• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelen tömmer startbatteriet

Tegen118

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2026
Hej
Köpte en Sunlight T67 i augusti och har ännu inte använt den mer än någon enstaka övernattning. Har dock hunnit bygga om den genom att ersätta två AGM bodels batterier under passagerar stolen fram till ett stort Lithium som placerades bak i garaget. Nya 16mm2 kablar är dragna i skyddsslang under bilen. Det gamla bef kablaget är skarvat under stolen där också en ny DC-DC är placerad. Nu när allt är inkopplat på samma sätt som innan bortsett från DC-DC laddaren så upptäcker jag att hela lasten från bodelen hämtas från startbatteriet. Testat genom att tända all belysning i bodelen under ett antal timmar. Fortfarande 100% i bodelens lithium men startbatteriet ligger på 11.9 volt. Ej möjlig att starta.
Tråkigt var ordet. Man undrar, var det så redan när jag fick hem bilen eller är det något jag gjort fel. Vet bara inte vad det skulle vara i så fall.
Finns det någon på forumet som haft liknande problem? Någon som har någon ide på hur man skall felsöka detta?

Mvh
Magnus
 
Jag misstänker inställningarna i din dc/dc-laddare som fortsätter att ladda ditt bobatteri fast du stoppat motorn.
Märke/ modell på din dc/dc?
 
Hej
Köpte en Sunlight T67 i augusti och har ännu inte använt den mer än någon enstaka övernattning. Har dock hunnit bygga om den genom att ersätta två AGM bodels batterier under passagerar stolen fram till ett stort Lithium som placerades bak i garaget. Nya 16mm2 kablar är dragna i skyddsslang under bilen. Det gamla bef kablaget är skarvat under stolen där också en ny DC-DC är placerad. Nu när allt är inkopplat på samma sätt som innan bortsett från DC-DC laddaren så upptäcker jag att hela lasten från bodelen hämtas från startbatteriet. Testat genom att tända all belysning i bodelen under ett antal timmar. Fortfarande 100% i bodelens lithium men startbatteriet ligger på 11.9 volt. Ej möjlig att starta.
Tråkigt var ordet. Man undrar, var det så redan när jag fick hem bilen eller är det något jag gjort fel. Vet bara inte vad det skulle vara i så fall.
Finns det någon på forumet som haft liknande problem? Någon som har någon ide på hur man skall felsöka detta?

Mvh
Magnus
Vilken typ av DcDc använder du, är den kopplad med D+ styrning eller spänningstyrd? Tar du ström till bodelen efter DcDc laddaren?
 
Det låter som DC-DC är "felvänd" dvs den är öppen för strömmatning från startbatteriet. Tröskelvärdet för öppning ska ligga över startbatteriets vilospänning. Det innebär egentligen att den ska öppna först när generatorn laddar. Den spänningen kan sättas t.ex. till 13.8V. Alternativet är att dra D+ anslutningen från generatorn till DC-DC och låta den styra öppning resp. stängning.
 
Jag misstänker inställningarna i din dc/dc-laddare som fortsätter att ladda ditt bobatteri fast du stoppat motorn.
Märke/ modell på din dc/dc?
Victron Orion XS 12/12-50A. Rätt vanlig skulle jag tro. Ställt in den efter nåt Youtube tips men oklart om det är rätt. Med är det DC laddaren som styr vart förbrukaren hämtar sin ström?
 
Vilken typ av DcDc använder du, är den kopplad med D+ styrning eller spänningstyrd? Tar du ström till bodelen efter DcDc laddaren?
Hej
Det är ju ingen D+ styrning och bodels batteriet är ju kopplat på utgången från DC laddaren. Som det är nu hämtas exakt noll från bodels batteriet. Kanske fel inställningar
 
Det låter som DC-DC är "felvänd" dvs den är öppen för strömmatning från startbatteriet. Tröskelvärdet för öppning ska ligga över startbatteriets vilospänning. Det innebär egentligen att den ska öppna först när generatorn laddar. Den spänningen kan sättas t.ex. till 13.8V. Alternativet är att dra D+ anslutningen från generatorn till DC-DC och låta den styra öppning resp. stängning.
Ok, den är ställd till 13.2V nu. Kopplad enligt Victrons instruktioner med kabel från startbatteriet plus till DC ingång och DC utgång till bodelsbatteri. Tror inte det är felkopplat men förstår inte inställningen för detta tröskelvärde. Jag har ju en inställning på 13.2V. Om då startbatteriet går under detta värde så skall väl strömmen hämtas från bodelen istället. Nu var ju spänningen under 12V och ändå hämtas allt från startbatteriet.
Suck....?
 
Börja med att koppla ur DC-DC så du ser om problemet är kvar. Kan vara ett relä som klibbat i EBL. Men eftersom ditt litium har högre spänning så är enda förklaringen att det tas från Startbatteriet att BMS i ditt Li batteri har brutit jorden.
 
Börja med att koppla ur DC-DC så du ser om problemet är kvar. Kan vara ett relä som klibbat i EBL. Men eftersom ditt litium har högre spänning så är enda förklaringen att det tas från Startbatteriet att BMS i ditt Li batteri har brutit jorden.
Ok, koppla ur. Då borde det räcka att lossa och isolera kabeln från startbatteriet till DC ingång. Sen lite oklart för mig vad BMS är?
 
BMS är det som skyddar ditt Li batteri och sitter inne i batteri, som en intilligent säkring och den bryter på minussidan så det ger ibland konstiga fenomen. Har du blåtand och app så kolla där hur det ser ut annars får du koppla loss Li batteri och belasta och mäta om det ger någon ström.
 
BMS är det som skyddar ditt Li batteri och sitter inne i batteri, som en intilligent säkring och den bryter på minussidan så det ger ibland konstiga fenomen. Har du blåtand och app så kolla där hur det ser ut annars får du koppla loss Li batteri och belasta och mäta om det ger någon ström.
Japp, ok. Jo det är blåtand. Ska testa det
 
Japp, ok. Jo det är blåtand. Ska testa det
BMS är det som skyddar ditt Li batteri och sitter inne i batteri, som en intilligent säkring och den bryter på minussidan så det ger ibland konstiga fenomen. Har du blåtand och app så kolla där hur det ser ut annars får du koppla loss Li batteri och belasta och mäta om det ger någon ström.
Tackar för tipset!
 
Du har väl säkringar på båda kablar som du kan lossa någon av. Ska sitta närmast batterier.
 
Jag skulle gissa att det är/var två fel samtidigt.

Kopplad enligt Victrons instruktioner med kabel från startbatteriet plus till DC ingång och DC utgång till bodelsbatteri.
Victron har bra manualer, men de tar inte hänsyn till att man har en EBL i en husbil. I vår egen bil har vi en EBL252, och det skulle i så fall se ut ungefär så här om man kopplar enl. manualen (och som jag antar att du har kopplat det):

Namnlöst diagram.jpg

Men vad händer då när motorn är igång? D+-signalen blir ”aktiv” och relät kallat ”Battery cut-off relay” kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet. Det vill man normalt sett, det är då bodelsbatteriet laddas av generatorn. Men kopplat enl. bilden ovan blir resultatet att både ingång och utgång på DC/DC-laddaren blir sammankopplade, och det vill man inte.

Det man istället skall göra, enl. mig (och mina förutsättningar) och hur det var kopplat i vår bil innan jag gjorde om det mesta, är att koppla utgången från DC/DC-laddaren till startbatteringången på EBL:en och koppla bort startbatteriet därifrån. Koppla helt enkelt DC/DC-laddaren "emellan" startbatteriet och startbatteringången på EBL:en. Ja, jag vet, det känns helt fel, men tänk på vad en DC/DC-laddare egentligen skall göra. Den skall separera startbatteriet/generatorn från bodelsbattteriet och göra en spänningsomvandling. Den skall inte ge strömmen ytterligare en väg att ta.

Startbatteriet kan ändå laddas när man kopplar in 230V i EBL:en. Det sker genom en annan kabel som annars används för att koppla startbatteriet/generatorn till ett absorbtionskylskåp.

Nu har jag inte kopplat som i bilden ovan, så jag kan ju inte säga av egen erfarenhet om det fungerar delvis ändå. Det finns säkert någon som upplever att det fungerar ändå, men då kanske förutsättningarna är delvis annorlunda och resultatet ev. inte optimalt.

Jag misstänker inställningarna i din dc/dc-laddare som fortsätter att ladda ditt bobatteri fast du stoppat motorn.
Ja, jag skulle också anta det. När lamporna som är kopplade till bodelsbatteriet börjar förbruka en massa effekt kommer DC/DC-laddaren att ta ström från startbatteriet (om DC/DC-laddaren är igång). Det spelar ingen roll att spänningen är lägre på startbatteriet, DC/DC-laddaren sköter ändå sin uppgift, och i och med att D+-signalen inte är ”aktiv” är startbatteriet och bodelsbatteriet inte sammankopplade via EBL:en. Startbatteriet kommer att ta slut, och bodelsbatteriet kommer att laddas (inte tömmas så länge startbatteriet räcker till).

Nu har du ändrat inställningarna, så det kanske har löst sig, men så här skall det se ut när motorn är avstängd (förutom att spänningen på mitt AGM-batteri är lägre än på ditt LiFePO4-batteri):

IMG_2294.PNG

Så här skall det ung. se ut när motorn är igång (och bodelsbatteriet inte är fullladdat):

IMG_2295.PNG
 
Senast ändrad:
Jag skulle gissa att det är/var två fel samtidigt.


Victron har bra manualer, men de tar inte hänsyn till att man har en EBL i en husbil. I vår egen bil har vi en EBL252, och det skulle i så fall se ut ungefär så här om man kopplar enl. manualen (och som jag antar att du har kopplat det):

Visa bilaga 241835

Men vad händer då när motorn är igång? D+-signalen blir ”aktiv” och relät kallat ”Battery cut-off relay” kopplar ihop startbatteriet med bodelsbatteriet. Det vill man normalt sett, det är då bodelsbatteriet laddas av generatorn. Men kopplat enl. bilden ovan blir resultatet att både ingång och utgång på DC/DC-laddaren blir sammankopplade, och det vill man inte.

Det man istället skall göra, enl. mig (och mina förutsättningar) och hur det var kopplat i vår bil innan jag gjorde om det mesta, är att koppla utgången från DC/DC-laddaren till startbatteringången på EBL:en. Ja, jag vet, det känns helt fel, men tänk på vad en DC/DC-laddare egentligen skall göra. Den skall separera startbatteriet/generatorn från bodelsbattteriet och göra en spänningsomvandling. Den skall inte ge strömmen ytterligare en väg att ta.

Startbatteriet kan ändå laddas när man kopplar in 230V i EBL:en. Det sker genom en annan kabel som annars används för att koppla startbatteriet/generatorn till ett absorbtionskylskåp.

Nu har jag inte kopplat som i bilden ovan, så jag kan ju inte säga av egen erfarenhet om det fungerar delvis ändå. Det finns säkert någon som upplever att det fungerar ändå, men då kanske förutsättningarna är delvis annorlunda och resultatet ev. inte optimalt.


Ja, jag skulle också anta det. När lamporna som är kopplade till bodelsbatteriet börjar förbruka en massa effekt kommer DC/DC-laddaren att ta ström från startbatteriet (om DC/DC-laddaren är igång). Det spelar ingen roll att spänningen är lägre på startbatteriet, DC/DC-laddaren sköter ändå sin uppgift, och i och med att D+-signalen inte är ”aktiv” är startbatteriet och bodelsbatteriet inte sammankopplade via EBL:en. Startbatteriet kommer att ta slut, och bodelsbatteriet kommer att laddas (inte tömmas så länge startbatteriet räcker till).

Nu har du ändrat inställningarna, så det kanske har löst sig, men så här skall det se ut när motorn är avstängd (förutom att spänningen på mitt AGM-batteri är lägre än på ditt LiFePO4-batteri):

Visa bilaga 241836

Så här skall det ung. se ut när motorn är igång (och bodelsbatteriet inte är fullladdat):

Visa bilaga 241837
Tackar för alla bra tips! Jag har kopplat helt utanför EBL(31 i mitt fall) har endast kopplat in den plus kabel på baksidan av EBL som gick till dom gamla bodelsbatterierna. Nu har jag ändrat i DC DC inställningarna samt bytt en trasig säkring jag hittade i EBL. Vi får se om det blivit någon bättring.
Mvh
Magnus
 
Allvarligt talat. Ta hjälp av någon som är mer insatt i husbilens elsystem än vad du är! Du är inte hemma i det här. Förstår inte varför du ska ha batteribanken i garaget. Långt ifrån dina laddkällor, långt ifrån EBL, som i sin tur styr dina förbrukare. Sen duckar du för att dina kablar är för klena. Visst kan man labba sig fram till mycket, men det är med stor risk och alltid med avkall på säkerhet. Kanske inte livshotande för dig i första hand, men definitivt en risk för din utrustning och din funktion i husbilen.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen