• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Däck till husbilen.

Monterade Michelin Crossclimat på husbilen i våras
Bilen går tystare och mjukare än de michelindäck jag hade tidigare
När det är riktigt varm blir däcken mindre varma vid motorvägskörning
Suveränt grepp när man kör på hala gräsytor
Vi är helnöjda
 
VanContact Camper och CrossClimat är utan tvekan det bästa däcket för en Spanienresa på vintern! Skönt att höra att du inte väljer ett nordiskt vinterdäck som många andra Spanienresenärer gör. Dessutom fortsätter dom att köra på däcken när dom kommer hem till Sverige på våren och hela sommaren.
 
Efter rekomendation av en holländare på ställplatsen i Altea Spanien på hemresan våren 2019, fick jag lagt på Michelin Cross climate på hösten inför nästa vinters resa.
Då fanns bara c däck. Numera finns det som cp också.
Däcken fungerar bra och vi har även hamnat i snöoväder vid ett par tillfällen utan problem.
Däcken passar vår körning, då vi håller oss i södra Sverige och söderut i Europa på vintern.
Det blir samma däck nästa gång om det inte kommer något nytt revolutionerande däck.

Krister
 
VanContact Camper och CrossClimat är utan tvekan det bästa däcket för en Spanienresa på vintern! Skönt att höra att du inte väljer ett nordiskt vinterdäck som många andra Spanienresenärer gör. Dessutom fortsätter dom att köra på däcken när dom kommer hem till Sverige på våren och hela sommaren.

Det du skriver om nordiska vinterdäck, hände en kompis för två månader sedan.
En däck explosion på ett knappt 5 år gammalt nordiskt vinterdäck när de var på väg söderut.
Nu hade de reservhjul så assistansen bytte hjul på bilen.
De valde att vända hemåt igen då de inte hade hunnit köra på färjan ut från Sverige.
Nu går de och väntar på reservdelar och reparation på bilen så de kan komma iväg söderut igen.DSC_1428.JPG
Däcket slog hål i bottnen och rev av mer än en meter av vänster bakre sidokjolen, och sprickor i angränsande plastdetaljer.

Det ser ut att ta tid med reservdelar.
Adria skyller på leveransproblem av reservdelar, på grund av krigen.

Jag och Ursula lider med vännerna även om det inte var direkta personskador, men reaktionen när det small.
Den glömmer de aldrig.

Krister
 
Inte helt lätt att bestämma sig för däckinköp under påverkan av vad flera andra har skrivit. Tur att jag känner igen en del av namnen sen flera år och kan navigera mentalt mellan positiva och negativa inslag. Kommer precis från den lilla verkstan efter att ha beställt Michelin Crosclimate Camping (CP) för ca 9 000:- SEK pengar. Där inkluderas även garanti leveransavgift så att däcken kommer INNAN stundande alla Helgona helgen (Halloween förskräckelsen).

Tips:
En sak Marianne har lärt oss är att hålla koll på helgdagar utomlands, vem vill handla gammalt bröd m.m. på bensinmackar då allt annat är stängt?
 
Monterade Michelin Crossclimat på husbilen i våras
Bilen går tystare och mjukare än de michelindäck jag hade tidigare
När det är riktigt varm blir däcken mindre varma vid motorvägskörning
Suveränt grepp när man kör på hala gräsytor
Vi är helnöjda
Dom däcken har vi också, supernöjda och skulle absolut välja dom igen.
Vi hade grym kontakt med vägbanan i Norge, då vi åkte 3 dagar i spöregn.
 
Dom däcken har vi också, supernöjda och skulle absolut välja dom igen.
Vi hade grym kontakt med vägbanan i Norge, då vi åkte 3 dagar i spöregn.
Så roligt att höra dessa kommentarer, känns att vi gjorde rätt med däckvalet.

Tänk om en duktig tech-administrator (vi har några sådana) kunde skapa en ”HB-däck-erfarenhets-lista” med vissa kriterier som popularitet t.ex. bra i snö & kyla, regn, bromssträcka eller slitage, geografi som Norkapp, Spanien osv…

Vi har så många som återkommande undrar om vad som är bra för ”deras HB”, precis som jag gjorde i den här trevliga dock ganska långa tråden (mycket länsning, men bra blev det till slut!).

//ranko

I väntan på våra nya däck vid Mosel:
1729955448763.jpeg
 
Senast ändrad:
Nu är däcken balanserande, monterade och vi rullar mot Koblenz. Däcken är tysta och känns väldigt behagliga. Kollade mönster och det stämmer att mönstret ligger på ca 7,8 mm. Vet ej hur mycket det skall vara i verkligheten, men vi byter till nya om 5-6 pr ändå.
Tack alla för goda tips, vi är helnöjda!
 
Nu är däcken balanserande, monterade och vi rullar mot Koblenz. Däcken är tysta och känns väldigt behagliga. Kollade mönster och det stämmer att mönstret ligger på ca 7,8 mm. Vet ej hur mycket det skall vara i verkligheten, men vi byter till nya om 5-6 pr ändå.
Tack alla för goda tips, vi är helnöjda!
Jag måste köpa vinterdäck ! Var dessa däcken utan dubb? Och var köpte ni dom för det priset?
 
Jag måste köpa vinterdäck ! Var dessa däcken utan dubb? Och var köpte ni dom för det priset?
Detta var året runt (utan dubb) av europeisk typ (passar våra behov). Ska du köra bara i Sverige, då tycker jag du ska ha riktiga vinterdäck för nordiska förhållanden. Vi köpte dom via internet/postorder i Tyskland. Levererades direkt till verkstad där vi bodde i Mehring. Kollade med priserna hemma och det blev par hundralappar billigare per däck än vad det skulle kosta hemma…
 
Skrämmande läsning, bitvis….
Efter ett helt liv i bilbranschen, varav ett antal år på en stor europeisk däcktillverkare, så känner jag mig tvungen att kommentera.
Detta då flera inlägg i denna tråd enligt mig är direkt farliga.
För det första så säger alla råd o rön, praktiska tester, riktigt kunnigt folk på däck osv att de bästa däcken alltid ska sitta bak. Enda undantaget enligt mig är om man har fyra likvärdiga, då kan man flytta däcken mellan fram o bak med jämna mellanrum för att jämna ut slitaget.
Nästa punkt är sk Kinadäck eller lågprisdäck. Läs så många däcktester ni kan, dessa däck är inte i närheten av europeiska däck prestandamässigt. Så välj däck från någon av de stora europeiska tillverkarna, eller deras ”undermärken ” (typ Kleber som ägs av Michelin) om man vill komma ner något i pris.
Däcken är det viktigaste säkerhetsmässigt på hela bilen, är ju det enda som har kontakt med marken.
Enda undantaget enligt mig, är om man har bilen som sommarstuga och bara kör någon mil varje år från vinterförvaring till typ camping för uppställning. Men knappt då heller…
Hej! Nu fick jag lära mig något nytt, bästa däcken bak, transportstyrelsens skriver: De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.” Har en Adria husbil och det är monterat från fabrik Michelin agilis camping cp däck som original. Däcken är nu 11 år så det får bli nya till våren likadana.
 
Hej! Nu fick jag lära mig något nytt, bästa däcken bak, transportstyrelsens skriver: De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.” Har en Adria husbil och det är monterat från fabrik Michelin agilis camping cp däck som original. Däcken är nu 11 år så det får bli nya till våren likadana.
Har inte vinterdäck till husbilen. Men på mina personbilar har jag alltid de bästa däcken fram. Sedan har jag aldrig så stor skillnad på mönsterdjupet eftersom jag varvar fram och bak varje år och byter i god tid. Men min erfarenhet är att styr- och bromsförmågan för mig är viktigare än risken för sladd. Sladd kan förutses och pareras men dålig bromsförmåga är svårt att kompensera, särskilt om styrförmågan också är dålig! Att häva en sladd kräver också styrförmåga. Har sett Transportstyrelsens rekommendationer, men de passar inte mig.
 
Vi valde bort de Nokian sommardäck som satt på, 7mm kvar med torrsprickor...

Monterade följande: Ovation VI-07AS 225/75 R16 121 12PR däck.
Normalt är PR10 för ett C-däck, PR12 är styvare. Vi har nu betydligt mindre vibrationer och bättre rull.
Blev 6st nya åretrunt sulor inkl. Alptop installerat & klart på befintlig fälg för knappa 9000sek

Mjukare slitbana, ja de kommer slitas mer på sommaren, vårt val. (håller avstånd)
Vi sliter hellre ut däcken än att de blir gamla stenhårda puckar. 800mil/år 500sommar/300vinter.

Husbilen är inte ett rallyåk, kör efter väglag och omgivning.
Förståsigpåare och Messerschmitts finns det gott om i de flesta forum...
Var och en gör och investerar i det som passar var och en bäst! ;)

Drive safe och njut av husbilslivet! :msn_thumbup:
 
Tillbaka
Toppen