Man får se till hur det hela fungerar och varför man har jord, och ansluter jordade saker till 230 V.
En apparat, exvis en dator, en mikrovågsugn etc, har jorda nätsladd.
Det innebär att om det uppstår ett fel inne i apparaten, så att fasen, dvs 230 v kommer till höljet, så att detta blir spänningsförande.
Om då en människa berör detta hölje och står på något jordat, eller tar i något jordat så kommer man att bli utsatt för 230 V och får en stöt, kan vara dödlig.
Med jord, dvs skyddsjord är höljet kopplat till skyddslaren gulgrön tråd, dvs de vi kallar jord, och spänningen i höljet , dvs om ett fel upptått innne i apparaten, kommer att kortslutas, och säkringen går, och strömmen är borta.
I en inverter kan det bli lite mer komplicerat.
Har invertern ett jordat vägguttag, i så fall bör då jordkontakterna i det vägguttaget vara kopplat till jord.
Enda stället att sluta den jorden är då till minus och därmed till bilens chassi.
Har invertern inte jordad vägguttag, då blir det svårare.
Men bör förvissa sig om att invertern jordade vägguttag verkligen är anslutet till minus, det finns fall där jord inte är kopplat någonstans inne i invertern.
Om nu ett fel uppträder och ett hölje på en apparat blir spänningsförande, då bör således invertern bryta 230 V, finns en sådan säkring som på en elcentral? Går invertern via husbilen elcental? och används då dess säkringar.
Apparater med ojordad stickpropp, är sk dubbelisolerade, hårtork äggvisp etc. de kan ha plastthölje exvis,
Den apparaten blir då inte strömförande och jord i någon form hjälper inte.
Blir den blöt, ja då kan den bli strömförande ändå.... Då kan en jordfelsbrytare hjälpa.
Vatten leder ju ström.
Jordfelsbrytaren detekterar, som namnet antyder just jordfel, eller en felström. En ström som går fel väg, exvis genom kroppen på en människa.
Dvs strömmen går tillbaka både genom nollan och en väg till, genom kroppen på männsikan.
Blir strömmen där 30 mA eller mer bryts strömmen.
30 mA genom en människa är synnerligen smärtsamt, men bryter på millisekunder av jordfelsbrytaren, det lär kännas som en käftsmäll!!!
Det gäller såldes att veta hur invertern är påkostdad invändigt.
Importerade "billigast möjliga" kan man ha misstankar mot.
CE märke ger säkerhet om det är ett äkta CE-märke.
Den som har ett univeralintrument, Volt Ohm meter, kan motståndsmäta på oansluten inverter, mellan jord i vägguttaget till minussladden, där skall vara noll Ohm. Även mellan jord i vägguttaget till inverterns hölje,
Hur man i invertern skiljer på nolla och fas är en annan story som förmodligen löses i bilens elcentral.
ja enklet är det inte om man vill ha säkerhet.
Roysan