• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Leka Polis i trafiken

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

Detta är otäck läsning. Det är dessvärre inte helt ovanligt heller. Vi var på resa med husbilen för några veckor sedan. Kör om i vänsterfilen, fart ca 110 km/h, när en långtradare kastar sig ut i vänsterfilen framför och nästan bredvid oss. Jag får tvärbromsa och gira vänster för att inte bli trängd av vägen. Vänster backspegel slår i en snöpinne i mittrenen. Sedan ligger långtradaren kvar i vänstefil och jag går så småningom in till höger och blir bakom för att inte provocera fram fler idiotbeteende, varvid den också går in till höger. Strax efter skyltas vägarbete om ett par km och en sån där skylt som anger att man ska använda blixtlåsprincipen.

Antagligen var det en förare som visste att vägarbetet skulle komma. Därför hade han och många andra börjat inordna sig i högerfil flera kilometer före vägarbetet.

Visst har många en konstig syn på blixtlåsprincipen, där man egentligen ska köra båda filerna ända fram till stoppet och sedan varannan bil. Men det var inte bristen på förståelse för blixtlåsprincipen som oroar mig mest. Det var förarens beteende. Hade inte jag reagerat som jag gjort kunde det blivit en dödsolycka. Den hänsynslöshet som utlöstes bara för att någon känner sig förorättad är sjuk! Klarar man inte av andras beteende ska man inte själv köra bil. Blir man så sjukt förbannad för att någon kör om eller ev blinkar med ljuset, ska man söka hjälp.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 660

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Vad fanns det för anledning av föraren i taxin att blinka med helljuset ?? Det var ju han som böjade hetsjakten.

Att blinka till med helljuset är väl ett sätt som används ganska ofta för att visa att man vill/tänker köra om. Jag tycker det i visssa fall kan vara ett bra sätt att uppmärksamma framförvarande på att man tänker passera, det är inte alla som vet vad man har backspeglar till och kan ha en bil bakom sig i flera km utan att veta om det.
Sedan märker man ofta att lastbilschaffisar blinkar på varandra när dom blir omkörda för att visa när den som kör om har passerat och kan svänga in igen. Detta har jag även varit med om när man har dragit husvagn och kört om lastbilar och det uppskattar jag, på så vis behöver man inte ta upp plats i vänsterfilen längre än vad som är absolut nödvändigt.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

:wideeyed:Läser tråden med hög intresse:wideeyed:
:wideeyed:Alla tycks vara jätte präktiga här på forumet:wideeyed:
:wideeyed:När man har tangetbordet mellan sig och bildskärmen:wideeyed:
:wideeyed:hur blir det närman har en ratt mellan sig och vindrutan.......:wideeyed:
:twitcy:Kör själv så fort/hårt att jag ligger alltid först i kön:twitcy:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Humor! :D
Mvh. Magnus ;)

:wideeyed:Läser tråden med hög intresse:wideeyed:
:wideeyed:Alla tycks vara jätte präktiga här på forumet:wideeyed:
:wideeyed:När man har tangetbordet mellan sig och bildskärmen:wideeyed:
:wideeyed:hur blir det närman har en ratt mellan sig och vindrutan.......:wideeyed:
:twitcy:Kör själv så fort/hårt att jag ligger alltid först i kön:twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Leka Polis i trafiken

:wideeyed:Läser tråden med hög intresse:wideeyed:
:wideeyed:Alla tycks vara jätte präktiga här på forumet:wideeyed:
:wideeyed:När man har tangetbordet mellan sig och bildskärmen:wideeyed:
:wideeyed:hur blir det närman har en ratt mellan sig och vindrutan.......:wideeyed:
:twitcy:Kör själv så fort/hårt att jag ligger alltid först i kön:twitcy:

Det handlar inte om att vara jättepräktig. Tror att alla kan bli olika grader av irriterade eller förbannade i trafiken. Men därifrån till att utsätta sig själv och andra för livsfara borde steget vara långt! Att skrämma, hota eller utsätta andra för fara, betraktas som grova brott i samhället i övrigt. Det kan väl inte var något undantag i trafiken!? :confused:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Leka Polis i trafiken

Kör gärna så mycket som möjligt i vänsterfilen. Det är mycket skönt att ha hela högerfilen fri från trafik och du slipper bli omkörd.

Kör alltid lite närmare framförvarande bil än du brukar. Det ger en unik inblick hur framförande bil ser ut invändigt och hur väl den föraren har städat.

Använd blinkers så lite som möjligt. Ingen blir glad åt en massa discoliknande lampor på vägen. Ytterst störande.

Vid omkörning skall du alltid invänta bakifrån kommande bilar så att de är så nära som möjlig och då, men först då, blinkar du och – mycket viktigt – svänger samtidigt. Ger många glada stunder i backspegeln, och nåt kul måste man ha när man kör.

Backspegeln skall du för övrigt använda så lite som möjligt. Koncentrera dig på körningen och flacka inte runt med blicken likt en vimsig höna. Kan rent av vara farligt för att inte tala om risken för nackspärr.

Vid vägarbeten och övergång till en fil, lägg dig i den "rätta" filen så tidigt som möjligt och utnyttja aldrig den andra, tomma filen. Skulle någon idiot välja att köra om i den tomma filen: tuta och lev djävul och kör gärna ut och bloggera filen. Det skall var lugn och ro i kön.

Den så kallade blixtlåsmetoden som vissa envisas med, behövs inte om förgående punkt praktiseras så glöm den.

Vid omkörning rent allmänt; tänk på att hålla rätt hastigheten hela tiden, överskrid aldrig stipulerad fart. Det får ta den tid det tar. Lugnt och fint som sagt.

Kör du lastbil så kör bara om om du kör i exakt samma hastighet + 1km/tim som framförvarande bil. Det rensar motorvägen mycket effektivt framåt. Kalas.

Vid motorvägspåfarter är det extra viktigt att inte vimsa omkring på vägen bara för att ny bilist vill ut på vägen. Håll dig konsekvent i högerfilen och inse att det enda roliga din medtrafikant har hela den dagen, är att hitta rätt rytm och hitta en lucka.

Ibland kan det vara tråkigt i trafiken och lite slalomkörning piggar upp. Detta är extra kul på motorvägen där det är lite drag i trafiken.

Om du följer dessa råd så gråter du aldrig och din motorvägskörning blir lugn och fin och chansen för en massa kul upplevelser ökar markant!

:cool::rolleyes::D
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Att blinka med helljuset i England betydde ( i alla fall för ca 20 år sen) " hej jag ser dig, du får gärna köra före mej in i korsningen" bäst att vara försiktig med signaler i andra länder.
Ove.G
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Leka Polis i trafiken

Det här är regler som redan anammats men jag tror att du glömde en sak, nämligen klara av alla dina telefonsamtal under tiden du kör, du sitter ju ändå och har tråkigt med tankarna på annat än bilkörning.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Vad fanns det för anledning av föraren i taxin att blinka med helljuset ?? Det var ju han som böjade hetsjakten.

Bra röris!
Man kan undra hur fort taxin körde.
Vadå " bråttom"? som någon sa.
Jag tror saaben hindrade en olycka genom sitt agerande, eller vad tror ni andra.
Vi har ju alla ett sammhälligt ansvar att hjälpa polisen för dom kan ju inte vara över allt, & får dom inte hjälp så klarar dom inte av det sa en polisman i radion i morse, det gällde visserligen inte "fortkörare" utan annan brottslighet.
Mvh
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Häftigt Flor16

Skoj med människor som har humor!!!

Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Jo det är inte konstigt att det händer olyckor när en del skall blockera vägen och leka polis , här hemma var det en som prejade av en annan bilist som körde om för några år sedan för att "mannen" körde minsann i 70 på 70väg och då skulle baske mej ingen köra om för man fick ju inte köra fortare ( vilket iofs stämmer ) .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

Ja, ja - det blir alltid mer eller mindre problem när 2 st oliktänkande sammanträffar.

Vägar och trafik är absolut ingen bra lekplats för någon av de oliktänkande
som mer eller mindre hårt driver sina ideer om hur man ska uppträda i trafiken!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

Den som inte tycker att lagen räcker till kallas Vigilant. Han tänjer på lagen med vad det innebär

Gurra
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

En stilla undran bara, tillämpar man en annan straffskala om den skyldige varit ljushårig ??

Peter
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Leka Polis i trafiken

En reflektion jag gjort på våra svenska vägar när en trafikant ligger i vänsterfil och seeeeeeegar sig förbi ex en lastbil är:

De har förmodligen ställt in sin farthållare på lämplig hastighet och håller således samma hastighet hela tiden.....

Ett beteende jag finner olämpligt. Går man ut i vänsterfil anpassar man hastigheten för att skyndsamt placera sitt fordon till höger körfält igen efter genomförd omkörning.

Detta beteende tillsammans med svenska trafikanters usla uppsikt bakåt skapar farliga situationer. Backspeglarna får faktiskt användas även när man inte backar ;-)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Leka Polis i trafiken

En reflektion jag gjort på våra svenska vägar när en trafikant ligger i vänsterfil och seeeeeeegar sig förbi ex en lastbil är:

De har förmodligen ställt in sin farthållare på lämplig hastighet och håller således samma hastighet hela tiden.....

Ett beteende jag finner olämpligt. Går man ut i vänsterfil anpassar man hastigheten för att skyndsamt placera sitt fordon till höger körfält igen efter genomförd omkörning.

Detta beteende tillsammans med svenska trafikanters usla uppsikt bakåt skapar farliga situationer. Backspeglarna får faktiskt användas även när man inte backar ;-)
Mina reflexioner; "Förmodligen(?)" är farthållaren inställd på max tillåten hastighet och lite mer! Lastbilar kör praktiskt alltid fortare än sina tillåtna fartgränser(!) vilket i sig är ett problem som skapar följdproblem. Obs att lagen inte ger stöd för att överskrida gällande max hastighet under en omkörning ......... !

Den som alltid vill färdas ex 10%(?) eller 30km/t(?) över tillåtna hastighetsgränser får naturligtvis problem av att anpassa sin fart, alla har ju inte släppt sina hämningar betr laglydighet på samma sätt (= individer). Vägarna är till för alla, tänk på att skyltad hastighet = max tillåten och att det inte är olagligt att enligt enskild bedömning färdas saktare.

Modern säker trafik måste ha gemensamma regler och de gäller för alla, utan undantag - dessutom förutsätts ett generöst hänsynstagande (av alla)!
 
Toppen