig andra problem då.........om man har otur.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Leka Polis i trafiken

Ibland skulle man vilja ha en sådan där blå saftblandare som Kojak hade. Men den här snubben hade väl inte flyttat på sig ändå!

Detta beteende med att hindra andra trafikanter att köra om är ju dessutom straffbart!
 
Senast ändrad:
M

mikkis

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Hej

detta som ni berättar händer ju ofta ute i trafiken. Men sen får man inte glömma att om det kommer en bil i Vänster fil på motorväg ochblinkar med helljuset så kanske det betyder något ! Kan betyda att det är en brådskande bilist som är på väg till ett sjuhus eller liknande.
Jag anser att man INTE behöver dömma ut medtrafikanter enbart för dom har bråttom och kanske kör fortare än tillåten hastighet. Vi som medtrafkanter skal väl INTE leka poliser och försöka bromsa ner en medtrafikant bara för vi anser att han gör fel
Att bromsa ner en annan bilist och föröka tillrätta visa honom brukar i de flesta fall leda till ännu knasigare omkörningar och vansinniga inbromsningar!

ett förslag från mig är att vi ska koncentrera oss på att vi gör rätt i trafiken.

Mikkis
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Leka Polis i trafiken

Några utdrag ur trafikförordningen: 2:a kap
1 § .............En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Jag råkade ut för samma sak när vi åkte hem från grabben och på en dubbelfilig 100 väg så kom jag ikapp en lastbil med en personbil bakom och när jag skulle köra om dessa så kör den bakomvarande bilen också ut och ligger och kör parallellt med lastbilen i ca 500 meter och jag blinkade till lite snabbt med helljuset varvid den ligger fortfarande 500 meter brevid lastbilen .
Sen mösar den sig och och då kör jag om denne också och då lägger den sig i "röven" på mej och ligger bakom och blinkar och håller på sen kör han om i säkert 130-140 och sen blir det normal 90väg och då går han sedan ner till 60-70 och kommer ju ikapp honom och kör om och då blir det samma visa igen .

Förbannade dårar det finns men det är ju ingen ide att ta en personlig konflikt med föraren för man vet ju inte vad dom går på eller om dom har vapen i bilen , någon som är tråkigt är ju att det är så lätt att ta regnummret och skicka ett SMS till 72503 så får dom ju reda på var min "brevlåda" finns .
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Leka Polis i trafiken

Människor har alla möjliga skäl till att köra för fort, bete sig konstigt, leka polis, ge fingertecken o.s.v. låt dom hållas, den sista dåren är inte född ännu. Det enda du behöver göra när dom vill köra om är att hålla till höger och inte öka farten.
/Åke
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

du vet inte hur rätt du har önskar att fler läser detta jag kör ca 5000mil om året ser ganska mycket mvh håkan :yes:
Hej

detta som ni berättar händer ju ofta ute i trafiken. Men sen får man inte glömma att om det kommer en bil i Vänster fil på motorväg ochblinkar med helljuset så kanske det betyder något ! Kan betyda att det är en brådskande bilist som är på väg till ett sjuhus eller liknande.
Jag anser att man INTE behöver dömma ut medtrafikanter enbart för dom har bråttom och kanske kör fortare än tillåten hastighet. Vi som medtrafkanter skal väl INTE leka poliser och försöka bromsa ner en medtrafikant bara för vi anser att han gör fel
Att bromsa ner en annan bilist och föröka tillrätta visa honom brukar i de flesta fall leda till ännu knasigare omkörningar och vansinniga inbromsningar!

ett förslag från mig är att vi ska koncentrera oss på att vi gör rätt i trafiken.

Mikkis
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

tänk om någon kunde läsa lagen i stället för att leka polis privat dom ställer till det för andra billister som skall åka till job för att överleva vardagen och att vara i husbilen på ledigheten
Några utdrag ur trafikförordningen: 2:a kap
1 § .............En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

:wub:ÅK NER TILL TYSKLAND SÅ SER NI HUR DET SKALL GÅ TILL ATT KÖRA PÅ BANAN,
DÄR BLINKAR MAN EJ MED HELLJUS ELLER TUTAR.
ROLLE17


Där släpper dom även in en på motorvägen när man kommer från en avfart och dom går direkt ut och den som kommer i högre fart och får en bil framför sig bromsar bara in och varken tutar eller blinkar .
Det är en fröjd att köra i Tyskland .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Där släpper dom även in en på motorvägen när man kommer från en avfart och dom går direkt ut och den som kommer i högre fart och får en bil framför sig bromsar bara in och varken tutar eller blinkar .
Det är en fröjd att köra i Tyskland .

Alldeles riktigt, där gäller ju körning efter högerregeln dvs man ligger i höger körbana för det kan ju hända att det kommer en BMW eller annat i dubbla hastigheten. Tänk bara på att fordonets plats på vägen är till höger. Ej mitt eller vänsterfil alltså. MEN svenskarna har vänsterbeteende av någon underlig anledning. Många är ju besserwisser och skall leda flocken.......... Kan det vara en släng an jantelagen bara för att du kanske har en snabbare bil än framförvarande och vill om.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

jag håller bara med kör ca 500 mil även i tyskland det är en fröjd att köra somm man vill med ögon I bakspegeln MVH HÅKAN
Alldeles riktigt, där gäller ju körning efter högerregeln dvs man ligger i höger körbana för det kan ju hända att det kommer en BMW eller annat i dubbla hastigheten. Tänk bara på att fordonets plats på vägen är till höger. Ej mitt eller vänsterfil alltså. MEN svenskarna har vänsterbeteende av någon underlig anledning. Många är ju besserwisser och skall leda flocken.......... Kan det vara en släng an jantelagen bara för att du kanske har en snabbare bil än framförvarande och vill om.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.755
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

Jag kan tyvärr inte hålla med, jag kör mycket i Tyskland och råkar rätt ofta ut för förare som prenumererar på vänsterfilen, även om det är tomt i högerfilen. Jag tycker inte att det är särskilt mycket bättre än här, möjligen används backspegel och blinkers mer, det är ju numera en helt bortglömd konst i Sverige, men det är klart, skall man hinna med alla telefonsamtal och SMS blir det inte så mycket tid över?!
:wideeyed:
 
Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

Efter 10 000 tals körda mil i Tyskland har jag fortfarande svårt för att dom bromsar på på farten till motorväg i stället för att ax-ellerera och annpassa sig till trafik ryttmen.Men det var inte det jag skulle berätta det var att för 3 veckor sen kom ena sonen med lastbil upp i rondell en ringleden Malmö -E 65 Ystad som då höll på att byggas om och 2 körfällt gick ihop till ett vänster körfällt var öppet och höger stängt i rondell en och det var blixtlås metoden som gällde.Sonen som kör där varje dag höll vänster från början in i rondell en och övriga trafikanter släppte fram varannan bil och så även sonen då var där en stor mercedes som körde in bland avstängning konerna och skulle fram före alla andra nu hade den oturen att hamna vid sidan om sonen i ett 24 meter ekipage som inte kunde gå åt sidan.Det blev ett evinnerligt tutande från Mercan som fick stanna inne bland konerna och släppa fram övrig trafik .Väl ute på E65 an körde Mercan om och vid nästa av fart stod föraren till Mercedesen och tecknade att han skulle skjuta sonen sen kom mercedesen igen och körde om och tvärbromsade framför lastbilen nu är det bara en ärthjärna som kan tänka ut en sån sak att tvärbromsa framför en 65 ton tung lastbil i 80 km. Då ringde sonen polisen och uppgav bil nr under tiden han pratade med polisen ser han Merceden stå på på farten vid Oxie och föraren står bak i bagaget och rotar efter något och när sonen passerar slänger föraren av Mercan iväg en o öppnad coca burk rätt igenom framrutan på lastbilen och allt detta händer under tiden sonen har polisen i telefon .Så summa summarum den svartmuskiga Mercedes föraren åkte på att betala 11,000 kr för ny ruta och stillestånd och sen blir det även en rättegång ,dock har vi inte sett någon ersättning ännu ,och får väl aldrig se det heller men förhoppnings vis blir det en bra domare i rättegången så kanske den svartmuskiga Mercedes föraren kan få ett straff som känns. / Claes
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Leka Polis i trafiken

En annan sak som slagit mig är att många som ligger i omkörningsfilen utan orsak pratar i telefon och är helt i en annan värld!

Jag har stött på så många konstigheter i trafiken pga mobilpratandet att jag anser att ett förbud skulle införas (som i andra länder).
 
Toppen